Gå til innhold

Kan jeg bli gravid ved negativ eggeløsning test?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tittelen sier det meste😛

Har så ustabil syklus, aner ikke når jeg har eggeløsning men har nettopp gått til innkjøp av sånne strips. Den var negativ. 

Er det helt waste å prøve likevel eller er det bare det at det er lavere sjanse? 

Anonymkode: f5b92...8bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville anbefalt deg å tempe i stedet, så slipper du å teste med strimler over en lengre periode når du har null peiling på når EL skjer. Ja, jeg vet at det er for sent å prøve når man ser at el har skjedd. Det er derimot en fin måte å få oversikt når el pleier å skje hvis man temper over flere sykluser, så kan man teste med strimler hvis man ønsker det rundt de dagene. 

Det er jo bare å prøve, plutselig skjer EL 😄

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alltid verdt å prøve. Egget kan jo nettopp ha sluppet også. Men har du bare tatt en test? Man må ta test flere dager på rad for å få med seg når eggløsning er. Hvis du har ustabil syklus så tar du utgangspunkt i din korteste syklus og starter testingen på den syklusdagen som er angitt i pakningsvedlegget for den korteste syklusen din. 

Anonymkode: 64886...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Alltid verdt å prøve. Egget kan jo nettopp ha sluppet også. Men har du bare tatt en test? Man må ta test flere dager på rad for å få med seg når eggløsning er. Hvis du har ustabil syklus så tar du utgangspunkt i din korteste syklus og starter testingen på den syklusdagen som er angitt i pakningsvedlegget for den korteste syklusen din. 

Anonymkode: 64886...036

Er det ikke bare en dag testen er positiv? Så hvis den skulle være positiv den dagen man tester er det vel ikke nødvendig å teste flere dager? 

Skjønner ikke dette greiene helt jeg 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det ikke bare en dag testen er positiv? Så hvis den skulle være positiv den dagen man tester er det vel ikke nødvendig å teste flere dager? 

Noen har svært kort LH-topp, andre kan ha positiv en dag eller to (og sikkert mer), så svært individuelt ☺️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ustabile syklus pga pcos, og har aldri hatt en positiv el test rundt el. Hverken på strips eller den monitoren.... Gyn sier det er noe med hormonbalansen som tuster til testene.. Men 2 barn har jeg fått 😉

Anonymkode: b1e45...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ha en fertil dag selv om EL-testen er positiv ja. Man er fertil tre dager før EL, og for mange slår ikke en EL-test ut positiv før dagen før EL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har ustabile syklus pga pcos, og har aldri hatt en positiv el test rundt el. Hverken på strips eller den monitoren.... Gyn sier det er noe med hormonbalansen som tuster til testene.. Men 2 barn har jeg fått 😉

Kan jeg bare spørre om du har gjort noe «spesielt» med pcos før du fikk barn? Har pcos selv, lang, uregelmessig syklus og mens i typ 2 dager, så lurer på om man få bare prøve eller gå til leger og be om noe..tjah..assitance? Kosttilskudd? Noe blodprøver? Et eller anna 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinnsity skrev (1 time siden):

Kan jeg bare spørre om du har gjort noe «spesielt» med pcos før du fikk barn? Har pcos selv, lang, uregelmessig syklus og mens i typ 2 dager, så lurer på om man få bare prøve eller gå til leger og be om noe..tjah..assitance? Kosttilskudd? Noe blodprøver? Et eller anna 😄

Lurt å be om hjelp kjapt ja. Utroolog kjedelig med ustabil syklus når man er prøver. Jeg fikk rask hjelp med metformin når jeg skulle bli prøver første gang og hadde fått påvist pcos. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (1 minutt siden):

Lurt å be om hjelp kjapt ja. Utroolog kjedelig med ustabil syklus når man er prøver. Jeg fikk rask hjelp med metformin når jeg skulle bli prøver første gang og hadde fått påvist pcos. 

Jaha. Bra å vite. Fra gynekologen min fikk jeg beskjed at jeg må bare prøve så komme tilbake om et år hvis det ikke går...Men man vil jo ha best mulig utgangspunkt i starten, ikke om et år når ting har knskje går litt galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner nå hvor lite jeg virkelig forstår om eggeløsning og eggeløsningstester😅

Høres litt stress ut egentlig. For meg iallefall.. 

Kanskje det letteste vil være å ha sex hyppig, feks annenhver dag? Da slipper man å styre med alle disse testene og beregningene..? Jeg har også uregelmessig mens, så aner ikke når jeg har eggeløsning. Men er ofte et par dager 2-3 uker etter siste mens startet at jeg er mer kåt.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du kan begynne å teste noen dager etter mensen. Så tester, en gang om dagen, du frem til du får positiv test, og da vet du at EL er rett rundt hjørnet. Og da kan du slutte å teste. Jeg pleier å bruke ca 7-10 strimler hver syklus for å finne EL, kjøper på babyplan.no😊

Anonymkode: 2ec16...38a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja du kan bli gravid ved negativ eggløsningstest da spermen lever i opptil 4 dager inni deg. 

Anonymkode: 86461...908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Sånn generelt, så er det mulig å bli gravid ved sex i dagene opp mot eggløsning (fordi sperm kan overleve inne i deg i dagevis), selve eggløsningsdagen, og dagen etter (egget lever ca ett døgn etter at det slipper, så går det til grunne om det ikke er blitt befruktet). Eggløsningstester måler et hormon som stiger rett før eggløsning - når den blir positiv vil eggløsning skje innen de neste 1-2 døgnene. Så man er ikke bare fertil den dagen eggløsningstest slår ut, men når den slår ut er man på det mest fertile.

Sex annenhver dag burde uansett sikre at dere treffer. Anbefaler også å logge syklusen i en app (jeg bruker Clue, men det fins mange). Da kan du logge både mens og andre symptomer (f.eks økt sexlyst), og se om du ser noe mønster etter noen sykluser. 

Anonymkode: efd9d...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sånn generelt, så er det mulig å bli gravid ved sex i dagene opp mot eggløsning (fordi sperm kan overleve inne i deg i dagevis), selve eggløsningsdagen, og dagen etter (egget lever ca ett døgn etter at det slipper, så går det til grunne om det ikke er blitt befruktet). Eggløsningstester måler et hormon som stiger rett før eggløsning - når den blir positiv vil eggløsning skje innen de neste 1-2 døgnene. Så man er ikke bare fertil den dagen eggløsningstest slår ut, men når den slår ut er man på det mest fertile.

Sex annenhver dag burde uansett sikre at dere treffer. Anbefaler også å logge syklusen i en app (jeg bruker Clue, men det fins mange). Da kan du logge både mens og andre symptomer (f.eks økt sexlyst), og se om du ser noe mønster etter noen sykluser. 

Åh, takk for veldig oppklarende innlegg!! Nå ble jeg nye klokere 😊 

Men én ting jeg fortsatt ikke skjønner, hvordan kan man være mest fertil den dagen testen slår ut om man egentlig ikke får eggeløsning før 1-2 dager etter? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Åh, takk for veldig oppklarende innlegg!! Nå ble jeg nye klokere 😊 

Men én ting jeg fortsatt ikke skjønner, hvordan kan man være mest fertil den dagen testen slår ut om man egentlig ikke får eggeløsning før 1-2 dager etter? 🤔

Fordi da ligger svømmerne klare og venter på egget når det slipper 😊 Men både dagen før og selve eggløsningsdagen er veldig fertile, tror det blir ganske hipp som happ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Sinnsity skrev (4 timer siden):

Ble satt på Metformin som hjalp mye på syklus og egg. Etter 1 år kan man få Pergotime i tillegg da. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres litt ut som du er usikker på når det er gunstig å begynne å teste i syklusen kanskje? Det er ikke sånn at du må eggløsningsteste hele syklusen altså. Når en eggløsning kommer kan jo variere veldig, særlig om man sliter med lange og ustabile sykluser. Men det vanligste er å ha eggløsning på dag 14 og normen er eggløsning mellom dag 12-16 hvis du har en normal sykluslengde på 25-30 dager.

Husk at du regner syklusen din cd1 fra første mensenstrasjonsdag. Eggløsning foreligger innen 48 timer etter positiv eggløsningstest. Hvis du har en normal sykluslengde mellom 25-30 dager, så er det kanskje fornuftig å eggløsningsteste fra cd10, altså 10 dager etter at du fikk mensen. 

Når du har fått positiv test en måned, så er det jo fint å kontrollere rett før om syklusen er stabil. Jeg fikk feks positv eggløsningstest på cd10 hver måned og regnet EL å foreligge på cd12. Begynte å teste rett før bare for å kontrollere etterhvert. Det blir med andre ord lettere jo mer oversikt man får. 

Anonymkode: 14738...7d6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Høres litt ut som du er usikker på når det er gunstig å begynne å teste i syklusen kanskje? Det er ikke sånn at du må eggløsningsteste hele syklusen altså. Når en eggløsning kommer kan jo variere veldig, særlig om man sliter med lange og ustabile sykluser. Men det vanligste er å ha eggløsning på dag 14 og normen er eggløsning mellom dag 12-16 hvis du har en normal sykluslengde på 25-30 dager.

Husk at du regner syklusen din cd1 fra første mensenstrasjonsdag. Eggløsning foreligger innen 48 timer etter positiv eggløsningstest. Hvis du har en normal sykluslengde mellom 25-30 dager, så er det kanskje fornuftig å eggløsningsteste fra cd10, altså 10 dager etter at du fikk mensen. 

Når du har fått positiv test en måned, så er det jo fint å kontrollere rett før om syklusen er stabil. Jeg fikk feks positv eggløsningstest på cd10 hver måned og regnet EL å foreligge på cd12. Begynte å teste rett før bare for å kontrollere etterhvert. Det blir med andre ord lettere jo mer oversikt man får. 

Vil også legge til at positiv test på strimlene foreligger når teststreken er like sterk eller sterkere enn kontrollstreken. Men noen ganger kan man oppleve at det er tilfelle over flere dager. Da må du egentlig bare teste frem til den blir svakere og regne EL 48 timer etter at du tok den sterkeste testen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dersom du ikke orker å eggløsningsteste og du vet at du har en normal sykluslengde på 25-30 dager, så kan du selvsagt bare ha sex så ofte du føler er hensiktsmessig feks mellom cd10-20. Men du får jo ikke kontrollert om det er noen avvik i syklusen din da og det krever jo at man har sex over en litt lengre tidsperiode enn om man vet at eggløsning feks er på cd12. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...