Gå til innhold

Hvorfor er det ingen som bruker munnbind lengre?

sigrid106

Anbefalte innlegg

sigrid106 skrev (På 1.8.2021 den 8.20):

Nå har jeg sett så og si ingen som bruker munnbind lengre nå de er på butikken og handler.

Dersom  den nye viruset er så smittsomt da burde folk forstå såpass at det å bruke munnbind hjelper.

Hvorfor er folk så redd å gjøre noe som kan dempe smitte?

Den tanken: Jeg er vaksinert, og da kan jeg gjøre akkurat det jeg vil blir for dumt. 
Eller er det slik at når ikke andre rbruker maske skal ikke jeg bruker det heller…

Jeg kommer til å bruke maske så lenge det er smitte i samfunnet..

Da må du bruke maske til du dør. Smitten kommer ikke til å forsvinne, den vil nok alltid være der fremover akkurat som influensa. Med vaksine er risikoen for alvorlig sykdom dog såpass lav at det ikke er noen grunn til å fortsette med særlige tiltak.

Men ja, vaksinerte kan fortsatt smittes og smitte andre. Det er de uvaksinerte som da får problemet med alvorlig sykdom. Jeg er ikke interessert i å begrense min frihet for å beskytte de som nekter å la seg vaksinere, de får ta konsekvensen av egne valg. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

-jk- skrev (4 timer siden):

Da må du bruke maske til du dør. Smitten kommer ikke til å forsvinne, den vil nok alltid være der fremover akkurat som influensa. Med vaksine er risikoen for alvorlig sykdom dog såpass lav at det ikke er noen grunn til å fortsette med særlige tiltak.

Men ja, vaksinerte kan fortsatt smittes og smitte andre. Det er de uvaksinerte som da får problemet med alvorlig sykdom. Jeg er ikke interessert i å begrense min frihet for å beskytte de som nekter å la seg vaksinere, de får ta konsekvensen av egne valg. 

Så du vil ikke være med på dempe ned smitten blandt folk? Så du vil heller at samfunnet skal stenges ned en gang til pga en ikke har tatt forhåndsregler når en er ute blandt folk?

Det er forståelig at smitten ikke gir seg dersom det er slapp holding til dette.

Ps! En ting til… spriter du hendene når du går inn i butikk? For da er det heller ikke nødvendig å gjøre etter din mening…

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som mener det er unødvendig å bruke maske:

Da dropper dere også å sprite dere med da?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (5 timer siden):

Nei, det er ikke bare uvaksinerte som får problemer med alvorlig sykdom. Mange alvorlig syke har tatt begge vaksiner, men utvikler lite antistoffer pga sykdom og må forholde seg til verden som om de ikke har tatt noen vaksiner. Slutt å spre feilinformasjon. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sigrid106 skrev (26 minutter siden):

Til dere som mener det er unødvendig å bruke maske:

Da dropper dere også å sprite dere med da?

Jeg bor i Oslo og har gått med maske hele vinteren. Nå som dette ikke lenger er påbudt i matbutikker og andre butikker, dropper jeg dette lett. Smittenivået her er lavt og i den grad det er økende, skyldes dette reising og sosiale sammenkomster. Ikke butikkturer uten maske.

Svært mange som bruker maske, bruker den feil. De tar den samme tøymasken opp fra vesken gjennom hele dagen - for ikke å snakke om uken. Mange har munnbindet på haken ute på gaten, og trekker det opp når de går inn i en butikk. Smitteverneffekten synker mot null.

Men selvsagt spriter jeg meg på butikkene. Hvorfor skulle jeg ikke gjøre det? Det er faktisk et enormt mye mer smittereduserende tiltak enn å bruke en skitten maske som gir falsk trygghet.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (11 timer siden):

Er det noen som har bedt deg om det da? Jeg har ikke møtt en eneste uvaksinert person som har noen forventning om at vaksinerte skal beskytte dem på noen som helst måte. Men det er ikke første gangen jeg hører dette - hvor kommer denne forestillingen om at uvaksinerte krever beskyttelse fra?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Deterbaremeg skrev (7 timer siden):

Jeg bor i Oslo og har gått med maske hele vinteren. Nå som dette ikke lenger er påbudt i matbutikker og andre butikker, dropper jeg dette lett. Smittenivået her er lavt og i den grad det er økende, skyldes dette reising og sosiale sammenkomster. Ikke butikkturer uten maske.

Svært mange som bruker maske, bruker den feil. De tar den samme tøymasken opp fra vesken gjennom hele dagen - for ikke å snakke om uken. Mange har munnbindet på haken ute på gaten, og trekker det opp når de går inn i en butikk. Smitteverneffekten synker mot null.

Men selvsagt spriter jeg meg på butikkene. Hvorfor skulle jeg ikke gjøre det? Det er faktisk et enormt mye mer smittereduserende tiltak enn å bruke en skitten maske som gir falsk trygghet.

Feil ved bruk av maske er dessverre svært utbredt. Det er likevel ingen grunn til å fraråde dette. Korrekt bruk av maske burde være påbudt av alle, alltid, utenfor egen eiendom, helst også alltid i hjemmene. Om en bør påby bruk av dobbelt maske og visir i tillegg, kan diskuteres.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13579 skrev (27 minutter siden):

Feil ved bruk av maske er dessverre svært utbredt. Det er likevel ingen grunn til å fraråde dette. Korrekt bruk av maske burde være påbudt av alle, alltid, utenfor egen eiendom, helst også alltid i hjemmene. Om en bør påby bruk av dobbelt maske og visir i tillegg, kan diskuteres.

Ikke overdriv trollingen nå. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tulling skrev (12 timer siden):

Er det noen som har bedt deg om det da? Jeg har ikke møtt en eneste uvaksinert person som har noen forventning om at vaksinerte skal beskytte dem på noen som helst måte. Men det er ikke første gangen jeg hører dette - hvor kommer denne forestillingen om at uvaksinerte krever beskyttelse fra?

Dette lurer jeg på også.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det stort sett bare tull å bruke munnbind, da 99% av alle jeg ser med munnbind om dagen bruker det helt feil. Så skryt gjerne av at du bruker munnbind og tror du beskytter andre fra smitte, men det hjelper faktisk ikke en dritt når du bruker det feil. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Munnbind er en falsk trygghet! 98 prosent klarer ikke bruke det riktig. Tar på meg RENT munnbind når jeg tar bybanen, og når jeg står i kø på butikken. Kaster det etterpå UTEN å ta på annet enn strikkene. Hadde folk klart dette, og i tillegg tatt det riktig på, dekket nesen, ikke hatt det hengende på halsen, ikke plukket på det... Så en dame på butikken som tok på seg et krøllete munnbind, holdt rundt det og trykket det opp i ansiktet. Litt etterpå stod hun ved frysedisken og så. Plutselig tar hun av munnbindet på ene siden og bruker hånden til å gni seg godt under nesen, og hostet litt på hånden, tok munnbindet på og brukte hånden til å åpne frysedisken, melkeskapet osv. Ekkelt, og har ikke forstått noe. Tilsvarende ting ser jeg HELE tiden, da vi ikke er skapt for å gå med munnbind, og resultatet er da en falsk trygghet! Mange tror at 'bare man har munnbind på, så ordner alt seg"...

Hvor mange har egentlig blitt smittet på butikken, forresten? Tror nok de fleste blir smittet på fest, steder det drikkes og sammen med kjente. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går så jeg mann som satt og røykte med munnbind, han hadde laget hull i munnbindet sånn at han kunne røyke😄

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beyblade skrev (2 timer siden):

Dessverre er det stort sett bare tull å bruke munnbind, da 99% av alle jeg ser med munnbind om dagen bruker det helt feil. Så skryt gjerne av at du bruker munnbind og tror du beskytter andre fra smitte, men det hjelper faktisk ikke en dritt når du bruker det feil. 

Kan du dokumentere det du skriver her? Jeg vil ha dette dokumentert at det er bare tull å bruke munnbind?

Og kan du svare hvorfor bruker tannleger og helsevesen munnbind?

Så dette må du svare på

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sigrid106 skrev (9 minutter siden):

Kan du dokumentere det du skriver her? Jeg vil ha dette dokumentert at det er bare tull å bruke munnbind?

Og kan du svare hvorfor bruker tannleger og helsevesen munnbind?

Så dette må du svare på

Tannleger og helsevesen bruker munnbindet korrekt og kombinerer det med ekstremt god håndhygiene. Det er noe annet enn «folk flest» som tar et krøllete, godt brukt munnbind opp av lommen før de går inn i butikken. I butikken tar de kanskje på seg antibac, men hoster litt nedi hånden før de klår på varene.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en eske med 50 munnbind og antibac i bilen, jeg har hele tiden tatt munnbind ut av esken og tatt det på meg slik en skal ha det på. Ser mindre folk bruker det nå og smitten øker, så jeg skal fortsette å bruke det en stund til. Er ikke fullvaksinert heller så. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deterbaremeg skrev (22 timer siden):

Dette! Om man ikke bruker munnbindet korrekt kan man like gjerne la være… Spriting inn og ut av butikk burde være en selvfølge.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://www.nettavisen.no/nyheter/covid-19-har-na-lavere-dodelighet-i-norge-enn-vanlig-sesonginfluensa/s/12-95-3424162865

Covid-19 har nå lavere dødelighet i Norge enn vanlig sesonginfluensa

Selv med Delta-varianten «får vi ikke de høye tallene for innleggelser og dødsfall som vi stod overfor i fjor sommer»

Jøss. Dette var overraskende..... 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herremann skrev (5 minutter siden):

https://www.nettavisen.no/nyheter/covid-19-har-na-lavere-dodelighet-i-norge-enn-vanlig-sesonginfluensa/s/12-95-3424162865

Covid-19 har nå lavere dødelighet i Norge enn vanlig sesonginfluensa

Selv med Delta-varianten «får vi ikke de høye tallene for innleggelser og dødsfall som vi stod overfor i fjor sommer»

Jøss. Dette var overraskende..... 

Det var utrolig bra. Vaksinen og strategien virker. Det var mye mer positivt enn jeg hadde turt å håpe på. Jeg ble optimist når jeg leste hvor mange som sier de skal ta vaksinen. 

Veldig bra. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (24 minutter siden):

Det var utrolig bra. Vaksinen og strategien virker.

Sykdommen er ikke så farlig som du innbilte deg, tenker jeg vi sier.

Men hvis det passer verdensbildet ditt bedre å tenke sånn så er det helt greit. Bare du nå innser at du tok feil. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barbalala skrev (12 minutter siden):

Sykdommen er ikke så farlig som du innbilte deg, tenker jeg vi sier.

Men hvis det passer verdensbildet ditt bedre å tenke sånn så er det helt greit. Bare du nå innser at du tok feil. 

Jeg forholder meg til det som står i artikkelen. At du er uenig med dem er greit. Regner med du har utdannelse som står i forhold til arrogansen :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...