AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #1 Skrevet 31. juli 2021 Min venninne har vært/ er utbrent og har havnet på aap. Har ansvar for 3 barn. Er gift. klarer i perioder bare å ligge i senga og er sliten. Legen henviste henne til psykolog og hun fikk avslag. helt vanvittig at hun ikke får hjelp. Har ikke råd til privat Anonymkode: 366c9...d50
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #2 Skrevet 31. juli 2021 Hva med kommunen (gratis) eller behandler med driftsavtale (koster samme som dps)? Anonymkode: 5fe16...a9e 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #3 Skrevet 31. juli 2021 Vanskelig å vite hvordan dps har vurdert henvisningen i dette tilfellet, men det gjøres vurdering av funksjonsnivå og nytte av behandling. Avslag kan klages på . Dpsene opplever ofte stor pågang. Et alternativ er å få henvisning til avtalespesialister, da betales kun egenandel opp til frikort, men ventetiden kan være lang. Kommunene har også lavterskel tilbud som for eksempel kan være samtale med psykiatrisk sykepleier. Anonymkode: 11eba...4f1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #4 Skrevet 31. juli 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Vanskelig å vite hvordan dps har vurdert henvisningen i dette tilfellet, men det gjøres vurdering av funksjonsnivå og nytte av behandling. Avslag kan klages på . Dpsene opplever ofte stor pågang. Et alternativ er å få henvisning til avtalespesialister, da betales kun egenandel opp til frikort, men ventetiden kan være lang. Kommunene har også lavterskel tilbud som for eksempel kan være samtale med psykiatrisk sykepleier. Anonymkode: 11eba...4f1 De vet jo ikke om hun kan nyttegjøre seg behandling før hun får prøvd da. Hun klarer det dagligdagse hjemme, men ikke hver dag. Ligger mye. legen har gitt henne et år til på aap, og hun håper det vil hjelpe. Men jeg tenker at hun selv må gjøre noe aktivt for å komme seg ut av det. Å ringe til en offentlig kontor eller sende en søknad utsetter hun bare, orker ikke tanken. Etter hun fikk avslag så tenker hun det er greit. Men hun er jo deprimert og tom for krefter Anonymkode: 366c9...d50
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #5 Skrevet 31. juli 2021 39 minutter siden, AnonymBruker said: Min venninne har vært/ er utbrent og har havnet på aap. Har ansvar for 3 barn. Er gift. klarer i perioder bare å ligge i senga og er sliten. Legen henviste henne til psykolog og hun fikk avslag. helt vanvittig at hun ikke får hjelp. Har ikke råd til privat Anonymkode: 366c9...d50 Vet alt for lite til å synse over grunnlaget til avslag, men DPS har prioriteringsveileder de følger, og vurderer hvert tilfelle. Det kan være alvorlighetsgrad, det kan være mye annet. Men DPS er ikke eneste sted man kan få hjelp, det finnes kommunalt psykiatritilbud, privatpraktiserende med avtale (egenandel opp til frikort, som DPS), og andre tjenester. Hun bør gå til legen og ta en prat, få en ny henvisning, og muligens også at legen kan vurdere psykofarma som kan lette på symptomene inntil behandling starter. Anonymkode: 33aac...d5d 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #6 Skrevet 31. juli 2021 Klag på avslaget, hjelp henne med det og beskriv det du har skrevet her. Det er veldig viktig for alle, også barna at hun får hjelp. Det kan hende at legen ikke har beskrevet hvor alvorlig det er i henvisningen. Så bra du er støttende venn. Anonymkode: e3119...baa
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #7 Skrevet 31. juli 2021 Min erfaring er at det er svært vanskelig å få hjelp på dps, min eksmann ble søkt inn flere ganger og fikk avslag. Han fikk først plass etter vårt samlivsbrudd, da hadde vel livet raknet tilstrekkelig for at han ble vurdert å ha et behov. Om venninnen din har råd ville jeg kontaktet psykolog uten avtale. Ja, det koster men de som har tilskuddsavtale har ofte svært lang ventetid. I tillegg mener jeg flere av dem ikke burde få beholdt tilskuddsavtalen, det er ofte eldre/erfarne psykologer som ikke jobber så mye, og ikke er så interessert i mange nye pasienter. Mange har vel de samme pasientene år ut og år inn, dvs uten nevneverdig utvikling hos pasientene. Mulig jeg er i overkant farget av min eksmann sine psykologer, men han gikk til to slike (ulike kommuner). Jeg skulle ønske tilskuddsordningen fungerte annerledes, det er mange dyktige psykologer som skulle hatt et slikt tilbud til pasientene. Anonymkode: 930c4...012
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #8 Skrevet 31. juli 2021 Jeg jobber som veileder på NAV og ser at "alle" jeg følger opp får avslag hos DPS første gang de blir henvist... Ofte er det legen som ikke har skrevet en god nok henvisning. Anonymkode: e0c0a...b91
Mmó8 Skrevet 31. juli 2021 #9 Skrevet 31. juli 2021 Tipper dps har gitt avslag pga at det er moderat depresjon. Dette skal fastlege og øvrig kommune kommune hjelpe til med. Om hun er deprimert anbefaler jeg å gå til fastlegen til samtaler og be han/hun vurdere å starte medisinering. Hun har tross alt barn hun skal ta seg av. Er du bekymret for barna be henne ta kontakt med barnevernet for avlastning/miljøarbeid/hjelp.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #10 Skrevet 31. juli 2021 Mmó8 skrev (49 minutter siden): Tipper dps har gitt avslag pga at det er moderat depresjon. Dette skal fastlege og øvrig kommune kommune hjelpe til med. Om hun er deprimert anbefaler jeg å gå til fastlegen til samtaler og be han/hun vurdere å starte medisinering. Hun har tross alt barn hun skal ta seg av. Er du bekymret for barna be henne ta kontakt med barnevernet for avlastning/miljøarbeid/hjelp. Nei nei, hun klarer fint å ta seg av barna. De er ungdommer også, så ikke barnehage barn. Veldig flink mamma. Det var bare et tiltak som kunne hjelpe henne. Men hun har ikke energi til å klage på dette. Hun slipper faste legetimer nå som hun er på aap. Håper aldri jeg får behov for psykolog, enten avslag, eller ventetid i 8 mnd, eller betale 1500 kr for 45 min.. Anonymkode: 366c9...d50
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #11 Skrevet 31. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei nei, hun klarer fint å ta seg av barna. De er ungdommer også, så ikke barnehage barn. Veldig flink mamma. Det var bare et tiltak som kunne hjelpe henne. Men hun har ikke energi til å klage på dette. Hun slipper faste legetimer nå som hun er på aap. Håper aldri jeg får behov for psykolog, enten avslag, eller ventetid i 8 mnd, eller betale 1500 kr for 45 min.. Anonymkode: 366c9...d50 Svarer meg selv her.. glemte å legge til at det blir faktisk 33 kr pr min. Helt latterlig. Anonymkode: 366c9...d50
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #12 Skrevet 31. juli 2021 Er det "kun" utbrent finnes det veldig mange alternativer til hjelp annet enn dps. Vil tro dps er feil sted å søke hjelp til utbrenthet. Anonymkode: 8dfb6...812 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #13 Skrevet 31. juli 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Svarer meg selv her.. glemte å legge til at det blir faktisk 33 kr pr min. Helt latterlig. Anonymkode: 366c9...d50 Privatpraktiserende psykologer tar vanligvis rundt 1200 kr timen (45 min). Hva tar en rørlegger? Men: Som flere har nevnt: Avslaget kan meget vel være fordi legen har skrevet for dårlig henvisning. Anonymkode: d1d8f...8ae
