Gå til innhold

Finne barnevakt - tips og erfaringer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå som jentene mine har blitt litt større, 3 og 4 år, har jeg tenkt at det kunne vært greit å hatt noen barnevakter tilgjengelig. Er ikke ofte vi trenger det, men de få gangene jeg skal holde et foreldremøte samtidig som både samboer og farmor jobber skift, så sliter vi. For ikke å snakke om at jeg og samboeren skal gifte oss neste høst, og de potensielle barnevaktene vi kjenner så langt vil være selvskrevne gjester i bryllupet... 

Så å finne noen ungene kan bli trygge på allerede nå som vi kan ha litt sånn i bakhånd hadde kanskje vært lurt. Men hvor skal man lete? Hvor gammel bør en barnevakt være (har noen kolleger som har barn som blir konfirmert i år/fjor som jeg kunne spurt, men kanskje de er for unge?)

Så hvem bruker du som barnevakt utenom familien (også gjerne alder og erfaring), hvordan har du funnet vedkommende?, og hvor mye betaler du? Litt sånn erfaringer altså til en uerfaren barnevaktarbeidsgiver. 

Forøvrig snakk om en enebolig i utkanten av et boligfelt på et  rolig tettsted på østlandet. Ikke noe studentmiljø eller noe sånt i nærheten. 

Anonymkode: bb338...54a

AnonymBruker
Skrevet

For vår kommune finnes det ei barnevaktgruppe på Facebook hvor folk kan etterspørre eller tilby barnevakt. Vi har ikke prøvd lykken der, men ser at det er mest ungdom mellom 14 og 18 år som legger ut innlegg fordi de ønsker å sitte barnevakt i hvert fall. 

Ei venninne av meg fant en fast barnevakt til sine barn der. Da var det mange som meldte interesse, og hun hadde flere på besøk før de valgte en av dem. Hun sier det har fungert veldig bra. 

Anonymkode: f828f...d41

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var student, var jeg barnevakt for to gutter som bodde i nærheten av meg. Lagde meg profil på Sitly (Barnevaktnett), og ble kontaktet av moren til guttene for et møte. 

Begge foreldrene var fra en annen by og hadde ingen familie i nærheten. Jeg hjalp til med å hente i barnehagen, eller var der på kvelden slik at de kunne komme seg ut av huset sammen. 

Jeg kom først til dem for å hilse på guttene, slik at foreldrene kunne se om barna hennes likte meg. Det klaffet fort, og vi ble enige om pris og praktiske ting samme kvelden. 

kan anbefale å finne en student, de har mtp forelesninger, og trenger litt ekstra penger

Anonymkode: 68859...c64

• 9 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Dytter på denne litt. Vi har barn på 1 og 4 og trenger barnevakt, men kjenner få utenom noe familie og noen venner med egne barn her vi bor. Vi har veldig lyst å få litt egentid på kveldstid etterhvert!

Flere som har god erfaring med å finne noen via Sitly? 

Anonymkode: d3c45...c87

AnonymBruker
Skrevet

Skal heller passe egne barn framfor at ukjente folk kan være stygg med de. Spesielt sånne grupper der du ikke aner hvem folka er!

Anonymkode: 746d5...f5b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dytter på denne litt. Vi har barn på 1 og 4 og trenger barnevakt, men kjenner få utenom noe familie og noen venner med egne barn her vi bor. Vi har veldig lyst å få litt egentid på kveldstid etterhvert!

Flere som har god erfaring med å finne noen via Sitly? 

Vurderer å plassere ungene dine hos fremmede for egentid? 😳 Skremmende prioritering. 

Anonymkode: fdeca...345

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Vurderer å plassere ungene dine hos fremmede for egentid? 😳 Skremmende prioritering. 

Hva i alle dager 😂 Det er da helt vanlig å ha barnevakt 😆 

Jeg satt masse barnevakt for diverse barn i nabolaget da jeg var tenåring og student :)

Alle mennesker er fremmede før man blir kjent med de ;)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Et tips er å høre med barnehagen om det er noen som jobber der som er interesserte. Ofte er det noen vikarer eller yngre ansatte uten barn selv som er interesserte i å tjene litt ekstra. Og de kjenner allerede barna dine, så det blir mye enklere enn med noen fullstendig nye. 

Anonymkode: dc436...0ff

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.8.2021 den 15.05):

Nå som jentene mine har blitt litt større, 3 og 4 år, har jeg tenkt at det kunne vært greit å hatt noen barnevakter tilgjengelig. Er ikke ofte vi trenger det, men de få gangene jeg skal holde et foreldremøte samtidig som både samboer og farmor jobber skift, så sliter vi. For ikke å snakke om at jeg og samboeren skal gifte oss neste høst, og de potensielle barnevaktene vi kjenner så langt vil være selvskrevne gjester i bryllupet... 

Så å finne noen ungene kan bli trygge på allerede nå som vi kan ha litt sånn i bakhånd hadde kanskje vært lurt. Men hvor skal man lete? Hvor gammel bør en barnevakt være (har noen kolleger som har barn som blir konfirmert i år/fjor som jeg kunne spurt, men kanskje de er for unge?)

Så hvem bruker du som barnevakt utenom familien (også gjerne alder og erfaring), hvordan har du funnet vedkommende?, og hvor mye betaler du? Litt sånn erfaringer altså til en uerfaren barnevaktarbeidsgiver. 

Forøvrig snakk om en enebolig i utkanten av et boligfelt på et  rolig tettsted på østlandet. Ikke noe studentmiljø eller noe sånt i nærheten. 

Jeg tenker at 13 og oppover er greit, men spørs jo på modenhet. Når det er sagt så er jeg oppvokst på 80 og 90 tallet da, hvor det var normalt at 10/11 åringer satt barnevakt for små barn.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.8.2021 den 15.05):

Da jeg flyttet som alenemamma til helt nytt sted uten noen form for nettverk, ble løsningen å forhøre seg på facebooksiden til sameiet vi bodde i; jeg spurte om noen kjente egnede barnevakter i nærområdet, og endte opp med to-tre faste barnevakter for barna. Det var da foreldrene til disse som så innlegget mitt og satte oss i kontakt.

De er alle rundt 17-19 år, og jeg har betalt 70kr timen/evnt avtalt en fastpris når det har vært snakk om overnatting. 

Om du bor såpass avsides at det ikke finnes noen velforening etc, forsøk å søke etter facebooksider i lokalområdet?:) 

Anonymkode: e475a...6ee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hva i alle dager 😂 Det er da helt vanlig å ha barnevakt 😆 

Jeg satt masse barnevakt for diverse barn i nabolaget da jeg var tenåring og student :)

Alle mennesker er fremmede før man blir kjent med de ;)

Nei, det er ikke vanlig. Man bruker familie. Kjenner ikke et eneste menneske som har tilfeldige barnevakter innom. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nei, det er ikke vanlig. Man bruker familie. Kjenner ikke et eneste menneske som har tilfeldige barnevakter innom. 

Ikke alle har familie. 

Anonymkode: f22d0...c0e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
On 6/1/2022 at 10:29 PM, AnonymBruker said:

Jo det er helt vanlig å ha barnevakt som ikke er familie. Det er ikke helt tilfeldige folk, man har som regel en eller to faste barnevakter som bor i området og liker å sitte barnevakt :) Det er en helt vanlig ekstrajobb å ha som ungdom og student :)

Er ikke dine barn på barnehage, SFO eller skole da, siden det bare er familie som får passe de?

On 6/1/2022 at 9:57 PM, AnonymBruker said:

Et tips er å høre med barnehagen om det er noen som jobber der som er interesserte. Ofte er det noen vikarer eller yngre ansatte uten barn selv som er interesserte i å tjene litt ekstra. Og de kjenner allerede barna dine, så det blir mye enklere enn med noen fullstendig nye. 

Anonymkode: dc436...0ff

Vi har ikke fått noe napp i vår barnehage dessverre (de fleste har egne barn) 😕

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...