Gå til innhold

NRK nyheter: "Østlandet bedre på tiltak"

Frustrert husfrue

Anbefalte innlegg

Så på nyhetene i går. Der sa de at smitten går opp, men mest i vest, og at det ikke går så mye opp i Oslo på grunn av at de har blitt så flink til å følge smittetiltakene. Virkelig? Vil heller tro at det er mengden vaksiner de har fått satt til nå, og ikke noe særlig annet. Her i Bergen har jeg nettopp blitt vaksinert som sist prioritert. Har kanskje noe med det å gjøre at smitten øker her? Vi er drittlei av å bli nedprioritert. Og nå skal vi få "kjeft" for å ikke følge smittetiltakene, og at Oslo er mye flinkere. Flere som reagerte på dette? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, jeg reiste fra Østlandet til en lang tur rundt på Vestlandet i juni og starten av juli, og jeg må si det var som å komme til en annen verden. Det var ganske tydelig å se at mange steder ikke var blitt like hardt rammet tidligere, og at det påvirket adferden til folk. På Vestlandet var det som om det ikke hadde vært noen pandemi overhodet. 

Det er nok ikke bare vaksiner som er grunnen, men det er klart det spiller litt inn. Jeg dog si at en del østlendinger har blitt preget mye mer av langvarige tiltak, som mange på Vestlandet rett og slett har sluppet unna.

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Oslo og kan si at folk ikke er særlig flinke. Bortimot ingen bruker munnbind (jeg gjør), det er veldig ofte tomt i spritdispenserne (butikkene og senterne sparer jo penger på den måten...) og folk holder ikke avstand. Det har blitt sånn i løpet av den siste måneden, tidligere var folk stort sett veldig flinke.

Så ja, det må være vaksinasjonen som gjør at det ikke er styggere tall i Oslo enn det er nå.

Edit: Men det er ikke sånn at Oslo og Viken har fått så innmari mange flere doser enn resten av landet, i forhold til folketallet. Se litt på lista her:

Coronaviruset: Vaksineringen i Norge (vg.no)

Endret av T-Rex
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr det at folk på østlandet var dårligst på tiltak tidligere år når smittetallene var høye?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tom1986 skrev (2 timer siden):

Betyr det at folk på østlandet var dårligst på tiltak tidligere år når smittetallene var høye?

😅

Bor på østlandet og syns vi har vært veldig flinke på tiltak hele veien. Selv når vi har hatt mye smitte. Skulle likt og fått en god forklaring på hvorfor strenge tiltak alltid gir økt smitte, mye mer enn nå? Kan godt gi vaksina kreds, men det er jo litt rart at smitten skyter i været når tiltakene er strengest

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må du bare tåle, ts. Før var det Oslofolk som fikk all kjeften. Var masse folk her som fulgte tiltak, men likevel fikk vi kjeft. Så nå vet du i det minste hvordan det føles.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nettopp vært i Bergen, og der går jo livet akkurat som før pandemi. Folk står tett i tett, uten munnbind, på Bybanen. Tråkker i skoene på hverandre i butikker, køer og på Torgallmenningen. Så ikke overraskende om det blir litt smitte der.
De fleste i Oslo er, og har vært, veldig gode på smittevern. Men dessverre er det endel som gir f nå og lever mer og mer som normalt. Bare håper ikke det fører til gult nivå i skoler og barnehager igjen. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi reiste fra Oslo til Gol. Var som å komme til ett sted korona aldri har vært, selv om de fleste turister kom fra Oslo,Asker og Bærum.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (19 timer siden):

Vel, jeg reiste fra Østlandet til en lang tur rundt på Vestlandet i juni og starten av juli, og jeg må si det var som å komme til en annen verden. Det var ganske tydelig å se at mange steder ikke var blitt like hardt rammet tidligere, og at det påvirket adferden til folk. På Vestlandet var det som om det ikke hadde vært noen pandemi overhodet. 

Det er nok ikke bare vaksiner som er grunnen, men det er klart det spiller litt inn. Jeg dog si at en del østlendinger har blitt preget mye mer av langvarige tiltak, som mange på Vestlandet rett og slett har sluppet unna.

Jeg var både i Oslo og på Vestlandet denne sommeren, jeg også, og det er klart forskjell mellom de to stedene. Mange flere som fortsatt går med munnbind i Oslo, til og med ute på gata og fortauet, butikker har skilt om avstand og bruk av munnbind, mens på Vestlandet var det så å si ingen tegn til pandemi og covid-19 og livet gikk som normalt. Veldig merkelig - virkelig en følelse av å være i et annet land.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i Bergen for en ukes tid siden, og følte meg skikkelig rar som brukte munnbind. Var som å ta en ferie fra covid. Er ikke overrasket over at smitten øker.

Når det er sagt synes jeg det er en kjedelig gjenganger at befolkningen er så "flink" hver gang smitten er nede. Det skjedde i avisene i Trondheim tidligere i år også, en eller annen politiker gikk ut å sa at trøndere var kjempeflinke, og derfor var smittetrykket lavt. Like etterpå skøyt smitten i været.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10.54 skrev (2 minutter siden):

Jeg var i Bergen for en ukes tid siden, og følte meg skikkelig rar som brukte munnbind. Var som å ta en ferie fra covid. Er ikke overrasket over at smitten øker.

Når det er sagt synes jeg det er en kjedelig gjenganger at befolkningen er så "flink" hver gang smitten er nede. Det skjedde i avisene i Trondheim tidligere i år også, en eller annen politiker gikk ut å sa at trøndere var kjempeflinke, og derfor var smittetrykket lavt. Like etterpå skøyt smitten i været.

Det er derfor jeg ikke liker skryt så godt generelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (46 minutter siden):

Vi reiste fra Oslo til Gol. Var som å komme til ett sted korona aldri har vært, selv om de fleste turister kom fra Oslo,Asker og Bærum.

For et par tre måneder siden var jeg på vestlandet og det var helt merkelig at på noen få timer dro vi fra bare munnbindbruk til intet munnbindbruk og ikke avstand. Det var helt nydelig selvsagt, men det var nesten som å være i en annen dimensjon. Den gang på returen og kom til Gol var plutselig alle med munnbind for det var jo i viken - og viruset kjenner godt til fylkesgrensene 😅

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha reist fra Oslo, via sørlandet (Dyreparken) og til Stavanger (Kongeparken), vil jeg si at det er ganske stor forskjell både på tiltak og etterlevelse av disse, ut fra hvilket smittetrykk og hvilke regler det har vært. 

I Dyreparken var det mer smittevernstiltak og bedre tilrettelagt for smittevern enn i Kongeparken (STOR forskjell) Dette gikk MYE på parkens egne rutiner og bemanning, men gjorde også utslag i hvordan folk oppførte seg. 

De butikkene jeg var innom på sørlandet, hadde høy andel av munnbindbrukere. (Nesten på linje med hva jeg er vant til fra Oslo.)  Mens i områdene rund Kongeparken og Stavanger, var det vel knapt et munnbind å se i butikkene. Mange steder var også tomme for håndsprit. Håndsprit dispenseren sto der nok mest til pynt. (Men som Oslo-boer er man jo utstyrt med sånt i lomma.) 

Jeg synes det var ganske tydelig hvor det har vært mye smitte og ikke. 

Det skal sies at noen av de som holdt minst avstand i køer og sånt i Dyreparken var Oslofolk. Men du har jo alltid de få tullingene som ikke bryr seg. Det ville jo vært rart hvis ikke noen av de reiste dit også. Og så så du at mange som kom tilreisende fra vestlandet (gjetter ut fra dialekter) ikke var så vant med smittetiltakene, og ikke fulgte dem like godt som de aller fleste andre. (Glemte seg lett, men gjorde genuine forsøk på å holde avstand når de husket det.) 

Jeg vet ikke om jeg ville gått ut og dratt direkte sammenhenger mellom hvor flinke folk er, og hvor mye smitte som sprer seg. Det handler også om hva det er tilrettelagt for, og hva som forventes av folk. Men det er antallet som oppfører seg som tullinger som sprer mesteparten av smitten. Og de finnes det noen av over alt. 
Og det som hindrer disse i å spre masse smitte, er at det er rutiner som følges av alle andre.

Dette ble sikkert langt og dermed uforståelig. 😷

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tom1986 skrev (På 1.8.2021 den 12.02):

Noen på Østlandet var nok dårlige på tiltak i vinter. Men det store flertallet var veldig flinke - dermed ble det ingen eksplosjon av smitte i Oslo, slik vi har sett i storbyer internasjonalt.    
 Litt drahjelp fikk riktignok vi Oslo-folk også av at byen vår (inkl utesteder, teater, kino, svømmehaller, fritidsaktiviteter og butikker) var stengt ned i månedsvis. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fra Oslo, med familie i Bergen. Må stemme i med flere over her. Å dra fra Oslo til Bergen var en stor overgang. Det er kun den siste tiden folk har sluppet opp på munnbindbruk her, og det er jo ikke lenger påbudt de fleste steder, så det er jo ikke rart. Vi har vært så og si nedstengt hele vinterhalvåret. I Bergen var det derimot ikke mye til tiltak å se. Det vrimlet av folk i sentrum og de holdt ikke avstand. Og det var jo deilig det, for en som kommer fra det helt motsatte. Men Oslofolk har generelt vært veldig flinke til å følge påbud og vi har levd særdeles restriktivt lenge. Det vil alltid være noen idioter som ikne følger reglene. Og disse blir jo klistret opp over landets aviser og så får folk øse ut litt (u)berettiget frustrasjon over de jævla Osloidiotene...🙄 Virker ikke som resten av landet helt skjønner hvor stengt og strengt det har vært her.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som snart hele befolkningen i tur og orden har fått stempelet som både "dårlig på smittevern" og "gode på smittevern" så kanskje vi kan legge den forbanna ballen død snart.

