Gå til innhold

Tror dere man noengang må i karantene som fullvaksinert?

lady90

Anbefalte innlegg

Vi har flyttet på en Kreta tur i lang tid nå og tenkte å reise i høstferien. Begge voksne er da fullvaksinerte, barna er under 12, og ikke vaksinerte. 

Det kan hende barna må i hjemmekarantene ved hjemreisen, men såvidt jeg har forstått kan de da teste seg ut etter 3 døgn. Dette kan jo endre seg. Nå har de fjernet smittekarantene på barn så i mitt hode gir det ikke mening at de da skal i hjemmekarantene når de har vært i utlandet. 

Men er det noen sjanse for at enten Kreta eller Norge plutselig innfører karantene for fullvaksinerte tro? Har ikke lyst å sitte i karantene i Hellas hele ferien. Ville vel vært rart om de går tilbake på dette? 

Endret av lady90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De som nekter å ta dose 3 og 4 når de kommer må nok i karantene.

Reglene endrer seg kontinuerlig og målsetningen for tiltakene forandrer seg fra uke til uke. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene endrer seg hele tiden, så hva som gjelder i høst, kan ingen spå. Akkurat nå er Kreta mørkerødt.

Jeg har familie som er på ferie der, fullvaksinert. Kommer til å holde meg unna de når de returnerer til Norge. Vaksine eller ikke, de kan like godt bringe med seg smitte de, som de som ikke er fullvaksinert. Men sistnevnte vil i det minste bli fanget opp pga karantene og testing, det vil ikke de fullvaksinerte.

Iforhold til barn, så tror jeg at reglene vil endre seg til høsten når det gjelder ankomst Norge. Dvs at også uvaksinerte barn må i karantene. Er det ikke slik at man må søke skolen om fri for barn utover skoleferiene? Da må man vel inkludere dagene ungene skal i karantene? Synes ikke det er greit å legge planer som går utover barns skolegang. 

Endret av MorTil2
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barbalala skrev (1 minutt siden):

De som nekter å ta dose 3 og 4 når de kommer må nok i karantene.

Reglene endrer seg kontinuerlig og målsetningen for tiltakene forandrer seg fra uke til uke. 

Det har aldri vært snakk om noen dose 4. Og siste nytt er vel at helsemyndighetene ikke anser det nødvendig med dose 3 heller. Det er vel mer snakk om en årlig vaksine som er tilpasset virusets endringer, akkurat som med infuensavaksinen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge vaksinerte kan smittes og smitter andre, bør selvsagt karantenereglene være like enten man er vaksinert eller ei. Vaksine bør aldri være et argument for å slippe karantene etter smitteeksposisjon eller utenlandsreise. Krav om karantene bør imidlertid også vurderes etter reiser innenlands, evt etter kryssing av en kommunegrense.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13579 skrev (2 minutter siden):

Så lenge vaksinerte kan smittes og smitter andre, bør selvsagt karantenereglene være like enten man er vaksinert eller ei. Vaksine bør aldri være et argument for å slippe karantene etter smitteeksposisjon eller utenlandsreise. Krav om karantene bør imidlertid også vurderes etter reiser innenlands, evt etter kryssing av en kommunegrense.

Når skal man da slippe opp? Det kan jo ikke være slik til evig tid at man må i karantene all den tid nesten hele Norge er fullvaksinerte, som de er når høstferien kommer. Viruset vil aldri forsvinne, det man bør se på derimot er antall innlagte samt død. Tror ikke det blir noe verre mot høstferien 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MorTil2 skrev (21 minutter siden):

Reglene endrer seg hele tiden, så hva som gjelder i høst, kan ingen spå. Akkurat nå er Kreta mørkerødt.

Jeg har familie som er på ferie der, fullvaksinert. Kommer til å holde meg unna de når de returnerer til Norge. Vaksine eller ikke, de kan like godt bringe med seg smitte de, som de som ikke er fullvaksinert. Men sistnevnte vil i det minste bli fanget opp pga karantene og testing, det vil ikke de fullvaksinerte.

Iforhold til barn, så tror jeg at reglene vil endre seg til høsten når det gjelder ankomst Norge. Dvs at også uvaksinerte barn må i karantene. Er det ikke slik at man må søke skolen om fri for barn utover skoleferiene? Da må man vel inkludere dagene ungene skal i karantene? Synes ikke det er greit å legge planer som går utover barns skolegang. 

Barn må jo allerede i karantene, men kan teste seg ut etter 3 dager. Vil heller tro at de lemper på dette utover nå, siden de allerede har latt barn slippe smittekarantene. I tillegg er enda flere voksne beskyttet mot høstferien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at man godt kan ha karantenekrav for oss som er fullvaksinerte og så lenge det er slik at vi kan bringe med oss smitte. Da tenker jeg de som har vært i utlandet, ikke de som har vært i nabobyen.

Slik ting er nå så ville jeg tatt det meste med en klype salt for alt endres så raskt nå. Så man for bare være forberedt på alt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lady90 skrev (3 minutter siden):

Barn må jo allerede i karantene, men kan teste seg ut etter 3 dager. Vil heller tro at de lemper på dette utover nå, siden de allerede har latt barn slippe smittekarantene. I tillegg er enda flere voksne beskyttet mot høstferien. 

Vaksinen gjør ikke at man blir  "beskyttet".  Det er mer riktig å si at du er "noe mindre ubeskyttet". 

Dere må gjerne reise, men jeg tenker at med den smittetrenden som er nå, og da særlig pga reising, så er lettelser ved innreise lite trolig. Myndighetene ønsker å verne om barn og unges skolegang. Da er det naturlig å tenke seg at de som velger å reise, anses å være en risiko for dette målet, og vil bli pålagt tiltak for å verne medelever som ikke har vært på reise.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lady90 skrev (3 timer siden):

Når skal man da slippe opp? Det kan jo ikke være slik til evig tid at man må i karantene all den tid nesten hele Norge er fullvaksinerte, som de er når høstferien kommer. Viruset vil aldri forsvinne, det man bør se på derimot er antall innlagte samt død. Tror ikke det blir noe verre mot høstferien 

Kravet om karantene bør opprettholdes til viruset er utryddet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13579 skrev (12 minutter siden):

Kravet om karantene bør opprettholdes til viruset er utryddet.

Noe det antagelig aldri blir.... 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, 13579 said:

Egentlig burde det komme en tidspunkt hvor oss vaksinerte skal ikke begrense friflyttelsen for å beskytte de som nekte å vaksineres - og de som ikke kan ta vaksinene på grunn av helsen burde være mer redd for å få corona, som ALDRI forsvinner. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lady90 skrev (1 time siden):

Noe det antagelig aldri blir.... 

Mao: Kravet om karantene bør bli permanent.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13579 skrev (15 minutter siden):

Mao: Kravet om karantene bør bli permanent.

Mener du det? Poenget er jo å beskytte risikogruppene og det har man gjort for lengst. Kan ikke holde på karanteneregler til evig tid vel. Korona forsvinner ikke, og man kan ikke tviholde på smittevernsreglene til evig tid 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lady90 skrev (2 timer siden):

Mener du det? Poenget er jo å beskytte risikogruppene og det har man gjort for lengst. Kan ikke holde på karanteneregler til evig tid vel. Korona forsvinner ikke, og man kan ikke tviholde på smittevernsreglene til evig tid 

Risikogruppene er slett ikke tilstrekkelig beskyttet. I tillegg ser vi at tiltakene er nyttige for å beskytte mot en rekke andre smittsomme sykdommer. Karantenereglene må opprettholdes i henhold til smittevernloven. Nullvisjonen for smittsomme sykdommer må alltid ses som et mål.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13579 skrev (21 minutter siden):

Risikogruppene er slett ikke tilstrekkelig beskyttet. I tillegg ser vi at tiltakene er nyttige for å beskytte mot en rekke andre smittsomme sykdommer. Karantenereglene må opprettholdes i henhold til smittevernloven. Nullvisjonen for smittsomme sykdommer må alltid ses som et mål.

Så du vil at alle i reiselivsbransjen skal miste jobbene sine istedet? Korona vil nok aldri bli borte men kan da ikke holde på alle restriksjoner all den tid det nesten ikke er innlagte eller døde. 

Skulle man gjort det samme med influensa kanskje? 

Hvorfor mener du at risikogruppene ikke er tilstrekkelig beskyttet da? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg ikke skjønner er hjemmekarantene i 3 usle dager etter hjemkomst fra mørkerøde land, hva er egentlig greia?? 3 dager er da altfor kort, de fleste får jo ikke symptomer før 5-6 dager etter smitte… 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blekkulfina skrev (7 timer siden):

Det jeg ikke skjønner er hjemmekarantene i 3 usle dager etter hjemkomst fra mørkerøde land, hva er egentlig greia?? 3 dager er da altfor kort, de fleste får jo ikke symptomer før 5-6 dager etter smitte… 

Men man må vel vise attest på negativ Covid-19 test, tatt i løpet av de siste 24 timene før ankomst Norge? Og så må man teste seg igjen ved ankomst Norge? 

For TS sin del, ved reise til Kreta, betyr det, slik det er nå, at barna må på karantenehotell? 

Jeg forstår ikke at folk gidder å reise uvaksinert med så mye styr, bare for å få noen solstråler i et annet land.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (3 minutter siden):

Men man må vel vise attest på negativ Covid-19 test, tatt i løpet av de siste 24 timene før ankomst Norge? Og så må man teste seg igjen ved ankomst Norge? 

For TS sin del, ved reise til Kreta, betyr det, slik det er nå, at barna må på karantenehotell? 

Jeg forstår ikke at folk gidder å reise uvaksinert med så mye styr, bare for å få noen solstråler i et annet land.

Vi er fullvaksinerte nå vi reiser, da kreves ingen test såvidt jeg vet 

Barna tror jeg må i hjemmekarantene men kan testes ut på dag 3. Iallefall er det slik akkurat nå men det kan jo endre seg. 

Er ikke det er vi vil risikere noe, men turen er flyttet på x antall ganger og nå får vi ikke ombooket mer uten å tape veldig mange tusen kroner 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår behovet for sol og varme. Slik det er nå hadde ikke jeg tatt sjansen. Reglene endrer seg raskt. Flere land har gått tilbake på lettelsene for vaksinerte og situasjonen i landet du reiser til kan også endres raskt. Folk har endt opp i karantene i landet de reiser til og blitt nødt til å bli på rommet f.eks. Så sjansen er der. Det er opp til dere. Dere må i alle være forberedt på at ting kan endre seg mens dere er borte. Det er det mange som har opplevd.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...