Gå til innhold

Hvorfor er det ingen som bruker munnbind lengre?

sigrid106

Anbefalte innlegg

Før eller siden må vi lære oss å leve som normalt med coronaen i samfunnet, fordi viruset kommer ikke til å forsvinne. Vi må begynne å forholde til det som en vanlig luftveisinfeksjon, som for de aller fleste vil være helt ufarlig. Og det har det vært hele tiden, også før vaksinene Kom.

Derimot har en del nå tatt vaksinen, og det gjør det vanskeligere for viruset å spre seg. Ja noen som er fullvaksinerte blir smittet, men prosentvis så blir de fleste fullvaksinerte ikke smittet. Også 1 dose hjelper noe. Du kan ikke smitte andre hvis du ikke er smittet selv, uansett om du er vaksinert eller ikke.

Men først og fremst så hjelper vaksinene mot alvorlig sykdomsforløp om man skulle få covid 19.  Da vil covid 19 være som en hvilken som helst annen luftveisinfeksjon og ufarlig. Vi kan forholde oss til coronaen akkurat på samme måte som andre luftveisinfeksjoner.

Og munnbind hjelper forsåvidt ikke så mye, da de første bruker det feil. En annen ting er at det er ikke noe problem å holde avstand til andre i butikken. Kortvarige forbipasseringer telles ikke.  Dessuten må du gjerne oppholde deg over tid i nærheten av en smittet person for å kunne bli smittet selv. Og det er nettopp derfor smitten spres mest i sosiale sammenkomster, og ikke på butikken blandt annet.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Robin666 skrev (23 timer siden):

Hvilken sommervarme er det innendørs hvor du bruker maske? Kjøpesentre, treningssenter og det meste annet har klimaanlegg. Bruker du maske på stranda? 

Hvilken sommervarme? Du kjenner ikke meg. Jeg er ekstremt varm av meg, i hele sommer har jeg svettet som en gal, selv med flere vifter inne i huset. Klimaanlegg hjelper ikke meg, og spesielt ikke etter at jeg fikk første vaksinedose (allerede et par timer etter den ble svettingen verre). Bruker ikke maske på stranda nei, fordi jeg ikke kan oppholde meg på stranda (alt for varmt for meg!). Før du skriver slike idiotiske innlegg til folk bør du tenke over at vi mennesker er forskjellige, med ulike utfordringer og helseplager. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

heavyheart skrev (23 timer siden):

Men i alle dager, det er vel helt innafor å uttrykke at man personlig strever med å varmen og fukt ved å bruke maske? Nå vet jeg ikke med treningssenter, men det kan være varmt i butikker og kjøpesentere, tro det eller ei. Hvis man i tillegg er varm og andpusten og skal ha på maske så blir det fuktig. Det er ikke noe overraskelse det. Jeg har sjøl tenkt at det var flaks maskepåbudet var fjernet under de varmeste sommerukene.

Ja, nettopp. Om sommeren svetter jeg selv der det angivelig skal være kaldt, det er utrolig irriterende, og det var helt jævlig når vi måtte gå med masker. Å reise med kollektivt er også et helvete, men det trenger jeg heldigvis ikke begynne med før om et par uker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delta er det mest smittsomme luftbårne virus som finnes. Selvsagt bør man bruke munnbind. Andre europeiske land f.eks Tyskland bruker N95 masker. Har alle land feil og Norge og Sverige rett i alt...Tror ikke det gitt. Munnbind bruken styres av FHI. Det satt langt inne og anbefale det selv om folk til og med ble smittet på sykehus og døde fordi helsearbeidere kunne gå uten munnbind. Det er en selvfølge og beskytte hverandre under en pandemi og særlig nå med Delta og økende smitte. Alle land har skjønt det, ikke Norge og Sverige dessverre. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker munnbind hele tiden overalt utenfor mitt eget hjem, og jeg er fullvaksinert for lenge siden. Jeg ser jeg er en av svært få som bruker munnbind nå, men det får så være. Hører folk si at ingen andre bruker munnbind nå, så da trenger ikke jeg heller. Hvilken flokkidioti det er!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viser at vi mennesker kun gjorde det fordi det var en regel og at alle andre gjorde det. Ikke fordi alle var livredd for å bli smittet.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sola de skrev (37 minutter siden):

Jeg bruker munnbind hele tiden overalt utenfor mitt eget hjem, og jeg er fullvaksinert for lenge siden. Jeg ser jeg er en av svært få som bruker munnbind nå, men det får så være. Hører folk si at ingen andre bruker munnbind nå, så da trenger ikke jeg heller. Hvilken flokkidioti det er!

Fullvaksinert og bruker munnbind overalt…

Joda, det er nok de andre som er dumme 🙄

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barbalala skrev (11 minutter siden):

Fullvaksinert og bruker munnbind overalt…

Joda, det er nok de andre som er dumme 🙄

Fullvaksinerte kan bli smittet på lik linje med uvaksinerte. Fullvaksinerte sprer også smitte. Hvorfor skulle jeg ikke bruke munnbind?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sola de skrev (1 time siden):

Fullvaksinerte kan bli smittet på lik linje med uvaksinerte. Fullvaksinerte sprer også smitte. Hvorfor skulle jeg ikke bruke munnbind?

Ja, men det er veldig liten sjanse at fullvaksinerte blir smittet, vs uvaksinerte.

Og du må ha viruset for å kunne spre det videre til en annen. 

Siden vaksinerte har mye mindre sjanse for å bli smittet, så sprer derfor vaksinerte viruset mindre enn det uvaksinerte gjør, siden det er få vaksinerte i prosent som faktisk blir smitta.

Og sist men ikke minst vaksinene beskytter mot alvorlig sykdom,.og coronaen er derfor som en mild forkjølelse. 

Bruker du munnbind mot vanlig forkjølelse?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (6 timer siden):

Ja, men det er veldig liten sjanse at fullvaksinerte blir smittet, vs uvaksinerte.

Og du må ha viruset for å kunne spre det videre til en annen. 

Siden vaksinerte har mye mindre sjanse for å bli smittet, så sprer derfor vaksinerte viruset mindre enn det uvaksinerte gjør, siden det er få vaksinerte i prosent som faktisk blir smitta.

Og sist men ikke minst vaksinene beskytter mot alvorlig sykdom,.og coronaen er derfor som en mild forkjølelse. 

Bruker du munnbind mot vanlig forkjølelse?

I Israel er nesten hvert tredje tilfelle av smittede blant de fullvaksinerte, så sjansen er definitivt stor for å bli smittet.

Er mange som ikke er vaksinerte enda. Både barn, ungdom og voksne. En smittet som er vaksinert kan utgjøre stor helsefare for disse.

Å sammenligne covid 19 med en mild forkjølelse er bare idioti. Husk dine egne ord om du selv eller noen rundt deg blir smittet. Havner i respirator med mer :riste:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunarstone skrev (13 timer siden):

Du vet det finnes personer som av medisinske grunner ikke kan ta vaksinen? Eller som vaksinen ikke fungerer tilstrekkelig på? Og for å ikke snakke om barn og unge? Ikke alle som ikke er vaksinerte er egoistiske  konspi-tullinger. Å ta hensyn til hverandre burde være en selvfølge. 

Som -jk-sier, er du klar til å bruke maske hver eneste dag til du dør? Viruset er kommet for å bli.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tarantulla
ItchyBitchySpider skrev (39 minutter siden):

Som -jk-sier, er du klar til å bruke maske hver eneste dag til du dør? Viruset er kommet for å bli.

Jeg bruker gladelig maske hver dag til jeg dør. Er blitt så vant til det nå, og synes det er behagelig. Stort pluss for at jeg kan gå rundt med resting bitchface uten å skremme noen, og at jeg er delvis kamuflert for uønskede treff med perifere bekjente.

Hadde det ikke vært for at niqab er mer enn bare et klesplagg (jeg har en tendens til å respektere andre mennesker), så hadde jeg gjerne brukt det istedet for maske hver dag resten av livet. 😅

Endret av tarantulla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sigrid106 skrev (På 1.8.2021 den 8.20):

Nå har jeg sett så og si ingen som bruker munnbind lengre nå de er på butikken og handler.

Dersom  den nye viruset er så smittsomt da burde folk forstå såpass at det å bruke munnbind hjelper.

Hvorfor er folk så redd å gjøre noe som kan dempe smitte?

Den tanken: Jeg er vaksinert, og da kan jeg gjøre akkurat det jeg vil blir for dumt. 
Eller er det slik at når ikke andre rbruker maske skal ikke jeg bruker det heller…

Jeg kommer til å bruke maske så lenge det er smitte i samfunnet..

Ps! Skyld ikke på meg dersom  Norge blir stengt en gang til pga folk har gitt blaffen i smitte.

Kjør debatt!!!

Du gjør det som er riktig for deg, det er det viktigste!

Jeg brukte munnbind i noen situasjoner før krona, jeg kommer til å bruke munnbind i de samme situasjonene etter korona, og jeg bruker munnbind når jeg mener det er hensiktsmessig nå.

Jeg skal innrømme at det føles litt rart at de (vi) med munnbind kritiseres, for selv om det kan være en falsk trygghet for brukeren, er det i alle fall ikke til skade for menneskene rundt dem (oss).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker munnbind fortsatt, men har gått fra konsekvent til situasjonsbetinget. Det er lite smitte der jeg bor, andelen vaksinerte er relativt høy og helsemyndighetene har faktisk sagt at munnbind har lite for seg når smittetrykket er lavt. 

Som regel er det ikke noe problem å holde avstand og jeg følger andre tiltak med håndhygiene osv. Er jeg usikker på om jeg kan holde avstand er munnbindet lett tilgjengelig. 

Jeg synes ikke munnbind er veldig inngripende og kan lett forsvares slik situasjonen var, men sånn som det er nå synes jeg ikke det er verdt ubehaget/ulempene med å bruke det absolutt hele tiden.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Sola de skrev (10 timer siden):

Da blir det munnbind resten av livet da. 

Fint for deg det, lykke til! 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barbalala skrev (38 minutter siden):

Da blir det munnbind resten av livet da. 

Fint for deg det, lykke til! 

Trolig blir dette for alltid et påbud for alle. Spørsmålet blir imidlertid hvilken bruk som skal godkjennes, og om en skal kreve dobbelt munnbind og/eller visir. Det må også avklares om en skal innføre påbud om samme bruk i hjemmene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13579 skrev (33 minutter siden):

Trolig blir dette for alltid et påbud for alle. Spørsmålet blir imidlertid hvilken bruk som skal godkjennes, og om en skal kreve dobbelt munnbind og/eller visir. Det må også avklares om en skal innføre påbud om samme bruk i hjemmene.

Og here we go again...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sigrid106 skrev (På 1.8.2021 den 8.20):

Nå har jeg sett så og si ingen som bruker munnbind lengre nå de er på butikken og handler.

Dersom  den nye viruset er så smittsomt da burde folk forstå såpass at det å bruke munnbind hjelper.

Hvorfor er folk så redd å gjøre noe som kan dempe smitte?

Den tanken: Jeg er vaksinert, og da kan jeg gjøre akkurat det jeg vil blir for dumt. 
Eller er det slik at når ikke andre rbruker maske skal ikke jeg bruker det heller…

Jeg kommer til å bruke maske så lenge det er smitte i samfunnet..

Ps! Skyld ikke på meg dersom  Norge blir stengt en gang til pga folk har gitt blaffen i smitte.

Kjør debatt!!!

For det er en befrielse å slippe å ha på. Får i seg mindre «gammel» luft. Har grønt korona pass. Nok er nok for min del.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...