Gå til innhold

Du som alltid har gardinene igjen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er du her? Hvorfor lever du sånn? Veier virkelig "følelsen av privatliv" opp for at du har det mørkt og innestengt året rundt, i sol og regn, sommer som vinter? Savner du ikke den blå himmelen? Luft og lys?

Anonymkode: 5b906...f9b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

den blå himmelen

:lete:Er himmelen blå?

Anonymkode: 8fb00...782

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er her ;) Jeg har de igjen hele tiden fordi jeg er ekstremt lyssky, og ikke orker å gå med solbriller inne. Selvom det er overskyet kan lyset ute være veldig skarpt, så derfor blokkerer jeg det ut og styrer lyset inne med lamper. Lamper kan justeres med watt og plassering og hvor mye lys jeg orker etter dagsform. Dagslys/sollys kan ikke justeres, og er i de aller fleste tilfeller for skarpt uten solbriller. 

Anonymkode: 136f9...246

• Liker 34
AnonymBruker
Skrevet

Det lurer jeg på også.Jeg har observert at i en firemannsbolig her i min lille by hvor det bor vår nye landsmenn så er det tykke mørke gardiner foran alle vinduer .Og ikke et vindu oppe.Men så slo det meg en tanke-Er det fordi de er redde?Mange har flyktet fra krig og andre grusomheter og kanskje de føler en trygghet i å leve innelukket i sitt eget hjem?At de ikke blir så synlige?

Anonymkode: 6ca20...28f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er her ;) Jeg har de igjen hele tiden fordi jeg er ekstremt lyssky, og ikke orker å gå med solbriller inne. Selvom det er overskyet kan lyset ute være veldig skarpt, så derfor blokkerer jeg det ut og styrer lyset inne med lamper. Lamper kan justeres med watt og plassering og hvor mye lys jeg orker etter dagsform. Dagslys/sollys kan ikke justeres, og er i de aller fleste tilfeller for skarpt uten solbriller. 

Glemte å si: Du spør om jeg ikke savner luft? Vinduene er som regel åpne med rullegardin bak gardina for å få inn frisk luft, mens på vinteren "sjokklufter" jeg morgen og kveld, og har alltid en liten gløtt på soverommet. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Et av rekkehusene jeg ofte går forbi er sånn. De som bor der er etnisk norske, og jeg vet det bor barn der. Gardinene er alltid trukket for. På stua henger tunge persiennegardiner nede hele tida. I all slags vær, til alle døgnets tider. Hele huset er en innestengt mur.

Jeg syns det er så inderlig trist. Det er som det bor døde der.

Anonymkode: 5b906...f9b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det lurer jeg på også.Jeg har observert at i en firemannsbolig her i min lille by hvor det bor vår nye landsmenn så er det tykke mørke gardiner foran alle vinduer .Og ikke et vindu oppe.Men så slo det meg en tanke-Er det fordi de er redde?Mange har flyktet fra krig og andre grusomheter og kanskje de føler en trygghet i å leve innelukket i sitt eget hjem?At de ikke blir så synlige?

Anonymkode: 6ca20...28f

Bor det en kvinne der, og bruker hun en klesdrakt utendørs som dekker hår og eventuelt ansikt? I så fall kan det kanskje hende at gardinene er trukket for pga at hjemme er håret ikke tildekket og de ikke ønsker at noen skal kunne se dette gjennom vinduene?

Anonymkode: 8fb00...782

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Er det godt å få luftet fordommene mot andre menneskers valg? Det er ikke slik at alle lever et negativt liv fodi de gjør noe annet enn trådstarter og sikkert alle vennene. Det er et valg folk gjør fordi de vil ha det slik. Trives med det slik. Respekter det fremfor å male fanden på veggen. 

Anonymkode: 5941d...3ff

• Liker 16
Skrevet (endret)

Tenkte automatisk på folk som har intens migrene over lengre tid, de er jo lysskye pga utfallet lyset gir. Det kan pågå i flere uker, men ikke dermed sagt at de ikke er ute osv. men kun når det er nødvendig.

Endret av tussi680
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har persiennene nede mot innsyn fra veien som ligger litt høyere enn huset. Utenfra - og spesielt ovenfra - ser det ganske stengt og lukket ut, men innenfra ser jeg helt fint ut i hagen og lyset slipper inn selv om blikkene fra forbipasserende ikke gjør det. 

Anonymkode: f7c79...73d

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Jeg foretrekker å gå rundt naken hjemme og vil ikke at nysgjerrige naboer skal titte inn på meg.

Anonymkode: 1d98c...280

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv ganske lyssensitive øyne. Det kan bli litt mye dagslys inne.

Anonymkode: 2003f...277

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, ts. Jeg har alltid gardinene for, fordi jeg liker det sånn! Vinduene er ofte åpne selv om gardinene er trukket for, er mye utendørs så luft og sollys får jeg nok av. 

Anonymkode: 92029...585

• Liker 8
Skrevet

Jeg har gardinene igjen døgnet rundt på soverommet nå på sommeren. Grunnene er at jeg ikke får sove ellers når det er så lyst og at jeg har dataen min der. Sola kommer ofte rett inn på skjermen hvis ikke gardinene er igjen. 😕

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det på sør-siden av boligen, der folk kan se inn.  Jeg trenger lystette gardiner for å sove, så det er alltid trukket for. Men sover med åpent vindu.

På kjøkkenet varierer jeg litt, iblant er det mulig å se inn. Jeg liker ikke å lage mat på utstilling, så på vinterhalvåret er de stort sett nede.

Det siste vinduet, det med spisestuen min, er også ofte trukket for rett og slett pga sola. Den går rett på spisebordet mitt og solbleker det hvis ikke. 

Om du går rundt boligen min ser du at det nesten aldri er gardiner dratt for på de andre veggene :) Jeg er også kronisk syk og enkelte dager tåler jeg lys dårlig, da er alt igjen de dagene. Når jeg sitter i stua mi har jeg full utsikt nordover og vestover, og føler meg absolutt ikke innestengt. Har stor og luftig stue.

Anonymkode: d6878...5be

AnonymBruker
Skrevet

Vi har persiennene nede, gardinene trukket for og vinduene igjen for at leiligheten ikke skal bli for varm. Lufter på natten.

Anonymkode: 5b985...fca

• Liker 5
Gjest Trøst
Skrevet

Fordi jeg liker det. Det er plagsomt med for mye lys. Jeg liker det best litt mørkt og svalt i rommet. Det er beroligende. Liker å ha det stille og fredelig, upåvirket. Når jeg er borte lar jeg solen skinne inn slik at plantene mine skal ha det bra. Jeg lufter ofte, for jeg liker frisk luft. Og nei, jeg savner ikke den blå himmelen, jeg ser den når jeg er ute og når jeg går tur. Luft og lys får jeg mye av. 

Det er ikke noe som er verre enn å få sola midt i fleisen med en gang en har stått opp. Ugh. Jeg trenger tid. 

AnonymBruker
Skrevet

Har gardiner som man ikke ser inn, men ut av på dagtid noen ganger i kombo med persienner. Får masse lys inn, men ser ut fra utsiden som at det er veldig lukket. På kvelden trekker vi opp persiennene helt slik at de skjermer for all innsyn, da kan vi gjøre hva vi vil av skitne ting i hjemmet vårt, samt føle at vi har "fri" fra nyskjerrige naboer osv...

Anonymkode: f254c...361

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en av de. Vinduene står åpne, men jeg får så vondt i øynene av lyset ute. Selv på gråe dager skjærer lyset i øynene mine. Jeg er den som bruker solbriller når det regner 😅

Folk får tenke det dem vil. Jeg bryr meg ikke.

Anonymkode: 854ce...e74

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

På grunn av varmen. 

Anonymkode: 0235c...45c

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...