Gå til innhold

Bursdag på ungdomsskolen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn skal begynne på ungdomsskolen, og har bursdag rett etter skolestart. Jeg har aldri hatt barn på undomsskole før, og vet ikke hvordan det er vanlig å feire bursdag når de har blitt så gamle. Hva er "kult" å gjøre i bursdag? Hva imponerer en gjeng 13-åringer? Og hva må jeg absolutt unngå for at ungdommen ikke skal bli sett på som barnslig?

Han kommer i klasse med noen få han kjenner, men det er flest helt ukjente. Inviterer man bare noen få, eller alle av samme kjønn? Det er jo en gylden mulighet for at alle kan bli bedre kjent med hverandre, starte året med en "klassefest", samtidig er han ganske introvert, så å ha ukjente folk på besøk kan bli litt mye.

Anonymkode: 999d3...786

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har/har hatt to på u. skolen, og barnebursdag er ikke vanlig her. Mine to har ikke feiret slik type bursdag da. De har, hvis de har ønsket invitert de aller nærmeste på filmkveld etc. 

Anonymkode: 40c5e...288

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mine gutter inviterte ett par kompiser hjem og hadde fifa kveld. Kjøpte pizza og godteri. 

Anonymkode: 98e74...56c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På ungdomsskolen her feirer de ikke bursdag. Eventuelt tar de sine nærmeste venner med på kino/bowling osv.

Anonymkode: 8568c...890

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Enten inviteres bare de 2-3 nærmeste vennene på f.eks filmkveld og pizza, kino, bowling e.l, eller så inviteres hele klassen på klassefest. Ikke vanlig med gaver hvis det er klassefest. 

Anonymkode: 350b3...e02

• Liker 1
Skrevet

Vi leide lokale med dj og hadde hele klassen på pizza da h*n fylte 13, mens andre har hatt 2-3 venner på filmkveld, gått på kino osv. Andre har ikke feiret i det hele tatt. Jeg tenker det må være opp til ungdommen selv hva h*n ønsker. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror det vanligste kanskje er å invitere noen få, men mener å huske det var noen som inviterte alle også og det var hyggelig. Sant at det er en god mulighet for å bli kjent nå i starten, samt vil alle føle seg inkludert. Men på ungdomsskolen er det også helt innafor og kanskje mest vanlig å bare invitere norn få stk. Kanskje la sønnen din få avgjøre. 

Anonymkode: b3b88...9dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min ble 13 i desember og var da nylig begynt på ungdomsskolen, han tok med seks kompiser på lazertag og burger :) 

Anonymkode: 11109...19b

AnonymBruker
Skrevet

Ingen feirer her, av guttene i klassen 

Anonymkode: e5611...cd7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg selv gikk på ungdomsskolen hadde vi alle «selskap», men det var liksom ikke rundt spisebordet lenger med foreldre til stede 😅 Da fikk vi være alene i loftstua/kjellerstua og spiste pizza, brus, chips, popcorn, godteri og kanskje en kake.. 

Anonymkode: 83822...6e7

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mitt barn skal begynne på ungdomsskolen, og har bursdag rett etter skolestart. Jeg har aldri hatt barn på undomsskole før, og vet ikke hvordan det er vanlig å feire bursdag når de har blitt så gamle. Hva er "kult" å gjøre i bursdag? Hva imponerer en gjeng 13-åringer? Og hva må jeg absolutt unngå for at ungdommen ikke skal bli sett på som barnslig?

Han kommer i klasse med noen få han kjenner, men det er flest helt ukjente. Inviterer man bare noen få, eller alle av samme kjønn? Det er jo en gylden mulighet for at alle kan bli bedre kjent med hverandre, starte året med en "klassefest", samtidig er han ganske introvert, så å ha ukjente folk på besøk kan bli litt mye.

