Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

34 år gammel, alene med 1 barn på 10 år, har en bachelor (ubrukelig) fra Handelshøyskolen BI og 500.000 i studielån. 

Jobben jeg fikk etter endt utdanning betaler 380.000 i året og det er ikke mulig med særlig mye lønnsøkning grunnet den økonomiske situasjonen i bedriften. 

Jeg har lyst å prøve å komme meg inn i et yrke som er noe bedre betalt, men her sitter jeg jo med skyhøyt studielån fra før, dårlig inntekt og høye boutgifter.

Jeg er introvert, liker å organisere, hater smalltalk og mistrives med kundekontakt ansikt til ansikt. 

Noen som har noen tips?🙈 Har en utdanning som er ubrukelig som sagt (får ikke gjort så mye med det nå), men har noe erfaring med markedsføring. 

Anonymkode: 0a51b...4b0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nøyaktig hva har du bachelor i fra BI?

Det beste du kan gjøre er å bruke utdanningen uansett til å få en bedre betalt jobb. Eventuelt få litt mer erfaring og prøve å jobbe deg oppover. Nytt studie med enda mer studielån, uten at du engang er sikra en ny jobb og bedre lønn, blir for risikabelt.

Anonymkode: 74fcf...6f1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvem i alle dager betaler så dårlig? Og er det situasjonen i bedriften eller tar eierene pengene selv? 

Anonymkode: 73e01...da0

• Liker 2
Skrevet

Høres ut som at du hadde passet ganske godt som utvikler. 🙂 Spennende jobb (synes jeg) som ofte lønnes med 600k og høyere.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvem i alle dager betaler så dårlig? Og er det situasjonen i bedriften eller tar eierene pengene selv? 

Anonymkode: 73e01...da0

Det var ikke spørsmålet egentlig. Det er situasjonen i bedriften. Dette er en bitteliten bedrift, ikke et stort firma. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
LatinskOrdbok skrev (Akkurat nå):

Høres ut som at du hadde passet ganske godt som utvikler. 🙂 Spennende jobb (synes jeg) som ofte lønnes med 600k og høyere.

Er ikke alle som kan bli utviklere da... Er ikke "bare bare" å bli utvikler bare fordi man ser gode betingelser.

AnonymBruker
Skrevet
LatinskOrdbok skrev (1 minutt siden):

Tusen takk for tips🤗

TS

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er ikke alle som kan bli utviklere da... Er ikke "bare bare" å bli utvikler bare fordi man ser gode betingelser.

Nei, naturligvis. Men hun ba om tips. Videre sa hun hun er introvert og organisatorisk, og ønsker en jobb uten kundekontakt. Det høres på meg ut som en god kandidat til å bli utvikler.

Angående "bare bare" så er det ikke noe problem å bli utvikler bare man har interessen. Det er sinnsykt mye ressurser der ute og veldig mye gode verktøy tilgjengelig. Og det beste er at det ikke koster ei krone. 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
LatinskOrdbok skrev (3 minutter siden):

Nei, naturligvis. Men hun ba om tips. Videre sa hun hun er introvert og organisatorisk, og ønsker en jobb uten kundekontakt. Det høres på meg ut som en god kandidat til å bli utvikler.

Som utvikler har man jo kundekontakt, men på en litt annen måte da.

Dette er personlighet - men faglig sett da? Man må ha hode for realfag for å bli utvikler og for å ta en slik utdanning. Ts har økonomiutdannelse.

LatinskOrdbok skrev (3 minutter siden):

Angående "bare bare" så er det ikke noe problem å bli utvikler bare man har interessen. Det er sinnsykt mye ressurser der ute og veldig mye gode verktøy tilgjengelig. Og det beste er at det ikke koster ei krone. 😊

Tja, man må jo ha litt høy IQ og være flink til å ta til seg kunnskap, og være en flink problemløser. Tror ikke flesteparten hadde klart en slik jobb.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber med logistikk, har ingen utdanning innenfor det feltet. På min arbeidsplass så er det mye organisering, alt må ha/må stå på en fast plass. Jeg har ingen kundekontakt, de eneste jeg snakker med er de jeg jobber med.

Jeg har ca 500.000 i året, uten utdanning. Med utdanning som logistikkoperatør kan du tjene rundt 700.000. 

Anonymkode: ee305...f1c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg jobber med logistikk, har ingen utdanning innenfor det feltet. På min arbeidsplass så er det mye organisering, alt må ha/må stå på en fast plass. Jeg har ingen kundekontakt, de eneste jeg snakker med er de jeg jobber med.

Jeg har ca 500.000 i året, uten utdanning. Med utdanning som logistikkoperatør kan du tjene rundt 700.000. 

Ifølge utdanning.no tjener de rundt 500 000.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ifølge utdanning.no tjener de rundt 500 000.

Logistikkoperatørene på min arbeidsplass tjener hvertfall mer enn det, jeg som "bare" er logistikkmedarbeider tjener ca 500.000. 

Vurderte utdanningen selv, men fant ut at jeg har det bra nok i den stillingen jeg har nå. 

AnonymBruker
Skrevet

Virker heller som om du må søke på en ny jobb enn å ta ny utdannelse. Finnes mange administrative jobber der du ikke nødvendigvis må ha kundekontakt som sikkert kan passe en BI bachelor.  Du kan eventuelt ta en master som gjør deg mer attraktiv. 

Anonymkode: 5ebee...d21

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Som utvikler har man jo kundekontakt, men på en litt annen måte da.

Dette er personlighet - men faglig sett da? Man må ha hode for realfag for å bli utvikler og for å ta en slik utdanning. Ts har økonomiutdannelse.

Jobber man som utvikler i et firma som lager egne produkter så er det jo ens egen arbeidsgiver som er "kunden". Jobber man som konsulent så er det riktignok en kunde, men en trenger ikke ha noe særlig kundekontakt om en ikke vil. En jobber jo som regel i et team med kolleger, og det er de en forholder seg mest til.

Angående hode for realfag og høy IQ og det så tror jeg ikke det er så big deal. Utvikling dreier seg om problemløsing og logikk for det meste.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
19 hours ago, LatinskOrdbok said:

Helt enig, jeg er siviløkonom, men har tidligere jobbet som utvikler. Lærte gjennom jobben, jobbet som SAP konsulent og gikk på noen kurs. Jobber ikke med det nå lenger da.

Anonymkode: e8825...3bc

AnonymBruker
Skrevet
LatinskOrdbok skrev (19 timer siden):

Jobber man som utvikler i et firma som lager egne produkter så er det jo ens egen arbeidsgiver som er "kunden". Jobber man som konsulent så er det riktignok en kunde, men en trenger ikke ha noe særlig kundekontakt om en ikke vil. En jobber jo som regel i et team med kolleger, og det er de en forholder seg mest til.

Angående hode for realfag og høy IQ og det så tror jeg ikke det er så big deal. Utvikling dreier seg om problemløsing og logikk for det meste.

Nettopp. Å være flink med logikk og problemløsning er noe ikke alle klarer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Logistikkoperatørene på min arbeidsplass tjener hvertfall mer enn det, jeg som "bare" er logistikkmedarbeider tjener ca 500.000. 

Vurderte utdanningen selv, men fant ut at jeg har det bra nok i den stillingen jeg har nå. 

Heldiggris. Tipper du er mann? Og bor i by? Er veldig vanskelig å få innpass innen logistikk hvis man ikke virker veldig tøff som jente, ihvertfall her jeg bor hvor logistikkbedriftene er fåtallige og det er et lite miljø.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nettopp. Å være flink med logikk og problemløsning er noe ikke alle klarer.

Nei, det er sant. Men hva er det du argumenterer så for egentlig? TS ønsket tips til jobb. Jeg gav henne tips til en jobb jeg tror hun kanskje kan passe til, hvis det faller henne i smak. Hva hun gjør videre legger ikke jeg meg opp i.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
LatinskOrdbok skrev (1 minutt siden):

Nei, det er sant. Men hva er det du argumenterer så for egentlig? TS ønsket tips til jobb. Jeg gav henne tips til en jobb jeg tror hun kanskje kan passe til, hvis det faller henne i smak. Hva hun gjør videre legger ikke jeg meg opp i.

Da er vi enige. Argumenterer ikke for noen ting.

AnonymBruker
Skrevet

Det bør ikke være vanskelig å finne en jobb som betaler bedre enn den du har nå. 

Jeg jobber i forlag og den første stillingen jeg hadde der var ganske "administrativ" og betalte 480,000. Har "bare" bachelor, en generell en innen økonomi. Byttet stilling internt etter et par år, og gikk opp til 530.

Jeg vil tro de fleste stillinger du ser på i konkurransedyktige firma vil betale 100K mer enn den du har nå. Du må bare vinkle erfaringen din best mulig, selge deg selv og søke hyppig. 

Anonymkode: 67e17...6b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...