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #14 Skrevet 31. juli 2021 Privat med refusjon. Da betaler hun bare en egenandel på noen hundrelapper pr gang, frem til hun får frikort. Dps tror jeg flipper mynt om hvem som får hjelp og ikke, virker sånn i alle fall. Anonymkode: 5593c...10f
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #15 Skrevet 31. juli 2021 Rart.. jeg fikk psykologitimer på dps med en gang. Var ikke veldig dårlig på dette tidspunktet (langvarige medium intensitet problemer psykisk) så burde jo ikke være så ekstremt vanskelig egentlig? Forstår meg ikke helt på systemet.. du burde klage på avslaget. Anonymkode: 931c8...81f
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #16 Skrevet 31. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): De vet jo ikke om hun kan nyttegjøre seg behandling før hun får prøvd da. Hun klarer det dagligdagse hjemme, men ikke hver dag. Ligger mye. legen har gitt henne et år til på aap, og hun håper det vil hjelpe. Men jeg tenker at hun selv må gjøre noe aktivt for å komme seg ut av det. Å ringe til en offentlig kontor eller sende en søknad utsetter hun bare, orker ikke tanken. Etter hun fikk avslag så tenker hun det er greit. Men hun er jo deprimert og tom for krefter Anonymkode: 366c9...d50 Man må gjøre en innsats selv, hjelpen kommer ikke på døren. Det er ikke legen som gir AAP, det er NAV. NAV kan hjelpe med å finne tiltak som kan funke. Samtaler hos fastlege går også. Er man bare deprimert "uten grunn" (altså ikke noe utenfor seg selv man kan fikse på), så kan man prøve antidepressiva for å få et dytt til å ta imot helsehjelp eller for å bli frisk. Hun er voksen, hun vet tydeligvis godt hva som feiler hun, da må hun ta ansvar og skaff seg den hjelpen hun har behov for. Som flere har nevnt, avtalespesialist og kommunen er kun to alternativer. DPS har ikke plass til alle. Anonymkode: 2b083...c3c
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #17 Skrevet 31. juli 2021 Må nevne at utbrenthet fikses ikke med psykolog, men hvile og pause fra det som gjorde det utbrent i utgangspunktet. Og som sagt, samtaler er fint og flott det men ikke nødvendigvis DPS som er første valget. Anonymkode: 2b083...c3c
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #18 Skrevet 31. juli 2021 Man må nærmest true med selvmord for å få hjelp i psykiatrien. Det er ingen hjelp å få. Tør ikke tenke på hvordan det vil bli post korona. Problemene skyves under teppet med at legen skriver ut resepter på antidepressiva. Disse blir man avhengig av og får derfor er nytt problem med å slutte. Anonymkode: 8696b...fb0 1
Fru2020 Skrevet 31. juli 2021 #19 Skrevet 31. juli 2021 Jeg ville som mange her skriver tatt en ny runde med fastlegen. Men imens en prøver DPS igjen vil jeg anbefale å ta i bruk tilbudet som kommunen kan komme med. Jeg gikk på kurs med Rask psykisk helsehjelp. Veldig bra kurs. I etterkant var det mulig å få gratis samtaler. Det var ingen ventetid på det tilbudet. I tillegg har jeg hatt hjelp av mestringsenheten psykisk helse i kommunen, det for jeg støttesamtaler hver uke. Jeg har også hatt støttesamtaler med fastlegen min, hun er til stor hjelp. 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #20 Skrevet 1. august 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Min venninne har vært/ er utbrent og har havnet på aap. Har ansvar for 3 barn. Er gift. klarer i perioder bare å ligge i senga og er sliten. Legen henviste henne til psykolog og hun fikk avslag. helt vanvittig at hun ikke får hjelp. Har ikke råd til privat Anonymkode: 366c9...d50 Det er ikke nok å bare være utbrent. Det er mange som er alvorlig syke som trenger hjelp. Det er mange som ikke bare "i perioder bare ligger i senga og er sliten", men som kanskje ligger i senga døgnet rundt 24/7. Anonymkode: f2591...35e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå