Gå til innhold

Samboer klarer ikke tenke fremover - må låne penger av meg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han fikk lite denne mnd pga ferie, og han måtte betale tilbake en del skattepenger. 

Jeg ber han overføre halvparten av husleie, mat og strøm til meg men det kan han ikke sier han. Han har ikke penger til det... 

Jeg blir irritert og spør hvorfor han ikke har satt av penger da han fikk feriepenger?? "Det var så mye å betale på annet" Sier han. Dette har skjedd før, at han går tom.

Jeg jobber 100%, og kjenner meg totalt utmattet og ha sånne bekymringer om økonomi osv. Vi har et barn sammen. 

Måtte bare få det ut.. 

Anonymkode: 6b5a9...944

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som en umoden mann, og som et slit å være sammen med. Si til han at han får skjerpe seg ellers går du. Og men det. Ikke la deg dra ned i søla/dype pengeproblemer av en sånn mann. 

Anonymkode: 50c30...1dd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en sånn.  Ble sprø av at bolig, barn og mat for ham åpenbart var valgfrie utgifter etter at det han selv hadde lyst på var betalt. Jeg fikk bedre økonomi da jeg kvittet meg med ham, til tross for at jeg da ble aleneforsørger uten bidrag.

Anonymkode: d6880...d86

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde en sånn.  Ble sprø av at bolig, barn og mat for ham åpenbart var valgfrie utgifter etter at det han selv hadde lyst på var betalt. Jeg fikk bedre økonomi da jeg kvittet meg med ham, til tross for at jeg da ble aleneforsørger uten bidrag.

Anonymkode: d6880...d86

Ja det et akkurat sånn her også.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja det et akkurat sånn her også.. 

Hvorfor gidder du å dra hans lass da??

Anonymkode: 0bb0e...554

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Da får du slutte å låne han penger og be han flytte ut siden han ikke har råd til å bo med dere. 

Økonomisk sans og det å slutte å leve på lånte penger og forskudd kan voksne mennesker lære seg hvis de vil det. Men da må han altså ville det, og vil han ikke er det ikke noe du får gjort med det.

Han fortsetter med dette fordi du har gjort det mulig å fortsette, så det er du som dessverre må ta grep her og sette den standarden du ønsker i ditt liv.

AnonymBruker
Skrevet

Hva bruker han sine penger på?

Anonymkode: e1bfa...43d

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde også en slik, han røk på hodet ut. Er uaktuelt å forsørge voksne folk som ikke gidder. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Min mann var også sånn. Løsningen ble at pengene ble overført til meg hver lønning så satte jeg av til lån,regninger og sparing. Det var det eller kroken på døra. 

Anonymkode: 3bb03...ed8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Min er litt av samme sorten.. man vet aldri om det kommer penger til husleien. Kanskje kommer litt eller ingenting,  mesteparten av tiden kommer 2-3 uker etter den sku vært betalt. Irriterer meg grønn at han ikke ens kan si ifra.  Å vi bor i større hus pga hans unger.

Anonymkode: 42c45...a18

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

1: slutt å låne han penger 

2: ta en alvorsprat om at bolig er førstepri når det kommer til utgifter, han får føre over så fort han får penger. Hvis ikke hadde det forholdet vært over, du kan ikke sitte å forsørge en voksen mann bare fordi han skulle hatt økonomisk verge. 

Anonymkode: e481e...62e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Min er litt av samme sorten.. man vet aldri om det kommer penger til husleien. Kanskje kommer litt eller ingenting,  mesteparten av tiden kommer 2-3 uker etter den sku vært betalt. Irriterer meg grønn at han ikke ens kan si ifra.  Å vi bor i større hus pga hans unger.

Anonymkode: 42c45...a18

Hvorfor gidder du å ha det slik? Kan spørre TS om det samme. Regninger og leie betales alltid først, så sparing, så fornøyelser. 

Eksen var dårlig med penger, og var en av mange grunner til at det ble slutt. Sa til meg selv aldri igjen, og det holdt jeg - mannen min og jeg prioriterer likt. Orker ikke leve i et sånt kaos hvor man har helt unødvendige bekymringer. Livet er for kort til det.

Anonymkode: c70ee...6fc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som folk sier her, høres dette veldig umodent ut. Kanskje han må sette opp fast trekk til deg? Hvis man ikke har lært seg at husleia er førstepri, burde man kanskje flytta hjem igjen.. Har ei venninne som har holdt på sånn. Flytta for seg selv 3 mnd av gangen, men klarer ikke betale husleia. Så er det hjem til mor og far noen måneder før hun prøver på ny. 

Anonymkode: 93c5f...8f7

Skrevet

Det er kun en måte å gjøre dette på og det er automatisk overføring på lønningsdagen fra hans til din konto. Dette trekket børe være litt over hans andel av fellesutgifter slik at du har litt å gå på når han av en eller annen grunn ikke får lønn som normalt, eller for å kunne dekke hans andel av store uforutsette utgifter.

Det hyggelige svaret på dette er at dere må snakke sammen og så løser alt seg. Det tror jeg dessverre du kan se langt etter. Noen mennesker har det bare ikke i seg å ha kontroll på egen økonomi. Og hvis det fortsetter slik det er nå tror jeg bare du mister all respekt for han. Du og barnet har min sympati.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Han fikk lite denne mnd pga ferie, og han måtte betale tilbake en del skattepenger. 

Jeg ber han overføre halvparten av husleie, mat og strøm til meg men det kan han ikke sier han. Han har ikke penger til det... 

Jeg blir irritert og spør hvorfor han ikke har satt av penger da han fikk feriepenger?? "Det var så mye å betale på annet" Sier han. Dette har skjedd før, at han går tom.

Jeg jobber 100%, og kjenner meg totalt utmattet og ha sånne bekymringer om økonomi osv. Vi har et barn sammen. 

Måtte bare få det ut.. 

min kjæreste på 25 tjener 950k i året pluss overtid og han går aldri tom for penger. 

heldig student 25

Anonymkode: 4e864...8d8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

min kjæreste på 25 tjener 950k i året pluss overtid og han går aldri tom for penger. 

heldig student 25

Anonymkode: 4e864...8d8

Ok? Hva hjelper det meg? 

TS

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner det er slitsomt ts.

Jeg tror du må sette hardt mot hardt her. Han må overføre til de felles utgiftene med en gang han får lønn. 

Jeg hadde sluttet å handle inn mat osv (litt vanskelig med barn, den ser jeg), tatt sikringen når barnet var lagt for du betaler for halve dagen osv. 

Litt drastisk kanskje, men kan virke som han må erfare for å forstå. 

Så bør du være blakk fremover selv (hvert fall ovenfor han). 

Er så usjarmerenede med menn og kvinner som ikke bidrar og surrer med økonomien. 

Anonymkode: fe210...bc6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uholdbart. Fast overføring eller han må finne et annet sted å bo. 

Anonymkode: d269c...158

AnonymBruker
Skrevet

Siden du må ta alle utgifter denne mnd,så får du si til han at neste mnd skal han betale alt alene. Da har han full lønn,og ingen ekstra skatt å betale. 

Anonymkode: 06d6d...c1b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Måtte bare få det ut.. 

Da svarer du at om han ikke betaler husleie så må han selvfølgelig finne et annet sted å bo.

Anonymkode: c6288...a06

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...