Gå til innhold

Når skjeden er 10 cm og man har født, tar det lang tid før den går tilbake til normal?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså når man har født og man har full åpning, si at man ikke revner/kun syr noen sting, hvordan er prosessen med at ting trekker seg tilbake? Går man rundt i dagevis/ukesvis med mye videre åpning? Jeg skal snart føde for første gang og lurer på dette. 

Anonymkode: 86c82...075

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Her sa jordmora at hun kunne ikke engang se at jeg hadde født dagen etter. 😄 Jeg måtte ikke sy eller noe men på praten dagen etter spurte jeg om hun ville sjekke at alt så normalt ut. Var da jeg fikk den flotte tilbakemeldingen. Og beskjed om å få masse barn siden jeg hadde et så problemfritt svangerskap og fødsel, alt etter boken. :ler:

Må bare legge til at jeg følte meg som før rett etter fødsel, spratt opp og hadde bare litt ømhet og stølhet følelse som om jeg hadde vært på trening og overdrevet squats liksom. 

Endret av FrøkenMånestråle
La til noe... :)
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke skjeden som blir 10 cm. 

Anonymkode: 30c9a...34f

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

10 cm er tull fra naturen når omkretsen på hodet er 38 cm. Ble sydd fra a til å, og skjønner de 6 ukene for å si det slik. 

Etter rundt 10 uker føltes alt som før, og da velger jeg å stole på "følelsen". 

Anonymkode: 60037...3c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Normaliserte seg i løpet av 1-2 uker hos meg og følte jeg ble strammere etter fødsel bare etter 2-3 uker. Aner ikke hvordan/hvorfor for jeg trente knapt bekkenmusklene😅 Dette har nok litt med gener å gjør og hvordan svangerskapet/fødselen gikk, men de fleste trekker seg sammen av seg selv uten å gjør så mye🙂

Anonymkode: 0a429...fd6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Altså når man har født og man har full åpning, si at man ikke revner/kun syr noen sting, hvordan er prosessen med at ting trekker seg tilbake? Går man rundt i dagevis/ukesvis med mye videre åpning? Jeg skal snart føde for første gang og lurer på dette. 

Det eneste jeg kan si til deg som nybakt mor som fikk sitt første barn for 4 mnd er dette her. Ikke fyll hodet med tanker som jeg kan love deg at du ikke engang vil tro du spurte deg selv før fødsel. Jeg spiste sunt. Gikk masse turer og forventet at jeg ville få en naturlig fødsel. Men det heelt motsatte skjedde og tro meg. Det gikk fint men jeg lærte en ting av fødselen. Og det er at ingen ingen ingen ingen verdens menneske kan garantere at du vil oppleve det du sier. Det kan bli helt motsatt. Det beste du har opplevd eller det tyngste. Stålsett deg for hva som helst. Ikke romantiser det og ikke anta at kanskje blir det sånn. Det er livmorhalsen din som må bli 10 cm. Da kan du presse ut babyen. Men tro meg ta det som det kommer. 

En dag av gangen. Når babyen er ute så vil du opplevde noe av det mest følsomme sårbare beste slitsomme tyngste du har opplevd i hele ditt liv. Det er en skikkelig stor overgang. Du vil ikke engang forstå hvor fort det gikk. Men ta alt med et smil og positive for nå. og sov. Så mye mye du kan. Du vil ikke opplevde sammenheng ende søvn på 8 timer hvertfall. NYT søvnen din. Og sov massse når du nærmer deg termin. Det er hva man vil savne alle mest. 

Som sagt ikke tenk på det. Du blir omringet av helt fantastiske jormdørdre og sykepleiere. En fødsel er jammen meg ikke garantert og gå slik man tenker. Det vil du opplevde når riene kommer. Som mensen smerter. Men du greier det. Det er verdt det. Alt sammen. Den kjærlighet du får du tror hjertet sprenger. Helt helt ubeskrivelig. 

Lykke til :) dette vil gå bra. 

Anonymkode: e8370...7cb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Forresten. Hvis du ammer babyen din. Det vil også være en enormt prosess. Kan ta deg en dag. Til uker til mnder. Så vil du oppleve etterrier. Smerter. Det er fordi at kroppen din jobber med og få alt på plass igjen akkurat som du var før graviditeten. Du blør i 6 uker etter som er en renselsesprosess. Du stinker fælt i noen dager midt i ukene. Lukter nesten kloakk😂😂 men men alt i alt. På barsel så vil du lære så ufattelig mye på utrolig kort tid. Du vil forstå så mye med tiden. Lære og kjenne barnet. Mnd for mnd. Det går vanvittig fort. Og husk. Ikke nyt det hvis ikke du klarer. Vær heller tålmodig. Hold ut. Jeg skulle ønske flere så det til meg enn og mene jeg skulle nytr det. For det er tøft. For de fleste av oss. Håper det ordner seg så klart for din del. Men stålsett deg og ta det som det kommer. Jeg greide ikke helt og lese babyen min i starten men etterhvert så skjønner man hva dem vil. Det går fort. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er livmormunnen som åpner seg til 10 cm, ikke skjeden!!

Anonymkode: fed86...93d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er livmormunnen som åpner seg til 10 cm, ikke skjeden!!

Anonymkode: fed86...93d

Men når hodet går gjennom skjeden, vil jo også skjeden være ca 10 cm akkurat da. 

Anonymkode: 7c64e...3ae

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men når hodet går gjennom skjeden, vil jo også skjeden være ca 10 cm akkurat da. 

Anonymkode: 7c64e...3ae

Eh, den vil nok være større enn 10 cm akkurat når hodet går gjennom, gitt! 🤣 

Gi kroppen din tid til å gå tilbake. Du bruker ni-ti mnd på å gjøre klart til en fødsel, ikke forvent at alt spretter tilbake på plass etter ti minutter. 

Anonymkode: e9a93...0ac

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det tar den tiden det tar, tenker jeg. Man har uansett åpne sår der inne som blør og som skal gro de første par månedene, så ingen skal stikke noe inn der uansett - pga infeksjonsfare. Men om man som barselkvinne blir sprengkåt og har sovebaby kan man sikkert kjøre på med kondom da 🤷‍♀️ Man trekker seg sånn noenlunde sammen like etter fødsel tror jeg. Knipeøvelser er for å forhindre urinlekkasje, man klarer ikke å bli trangere av det. I så fall hadde vel skjeden grodd sammen om man allerede var kjempetrang 🤣

Anonymkode: f8402...26a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det eneste jeg kan si til deg som nybakt mor som fikk sitt første barn for 4 mnd er dette her. Ikke fyll hodet med tanker som jeg kan love deg at du ikke engang vil tro du spurte deg selv før fødsel. Jeg spiste sunt. Gikk masse turer og forventet at jeg ville få en naturlig fødsel. Men det heelt motsatte skjedde og tro meg. Det gikk fint men jeg lærte en ting av fødselen. Og det er at ingen ingen ingen ingen verdens menneske kan garantere at du vil oppleve det du sier. Det kan bli helt motsatt. Det beste du har opplevd eller det tyngste. Stålsett deg for hva som helst. Ikke romantiser det og ikke anta at kanskje blir det sånn. Det er livmorhalsen din som må bli 10 cm. Da kan du presse ut babyen. Men tro meg ta det som det kommer. 

En dag av gangen. Når babyen er ute så vil du opplevde noe av det mest følsomme sårbare beste slitsomme tyngste du har opplevd i hele ditt liv. Det er en skikkelig stor overgang. Du vil ikke engang forstå hvor fort det gikk. Men ta alt med et smil og positive for nå. og sov. Så mye mye du kan. Du vil ikke opplevde sammenheng ende søvn på 8 timer hvertfall. NYT søvnen din. Og sov massse når du nærmer deg termin. Det er hva man vil savne alle mest. 

Som sagt ikke tenk på det. Du blir omringet av helt fantastiske jormdørdre og sykepleiere. En fødsel er jammen meg ikke garantert og gå slik man tenker. Det vil du opplevde når riene kommer. Som mensen smerter. Men du greier det. Det er verdt det. Alt sammen. Den kjærlighet du får du tror hjertet sprenger. Helt helt ubeskrivelig. 

Lykke til :) dette vil gå bra. 

Snill du er😇 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...