Gå til innhold

Dere som jobber på sykehjem, kreative måltider som er kjappe å lage på kjøkkenet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobber på sykehjem og når det er frokost og kvelds er det vi personalet som står for matlagingen. Kvaliteten på lunsj og middag er høy hos oss, men vi er litt dårlige på frokost og kvelds. Blir for det meste smørbrød. Kan være innbydende det, men noen ganger blir det bare kjedelige brødskiver med fargerikt pålegg. Det er ikke alle som liker pynt på maten heller, så det ser jo enda kjedeligere ut. 

På min avdeling er pasientene glad i nye ting, mange er ikke kjent med taco eller pizza men de syns det er godt. Har tenkt å prøve risotto, men har dere andre forslag? Omelett og ostesmørbrød blir lagd ofte. Helt ikke så mange interesser, sjefen blir sur om vi bruker for mye (ja det er dumt).. 

Kom med forslag, gjerne noe nymotens som er litt spesi :) De syns det er gøy som sagt med nye ting. Bananpannekaker elsker de. Kan gjerne være noe kosemat og søtt. 

Anonymkode: 4467e...27c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

"helst ikke så mange ingredienser" i stedet for "helt ikke så mange interesser", herregud for en skrivebom!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Menemen er ganske godt, og med kjente ingredienser https://godtnoe.no/menemen/ og siden dere lager omelett, hva med spansk omelett?

Anonymkode: c9b91...be5

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var sommervikar på gamlehjem så lagde vi wraps, det var en suksess :)  

Anonymkode: 1a7c5...aaf

Skrevet

Der jeg jobber lager vi frokost, lunsj og kveldsmat selv. Går mye i yoghurt med frukt, havregrynsgrøt, rislapper (rester etter grøt), omelett, ost og kjeks, pai, vafler, boller.. Alt etter hva vi har tid til å lage. 

AnonymBruker
Skrevet

Der jeg jobber er noen av oss ansatte veldig opptatt av å minske matsvinn. Etter middag er det ofte masse poteter igjen, av og til også grønnsaker, pasta, noe protein e.l. Da er typ pytt i panne, fritatta, pai, pastasalat gode alternativer til kvelds. Evt stekt ris hvis det er risrester. Lørdagene er det nesten alltid risgrøt og restene blir som regel rislapper. Ellers så kan bare det å bake hjemmelagde rundstykker bidra til å variere de typiske brødmåltidene. 
Sliten frukt kan brukes i smoothier eller kaker (eplekake, banankake osv), grønnsaker kan kjøres i stavmikser og bli deilig suppe. Hva med å høre med pasientene hva de selv kunne tenke seg? :)

Anonymkode: 20544...056

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Når min bestemor bodde på hjem, hendte det hun fikk arme riddere. Det var smakfullt, mykt og nytt. 

Anonymkode: 6b803...f60

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Der jeg jobber er duften av nystekte vafler, rundtstykker, boller, eplekake alltid en stor suksess.
Vafler kan lages mye sunnere med litt havregryn og sukrin isteden for sukker.
Samler en gjeng i stua, har på litt lav norsk musikk fra deres tid.
De storkoser seg da. Det er noe med duften av ting de pleide å lage selv + musikken de kjenner igjen. 
De blir mer pratsom, smiler som bare det og tenker tilbake til da de var yngre.
Ganske god stemning 😃 
"jeg pleide å bake hele tiden"
"mhmm, mamma pleide å steke vafler ofte hos oss"

Og de som er på rommet som får seg et brett med med noe nystekt og litt kaffe koser seg også litt xtra 😃

Anonymkode: 61764...448

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange gode svar. Jobber med pasienter med demens og er kun en eller to som kan svare på hva de vil ha. De fleste sier "det du lager" eller "ingenting"..  Mye inspo her!! 😊

AnonymBruker
Skrevet

Egg i ulike varianter. Forsøk omelett i ildfast form. Den blir fin og høy. Omelettmuffins (klekke et helt egg i eller lage røre som omelett). 

Ost og skinkesandwich med salatblad. Sandwich med ost og syltetøy (mange eldre er glad i både brie og blåmuggost). 

Vafler, sveler, boller, pannekaker 

Pytt i panne. Kanskje rester fra middag? Kan bruke pitet, paprika, løk, speilegg, bacon, pølse, karbonade. 

Ulike typer grøt med topping 

Mettende smoothie med banan (kanskje litt fløte oppi til de med dårlig matlyst?). 

Kakao med krem og kjeks med ost

Suppe til kvelds med toast og feks egg i

Når det gjelder skiver så burde det jo stilles krav til at alle pynter de. Varier type brød. Skjær på skrå. Av og til rundstykker. Hjemmebakt og varmt. For noen kan en skive holde, da kan man jo ta ekstra smør eller majones på. Røkelaks og egg er mer mettende enn syltetøy. 

Anonymkode: e1594...9ed

AnonymBruker
Skrevet

Plukkfisk hvis dere har rester etter fiskemiddag.  Da jeg jobbet i ferskvaren butikk lagde vi egen plukkfisk til varmdisken. 

Basen var potetmos fra pose, blandet med oppstekte potetbiter som ble grovt moset, stekt purreløk og ulike typer fisk* og av og til stekt bacon i små terninger. 

* fisken varierte etter hva som måtte brukes slik at det ikke ble svinn. 

Anonymkode: 98ed6...174

AnonymBruker
Skrevet

Smørgrøt/fløyelsgrøt og arme riddere med syltetøy var populært og gikk enkelt ned! 😊 Vannbakkels har få ingredienser og er enkelt å lage. 

Anonymkode: 3d320...efe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...