Jeg har jobber på ungdomsskole i 12 år og ingen av elevene har noen gang feiret bursdag i skoletiden. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

her det ikke vanlig og feire bursdag når de er så store, de ber heller de 2-3 nærmeste på overnatting og spill/data lan

Anonymkode: 5f7e4...951

Skrevet

Jeg har ikke tenåringer selv, men husker jeg fikk penger av mamma til å ta med 3 venninner på kino og peppes for å feire bursdagen min når jeg gikk ungdomsskolen. Hadde ikke noe besøk hjemme etter fullt 10 år tror jeg.. Min eldste er nå 10 år og tenker han får ha med seg sine nærmeste venner enten på spillkveld eller noe han velger selv de neste bursdagene

• Liker 1
Skrevet

Har ei som var ferdig på ungdomsskolen nå, og bursdagsfeiringer i den grad man kjente fra barneskolen har det ikke vært. Alt fra restauranttur/kinotur med en håndfull venner, en håndfull hjem for overnatting/gaming/pizza/baking, Tusenfrydtur - alternativene har vært mange. Men at ALLE har vært inkludert og "vanlige" selskap, det har ingen hatt. Og ja, det betyr nok dessverre at noen aldri blir invitert....

AnonymBruker
Skrevet

Da min eldste fylte 13, slo vi oss sammen med to andre kompiser som fylte omtrent samtidig, og leide lokalene til en fritidsklubb. Bestilte pizza, brus og godteri. I lokalene var det mulighet for disco, biljard, bordtennis og en del brettspill. Det kostet bare noen hundrelapper å leie lokaler, og det var inkludert vask. 

Min yngste hadde pizzakveld med film og gaming da han fylte 13. Han ønsket bare å invitere de han var mest sammen med. 

Anonymkode: 6f2c6...6fa

Skrevet

Det varierer en del hva folk gjør, men det blir helst kun noen få man inviterer på ungdomsskolen. På barneskolen er det veldig fokus på klassen, med sine fordeler og ulemper. Alle føler seg inkludert på et vis, men det blir alltid litt kunstig når mobbere blir invitert i bursdagen til dem de mobber og motsatt. I tillegg tillegg er det ikke alltid så lett å invitere ekte venner når alle andre går i samme klasse. Slik slipper man når de går på ungdomsskolen og kun inviterer noen få. 

Lite tips likevel. Prøv å invitere utenom skolen. Det er mer forståelse for at man ikke inviterer alle, men det er likevel greit å unngå å gjøre det for tydelig for dem som ikke er invitert. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, Ny Bruker said:

Jeg har jobber på ungdomsskole i 12 år og ingen av elevene har noen gang feiret bursdag i skoletiden. 

Antar TS mener selskap utenom skoletid, altså på kveld eller helg..

Om han har bursdag rett etter skolestart så er det jo en god anledning til å bli kjent med/inkludere alle så muligheten er der for å bli kjent med alle i klassen, eventuelt alle guttene i klassen om klassen er stor? Kunne det vært noe med bowling eller liknende, kanskje gjestene kan betale noe selv? Jeg vet ikke hva 13åringer synes er kult da det må du kanskje høre med sønnen og vennene om 😄 Men sikkert med minst mulig foreldreinnblanding og ganske "chill" gjetter jeg.

Jeg hadde bursdag dagen etter skolestart for 100 år siden, da inviterte jeg bare venner jeg hadde fra tidligere fra barneskolen, hadde jentekveld med film og snacks med 3-5 gjester (husker ikke helt). Jeg var ikke klar for å invitere noen jeg ikke kjente på den tiden iallfall, var for sjenert :) Så spør sønnen hva han vil.

Anonymkode: e0c50...947

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg gikk på ungdomsskolen så var det pizza og film med de nærmeste, ikke hele klassen.

Anonymkode: 78115...6c5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Når jeg gikk på ungdomsskolen så var det pizza og film med de nærmeste, ikke hele klassen.

Anonymkode: 78115...6c5

Samme her. Er store klasser på ungdomsskolen. Går ikke å invitere alle 

Anonymkode: 98e74...56c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...