Gå til innhold

Institusjonsbarn? Ønsker kontakt med deg som har bodd på ungdomsinstitusjon 1950-1970

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har du vokst opp eller bodd deler av oppveksten på institusjonsanstalt? Cirka 1950-1970? Da vil jeg gjerne høre fra deg :-) 

Jeg vil gjerne vite mer om barne- og ungdomsinstitusjoner i Norge, siden min egen familiehistorie berører tema. Jeg har hørt og lest mye dårlig om det å vokse opp på institusjon, men jeg vet også at mange var idealistiske og ønsket et bedre tilbud for barn som hadde det vanskelig hjemme.  

Min egen oldefar var med å starte et behandlingshjem for ungdom. Hit kom det autister, barnetyver, problembarn, eller de som hadde opplevd grov omsorgssvikt. Jeg vet at farfar måtte vokse opp med mange annerledesbarn som egentlig ikke hadde så mye håp om å lykkes i livet. De ble kalt "taperne". Men det var mange andre steder i Norge som også institusjonaliserte barn. Han fortalte mye om det, men er dessverre død nå. 

Vet ikke helt hvordan jeg skal komme i kontakt med noen som har bodd lignende steder, så jeg prøver KG.

Det som interesserer meg mest er institusjonenes historie, og hvordan det var å vokse opp der. Jeg har hørt om "behandlingshjem"/skolehjem/barne-ungdomsinstitusjoner som Bastøy, Kittelsrud, Bakkehaugen, Geitmyra, Sommerfryd, osv. Vet ikke nok, og derfor vil jeg gjerne høre dine historier. 

Mange av dem som drev behandlingssentrene er nå døde, men barna som bodde her er voksne i dag. Kanskje har dine foreldre bodd på en sånn institusjon? Eller kanskje du har vært ansatt selv? Hvis du ikke vil dele innlegg under, så send meg gjerne en direktemelding eller be om eposten min der. Alle historier velkomne, gode som dårlige!

Og hvis du har en oppveksthistorie fra institusjon du gjerne vil dele fra tidligere eller senere enn denne perioden, så send meg gjerne melding uansett. 

Endret av Andrea Mathea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...