Gå til innhold

Jeg har funnet et hus på Finn som jeg har noen spørsmål om

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leier nå en bitteliten leilighet i Oslo men har begynt å se meg litt rundt, har sett denne eiendommen på Finn https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=223965230

Huset er bygd i 1977 og til en rimelig pris, men hvordan er klimaet der oppe, huset ligger jo ganske høyt?
Jeg liker hage og blomster osv selv om jeg ikke har det her i Oslo så vil jeg ha det med et hus, tillater klimaet det eller blir det for kaldt? Både med nattefrost om sommeren og hvor lenge sommeren og vekstsesongen er? 

hvordan er vinteren der i forhold til her, mer snø og lenger skiføre forstår jeg det er men vet noen sånn ca forskjellen fra Oslo og dit?

jeg har nå ikke en bil men tenker jeg må ha det der? Det er vel ikke så mye busser oppi der? 

Etnedal er en liten kommune i folketall har jeg funnet ut, der finner man vel stillheten og roen som jeg ikke får her i Oslo? Men det jeg gruer meg til er at det er så langt for å komme i butikk og andre gjøremål. 

håper noen kan gi meg noen svar, på forhånd takk 

Anonymkode: 9fa2b...649

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eneste kollektiv mulighet der, er nok skolebussen morgen og ettermiddag. Så egen bil er nok den beste muligheten for å ta seg fram der. At det er stille og rolig, ingen tvil om. Men prisen var nå stiv nok når det ikke er mer enn 1 soverom. Men den rette gir nok prisforlangende. Er det stille på budfronten, kan du muligens få det for 700.000,- tror jeg.

Det nok en stor forskjell på vinteren der mot i Oslo. Denne ligger på omtrent 600m.o.h. Kulde er jeg litt usikker på, men vinteren er nok vesentlig lengre. Og du har en egen, bratt vei fra fylkesveien som også skal måkes gjennom vinteren. Men det er alltids en med traktor og fres som fikser det mot noen kroner.

Du finner garantert stillheten og roen der, det er jo ikke naboer på noen 100 meters omkrets. Det blir slik at, enten så trives du, eller så mistrives du. Men bil, et must!

Anonymkode: 883c9...294

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Eg bor ikke så langt unna derifra, ca samme høgde og kan svare litt :)

Snøen kommer i ca oktober-november og ligger til april-mai. Vanligvis veldig kalde vintrer med -20 og mer.. men di siste årene har det vært ganske mildt med -12 :) kommer myyyye snø så du må ha snøfreser! Men det er iallefall hvit, ren og fin snø du har hele vinteren og ikke den svarte bysørpa :)

Sommeren er veldig varm og god, sol nesten hele døgnet. Eg har drivhus som det vokser helt vilt i. Alt mulig som blant annet tomater, sukkererter, jordbær, vannmeloner, paprika, agurker, squash osv, og alt vokser veldig godt og blir stort og saftig. Så absolutt veldig fine groforhold :)

Du må ha bil... Det er som ei sa lenger oppe, det er kun skolebuss. Om det er det, for di fleste har egentlig taxi til skolen pga avstandene her. Så bil er virkelig å anbefale. 

men ellers veeeeldig stille og rolig. Utrolig idyllisk :) det går rådyr og hjort i hagen når man våkner om morningen, man har små søte salamandere i hagen om sommeren. Ingen biler eller tuting :) eneste man hører er fugler og natur, og man kan bråke så mye som man vil selv uten å måtte være redd for å plage andre :)

Anonymkode: 70bc0...f56

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Men... før du kjøper deg hus.. husk å les godt igjennom verditakst... om du ser noe som heter TG3 på lista, les godt. For det betyr at det MÅ fikses! Og på det huset der er det deler av grunnmur og drenering.. og da blir det som det står der; skjeve gulv, vann i kjeller, vann fra snøsmelting samler seg osv.  Det blir dyrt.. Så når du skal kjøpe deg et hus, husk å les godt hva som er med huset, hva som må bedres, og pris på det :) Lykke til! 

Anonymkode: 70bc0...f56

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder hva som kan dyrkes anbefaler jeg deg å sette deg inn i herdighetssoner. :) Hageselskapet har kart over disse, og alle stauder og busker skal så vidt jeg vet være merket med herdighet. Det skal være fullt mulig å få til en frodig og flott hage, men utvalget av planter som kan overleve blir mindre enn i Oslo. 

Anonymkode: 3904c...276

• Liker 1
Skrevet

Ta en tur opp der.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Les salgsoppgaven godt, spesielt taksten. Få noen med byggkompetanse til å bli med og se, pluss finlese taksten. Det lille jeg leste tilsier at dette er et veldig dyrt hus, hvor du mest sannsynlig ikke får lån til å pusse opp alt (lav verdi på huset). 

Muren må fikses, drenering må fikses, det er vann i kjelleren, spor av fukt i bæring, mus i konstruksjonen, taket må sees over og gjøres en del med, badet var renoveringsklart, kjøkkenet var utdatert, det elektriske anlegget må oppdateres... Så egentlig må alt som er dyrt fikses da. Så at det er mye snø, behov for bil og om ting vokser - det er bagateller, i hvertfall når jeg skal kjøpe bolig.

Ellers tror jeg det er en skikkelig idyllisk plass, om man har bil og trives med friluftsliv og natur nært. 

