Gå til innhold

Hvorfor er norske ungdommer ubrukelige i arbeidslivet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste om ungdommens dårlige arbeidsmoral hos bøndene. 

Det gjelder ikke bare der. Jeg er i en annen næring, innendørs og trygt, godt tilrettelagt HMS på alle måter. De mottar tarifflønn, nesten 200 kr i timen.

Men vi forventer at de har litt tempo i kroppen, at mobilen brukes i pausene og at de må stå/gå (ikke sitte) når de jobber. De har tre pauser om dagen. To korte, en på 30 min. 

Nøyaktig slik våre norske, fast ansatte har det, hele året når de ikke ikke har sommerferie. 

Det fikser kanskje 30 % av årets sommervikarer, mellom 18-23. Resten slutter på dagen eller blir syke. 

Og selv om det sto i utlysningen og ble sagt på intervju, og står i arbeidskontrakt, at arbeidsdagen starter kl 06, forventer de at vi skal tilrettelegge så de kan begynne senere (for det er så slitsomt å stå opp). 

Hva har skjedd? Det var ikke slik for 10 år siden. Da sto de på, ba om å få jobbe overtid for å tjene mest mulig. Jobben er lik, men ungdommene har forandret seg.

Anonymkode: 10086...b66

• Liker 19
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Klager ikke den voksne befolkningen alltid på ungdommen? Slik har det bestandig vært. 
De er ikke ubrukelige, du har kanskje for høye forventninger? 

Anonymkode: 3f94e...cdc

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Norske ungdommer er IKKE ubrukelige, men NOEN er det kanskje.... 🙄🙄 Hvofor skjærer du alle over 1 kam? 😣

Anonymkode: 642bf...76e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det gjelder ikke bare der. Jeg er i en annen næring, innendørs og trygt, godt tilrettelagt HMS på alle måter. De mottar tarifflønn, nesten 200 kr i timen.

Men vi forventer at de har litt tempo i kroppen, at mobilen brukes i pausene og at de må stå/gå (ikke sitte) når de jobber. De har tre pauser om dagen. To korte, en på 30 min. 

Nøyaktig slik våre norske, fast ansatte har det, hele året når de ikke ikke har sommerferie. 

Det fikser kanskje 30 % av årets sommervikarer, mellom 18-23. Resten slutter på dagen eller blir syke. 

Og selv om det sto i utlysningen og ble sagt på intervju, og står i arbeidskontrakt, at arbeidsdagen starter kl 06, forventer de at vi skal tilrettelegge så de kan begynne senere (for det er så slitsomt å stå opp). 

Hva har skjedd? Det var ikke slik for 10 år siden. Da sto de på, ba om å få jobbe overtid for å tjene mest mulig. Jobben er lik, men ungdommene har forandret seg.

De unge, både gutter og jenter, gjør det overraskende bra i militæret. Kanskje de bare trenger en tydelig beskjed? 

Spør du : kan du.. gidder du.. har du lyst til..    så glem det. Som jeg fikk til svar når noe ikke ble gjort : du spurte om jeg hadde lyst og det hadde jeg ikke. 

Anonymkode: 6b047...00f

AnonymBruker
Skrevet

Da har du vært uheldig med ungdommene du har møtt. På min arbeidsplass tar vi år etter år inn en god del ferievikarer og gjennom mange år så kan jeg telle på en hånd de som IKKE har vært flinke og arbeidsomme. De aller aller fleste får ansvar, tar det og vokser enormt på det. 

Anonymkode: 3b17f...b6c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ungdom, og kan prøve å svare så godt jeg kan. Du høres ut som en av gubbene jeg jobba for i fjor.

For det første, hvor får man tarifflønn på 200 kr/timen? Høres ut som at jeg bør bytte sommerjobb. 🤑

At det er slitsomt å stå opp tidlig er jo deres feil, men ikke alle bor på bygda rett ved bonden i dag. Kanskje noen må rekke buss?

For det andre, hvor lang arbeidsdag er det? Du sier det er godt tilrettelagt med tanke på HMS, men mener ungdommene det? Er ikke alltid saken er så lett når den blir belyst fra en side. Er dagene lengre enn vanlig arbeidsdag skjønner jeg at folk blir syke av det. I tillegg høres arbeidet ensidig ut, direkte slavearbeid. Er ikke rart ungdommene klager. Før i tiden dreide alt arbeidet seg om å jobbe som maskiner. I dag har vi maskiner, ny teknologi, og vi har naturligvis blitt latere alle sammen. Å gjøre robot-arbeid hos bonden er dermed ikke så motiverende, når man vet at det finnes bedre jobber å ta i dag.

Men du har helt rett i at ungdommene har forandret seg, men vær snill å ikke skjære alle over en kam. Jeg jobber i et stort konsern som ansetter ungdommer hver sommer, og det er veldig mange flinke unge. Så har man de som er syke hver søndag, og de som ikke gidder å gjøre noe ekstra i jobben sin og er lite engasjerte. Mange er opptatt av drikking og festing om sommeren, og da faller arbeidsmoralen. Ser heller ikke ut til at mange foreldre motiverer barna til å jobbe hardt lengre. Konsernet er nøye med å rekruttere de beste ungdommene, men når man trenger såpass mange unge hver sommer, så kan man ikke bare rekruttere "drømmearbeiderne". 

Håper dette ga deg mer innblikk i hvordan det er å være ungdom i dag. Det er slit for sånne som meg, som totalt sett er en arbeidsgivere bare kan drømme om å ha. Uansett hvor godt man jobber, får man ikke mer ære av det heller i sånne småsteder som hos bonden og liknende. Begynner man å belønne de flinke, vil arbeidsmoralen stige. Derfor sluttet jeg i forrige jobb, og begynte i ny jobb denne sommeren i et større konsern.

Anonymkode: 48247...d50

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

😂😂 Hvis ikke du gidder, hvorfor skal ungdommen? 

Hvorfor skal bøndene ansette ungdom til en jobb de I utgangspunktet har utdanner seg selv til å gjøre?

Ungdom i dag er mer opplyst kanskje. 200 kr timen er ikke en kjempegod lønn. Da finner de på noe annet tenker jeg.. 

Anonymkode: 1d51d...5c6

AnonymBruker
Skrevet

Du gir en god forklaring, og gir et godt bilde av dagens unge, både med hvordan du argumenterer og tankene bak.

Vokste selv opp i familiebedrift hvor jeg hjalp til før jeg begynte på skolen og fram til jeg var 15-16. Da begynte jeg å jobbe på fiskemottak og i verftsindustrien med renhold/vedlikehold. Disse jobbene var døgnet rundt, og vi kunne bli oppringt midt på natta, men vi var allikevel glad for det da vi fikk tillegg på minstelønna som var ca. 65 kr eller noe da. Hadde jobber gjennom hele vgs. og jobbet hele somrene i studietida samt helger. Da jeg var ferdig hadde jeg ekstra jobb i tillegg til 100% jobben jeg hadde utdannet meg til fra til jeg var 35.

I mine øyne ser jeg på denne yrkesbakgrunnen som en dannelsesreise, som jeg veldig godt av.

Anonymkode: f30cb...6c8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du gir en god forklaring, og gir et godt bilde av dagens unge, både med hvordan du argumenterer og tankene bak.

Vokste selv opp i familiebedrift hvor jeg hjalp til før jeg begynte på skolen og fram til jeg var 15-16. Da begynte jeg å jobbe på fiskemottak og i verftsindustrien med renhold/vedlikehold. Disse jobbene var døgnet rundt, og vi kunne bli oppringt midt på natta, men vi var allikevel glad for det da vi fikk tillegg på minstelønna som var ca. 65 kr eller noe da. Hadde jobber gjennom hele vgs. og jobbet hele somrene i studietida samt helger. Da jeg var ferdig hadde jeg ekstra jobb i tillegg til 100% jobben jeg hadde utdannet meg til fra til jeg var 35.

I mine øyne ser jeg på denne yrkesbakgrunnen som en dannelsesreise, som jeg veldig godt av.

Anonymkode: f30cb...6c8

Jeg ser ingen forklaring eller gode argumenter jeg, bare en svært generalisert påstand 🤔

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvorfor skal bøndene ansette ungdom til en jobb de I utgangspunktet har utdanner seg selv til å gjøre?

Ungdom i dag er mer opplyst kanskje. 200 kr timen er ikke en kjempegod lønn. Da finner de på noe annet tenker jeg.. 

Lønnsnivået er lavt fordi bondens inntekt er lav. Det er også umulig for en person å ta seg av en gård alene. Før var dette et familieprosjekt. Nå er bonden stort sett alene uten det samme nettverket av naboer og familie. Jeg tror ikke folk flest forstår hvor mye arbeid som ligger i å drive en gård. Mange unge bønder har gitt opp fordi de rett og slett arbeider seg ihjel og ikke klarer mer. 

Men dette er en digresjon som ikke svarer til tråden.

Anonymkode: c782f...2b5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Lønnsnivået er lavt fordi bondens inntekt er lav. Det er også umulig for en person å ta seg av en gård alene. Før var dette et familieprosjekt. Nå er bonden stort sett alene uten det samme nettverket av naboer og familie. Jeg tror ikke folk flest forstår hvor mye arbeid som ligger i å drive en gård. Mange unge bønder har gitt opp fordi de rett og slett arbeider seg ihjel og ikke klarer mer. 

Men dette er en digresjon som ikke svarer til tråden.

Anonymkode: c782f...2b5

Ja😊 Men ikke skyld på ungdommen sier jeg bare. Det er ikke lønnsomt lenger å være bonde, smart ungdom bruker antagelig derfor ikke tid og krefter på bondeyrket. 

Jeg har selv opplevd dette bondefamilieprosjektet på kroppen.. 

Og jeg syns dette svarer godt til tråden jeg👌 Det forklarer mye. 

• Liker 3
Skrevet

De er da ikke så ubrukelige? Men de må få slippe til. 

Skrevet

Mange i foreldre/besteforeldre-generasjonen er for gavmilde, så ungene får mye uten å måtte yte så mye som å klippe plen, stable ved... og andre KJEDELIGE jobber for å få penger, eller ting de ønsker seg.

Ofte er vi heller ikke flinke nok til å la barn/ungdom prøve og feile når noe skal ordnes, bygges, lages.. og da kan vi heller ikke forvente at de blir flinke selvstendige arbeidere.

Om en ungdom som skal ut i sin første jobb ikke skal kunne være fornøyd med nesten 200kr timen så vil jeg si vi vil slite stort med arbeidskraft her til lands om få år.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
CrazyCatLady2500 skrev (19 minutter siden):

De er da ikke så ubrukelige? Men de må få slippe til. 

De får jo slippe til (jeg er TS). De får god lønn. Javel, så er arbeidsdagen ensformig og det er slitsomt å være på bena hele dagen - men slik er realiteten for alle de voksne som har denne jobben hver dag ellers. 

De klarer det. Hvorfor skal ikke ungdommen klare det? Lik lønn, like vilkår, men de gidder bare ikke?

• Liker 2
Skrevet

De er jo ikke det! Masse fin ungdom 😃

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva annet kan de finne på som gir 200 kr i timen?

Jeg antar at du forstår at bondens oppgave er å vite hvor og hva han skal så/høste og når, ikke bare ploge jordet og så  (som han ansetter til)? Det blir som å si at hvorfor ansetter en adm dir folk i administrative stillinger. 🙈

Og til sist, mitt innlegg var fra en annen bransje enn jordbruk. En bransje der tarifflønn hersker og der folk jobber på disse arbeidsplassene i tiår. Men for en sprek 20-åring er det for dårlig. 

Hvorfor er det blitt slik? 

Skrevet

Jeg stod på som bare det som ungdom. Jobbet for 50kr i timen for å klippe gress siden jeg var 12år. Måket snø. Handlet. Drev frivillig arbeid. Når jeg begynte på videregående begynte jegogså å jobbe ved siden av. Flink som bare det.

Se på meg idag. Totalt ødelagt fordi jeg slet meg ut. Ikke i stand til å jobbe fulltid.

Ser på andre ungdommer som gikk samme kullet som meg. Rolige dager, finansiert mye av foreldre. Slapp å slite seg ut. Har gode jobber og utdanninger idag, mye sannsynlig fordi de nøt godt av å ha det rolig som ungdom og kunne fokusere.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva annet kan de finne på som gir 200 kr i timen?

Jeg antar at du forstår at bondens oppgave er å vite hvor og hva han skal så/høste og når, ikke bare ploge jordet og så  (som han ansetter til)? Det blir som å si at hvorfor ansetter en adm dir folk i administrative stillinger. 🙈

Og til sist, mitt innlegg var fra en annen bransje enn jordbruk. En bransje der tarifflønn hersker og der folk jobber på disse arbeidsplassene i tiår. Men for en sprek 20-åring er det for dårlig. 

Hvorfor er det blitt slik? 

Hvis du leser igjennom det jeg skrev  en gang til, så skjønner du at jeg kan si det samme om hvilket som helst yrke. Poenget mitt er at lønna er for dårlig, spiller ingen rolle om det er i ditt yrke eller bondens👍 

🙄 Hvorfor har det blitt slik at det ikke er bra nok for en 20åring? Det begynte på 1800 tallet, med industrialisering..Arbeidsplasser i nærområde har noe å si, pendlerutgifter.. . Osvosv😊 mye snask å trekke inn, hvis man skal gå inn for å generalisere skikkelig. Du får flere svar på hvorfor det er for dårlig for en sprek 20åring her i tråden å ansettes for 200 kr timen.. I tilfellet som du nevner først,  der du viser til en tekst du har lest om bonden. Derfor får du til svar at 200 kr timen er en for dårlig lønn, og bonden kan jo tenke seg omhvis han syns ungdommen er utakknemlig isåfall .. Han vil jo egentlig ikke ha den lønnen han heller.. Hann ønske rå tjene penger på at andre gjør arbeid for ham. 

Altså, igjen: hvorfor er det slik at unge ikke vil? Kanskje fordi unge er mer opplyst i dag kanskje? 

Det er forresten mange spreke 40 åringer også, som har unngått disse underbetalte fysiske jobbene i mange år. Disse 40 åringene var 30 for 10 år siden, og 20 år for 20 år siden😊

Det finnes også ungdom som trives med slike jobber. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg spår at det snart vil dukke opp en hel del innlegg om at ungdom nå til dags er late, unnasluntrere, faker sykdom, ikke tåler motgang og er skjøre persilleblad.

Har jeg rett? 

:kosteskaft:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror det kommer helt an på arbeidsplassen og ungdommen. Kjenner både late ungdom som gjør en dårlig jobb og arbeidsomme ungdom som gjør en fantastisk jobb. Akkurat som når jeg var ungdom. 

Men jeg tror generelt at ungdom i dag er mer slitne etter veldig mye press, stress, dårlig kosthold, mye sittestilling og inaktivitet og dermed yter mindre og blir fortere dårlig. 

Anonymkode: 404dc...1bf

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...