Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Andre som har hatt problemer med dette? 😞 Og blir det bedre ved trening av bekkenbunn? 

Kjenner jeg er farlig nær å bli lettere deprimert etter første fødsel som var for 4 mnd siden. Kort fortalt, vaginal setefødsel, som endte i ruptur grad 3a. Mange komplikasjoner i etterkant, bla uoppdaget hematom, sting som gikk opp med påfølgende ny sying i narkose. Og bakterieinfeksjon i sting, and what not… fortsatt smerter etter 4 mnd, legene sier det er normalt. Har fått overraskende lite oppfølging, og måtte «mase» meg til alt av undersøkelser og oppfølging i etterkant. 

Har trøstet meg med at jeg ikke har hatt noen form for lekkasjer, hverken den ene eller andre veien. Før jeg nå har lagt merke til at dersom jeg eks. løfter baby(7,5 kg) og har mye luft i magen, og må gjøre litt «kinkige» bevegelser, plutselige kan glippe litt luft. Kjenner jeg ikke har noen muskler i mage/kjerne og løfte med. Eller her om dagen da jeg måtte springe kjapt, og ta en krapp sving, så kom det også litt luft. Håper virkelig dette kan trenes opp med kniping og mage/kjerne, hvis ikke blir det en stor belastning i sosiale sammenhenger. Får bare lyst å gråte 😞 

Andre som har lignende erfaring? Virker som de fleste har erfaring med lekkasje av urin, og ikke luft…evt bare luft de første par ukene etter fødsel.

Setter pris på andres erfaringer, og evt oppløftende historier❤️

Videoannonse
Annonse
Gjest Alterego666
Skrevet

Det er ikke luft. Det er metangass med en liten andel hydrogensulfid (som er det som gir lukt).

AnonymBruker
Skrevet

Samme rift som deg, men ikke like mange komplikasjoner i ettertid. Fikk oppfølging allerede på barsel med fysioterapeut og ble anbefalt hvor jeg skulle dra for å få videre oppfølging med fysioterapeut etter jeg kom hjem. Slet også en del med smerter. Vil si at etter 6 måneder var det 70% som normalt, men tok ett år før alt var tilbake til normalen igjen.

Anonymkode: d81de...b3a

Skrevet

«Godt» å høre at det bedrer seg med tiden 🙂 Men slet du også med lekkasje av luft ved anstrengelse? Det er dette som bekymrer meg mest… resten må vel gå seg til tenker jeg..

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Samme rift som deg, men ikke like mange komplikasjoner i ettertid. Fikk oppfølging allerede på barsel med fysioterapeut og ble anbefalt hvor jeg skulle dra for å få videre oppfølging med fysioterapeut etter jeg kom hjem. Slet også en del med smerter. Vil si at etter 6 måneder var det 70% som normalt, men tok ett år før alt var tilbake til normalen igjen.

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

«Godt» å høre at det bedrer seg med tiden 🙂 Men slet du også med lekkasje av luft ved anstrengelse? Det er dette som bekymrer meg mest… resten må vel gå seg til tenker jeg..

AnonymBruker
Skrevet
miip skrev (4 minutter siden):

«Godt» å høre at det bedrer seg med tiden 🙂 Men slet du også med lekkasje av luft ved anstrengelse? Det er dette som bekymrer meg mest… resten må vel gå seg til tenker jeg..

Jeg gjorde det litt ja de første månedene, men jeg tror at fysioterapi og øvelser gjorde at akkurat det ordnet seg gjerne tidligere enn det ellers ville gjort. Men når du måtte sy på nytt og fikk i tillegg infeksjon, så kan det være at det bare tar litt lenger tid for deg. Jeg fikk tips om å knipe hver gang jeg løftet noe tyngre enn en melkekartong. Slik trener man seg litt opp igjennom dagen og til bonus så kan man være heldig å unngå og slippe luft ved anstrengelsen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg gjorde det litt ja de første månedene, men jeg tror at fysioterapi og øvelser gjorde at akkurat det ordnet seg gjerne tidligere enn det ellers ville gjort. Men når du måtte sy på nytt og fikk i tillegg infeksjon, så kan det være at det bare tar litt lenger tid for deg. Jeg fikk tips om å knipe hver gang jeg løftet noe tyngre enn en melkekartong. Slik trener man seg litt opp igjennom dagen og til bonus så kan man være heldig å unngå og slippe luft ved anstrengelsen.

Jeg har gjort knipeøvelser litt sporadisk, da jeg har hatt ganske mye smerter, og en baby som «aldri» sover;-( Men har så smått kommet igang igjen nå. 

Husker også jeg knep hver gang jeg løfta noe i starten, men har visst glemt det av plutselig. Får være mer nøye med det. Er også innkalt til fysio, men først i august. Får satse på at det ordner seg… takk for at du tok deg tid til å svare.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det slik i noen mnd etter etter fødsel, det ble bedre av seg selv. Jeg hadde ikke noe spes komplikasjoner, men bekkenmuskulaturen var ganske "løs" en stund første gang jeg fødte. Kunne nesten ikke holde igjen en promp, var flaut i noen settinger... Hadde styrtfødsel, så vet ikke om det kan ha noe å si. Opplevde ikke det igjen med andre fødselen da. 

Anonymkode: e6761...b83

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg hadde det slik i noen mnd etter etter fødsel, det ble bedre av seg selv. Jeg hadde ikke noe spes komplikasjoner, men bekkenmuskulaturen var ganske "løs" en stund første gang jeg fødte. Kunne nesten ikke holde igjen en promp, var flaut i noen settinger... Hadde styrtfødsel, så vet ikke om det kan ha noe å si. Opplevde ikke det igjen med andre fødselen da. 

Anonymkode: e6761...b83

Takk for svar, betryggende å høre at det et flere som har hatt samme, og at det ble bedre. Får bare knipe på fremover, og håpe at styrking av bekkenbunn gjør susen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...