Gå til innhold

Hvor ofte skal kullfilter i kjøkkenvifte skiftes?


Gjest Tristessa

Anbefalte innlegg

Gjest Tristessa

Jepp, spørsmålet følger av tittelen... Jeg har kullfilter i kjøkkenviften min, og lurer på hvor ofte det skal skiftes, og hva det evt. koster. Tror det er på tide, nemlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm...*tenke tenke* Hva var det kjøkkenmontøren sa til oss da vi fikk satt inn nytt kjøkken for noen måneder siden? Mener han sa at den skulle skiftes ca annen hvert år - men det ville avhenge av hvor mye mat en lager.

Vi betalte rudnt 400,- for kullfilteret vårt om jeg ikke husker helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kullfilter får du kjøpt der du kjøpte vifta. De er ikke universale.

Et serviceverksted som har deler kan bestille for deg eller dra innom en elektrohandel og spør. Ha med merke og typebetegnelse på vifta (typenr står inni vifta et sted. Løft ut fettfilterne så skal du se det. Oftest der det står på en grå lapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Takk for svar folkens! :) Ser ut som om vi blir nødt til å skifte det i nær fremtid, selv om leiligheten har stått tom i flere år og det ikke har blitt laget så mye mat her i den tid den har vært i familien, er det nok en fordel å få det fikset. Satser på at det ikke blir så dyrt, og at viften funker litt bedre etter at det blir skiftet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh.. Har alle kjøkkenvifter kullfilter? Hvis ikke - Hvordan finner jeg ut om min vifte har det? Vi kjøpte nytt hus like føre jul i fjor og jeg har aldri tenkt på dette. Huset er forholdsvis nytt. Bygget i 2001. Har sånn vifte som står og går hele tiden som det ikke går an å skru helt av om dere skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, spørsmålet følger av tittelen... Jeg har kullfilter i kjøkkenviften min, og lurer på hvor ofte det skal skiftes, og hva det evt. koster. Tror det er på tide, nemlig!

Jeg tror Titta har misforstått litt, for kullfilteret bør skiftes minimum 1-2 ganger per år, avhengig av hvor mye mat dere lager og hvor ofte dere rengjør fettfilteret.

Hvor mye det koster varierer nok litt fra levrandør til levrandør. Men vær obs når dere skal rengjøre fettfilteret, for ikke alle tåler like mye. De fleste nyeste kjøkkenhettene leveres i dag med fettfilter som kan vasker i oppvaskmaskin, mens gamle fettfiltre tåler betraktelig mindre så det er viktig å undersøke for å unngå skader og ødeleggelser.

:)

Endret av ~Alwa~
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Ok, vi må nok fikse alt! Eller det vil si, vi har rengjort fettfilteret, skiftet sånn duk som lå mellom risten og fettfilteret, og lagt kullfilteret i bløt flere såpevann... Får ikke kjøpt nytt helt enda, i og med at bilen ble smæsjet her forleden, men alt annet er heldigvis gullrent nå. Fant endelig ut hva som var den mystiske lukten - æææææsssssjjjjjjj! :sjenert:

Det var så utrolig nasty, vi så ut som Homsepatruljen mens vi holdt på. Uæææh, vil ikke la det gå så lenge til neste gang! :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant endelig ut hva som var den mystiske lukten - æææææsssssjjjjjjj! :sjenert:

:ler:

Det er en ting man fort glemmer når man først er i gang, men utrolig viktig å få gjort også.

Vi rengjorde vifta i den siste leiligheten jeg flyttet inn i, så jeg skjønner hva du mener ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...