Gå til innhold

Hvor lenge skal man som barnevakt vente med å ringe politiet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hvis foreldrene ikke henter ungen(e), og man ikke får kontakt med dem?

Ser i andre tråder at folk venter i flere dager. Er det normalt? Etter 5-6 timer forsinkelse må det vel være grunn for å kontakte politiet? Enten fordi noe har skjedd med foreldrene, eller fordi de driter i ungen(e) og ikke er egnet som omsorgspersoner.

Anonymkode: f8c1b...233

Videoannonse
Annonse
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ser i andre tråder at folk venter i flere dager. Er det normalt? Etter 5-6 timer forsinkelse må det vel være grunn for å kontakte politiet? Enten fordi noe har skjedd med foreldrene, eller fordi de driter i ungen(e) og ikke er egnet som omsorgspersoner.

Vet ikke, men avtal mer med foreldrene neste gang. Hva skal skje dersom osv. be dem ringe og være tilgjengelige, ellers må dere kontakte politiet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om du ikke får kontakt med foreldrene to timer etter henting, så tenker jeg at det er stor grunn til bekymring.

Anonymkode: 5a323...347

• Liker 15
Skrevet

Eventuelt først andre kjente som kan være med foreldrene / vite noe før du slår totalt alarm 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ring politiet og barnevernet! 

Anonymkode: 93d31...618

Gjest BethD
Skrevet

Jeg hadde vel kontaktet alle rundt de først og ventet en god del timer før jeg kontaktet politet. Hadde ventet en dag gjerne

Skrevet (endret)

Kontakt politiet og forklar situasjonen. Bare sånn at dersom det skjer igjen så har de en historikk på lignende hendelser. Ingen taper noe på at du kontakter politiet.. foreldrene blir kanskje sure, men de forstår jo at du gjør det.

Endret av Oxytenis
  • Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at det kommer an på både relasjonen, situasjonen og kjennskapen man har til foreldrene, i tillegg til barnets alder og eventuelt hva barnet selv sier om situasjonen. Tror sjeldent jeg ville ventet så lenge som til dagen etter, med mindre de ga livstegn på andre måter. 

Jo lenger man skal være barnevakt i utgangspunkt, jo lengre forsinkelse ville jeg nok tenkt at var «normalt». Jo tryggere jeg var på personen, jo lenger tid ville jeg brukt (med mindre personen alltid er presis) osv. Men hadde jo begynt prosessen med å prøve å komme i kontakt på andre måter enn via politiet mye tidligere. 

AnonymBruker
Skrevet
BethD skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde vel kontaktet alle rundt de først og ventet en god del timer før jeg kontaktet politet. Hadde ventet en dag gjerne

En dag? Så hvis foreldrene ligger ihjelfrosset i en grøft eller har blitt ranet og knivstukket så venter du et døgn før du varsler ifra? 

Om foreldre ikke gir lyd fra seg eller kommer hjem til barna sine så er det seriøs grunn til å mistenke at noe alvorlig har skjedd. Og det allerede etter et par timer. 

Anonymkode: cc354...d18

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo faktisk ha skjedd noe alvorlig hvis foreldre ikke henter barnet til avtalt tid og man ikke får kontakt. Å vente til dagen etter er uansvarlig. Tenk om det har skjedd foreldrene en ulykke? 

Anonymkode: 9435c...9cd

• Liker 7
Skrevet

Kommer ann på hva foreldrene trengte barnevakt for. Om de skulle ut på byen og jeg hadde hatt barna over natta, så hadde jeg gitt de noen timer ekstra før jeg hadde tenkt noe utover dette..

• Liker 1
Skrevet

Spørs litt hvor lenge man skal sitte barnevakt. Er avtalen at man skal sitte barnevakt mens foreldrene er på jobb skiller det seg litt fra om de er på 2 ukers ferie. 

Skrevet
BethD skrev (45 minutter siden):

Enig. Jeg vet ikke hvor mye det stemmer med virkeligheten, men på film gjør ikke politiet så mye med en savnet person før det har gått mer enn et par timer. 

Jeg hadde ringt alle som jeg kunne få tak i som kjenner foreldrene ganske kjapt. Noe alvorlig kan ha skjedd.

Gjest Albbas
Skrevet
48 minutter siden, BethD said:

Jeg håper nå virkelig barnevakten hadde varslet politiet lenge før en hel dag hadde gått hvis jeg ikke hentet ungene mine... 😱 Årsaken til at man ikke henter samtidig som man ikke gir beskjed vil jo sannsynligvis være ganske alvorlig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Ring politiet og barnevernet! 

Anonymkode: 93d31...618

Hadde aldri ringt barnevernet hvis foreldre ikke dukket opp/ble hentet innen en hvis tid....(med mindre jeg har sterk mistanke om at de ikke dukker opp pga fest etc)  Det høres litt voldsomt ut.... Jeg klarer å passe dem til foreldre dukker opp... Men politiet hadde jeg nok snakket med, hvis jeg ikke fikk tak i dem etter flere timer, og de ikke dukket opp som avtalt. Hadde nok også ringt slekt og venner før barnevernet... 

Anonymkode: 29192...a79

AnonymBruker
Skrevet

Min søster hadde ei venninne da jeg var 16 år. Jeg sa ja til barnevakt og skulle passe barnet til dagen etter hjemme hos meg. Mamma var hjemme og hjalp meg. Var bare 16 år, og barnet var 11 mnd. 
hun kom ikke dagen etter og vi hadde henne i 3 dager. Mor var på fyllefest over flere dager og skrudde av tlf. 
vi sa ingenting, bare hadde barnet. Mamma var fortvilt. Hun mistet omsorgen for barnet og hun er oppvokst med far. Denne mora fikk 4 barn og ingen fikk vokse opp hos henne 

Anonymkode: 19d8b...503

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ingen som ikke henter barna sine når de skal. Så jeg ville ha reagert ganske kjapt. For i min omgangskrets så betyr det at de har kommet utfor en ulykke el.

Anonymkode: 3e581...1e5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo veldig an på situasjonen da. Hvis man skal passe et barn i 6 dager og 10 timer, så ringer man jo ikke politiet etter 6 dager og 12 timer, liksom. Hvis det derimot er snakk om å passe unger på dag/kveldstid og det har blitt natt uten at foreldrene har dukket opp, så hadde jeg foretatt meg noe.

Anonymkode: cfe88...585

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...