Gå til innhold

Å være en bipolar mamma

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Selv om jeg er ærlig med alle rundt meg om det å være bipolar kjenner jeg likevel på den frykten med at noen vil anse meg som uskikket som mor fordi jeg er bipolar. 

Ellers føler jeg at jeg er en velfungerende person til tross av diagnosen, jeg er hvilken som helst småbarnsmor i starten av 30 årene. Det er to aspekter her i livet jeg virkelig ikke klarer å få til og det er utdannelse og arbeidslivet, noe jeg skammer meg skikkelig over. Jeg føler jeg har tråkket meg helt fast og er livredd for at hvis jeg oppsøker hjelp for dette så vil jeg bli ansett som uskikket og at barnevernet feks skal ta fra meg barna fordi jeg aldri klarer å stable meg på beina på dette området.

Det er ikke bipolar alene som har gjort at jeg aldri har klart å få meg en utdannelse eller skikkelig jobb, ble mobbet hele barndommen, seksuelt misbrukt i tenårene og slitt mye med neglisjering fra mine egne foreldre. Som resultat av dette fullførte jeg aldri grunnskolen, sluttet på skolen i 9. klasse. Skolen ga meg bare opp tilslutt og plutselig sluttet de å prøve å få meg på skolen. 

Er det noen som har er erfaring med dette? Jeg vil så gjerne få til noe som helst med utdannelse eller jobb og er sliten av dårlig råd og aldri klare å få meg en fast jobb. 

Anonymkode: e5e01...314

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du mann? 
min venninne er bipolar, har 5 barn og tatt master. Alle med bipolar er ulike og plages i ulik grad. Du må lage en struktur i hverdagen din, og forebygge helsa di. Nok søvn, gode rutiner osv. snakk med nav om hjelp til utdannelse. Du kan ta det over flere år. Gjerne i samråd med en psykolog 

Anonymkode: fb820...a82

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei TS

Noen ganger føler jeg enkelte tråder her på KG er lagt ut som feller hvis det gir mening - nei, det gjør det vel ikke. Skal svare allikevel. 😆

Har slitt selv men har ikke opplevd disse traumatiske tingene som du har. Den historien du har har ført til at du ikke har hatt samme forutsetningene til å takle skole og utdannelse som andre. Synes ikke du skal være så streng mot deg selv på det. Synes det er veldig fint å ha en jobb å gå til og tenker det er beste løsningen for de fleste å ha den stabiliteten. Du har jo ansvar for barn også, så ikke sikkert det er beste timing for utdannelse akkurat nå? Du kan selvfølgelig prøve men det finnes jo jobber hvor man ikke trenger utdannelse også. Man blir ikke rik men gjør noe meningsfylt og får mer rutine i hverdagen. Hvis du er frisk nok: hva med en deltidsjobb som pleieassistent eller en café eller butikkjobb? :)

Anonymkode: 12007...516

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har du mann? 
min venninne er bipolar, har 5 barn og tatt master. Alle med bipolar er ulike og plages i ulik grad. Du må lage en struktur i hverdagen din, og forebygge helsa di. Nok søvn, gode rutiner osv. snakk med nav om hjelp til utdannelse. Du kan ta det over flere år. Gjerne i samråd med en psykolog 

Anonymkode: fb820...a82

Joda har samboer. Takk for tips, får forhøre meg med nav

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei TS

Noen ganger føler jeg enkelte tråder her på KG er lagt ut som feller hvis det gir mening - nei, det gjør det vel ikke. Skal svare allikevel. 😆

Har slitt selv men har ikke opplevd disse traumatiske tingene som du har. Den historien du har har ført til at du ikke har hatt samme forutsetningene til å takle skole og utdannelse som andre. Synes ikke du skal være så streng mot deg selv på det. Synes det er veldig fint å ha en jobb å gå til og tenker det er beste løsningen for de fleste å ha den stabiliteten. Du har jo ansvar for barn også, så ikke sikkert det er beste timing for utdannelse akkurat nå? Du kan selvfølgelig prøve men det finnes jo jobber hvor man ikke trenger utdannelse også. Man blir ikke rik men gjør noe meningsfylt og får mer rutine i hverdagen. Hvis du er frisk nok: hva med en deltidsjobb som pleieassistent eller en café eller butikkjobb? :)

Anonymkode: 12007...516

Ingen felle altså 😂

Takk for det, føler bare et jeg burde kommet lenger i livet med den biten. Joda har jobbet i butikk i 10 år som deltidsansatt. Problemet er at jeg ikke får nok vakter og økonomien bærer sterkt preg av det. Har søkt titalls jobber de siste årene uten å få noe annet, det er mange om beinet her hvor jeg bor og de fleste jobbene krever en utdannelse

Anonymkode: e5e01...314

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...