Anonymkode: 61eb7...4cb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Når Telenor stenger kobbernettet i løpet av et par år, har du nok et stort skille fra å bo i sentrale strøk. Bagatell for de fleste, men du kan anta at verden med internett blir en helt annen der oppe. Noe å tenke på, det hadde vært noe som hadde stoppet meg, da jeg jobber med hjemmekontor og er helt avhengig av nett. 

Med flaks er det selvsagt 4G-dekning der, men at det ligger fiber eller annet bakkenett er mer tvilsomt.

Anonymkode: ded0e...c80

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Les salgsoppgaven godt, spesielt taksten. Få noen med byggkompetanse til å bli med og se, pluss finlese taksten. Det lille jeg leste tilsier at dette er et veldig dyrt hus, hvor du mest sannsynlig ikke får lån til å pusse opp alt (lav verdi på huset). 

Muren må fikses, drenering må fikses, det er vann i kjelleren, spor av fukt i bæring, mus i konstruksjonen, taket må sees over og gjøres en del med, badet var renoveringsklart, kjøkkenet var utdatert, det elektriske anlegget må oppdateres... Så egentlig må alt som er dyrt fikses da. Så at det er mye snø, behov for bil og om ting vokser - det er bagateller, i hvertfall når jeg skal kjøpe bolig.

Ellers tror jeg det er en skikkelig idyllisk plass, om man har bil og trives med friluftsliv og natur nært. 

Anonymkode: 61eb7...4cb

Dette koster fort vekk like mye som huset blir solgt for, kanskje mer. Og det kan være vanskelig å få lån til oppgraderinger.

Anonymkode: 24dd2...451

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke flytt til Etnedal uten å vite mer om bygda! Kjenner endel folk i nabokommunen der og de er ganske annerledes enn folk i Oslo. Hyggelige folk, altså, men veldig annerledes og opptatt av helt andre ting enn meg, hvertfall. 
Kan du jobbe derfra, eller har du et yrke hvor det er mulig å få jobb på et så lite sted? Eller kan du pendle til Fagernes/Dokka/Gjøvik? 

Anonymkode: 65d81...c93

AnonymBruker
Skrevet

Synes dette ser ut som en god mulighet jeg, TS :) Men som flere påpeker her så er det litt å påkoste boligen for å få den up to date. Personlig ville jeg prøvd å få den til 700K og hatt minst 500K i bakhånd umiddelbart til å oppgradere og fikse ting.

Anonymkode: bbcfe...8d8

Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Når Telenor stenger kobbernettet i løpet av et par år, har du nok et stort skille fra å bo i sentrale strøk.

5G løser dette. Internett med super kapasitet overalt. Ingenting å frykte. Snart snakker vi om fiber slik vi snakker om ISDN.

Skrevet

Men er det fordi du vil bo akkurat der, eller fordi prisen var overkommelig at du ser på den annonsen? Om så mye må fikses at du må ut med 5-700.000 ekstra ville jeg heller prøvd å finne noe i bedre stand til 1-1,2 mill., spesielt om du kan flytte «hvor som helst landlig». Problemer med konstruksjon blir veldig ofte dyrere enn først tenkt også fordi det er mye man ikke ser før man åpner opp.

• Liker 5
Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

håper noen kan gi meg noen svar, på forhånd takk 

Idyllisk område, men du bør ha en plan for hva du skal leve av.

Jeg vil tippe eldreomsorg er den største sysselsettingsgrenen der…

• 5 måneder senere...
Skrevet

Hei, jeg bor i etnedal også er fantastisk og bo her verdens beste sted. Det er to matbutikker her men det tar bare 20 min å kjøre til dokka, Fagernes eller leira og der er det mange butikker og små kjøpesenteret og sånt. Det er kaldt på vinteren siden det er på fjellet men det er bare å kle seg godt. Vi bor ca 1200 folk her og det er fin natur og idyllisk her.

Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.8.2021 den 22.37):

Med flaks er det selvsagt 4G-dekning der, men at det ligger fiber eller annet bakkenett er mer tvilsomt.

Hørt om 5G? Vi kommer til å le av kabler i bakken.

Skrevet

Prøv å bo slik en stund (ett års tid) før du bestemmer deg. Det kan virke idyllisk med dådyr og gauper i hagen, fuglekvitter og solnedganger, MEN Det er utrolig tungvint og ensomt.  Og blir man ikke tatt godt imot i bygda, er det ikke så veldig hyggelig…

Anonymkode: 05875...6e7

Skrevet
12 hours ago, Alterego666 said:

Hørt om 5G? Vi kommer til å le av kabler i bakken.

Ikke hvis man bor i dal 😅🤷 Vi bor på sentrale Østlandet, og er i følge Telenor og andre skal ha 5G i området, men vi har ikke engang stabilt Edge 😅 Og eneste som funker er fiber i bakken. Sånn er det å bo mede imellom småbakker.

Anonymkode: aeb2e...eda

Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ikke hvis man bor i dal 😅🤷 Vi bor på sentrale Østlandet, og er i følge Telenor og andre skal ha 5G i området, men vi har ikke engang stabilt Edge 😅 Og eneste som funker er fiber i bakken. Sånn er det å bo mede imellom småbakker.

Anonymkode: aeb2e...eda

5G skal gi mye bedre dekning, ikke bare bedre båndbredde.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Prøv å bo slik en stund (ett års tid) før du bestemmer deg. Det kan virke idyllisk med dådyr og gauper i hagen, fuglekvitter og solnedganger, MEN Det er utrolig tungvint og ensomt.  Og blir man ikke tatt godt imot i bygda, er det ikke så veldig hyggelig…

Anonymkode: 05875...6e7

Dådyr er det nok relativt lite av.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...