Annie Skrevet 18. september 2005 #1 Skrevet 18. september 2005 Sambo og jeg har en diskusjon på gang. JEG mener at man i hankjønn kun kan bruke "en". "En mann - mannen" I hunkjønn kan man bruke BÅDE en og ei. Dvs "en pike - piken, ei jente - jenta" I intetkjønn kjønn man bruke både en,ei og et. Jeg minnes at jeg lærte det sånn som dette på skolen, sambo mener at hankjønner er "en". Hunkjønn er "ei" og intetkjønn er "et". HJELP!!
vixen Skrevet 18. september 2005 #2 Skrevet 18. september 2005 Jeg er nok mer enig med din samboer enn deg der En gutt Ei jente Et hus Du mener ikke at du kan si ei eller en hus?
Gjest gjest1 Skrevet 18. september 2005 #3 Skrevet 18. september 2005 Problemet er å vite hva som tilhører hvilket kjønn til enhver tid. Appelsin for eksempel - hvorfor går det under hankjønn og vi sier en appelsin? Noen sier et apelsin, men hva da med tomat, potet, banan, stol... og hvorfor er klokke hunkjønn? Ei klokke.... Hvorfor er bær intetkjønn mens frukter er hankjønn, og hvorfor er en bil hankjønn mens et hus er intetkjønn? Ikke rart at gramatikken vår blir vanskelig for utlendinger - den mangler jo logikk.
Chiquita Skrevet 18. september 2005 #4 Skrevet 18. september 2005 Enig med Vixen. *søker for å se hva jeg finner*
Chiquita Skrevet 18. september 2005 #5 Skrevet 18. september 2005 (endret) Substantivets artikler Substantivets ubestemte artikler * Når vi bruker ordene en, ei og et sammen med substantiv, kaller vi dem substantivets ubestemte artikler. * Disse artiklene kan hjelpe oss til å finne ut hvilket kjønn substantivene har. * I hunkjønn kan du velge om du vil bruke artikkelen en eller ei. Det er fint om du klarer å være konsekvent, det vil si å bruke enten en eller ei i samme tekst. .... Hentet fra http://www.norsknettskole.no/globalskolen/...atikk/artikler/ Redigert pga kopirett Liv - mod Endret 19. september 2005 av liv
Annie Skrevet 18. september 2005 Forfatter #6 Skrevet 18. september 2005 Appelsin for eksempel - hvorfor går det under hankjønn og vi sier en appelsin? Noen sier et apelsin, men hva da med tomat, potet, banan, stol... og hvorfor er klokke hunkjønn? Ei klokke.... ← Jeg sier "ei appelsin - appelsina"... altså hunkjønn. Men hva med ordet trapp? Har hørt både ei trapp - trappa en trapp - trappen og et trapp - trappet. Er det rart man blir forvirret? Tusen takk forresten Chiquita
vixen Skrevet 18. september 2005 #7 Skrevet 18. september 2005 Det er vel - som ellers i det norske språket - forskjell på det muntlige og skriftlige. Da mener jeg hva som er tillatt og ikke. Normalt sett bygger vi det skriftlige på bakgrunn av hvordan vi snakker. Det betyr ikke at alt vi sier er tillatt å skrive. Vi har mange dialekter i dette landet, og hva som sies rundt omkring kan være så mangt.
Gjest Gjesta Skrevet 18. september 2005 #8 Skrevet 18. september 2005 Og hvorfor heter det egentlig en båt, et skip og ei skute? Det er jo det reneste Kinderegget!
Chiquita Skrevet 18. september 2005 #9 Skrevet 18. september 2005 Og hvorfor heter det egentlig en båt, et skip og ei skute? ← Jeg er ikke helt sikker, men er det ikke noen "regler" for oppbyggingen av ordet som avgjør hvilket kjønn det er? Jeg er usikker altså, men mener at jeg har hørt noe slikt
Gjest Xavia Skrevet 19. september 2005 #10 Skrevet 19. september 2005 I intetkjønn kjønn man bruke både en,ei og et. ← Seriøst?? Mener du at man kan velge om man vil si et hus, en hus eller ei hus? (Huff, nå svarer jeg før jeg har lest hele tråden. Men men...)
Annie Skrevet 19. september 2005 Forfatter #11 Skrevet 19. september 2005 Seriøst?? Mener du at man kan velge om man vil si et hus, en hus eller ei hus? (Huff, nå svarer jeg før jeg har lest hele tråden. Men men...) ← Ikke at man kan bruke en, ei eller et om ethvert intetkjønnsord, men at man kan velge å bruke det som passer til intetkjønnsord. Men jeg husker ikke regelen, derfor spør jeg. Det er altfor lenge siden jeg hadde dette på skolen.
Gjest Pjusk Skrevet 19. september 2005 #12 Skrevet 19. september 2005 (endret) Ikke at man kan bruke en, ei eller et om ethvert intetkjønnsord, men at man kan velge å bruke det som passer til intetkjønnsord. Men jeg husker ikke regelen, derfor spør jeg. Det er altfor lenge siden jeg hadde dette på skolen. ← Men altså..... "Intetkjønnsord" er jo det fordi de har "et" foran seg og "-et" ending. Man bestemmer jo ikke om et substantive er hun-, han- eller intetkjønn utifra "kjønnet" på substativet. Man sier jo f.eks. "et kvinnfolk - kvinnfolket" som er intetkjønn. I følge din regel skulle det da hett "ei kvinnfolk - kvinnfolka" hvis jeg ikke har misforstått deg helt. En jentunge - jentungen (altså er substativet hankjønn, selv om det er ei jente) Et barn - barnet (intetkjønn, men kan omtale både guttebarn og jentebarn) osv. Endret 19. september 2005 av Pjusk
Gjest Pjusk Skrevet 19. september 2005 #13 Skrevet 19. september 2005 Det er altså mannen din som har rett, for du tenker "feil". Du tror man først kan bestemme om ordets kjønn, for så å sette bestemt artikkel. men det er jo ikke slik. Ordets artikkel bestemmer jo kjønnet.
Annie Skrevet 19. september 2005 Forfatter #14 Skrevet 19. september 2005 Men ta f.eks ordet dame. En dame -damen Er det da hankjønn? Om man sier ei dame - dama, blir det da hunkjønn? Og trapp. Hvilket kjønn er det?
Chiquita Skrevet 19. september 2005 #15 Skrevet 19. september 2005 Dame og trapp er hunnkjønn, fordi man både kan bruke en dame, ei dame og en trapp, ei trapp
aline Skrevet 19. september 2005 #16 Skrevet 19. september 2005 slik jeg husker det, så er substantiver som KAN ende med a-ending hunkjønn, ergo er trapp hunkjønn selv om man også KAN bruke en ending. men siden du kan si trappa, er det altså hunkjønn selv om man velger å bruke en-endinga. en bil kan aldri bli hunkjønn, fordi du ikke (på rett bokmål) si bila, så så lenge du kun kan ende substantivet med en-ending, så er det hankjønn. intetkjønn endes med et-ending, og kan aldri uttales som hunkjønn eller hankjønn og er altså alltid intetkjønn og brukes alltid et forran. kjønnet på substantivet har ingenting med hva slags kjønn ordet beskriver har, ergo ER piken hankjønn, selv om ordet i seg selv beskriver en pike som i fysikk er hunkjønn. altså har ikke kjønnene på substantivene noe med kjønnene på det de faktisk beskriver. trapp, katt, bok og jente er altså hunkjønn og kan brukes både en og ei forran og endes med enten en eller a-ending. bil, stol, hund og gutt er hankjønn og kan kun brukes en både forran og i endinga. hus, bord, brød og menneske er intetkjønn og kan kun ha et forran og i endinga. hvorfor ordene har blitt slik de har blitt aner jeg ikke, men mener ihvertfall at det var slik jeg lærte det på skolen.
-Fisken- Skrevet 19. september 2005 #17 Skrevet 19. september 2005 slik jeg husker det, så er substantiver som KAN ende med a-ending hunkjønn, ergo er trapp hunkjønn selv om man også KAN bruke en ending. men siden du kan si trappa, er det altså hunkjønn selv om man velger å bruke en-endinga. en bil kan aldri bli hunkjønn, fordi du ikke (på rett bokmål) si bila, så så lenge du kun kan ende substantivet med en-ending, så er det hankjønn. intetkjønn endes med et-ending, og kan aldri uttales som hunkjønn eller hankjønn og er altså alltid intetkjønn og brukes alltid et forran. kjønnet på substantivet har ingenting med hva slags kjønn ordet beskriver har, ergo ER piken hankjønn, selv om ordet i seg selv beskriver en pike som i fysikk er hunkjønn. altså har ikke kjønnene på substantivene noe med kjønnene på det de faktisk beskriver. trapp, katt, bok og jente er altså hunkjønn og kan brukes både en og ei forran og endes med enten en eller a-ending. bil, stol, hund og gutt er hankjønn og kan kun brukes en både forran og i endinga. hus, bord, brød og menneske er intetkjønn og kan kun ha et forran og i endinga. hvorfor ordene har blitt slik de har blitt aner jeg ikke, men mener ihvertfall at det var slik jeg lærte det på skolen. ← Jepp, enig.
Annie Skrevet 19. september 2005 Forfatter #18 Skrevet 19. september 2005 Jaja, jeg får konkludere med at både jeg og sambo hadde rett. Likte ikke at jeg tok feil, men sånn er livet. JEg får la vær å fortelle han det.....
Gjest Gjesta Skrevet 19. september 2005 #20 Skrevet 19. september 2005 Ikke alle dialekter skiller mellom hunkjønns- og hankjønnsord, men bruker hankjønnsformen for å referere til begge (en/den). Dette kalles samkjønn, og finnes blant annet i bergensdialekten, samt i svensk. Reglene for tilordning av kjønn er innfløkte, og følger ikke alltid naturlig kjønn på ordene. I dialektene har man relativt stor valgfrihet mht former, mens skriftspråket er mer begrenset.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå