AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #21 Skrevet 1. august 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg jobber som veileder på NAV og ser at "alle" jeg følger opp får avslag hos DPS første gang de blir henvist... Ofte er det legen som ikke har skrevet en god nok henvisning. Anonymkode: e0c0a...b91 Jeg fikk godkjent med en gang etter 2 uker, fikk timen etter 2 mnd pga litt kø. Men nå gjald det selvmordstanker og forsøk på selvmord og diverse, så tenker de syntes det hastet. Anonymkode: 93318...b40
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #22 Skrevet 1. august 2021 Jeg tror ikke DPS kan hjelpe om hun er utbrent ?? Da burde hun vel heller sove. Det er mer deprimerte og folk med angst som blir kalt inn. De får ofte bare en diagnose etter noen meningsløse samtaler og så tilbys de medisin. Mer gjør de ikke! Fikk selv ingen nytte av DPS som deprimert. Tror hun venninna de har bedre nytte av å få seg litt søvn om hun er utbrent. Anonymkode: 81fd7...11c 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #23 Skrevet 1. august 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg tror ikke DPS kan hjelpe om hun er utbrent ?? Da burde hun vel heller sove. Det er mer deprimerte og folk med angst som blir kalt inn. De får ofte bare en diagnose etter noen meningsløse samtaler og så tilbys de medisin. Mer gjør de ikke! Fikk selv ingen nytte av DPS som deprimert. Tror hun venninna de har bedre nytte av å få seg litt søvn om hun er utbrent. Anonymk Det er trist å høre at du ikke fikk hjelp på DPS. Heldigvis er det ikke slik for alle. Alvorlig angst og depresjon er noen av årsakene til at utredning og behandling ved DPS kreves, men det kan også være andre diagnoser som f.eks bipolaroter, schizofreni, psykoselidelser, traumer etc som gjør at noen blir prioritert å motta behandling ved DPS. Som noen nevner følges gitte prioriteringsveiledere. Utbrenthet er som regel kroppslige symptomer som kommer som følge av en depresjon. Hvile hjelper nødvendigvis ikke. Komponenter som kan føre til bedring er økt forståelse, økt følelse av håndterbarhet/mestring og økt følelse av meningsfulhet (Sence of coherance, Antonovsky). Hvis ikke venninnen din TS vet hva som er årsaken til symptomene hun opplever trenger hun kanskje bistand til å kartlegge hva det kan skyldes. Det kan f.eks være fysiske smerter, konfliker knyttet til jobb, utfordringer i samliv, bekymringer knyttet til barn, "flink pike syndrom" som fører til mye indre press og at hun lett påtar seg ansvar for andre, økonomiske bekymringer etc. Det er ikke nødvendig for alle å gå til DPS for å måtte igjennom en full diagnostisering for å avdekke hva som er utfordrende i livet og hva som kan gjøres noe med. Kanskje bør hun bytte jobb, bli mer fysisk aktiv, få seg barnevakt og få mer egentid, takke nei til aktiviteter, prioritere mindre husarbeid. Her er det ingen fasit, hun må selv gjøre seg erfaringer med hva som kan hjelpe, til å begynne med gjerne i sammen med noen som veileder henne i å sette seg mål og evaluere disse. Venninnen din TS kan som det sies kontakte psykisk helsetjeneste i kommunen. Om hun ikke orker dette selv kan fastlegen bistå med å henvise. Mange psykisk helsetjenester ønsker uansett en kort henvisning fra fastlegen. Det er også mulig å få hjelp fra et arbeidsrette tiltak som f.eks Helse i arbeid eller arbeidsrettet rehabilitering. Anonymkode: ffb7b...928
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #24 Skrevet 1. august 2021 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg fikk godkjent med en gang etter 2 uker, fikk timen etter 2 mnd pga litt kø. Men nå gjald det selvmordstanker og forsøk på selvmord og diverse, så tenker de syntes det hastet. Anonymkode: 93318...b40 Og likevel måtte du vente 2 mnd på første time. Dette «systemet» fungerer bare ikke.. Anonymkode: 930c4...012 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #25 Skrevet 1. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og likevel måtte du vente 2 mnd på første time. Dette «systemet» fungerer bare ikke.. Anonymkode: 930c4...012 Bare for morro skyld, hvor lenge tror du folk venter på hjelp i somatisk spesialisthelsetjeneste? Anonymkode: 38a68...9ad 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #26 Skrevet 1. august 2021 5 hours ago, AnonymBruker said: Jeg fikk godkjent med en gang etter 2 uker, fikk timen etter 2 mnd pga litt kø. Men nå gjald det selvmordstanker og forsøk på selvmord og diverse, så tenker de syntes det hastet. Anonymkode: 93318...b40 Er dessverre mange med samme problematikken som deg som opplever å bli avvist.. Handler kanskje om geografi også? Men veldig fint at du fikk hjelp relativt raskt. Anonymkode: e0c0a...b91
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #27 Skrevet 1. august 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Nei nei, hun klarer fint å ta seg av barna. De er ungdommer også, så ikke barnehage barn. Veldig flink mamma. Det var bare et tiltak som kunne hjelpe henne. Men hun har ikke energi til å klage på dette. Hun slipper faste legetimer nå som hun er på aap. Håper aldri jeg får behov for psykolog, enten avslag, eller ventetid i 8 mnd, eller betale 1500 kr for 45 min.. Anonymkode: 366c9...d50 Siden hun klarer og ta seg av barna blir hun nok ikke regnet som syk nok. Dps må heller prioritere de som ikke klarer å ta seg av barna Anonymkode: b73e2...a86 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #28 Skrevet 1. august 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Privatpraktiserende psykologer tar vanligvis rundt 1200 kr timen (45 min). Hva tar en rørlegger? Men: Som flere har nevnt: Avslaget kan meget vel være fordi legen har skrevet for dårlig henvisning. Anonymkode: d1d8f...8ae Man har forhåpentligvis ikke behov for rørlegger hver uke... Jeg ble henvist til psykolog i Nav da jeg var i samme situasjon for en del år tilbake. Det er en gratis psykologtjeneste Nav har, og det var obligatorisk behandling for meg. Hvis jeg ikke benyttet meg av den tjenesten, ble jeg nektet sykmelding. Jeg aner ikke om dette er gjeldende praksis fortsatt. Din venninne må enten vente på time hos offentlig psykolog eller gå privat - som jo er dyrt. Anonymkode: 72253...13a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå