AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #1 Skrevet 31. juli 2021 Fødte en nydelig datter for litt over en uke siden, rask og ukomplisert fødsel, med samme jordmor hele veien. Morkaken satt dessverre fast, så det ble mye styr etterpå, og midt oppi dette måtte jordmor som var med meg hele veien og som tok i mot, gå, da det var vaktskifte. Så jeg fikk egentlig ikke snakket med henne noen ting og dette syns jeg i ettertid er litt vanskelig. Hun var virkelig fantastisk, alt gikk så fort, men hadde kontroll hele veien med god støtte av henne, og hun respekterte ønskene mine i fødselsbrevet. Likevel så kjenner jeg behov for å gå gjennom forløpet siden det var ganske intenst, og siden morkaken satt fast. Hun kom ikke på vakt igjen før jeg dro hjem og syns ikke utreisesamtalen jeg hadde med fremmed jordmor var så veldig grundig, og merket at de hadde det travelt.. Flere som føler det sånn? 🥲 Skjønner at jordmor er på jobb og jeg bare er en av mange fødende, likevel er dette noe av det største jeg har opplevd og det er sårt at vi ikke fikk snakket sammen i det hele tatt.. Disse følelsene vil nok gå over, men akkurat nå tenker jeg mye på det og er lei meg for det. Anonymkode: 9c497...acf 5
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #2 Skrevet 31. juli 2021 Send en mail til sykehuset eller leder for avdelingen og spør om en telefonsamtale med den aktuelle jordmor? Anonymkode: d858c...f97 12
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #3 Skrevet 31. juli 2021 De tankene vil gå over, hvis du klarer å ikke «mate» de. Født er født, og det gikk jo bra. Anonymkode: 26628...b48 21
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #4 Skrevet 31. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De tankene vil gå over, hvis du klarer å ikke «mate» de. Født er født, og det gikk jo bra. Anonymkode: 26628...b48 Det er jeg ikke enig i. Nettopp disse tankene kan føre til fødselsdepresjon i verste fall, og derfor er det viktig å få snakket dem gjennom. Ta kontakt med sykehuset og be om en samtale fordi du føler det sånn. Anonymkode: 48a29...b61 18
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #5 Skrevet 31. juli 2021 Hadde ikke særlig forventninger til fødsel eller oppfølging - hadde også vaktskifte i en halvveis komplisert fødsel (igangsatt, vakuum osv) men fikk aldri en samtale om det. Samtidig slet jeg så psykisk med ammeproblemer at jeg bare glemte fødselen tror jeg. Anonymkode: ee093...ec7 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #6 Skrevet 31. juli 2021 Så synd at du ikke fikk til samtale med samme jordmor. Jeg har fått inntrykk av at jordmødrene også ser nytten av at mor får snakke med jordmor som var med under fødsel, så jeg ville tatt kontakt med sykehuset og hørt om det var mulig Å gå snakke med henne, om så bare pr telefon. hilsen ei som også hadde det som opplevdes som en rask og ukomplisert fødsel for de på sykehuset, men med omstendigheter som tydeligvis påvirka meg i så stor grad at jeg begynte å gråte da jordmor på helsestasjonen spurte om fødsel ved neste graviditet 2 år etter… (jeg fikk prate med jordmor på sykehuset, men der fikk jeg ikke Prata ordentlig gjennom fødselen likevel) Anonymkode: 759f6...f2e 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #7 Skrevet 31. juli 2021 Samme her. Kl 15.30 var det vaktskifte og kl 15.50 var babyen født, veldig stressende å bytte jordmor midt i pressrier. Men det er nå noen år siden og det går greit. Anonymkode: c58fa...686
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #8 Skrevet 31. juli 2021 Hadde akkurat samme opplevelse!! En rask og uproblematisk fødsel og dyktig jordmor, men akkurat når morkaken skulle ut fikk jeg en kraftig blødning. Dette var midt i vaktskifte. Snakket aldri med jordmoren igjen, men valgte å gå til jordmoren jeg hadde i graviditeten for samtale pga. jeg opplevde det som veldig traumatisk. Samtalen med henne hjalp mye😊 Anonymkode: ee150...091 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #9 Skrevet 31. juli 2021 Ta kontakt med sykehuset og be om en samtale - det skal være mulig! Jeg gjorde ikke dette etter en fødsel for syv år siden og jeg sliter fortsatt med det i ettertid og valgte å kun få et barn på grunn av dette. Anonymkode: 20de0...431
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #10 Skrevet 31. juli 2021 Helt sikker på at kvinner i u-land også sliter psykisk fordi de må bytte jordmor Omg Anonymkode: a8bcb...28d 10
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #11 Skrevet 31. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Helt sikker på at kvinner i u-land også sliter psykisk fordi de må bytte jordmor Omg Anonymkode: a8bcb...28d Jada, og du kaster mat og sløser med vann, mens barna i Afrika sulter og ikke har rent vann. Anonymkode: 54d06...dfb 17
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #12 Skrevet 31. juli 2021 Den første tiden etter at eldstedatteren ble født, hadde jeg lyst til å oppsøke fødeavdelingen for å si mange tusen takk en gang til til jordmoren som tok imot henne. Jeg opplevde det dramatisk underveis pga. lav puls hos babyen, og jordmoren opplevde jeg som en trygg klippe. Etterpå var jeg helt overveldet og alt gikk fort og jeg husker egentlig ikke noe av det. Det var også vaktskifte, og jeg så aldri jordmoren igjen. Jeg husker jeg var skuffet da det var en annen jordmor som hadde utskrivningssamtalen. Mannen spurte faktisk om hun var der da jeg fødte nr. to 1,5 år senere, men hun var ikke på vakt. Det var egentlig bare for å si takk. Jeg opplevde henne som helt utrolig, og hormonell som jeg var følte jeg at hun hadde reddet datteren vår. For henne var det nok en vanlig dag på jobben. Men god i jobben sin, det er hun! Angående fødselsopplevelsen så hjalp det meg å snakke med jordmor i kommunen om det etterpå. Hun hadde god tid, mye erfaring og hadde lest epikrisen. Takket være den samtalen var jeg ikke livredd før fødsel nr. to. Anonymkode: 8559b...67a 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #13 Skrevet 31. juli 2021 Jeg fødte også i vaktskifte, og jordmor stod litt over tiden med meg. Har aldri tenkt på at jeg skulle hatt samtalen med henne, men sendte takkekort i hennes navn til fødeavdelingen🌸 Anonymkode: 915c9...da7 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #14 Skrevet 31. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Send en mail til sykehuset eller leder for avdelingen og spør om en telefonsamtale med den aktuelle jordmor? Anonymkode: d858c...f97 Takk for tips, skal vurdere dette hvis det ikke går over ❤️ AnonymBruker skrev (1 time siden): De tankene vil gå over, hvis du klarer å ikke «mate» de. Født er født, og det gikk jo bra. Anonymkode: 26628...b48 Alt gikk bra, heldigvis. Jeg mater ikke tankene, men det er mange ting som påvirker kvinner i barsel, og jeg syns man skal få føle som man gjør og akseptere at folk opplever ting forskjellig. Jeg tror ikke jeg er den eneste som kjenner på sånne følelser og det er nok naturlig. Jeg tror selv at det vil gå over, og det hjalp faktisk å skrive her og få lese andre sine erfaringer som ligner AnonymBruker skrev (1 time siden): Så synd at du ikke fikk til samtale med samme jordmor. Jeg har fått inntrykk av at jordmødrene også ser nytten av at mor får snakke med jordmor som var med under fødsel, så jeg ville tatt kontakt med sykehuset og hørt om det var mulig Å gå snakke med henne, om så bare pr telefon. hilsen ei som også hadde det som opplevdes som en rask og ukomplisert fødsel for de på sykehuset, men med omstendigheter som tydeligvis påvirka meg i så stor grad at jeg begynte å gråte da jordmor på helsestasjonen spurte om fødsel ved neste graviditet 2 år etter… (jeg fikk prate med jordmor på sykehuset, men der fikk jeg ikke Prata ordentlig gjennom fødselen likevel) Anonymkode: 759f6...f2e Takk for at du deler, det hjelper veldig å lese! Jeg skal vurdere å ta kontakt med sykehuset, eller kanskje med jordmor fra svangerskapet som noen nevner lenger nede. Ønsker uansett å få fødselsjournalen og gå gjennom den sammen med noen ☺️ Hvis det er greit at jeg spør - hvorfor fikk du ikke prata ordentlig gjennom det på sykehuset med jordmor? —-— -TS Anonymkode: 9c497...acf 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #15 Skrevet 31. juli 2021 Ring fødeavdelingen og spør om du kan få prate med henne!❤️ Og gratulerer med babyen din🧸💝 Anonymkode: a70e6...830 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #16 Skrevet 31. juli 2021 Jordmoren som fulgte meg gjennom min lange og krevende fødsel gikk på ferie dagen etter. Jeg var helt utafor, så det var ikke mulig å gjennomføre en samtale da. Hun ringte meg faktisk selv noen uker etterpå, fordi hun også ønsket å snakke med meg. Ta kontakt med sykehuset hvis du har behov for samtale. Anonymkode: 770bb...55a
Odine Skrevet 31. juli 2021 #17 Skrevet 31. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fødte en nydelig datter for litt over en uke siden, rask og ukomplisert fødsel, med samme jordmor hele veien. Morkaken satt dessverre fast, så det ble mye styr etterpå, og midt oppi dette måtte jordmor som var med meg hele veien og som tok i mot, gå, da det var vaktskifte. Så jeg fikk egentlig ikke snakket med henne noen ting og dette syns jeg i ettertid er litt vanskelig. Hun var virkelig fantastisk, alt gikk så fort, men hadde kontroll hele veien med god støtte av henne, og hun respekterte ønskene mine i fødselsbrevet. Likevel så kjenner jeg behov for å gå gjennom forløpet siden det var ganske intenst, og siden morkaken satt fast. Hun kom ikke på vakt igjen før jeg dro hjem og syns ikke utreisesamtalen jeg hadde med fremmed jordmor var så veldig grundig, og merket at de hadde det travelt.. Flere som føler det sånn? 🥲 Skjønner at jordmor er på jobb og jeg bare er en av mange fødende, likevel er dette noe av det største jeg har opplevd og det er sårt at vi ikke fikk snakket sammen i det hele tatt.. Disse følelsene vil nok gå over, men akkurat nå tenker jeg mye på det og er lei meg for det. Anonymkode: 9c497...acf Vet du, jeg hadde akuratt samme følelse etter fødsel nr. 1, der mye skjedde og fødselen drog ut. Jeg hadde ikke sovet på flere netter pga maserier. Når neste dag kom, var jeg så sliten og nedbrutt- og slettes ikke glad i det hele. Fikk ikke til amming og måtte pumpe meg hele døgnet fordi sykehuset nekta meg å gi mee… så kom oppfølgingssamtalen og jordmor som var sammen med meg siste timene ønsket ikke å lytte til meg. Det hadde hjulpet å få litt oppbacking på at ja, det kan være tøfft å bli mamma. Men hun hadde det travelt og sa hun ikke kunne sitte så veldig lenge . Gikk gjennom et lite skjema og gikk ut. 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #18 Skrevet 31. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): De tankene vil gå over, hvis du klarer å ikke «mate» de. Født er født, og det gikk jo bra. Anonymkode: 26628...b48 Hva slags p*sspreik er dette? Så lenge mor og barn overlever så "gikk det jo bra"? Anonymkode: b0594...a60 5
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #19 Skrevet 31. juli 2021 Jeg fatter ikke hvorfor de har disse fødselsforløpssamtalene jeg. Etter 3 barn kan jeg aldri si at heg har fått NOE ut av det. de er: 1. stresset, og har ikke tid til å snakke ordentlig. 2. DERES opplevelse av forløpet (en monolog om helsepersonells opplevelse av MIN fødsel). 3. jeg er så vanvittig hormonell/trøtt/gira/ammetåke at jeg ikke får med meg informasjon. helt bortkastet. Anonymkode: 7d543...aa1 7
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #20 Skrevet 31. juli 2021 Jeg fødte for ti år siden, og vet ikke engang hva slags samtaler dette er snakk om? Jeg fødte, og etter det hadde jeg å gjøre med helsestasjonen. Fødte forøvrig begge barna rett etter vaktskifte, men det gikk greit. Om hver eneste fødende skal kreve at jordmor skal jobbe overtid, blir det mye overtid på jordmødrene. Anonymkode: e1154...a09 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå