Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Søsteren min har ett barn. Hun er alenemor, barnet er hos faren annen hver helg. Sover hos mine foreldre hver tirsdag. Hun jobber 90%. 

Hun har det sååå rotete hjemme. Skitten kjøleskap, smuler og klær og ting overalt. Jeg har prøvd å si det til henne, snart er barnet så stor at det blir flaut å ha med venner hjem. Hun er en flink mamma, så er ikke omsorgssvikt ellers. Jeg prøver å rydde litt diskre nå jeg er der men vil ikke såre henne heller. Jeg vurderer å ta en ordentlig prat med henne og tilby meg å hjelpe. Ville du blitt fornærmet?

Anonymkode: d443f...c4e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun har det ikke rotete, men skittent. Ikke pakk det inn. Litt rot er det enkelt å unnskylde seg vekk med, men skittent og uhygienisk er noe annet. 

Si i for tantebarnet ditt sin skyld. Hun er uskyldig oppi det der

Men ja, hun blir kanskje fornærmet. Men du kan ikke se på slikt uten å reagere 

Og jeg må si... Etter mange år i et felt hvor skitne og kaotiske hus er vanlig - jeg har til gode for å se et slikt hjem hvor rotet var det eneste problemet.. 

Anonymkode: 871cc...fd7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun har det ikke rotete, men skittent. Ikke pakk det inn. Litt rot er det enkelt å unnskylde seg vekk med, men skittent og uhygienisk er noe annet. 

Si i for tantebarnet ditt sin skyld. Hun er uskyldig oppi det der

Men ja, hun blir kanskje fornærmet. Men du kan ikke se på slikt uten å reagere 

Og jeg må si... Etter mange år i et felt hvor skitne og kaotiske hus er vanlig - jeg har til gode for å se et slikt hjem hvor rotet var det eneste problemet.. 

Anonymkode: 871cc...fd7

Jeg er enig med deg. Det er det som er rart, og egentlig bra. Hun ruser seg ikke, spiser bra mat, har orden på økonomien, leser for barnet hver kveld, går turer. Derfor skjønner jeg ikke at hun orker å leve sånn. Jeg tror jeg skal be mamma ta en skikkelig alvorsprat med henne. Takk for svar ❤

Anonymkode: d443f...c4e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en sånn.. innimellom blir det stier på gulvet pga rot, kjøleskap ser ikke ut.. smuler og div på benken.. 

Planen er alltid å rydde den uken ungene er hos faren.. men den uken treffer jeg venner, familie, handler.. startet prosjekter (type male en vegg, rydde garasjen, designe et blomsterbed, klippe hekken, rydde loftet osv. ) og plutselig er ungene der igjen.. når jeg kommer fra jobb må de følges opp med mat & lekser, kjøres til venner eller stranda eller butikken osv. På kvelden er jeg sliten.. 

-din søster har barnet sitt nesten hele tiden. Og hun jobber tilnærmet fulltid. 

Hadde min søster skulle tatt en prat med meg hadde jeg ikke snakket med henne på 1 år. Jeg VET det er rotete. Hjelp meg heller med å ta oppvaskmaskinen, støvsuge osv istedenfor å kritisere liksom..

Rot betyr ikke alltid at noe er galt. Noen ganger betyr det at man kom hjem fra jobb og fikk lyst til å se 6 episoder av en TV-serie noen anbefalte.. istedenfor å vaske badet og rydde kjøkkenet. 

Jeg har venner som har det ryddig hele tiden. De er ikke friskere i hodet pga det. Hadde din søster et striglet hjem frem til kort tid siden kan du jo spørre om alt går bra.. men hvis det alltid har vært litt rotete trenger du ikke bekymre deg TS. 

Anonymkode: bd8a4...71c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ei sånn veninne. Etter hun ble alene med barna overnattet jeg der ofte om helgene. Da ryddet jeg og vasket. Ingen av oss sa noe, men jeg tror at hun satte pris på det 

Anonymkode: 90328...0a0

AnonymBruker
Skrevet

Et rotete og skittent hjem er ikke bra å vokse opp. Og jo jeg mener det går innunder omsorgssvikt. 

Jeg vokste selv opp i et skittent hjem uten mulighet til å ha venner på besøk, jeg skammet meg mye.. 

Anonymkode: aa8b6...be3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet jo ikke akkurat hvordan det er i dette hjemmet, men folk har ulik standard på hva som er for rotete. Jeg vil si jeg har vokst opp i et ganske rotete og skittent hjem, jeg husker det var ei venninne som kommenterte det. Faren min brydde seg ikke og moren min orket/klarte ikke å holde mer orden alene. Og hjemmet til svigerinnen min er skikkelig rotete. Smuler, hybelkaniner og skitten oppvask rundt omkring. De har småbarn, men det var rotete hos henne før mannen og barna kom inn i livet hennes også. Og jeg syns det er litt herlig befriende for å være helt ærlig. De er helt klart gode foreldre med omsorg for barna. De blir ikke syke av å bo der, men det er så mye rot og skitt at jeg vil tro en del vil reagere. De ser det ikke og/eller prioriterer ikke å gjøre noe med det. 

Men jeg ville tatt en prat med denne søsteren. Det kan hende hun syns det er greit å ha det sånn, men det kan også hende hun gjerne skulle hatt støtte og hjelp. Eller evt. at det hadde vært fint for henne å reflektere over om nivået på rotet blir et problem for barnet hennes. Jeg mener altså at rot i hjemmet ikke trenger å være så problematisk, men grensen går når noen i husstanden blir syke eller plaget av det. 

Anonymkode: 0ca62...57e

• Liker 1
  • 9 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.8.2021 den 12.24):

Et rotete og skittent hjem er ikke bra å vokse opp. Og jo jeg mener det går innunder omsorgssvikt. 

Jeg vokste selv opp i et skittent hjem uten mulighet til å ha venner på besøk, jeg skammet meg mye.. 

Anonymkode: aa8b6...be3

Jeg også. Det var skittent og ekkelt. Hadde ikke engang skikkelig bh og undertøy. Jeg var så glad når jeg flyttet derfra. Ikke uten men desverre...

Anonymkode: 9cc8f...ffb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...