Men det er vel altfor digg å ha noen å hate.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
DetVarIkkeMeg skrev (På 1.8.2021 den 11.20):

Så på nyhetene i går. Der sa de at smitten går opp, men mest i vest, og at det ikke går så mye opp i Oslo på grunn av at de har blitt så flink til å følge smittetiltakene. Virkelig? Vil heller tro at det er mengden vaksiner de har fått satt til nå, og ikke noe særlig annet. Her i Bergen har jeg nettopp blitt vaksinert som sist prioritert. Har kanskje noe med det å gjøre at smitten øker her? Vi er drittlei av å bli nedprioritert. Og nå skal vi få "kjeft" for å ikke følge smittetiltakene, og at Oslo er mye flinkere. Flere som reagerte på dette? 

Vaksinen her i Oslo har selvsagt en sammenheng og ikke at vi plutselig har blitt så flinke. 

Samtidig når det stod på som verst her og det ikke var en butikk åpen på 100 dager (kun mat og apotek), da skal jeg love deg det var mange i grisgrendte strøk som satt i sine eneboliger og klagde på Oslo som ikke holdt avstand. Her bor mange familier i blokkleiligheter og den meste smitten var innad i familier. Litt vanskelig å holde avstanden i en leilighet kontra enebolig. 

Jeg tipper dere i vest er kjempeflinke og jeg håper dere også får vaksinert i et høyt tempo 🙂

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke poenget med å sette landsdeler opp mot hverandre. Har reist en del rundt i Norge i sommer og gjengs oppfatning er at folk stort sett gir f 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestlandet har levd i ei boble, ingen tvil om det! Var på Voss utenfor Bergen for en uke siden selv og ble sett rart på fordi jeg gikk med munnbind. På dette lille tettstedet sto folk tett overalt og oppførte seg som om det var 2019. Jeg må innrømme at jeg tenke to ting. På den ene siden var det deilig med litt normalitet, men på den andre siden undret jeg meg over lemfeldigheten som ble utvist. Det virket som om flertallet enten ikke trodde på viruset eller at de ga beng. Dette gjaldt både tilreisende og innfødte.

Endret av Den Sagnomsuste
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Sagnomsuste skrev (1 time siden):

Vestlandet har levd i ei boble, ingen tvil om det! Var på Voss utenfor Bergen for en uke siden selv og ble sett rart på fordi jeg gikk med munnbind. På dette lille tettstedet sto folk tett overalt og oppførte seg som om det var 2019. Jeg må innrømme at jeg tenke to ting. På den ene siden var det deilig med litt normalitet, men på den andre siden undret jeg meg over lemfeldigheten som ble utvist. Det virket som om flertallet enten ikke trodde på viruset eller at de ga beng. Dette gjaldt både tilreisende og innfødte.

Vet ikke hvordan det har vært på Voss, men jeg bor selv i en liten by (større enn Voss). Her har alle brukt munnbind helt fra desember/januar, da vi hadde et større smitteutbrudd. Nå i sommer bruker veldig få munnbind, men det er noe som har skjedd ganske nylig, etter at FHI ikke lenger anbefalte munnbindbruk. Det er imidlertid ikke noe problem å holde avstand, og det gjør folk på offentlige steder.
Men i nabobyene, som ikke hadde smitteutbrudd, brukte nesten ingen munnbind i vinter. Med andre ord store lokale variasjoner, også mellom mindre byer på samme størrelse i samme område. 

Jeg er forøvrig helt enig i at det er tullete å si at smittenivåene handler om at man er «flink» (eller «ikke flink») på smittevern. I Oslo hadde folk i vinter mye imot seg, og det handlet ikke om at de var «dårlige på smittevern» som om de gjorde noe galt. Nå har de mye som går deres vei, siden de ligger foran i vaksineringen. På endel mindre steder har det vært utbrudd som har handlet om manglende smittevern, men det har da vært knyttet til enkelthendelser (utesteder og lignende) som ikke reflekterer hvor «flinke» innbyggerne i kommunen som helhet er. 
Generelt tenker jeg dette handler mye om flaks/uflaks, og om forhold innbyggerne ikke kan styre (som i Oslo, med høy befolkningstetthet ++). 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...