Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest DollyBente
Skrevet (endret)

slik jeg husker det, så er substantiver som KAN ende med a-ending hunkjønn, ergo er trapp hunkjønn selv om man også KAN bruke en ending. men siden du kan si trappa, er det altså hunkjønn selv om man velger å bruke en-endinga.

en bil kan aldri bli hunkjønn, fordi du ikke (på rett bokmål) si bila, så så lenge du kun kan ende substantivet med en-ending, så er det hankjønn.

intetkjønn endes med et-ending, og kan aldri uttales som hunkjønn eller hankjønn og er altså alltid intetkjønn og brukes alltid et forran.

kjønnet på substantivet har ingenting med hva slags kjønn ordet beskriver har, ergo ER piken hankjønn, selv om ordet i seg selv beskriver en pike som i fysikk er hunkjønn.

altså har ikke kjønnene på substantivene noe med kjønnene på det de faktisk beskriver.

trapp, katt, bok og jente er altså hunkjønn og kan brukes både en og ei forran og endes med enten en eller a-ending.

bil, stol, hund og gutt er hankjønn og kan kun brukes en både forran og i endinga.

hus, bord, brød og menneske er intetkjønn og kan kun ha et forran og i endinga.

hvorfor ordene har blitt slik de har blitt aner jeg ikke, men mener ihvertfall at det var slik jeg lærte det på skolen.

Hei Aline.

Der knuste du alle mine drømmer om at biler kan være hunkjønn, jeg som var så sikker på at jeg var jente. Er det samme regel for bobil?

Mvh

Bobilen DollyBente

http://www.dollybente.no

Endret av DollyBente

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...