AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #1 Skrevet 1. august 2021 Jeg jobber på fabrikk, altså i det private i full stilling. Jeg har 4 uker ferie men min sjef har ringt meg og spurt om å komme inn på jobb grunnet sykemelding hos de ansatte. Dette har jeg gjort og jeg har så langt jobbet 72t overtid i min ferie med 100% overtid. Jeg trodde at jeg hadde krav på å få feriedagene igjen her, men mine kollegaer mener at jeg ikke har det. Noen som vet hva som er rett? Kan ta kontakt med fagforbundet mitt, men de har også ferie for øyeblikket ser det ut som. Anonymkode: 923bb...69a
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #2 Skrevet 1. august 2021 Det har du. Da skal dette sendes skriftlig til sjefen at du utsetter din ferie og tar dette igjen senere. Anonymkode: 1ffc4...dff 4
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #3 Skrevet 1. august 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det har du. Da skal dette sendes skriftlig til sjefen at du utsetter din ferie og tar dette igjen senere. Anonymkode: 1ffc4...dff Har du noen kilder på det som jeg kan henvise til? Jeg har jo unnlatt å få lønn i juni (men får selvsagt feriepenger som alle andre) nettopp fordi jeg skal ha 4 uker ferie så jeg synes jo det høres logisk ut, men blir usikker og er redd for å bli skuffet. Anonymkode: 923bb...69a
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #4 Skrevet 1. august 2021 Hvis du får overtid på alt du jobber i ferien så er du kompensert for fritiden der, frykter jeg. Hvis du skal ha vanlig ferie, vil du også kun få vanlig lønn på det du jobber. Anonymkode: 3ae66...1ac 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #5 Skrevet 1. august 2021 Det er lovpålagt med 4 uker og 1 dag så dette skal du uansett ha. Anonymkode: c0268...baa 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #6 Skrevet 1. august 2021 Du har blitt trukket i lønn for 4 uker og 1 dag, og da skal du ha så mange dager ferie. https://delta.no/dine-rettigheter/ferie/kan-du-beordres-til-a-jobbe-i-ferien Anonymkode: 56cdf...cb9 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #7 Skrevet 1. august 2021 Ikke 5 uker ferie? Anonymkode: 4cf2b...915
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #8 Skrevet 1. august 2021 Alle arbeidstakere har krav på minst 25 virkedager ferie hvert år. Anonymkode: b542a...dd0 2
Fjaselina Skrevet 1. august 2021 #9 Skrevet 1. august 2021 Eg har ikkje lest lova, men eg stusser på at TS har fått 100% overtid, er ikkje det egentlig rart dersom det vert ferie til overs? Eg tenker på at det vert rekna som at overtid vert betalt fordi TS egentlig "jobbar" fullt i ferien, slik at overtidsbetaling slår inn straks? 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #10 Skrevet 1. august 2021 Jeg har ikke kilder, så jeg kan ta feil. Men jeg trodde det fungerte slik: Blir man kalt inn mens man har ferie, skal man ha ferie dagene tilbake (likt som for om man blir syk i ferien, da skal man bruke sykedager, og ha feriedagene tilgode). Man blir kalt inn ekstraordinært, og da skal man ha ekstra betalt for det, som er en grunn til at arbeidsgiver prøver å finne andre løsninger før de ringer inn noen. Kanskje jeg tar feil, men trodde det var slik det fungerte. Anonymkode: 69825...5d4
Gjest Blondie65 Skrevet 1. august 2021 #11 Skrevet 1. august 2021 Du skal kompenseres for ferien, enten i form av lønn eller i form av at ferietiden kan tas ut på et annet tidspunkt. Her har ledelsen beordret deg tilbake på jobb og da er det ikke et tema en gang - du skal ha erstatning i form av lønn eller feriefritid. I andre tilfeller der man selv velger å jobbe fordi man kjeder seg i ferien, eller avdekker et påstått behov for å jobbe er det ikke fullt så enkelt. Hos oss må ferie som ikke avvikles fordi man måtte jobbe avklares med nærmeste leder før man begynner å arbeide.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #12 Skrevet 1. august 2021 https://www.arbeidsrettsadvokater.no/ansettelse/kan-arbeidstaker-i-ferie-kalles-tilbake-pa-jobb/ https://delta.no/dine-rettigheter/ferie/kan-du-beordres-til-a-jobbe-i-ferien Anonymkode: 69825...5d4 1
Gjest Blondie65 Skrevet 1. august 2021 #13 Skrevet 1. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har ikke kilder, så jeg kan ta feil. Men jeg trodde det fungerte slik: Blir man kalt inn mens man har ferie, skal man ha ferie dagene tilbake (likt som for om man blir syk i ferien, da skal man bruke sykedager, og ha feriedagene tilgode). Man blir kalt inn ekstraordinært, og da skal man ha ekstra betalt for det, som er en grunn til at arbeidsgiver prøver å finne andre løsninger før de ringer inn noen. Kanskje jeg tar feil, men trodde det var slik det fungerte. Anonymkode: 69825...5d4 Jeg skjønner ikke hva du mener med "ekstra betalt". Det er to valg: ordinær timelønn, og ferien tapt eller ferien til gode til senere. Ikke begge deler. Grunnen er at man blir trukket for ferien senest når den tas ut, men oftest når feriepengene utbetales. Dette trekket betyr at hvis man jobber i ferien er ikke denne jobben dekket av noen form for inntekt. Det må kompenseres i form av at ferien enten tas ut senere eller at man får betalt for de dagene av ferien man har arbeidet, med tillegg for overtid, kvelds-/helg-/natt.
Tone83 Skrevet 1. august 2021 #14 Skrevet 1. august 2021 Du har jo ikke hatt ferie..men mulig du da må betale tilbake overtidstillegget, for du jobbet jo ikke overtid heller.
Tone83 Skrevet 1. august 2021 #15 Skrevet 1. august 2021 Det er heller ikke lovlig for arbeidsgiver å betale seg ut av ferieavviklingen. 5
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #16 Skrevet 1. august 2021 Blondie65 skrev (1 minutt siden): Jeg skjønner ikke hva du mener med "ekstra betalt". Det er to valg: ordinær timelønn, og ferien tapt eller ferien til gode til senere. Ikke begge deler. Grunnen er at man blir trukket for ferien senest når den tas ut, men oftest når feriepengene utbetales. Dette trekket betyr at hvis man jobber i ferien er ikke denne jobben dekket av noen form for inntekt. Det må kompenseres i form av at ferien enten tas ut senere eller at man får betalt for de dagene av ferien man har arbeidet, med tillegg for overtid, kvelds-/helg-/natt. I en ordinær arbeidssetting (altså ikke ferie), om jeg blir spurt om å jobbe ekstra pga. sykdom, mindre enn 24 timer før, skal jeg ha 100% for å være sporty nok til åstille opp. Tenker det ville/burde være likt for når man mørt opp ekstraordinært i ferien. Anonymkode: 69825...5d4
petterm Skrevet 1. august 2021 #17 Skrevet 1. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke 5 uker ferie? Anonymkode: 4cf2b...915 AnonymBruker skrev (1 time siden): Alle arbeidstakere har krav på minst 25 virkedager ferie hvert år. Anonymkode: b542a...dd0 Arbeidsmiljøloven gir rett til ferie i 4 uker og en dag. Mange bedrifter er tilsluttet tariffavtale som gir rett til 5 ukers ferie, men den 5. uka er ikke lovbestemt. 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #18 Skrevet 1. august 2021 Blondie65 skrev (1 time siden): Jeg skjønner ikke hva du mener med "ekstra betalt". Det er to valg: ordinær timelønn, og ferien tapt eller ferien til gode til senere. Ikke begge deler. Grunnen er at man blir trukket for ferien senest når den tas ut, men oftest når feriepengene utbetales. Dette trekket betyr at hvis man jobber i ferien er ikke denne jobben dekket av noen form for inntekt. Det må kompenseres i form av at ferien enten tas ut senere eller at man får betalt for de dagene av ferien man har arbeidet, med tillegg for overtid, kvelds-/helg-/natt. Ferien tapt er ikke noe alternativ. Arbeidsgiver har plikt til å påse at man tar ferie. Anonymkode: 17938...4af 4
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #19 Skrevet 1. august 2021 Trodde du at du skulle «ha ferie», jobbe normalt, men få overtidsbetalt + få ny ferie? Anonymkode: b36f7...41c
petterm Skrevet 1. august 2021 #20 Skrevet 1. august 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Trodde du at du skulle «ha ferie», jobbe normalt, men få overtidsbetalt + få ny ferie? Anonymkode: b36f7...41c Man har plikt og rett til å ta 4 uker og en dag ferie. TS har plikt til å ta ut resten av ferien senere. Det skal helt ekstraordinære hendelser til for at man skal bli kalt tilbake fra ferie. Det er ikke urimelig at man får overtids betalt når man avbryter ferien sånn. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå