Apollonia Skrevet 5. august 2021 #101 Skrevet 5. august 2021 Fordi hele poenget med å vaksinere befolkningen er at vi skal slippe slike tiltak. Det er jo de som fortsetter med munnbind, til tross for at de er fullvaksinert som er de virkelige idiotene. Tidligere har det også blitt sagt at munnbind frarådes når vi har så lave smittetall som nå, fordi det er så utrolig mange som må bruke det, for å bare forhindre ett eneste smittetilfelle, og det gir jo også økt risiko for smitte av spesielt bakterie-sykdommer med en gang man slurver litt med bruken, og det gjør folk flest, uansett hvor flinke dere tror dere er. At "vaksinerte skal oppføre seg som om de ikke er vaksinert" er ikke et råd som er begrunnet i smittevern, dette er et råd som eksisterer fordi 1. De som styrer mener vi er idioter, som ikke greier å vurdere dette selv, 2. Ett slags oppdragertiltak, for å "minne oss på" at dette ikke er over og 3. Fordi de som lager reglene er noen priviligerte rævhål som tror alle har hjemmekontor. Så nylig et intervju med Nakstad hvor han argumenterte for at munnbind var lite inngripende, for det bare er snakk om "5 minutter på butikken et par ganger i uka." Så jeg finnes faktisk ikke i hans verden, da det var påbudt i Oslo måtte jeg bruke munnbind en hel arbeidsdag, opp til 10-12 timer, i et dårlig ventilert lokale, med en fysisk og stressende jobb. I stedet for å takke meg for at jeg svettet meg gjennom dette påbudet og bidro til dugnaden later han altså som om min demografiske gruppe ikke eksisterer. Takk skarru faen meg ha. Så hvis ikke jeg kan kaste munnbindet etter alt dette, kan jeg like gjerne drite i neste vaksinedose. At vaksinerte i noen ytterst få tilfeller kan smitte andre er ikke et argument. Alle vaksiner har en feilmargin, og det lever vi greit med, så lenge en stor nok andel av befolkningen er vaksinert. Det er utrolig få som blir smittet nå, og alvorlig syke/innleggelser nærmer seg null, covid-avdelingene på de større sykehusene har stort sett blitt lagt ned, alle har fått kake og gått hjem til sin vanlige avdeling. Selv i UK har det gått helt fint nå, og der bor de tettere og flertallet er vaksinert med AZ, som beskytter dårligere mot Delta, så da tenker jeg at det går helt fint her i lille Oslo, hvor vi har 90% dekning med 1/2 doser Pfizer/Moderna. Eneste grunn til å fortsette med munnbind nå er dersom man har noen i nærmeste krets som har både risiko for alvorlig sykdom og ikke kan ta/har fått vaksine enda, da kan jeg forstå det. 7
GrønnNellik68 Skrevet 5. august 2021 #102 Skrevet 5. august 2021 Apollonia skrev (1 time siden): Fordi hele poenget med å vaksinere befolkningen er at vi skal slippe slike tiltak. Det er jo de som fortsetter med munnbind, til tross for at de er fullvaksinert som er de virkelige idiotene. Tidligere har det også blitt sagt at munnbind frarådes når vi har så lave smittetall som nå, fordi det er så utrolig mange som må bruke det, for å bare forhindre ett eneste smittetilfelle, og det gir jo også økt risiko for smitte av spesielt bakterie-sykdommer med en gang man slurver litt med bruken, og det gjør folk flest, uansett hvor flinke dere tror dere er. At "vaksinerte skal oppføre seg som om de ikke er vaksinert" er ikke et råd som er begrunnet i smittevern, dette er et råd som eksisterer fordi 1. De som styrer mener vi er idioter, som ikke greier å vurdere dette selv, 2. Ett slags oppdragertiltak, for å "minne oss på" at dette ikke er over og 3. Fordi de som lager reglene er noen priviligerte rævhål som tror alle har hjemmekontor. Så nylig et intervju med Nakstad hvor han argumenterte for at munnbind var lite inngripende, for det bare er snakk om "5 minutter på butikken et par ganger i uka." Så jeg finnes faktisk ikke i hans verden, da det var påbudt i Oslo måtte jeg bruke munnbind en hel arbeidsdag, opp til 10-12 timer, i et dårlig ventilert lokale, med en fysisk og stressende jobb. I stedet for å takke meg for at jeg svettet meg gjennom dette påbudet og bidro til dugnaden later han altså som om min demografiske gruppe ikke eksisterer. Takk skarru faen meg ha. Så hvis ikke jeg kan kaste munnbindet etter alt dette, kan jeg like gjerne drite i neste vaksinedose. At vaksinerte i noen ytterst få tilfeller kan smitte andre er ikke et argument. Alle vaksiner har en feilmargin, og det lever vi greit med, så lenge en stor nok andel av befolkningen er vaksinert. Det er utrolig få som blir smittet nå, og alvorlig syke/innleggelser nærmer seg null, covid-avdelingene på de større sykehusene har stort sett blitt lagt ned, alle har fått kake og gått hjem til sin vanlige avdeling. Selv i UK har det gått helt fint nå, og der bor de tettere og flertallet er vaksinert med AZ, som beskytter dårligere mot Delta, så da tenker jeg at det går helt fint her i lille Oslo, hvor vi har 90% dekning med 1/2 doser Pfizer/Moderna. Eneste grunn til å fortsette med munnbind nå er dersom man har noen i nærmeste krets som har både risiko for alvorlig sykdom og ikke kan ta/har fått vaksine enda, da kan jeg forstå det. Words 👏👏👏👏 2
ItchyBitchySpider Skrevet 5. august 2021 #103 Skrevet 5. august 2021 Bente1234 skrev (42 minutter siden): Words 👏👏👏👏 Og det er dette som myndighetene har brukt som "gulrot" for å få folk til å ta vaksinen. Nettopp at man skal åpne samfunnet og slippe inngripende tiltak. Hvorfor skal folk som har minimal risiko for alvorlig sykdom ved covid, og som gjerne ikke omgås noe særlig med folk, ta vaksinen hvis samfunnet forblir stengt? 4
13579 Skrevet 6. august 2021 #104 Skrevet 6. august 2021 ItchyBitchySpider skrev (23 timer siden): Og here we go again... Du har helt rett. Smitten eksploderer nok en gang, og tiltak blir nødvendige. 1
Anbefalte innlegg