AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #1 Skrevet 31. juli 2021 Jeg har fått skoleplass på universitet, og mottar AAP. Veilederen min er på ferie enda. Men kanskje noen her vet. Er det mulig å få lån fra lånekassen samtidig som man mottar AAP? Jeg er fremdeles i behandling, og blir og være det noen år fremover selv om jeg studerer. Noen som har mottatt aap og lån fra lånekassen? Anonymkode: cfb6c...180
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #2 Skrevet 31. juli 2021 https://lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/sykdom/ Anonymkode: ee568...a10
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #3 Skrevet 31. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): https://lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/sykdom/ Anonymkode: ee568...a10 Sier ingenting om det TS spør om. Anonymkode: 66b9a...aa7 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #4 Skrevet 31. juli 2021 Ja du kan ta lån fra lånekassen samtidig som du går på AAP. Jeg gjør det nå. Husk også at det er div tilleggs stønader du kan søke på. https://www.nav.no/no/person/arbeid/oppfolging-og-tiltak-for-a-komme-i-jobb/relatert-informasjon/tilleggsstonader Anonymkode: d9ae6...4fd 4
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #5 Skrevet 31. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): https://lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/sykdom/ Anonymkode: ee568...a10 Jeg bare lurer, leser du i det hele tatt det du svarer på? Anonymkode: d9ae6...4fd 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #6 Skrevet 31. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sier ingenting om det TS spør om. Anonymkode: 66b9a...aa7 AAP er for de som er for syke til å jobbe. Hovedregelen er at man ikke får gå skole på AAP. Det normale er kvalifiseringsprogrammet om man må omskolere seg med studie for å komme tilbake til arbeid. Har du fulle rettigheter hos lånekassen så har ikke NAV ansvar for deg. Men det er mye om men, hva, hvis. Så det riktige blir da lånekassen som har ansvar og da supplerende sykestipend med lån. Er du frisk nok til å gå skole nok til å ha rettigheter hos lånekassen, så mister du rettighetene hos NAV. Det er stor forskjell på høyere utdanning og vgs voksenopplæring eller korttidskurs. "En student som har fått utbetalt lån og stipend fra Lånekassen, har imidlertid ikke rett til arbeidsavklaringspenger (AAP) etter folketrygdloven § 11-14 (studentbestemmelsen) for perioden han eller hun eventuelt har krav på sykestipend fra Lånekassen. Dette følger av forskrift om arbeidsavklaringspenger § 7. En student kan dermed først velge mellom sykepenger og AAP dersom vedkommende er sykmeldt i mer enn fire måneder og 15 dager. Av samme forskrift fremgår at dersom avbruddet i studiet vil være av lengre varighet enn seks måneder, har vedkommende ikke rett til arbeidsavklaringspenger etter student-bestemmelsen, men vurderes etter de vanlige reglene om arbeidsavklaringspenger." https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=78437 Anonymkode: ee568...a10 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #7 Skrevet 31. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg bare lurer, leser du i det hele tatt det du svarer på? Anonymkode: d9ae6...4fd Ja, jeg leser og svarer. 🙄 Anonymkode: ee568...a10
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #8 Skrevet 31. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): AAP er for de som er for syke til å jobbe. Hovedregelen er at man ikke får gå skole på AAP. Det normale er kvalifiseringsprogrammet om man må omskolere seg med studie for å komme tilbake til arbeid. Har du fulle rettigheter hos lånekassen så har ikke NAV ansvar for deg. Men det er mye om men, hva, hvis. Så det riktige blir da lånekassen som har ansvar og da supplerende sykestipend med lån. Er du frisk nok til å gå skole nok til å ha rettigheter hos lånekassen, så mister du rettighetene hos NAV. Det er stor forskjell på høyere utdanning og vgs voksenopplæring eller korttidskurs. "En student som har fått utbetalt lån og stipend fra Lånekassen, har imidlertid ikke rett til arbeidsavklaringspenger (AAP) etter folketrygdloven § 11-14 (studentbestemmelsen) for perioden han eller hun eventuelt har krav på sykestipend fra Lånekassen. Dette følger av forskrift om arbeidsavklaringspenger § 7. En student kan dermed først velge mellom sykepenger og AAP dersom vedkommende er sykmeldt i mer enn fire måneder og 15 dager. Av samme forskrift fremgår at dersom avbruddet i studiet vil være av lengre varighet enn seks måneder, har vedkommende ikke rett til arbeidsavklaringspenger etter student-bestemmelsen, men vurderes etter de vanlige reglene om arbeidsavklaringspenger." https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=78437 Anonymkode: ee568...a10 Du aner ikke hva du snakker om tydeligvis. man kan helt fint få AAP og studere. Studier kan være et tiltak for å komme tilbake i jobb. Man kan da samtidig ta opp lån fra lånekassen. Det er ikke noe å diskutere, det er fakta. Anonymkode: d9ae6...4fd 9
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #9 Skrevet 31. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, jeg leser og svarer. 🙄 Anonymkode: ee568...a10 Vel, du svarer feil Anonymkode: d9ae6...4fd 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #10 Skrevet 31. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du aner ikke hva du snakker om tydeligvis. man kan helt fint få AAP og studere. Studier kan være et tiltak for å komme tilbake i jobb. Man kan da samtidig ta opp lån fra lånekassen. Det er ikke noe å diskutere, det er fakta. Anonymkode: d9ae6...4fd Jævlig rart da, at jeg fikk avslag fra lånekassen fordi jeg hadde rettigheter hos NAV og NAV godtok til slutt ikke høyere utdanning men kun voksenopplæring på 1 år. Som var 2 dager i uken. Er du syk, så klarer du ikke 100% studie. Klarer du det, så får du rettigheter hos lånekassen. Anonymkode: ee568...a10 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #11 Skrevet 31. juli 2021 Ja, da jeg studerte på AAP hadde jeg også studielån ved siden. Hadde litt rotete økonomi, og studielånet ga med både romslig økonomi og mulighet til å rydde opp. Studerte fra 2016 til 2019. Anonymkode: 67a31...9ff 5
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #12 Skrevet 31. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jævlig rart da, at jeg fikk avslag fra lånekassen fordi jeg hadde rettigheter hos NAV og NAV godtok til slutt ikke høyere utdanning men kun voksenopplæring på 1 år. Som var 2 dager i uken. Er du syk, så klarer du ikke 100% studie. Klarer du det, så får du rettigheter hos lånekassen. Anonymkode: ee568...a10 Ja jævlig rart. Men ikke en fasit. jeg går på AAP, har studier som tiltak. Jeg får også fullt lån hos lånekassen. Ingenting blir gjort om til stipend vel og merke. Jeg fikk nylig utvidet AAP tiltaket til våren neste år for å fullføre tiltaket (studiet). Anonymkode: d9ae6...4fd 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #13 Skrevet 31. juli 2021 Det du først og fremst må bekymre deg om er å få godkjent utdanning som aktivitet under behandling. Tar du opp fulltidsstudium risikerer du å miste AAP ellers. I utgangspunktet er de statlige støtteordningene ikke lagt opp til eller ment at en skal kunne få dobbelt støtte til livsopphold. Anonymkode: 569da...b23 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #14 Skrevet 31. juli 2021 https://www.sio.no/helse/Ressurser/artikler/Studentogsyk "Studenter kan søke om AAP etter hovedregelen om at de har måttet avbryte studiene helt på grunn av sykdom, skade eller lyte og har behov for aktiv behandling for å kunne gjenoppta studiene. Man må bo og oppholde seg i Norge, og som hovedregel ha vært medlem av Folketrygden tre år før søknad." Du må være minst 50% syk/skadet for å få AAP. Det er du ikke om du kan ta 100% studie. Det er fakta. Det må godkjennes av NAV før du søker studie, ikke i ettertid, da mister du i alle fall AAP. Har du flere rettigheter hos lånekassen, så kan NAV stoppe AAP. Anonymkode: ee568...a10
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #15 Skrevet 31. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): https://www.sio.no/helse/Ressurser/artikler/Studentogsyk "Studenter kan søke om AAP etter hovedregelen om at de har måttet avbryte studiene helt på grunn av sykdom, skade eller lyte og har behov for aktiv behandling for å kunne gjenoppta studiene. Man må bo og oppholde seg i Norge, og som hovedregel ha vært medlem av Folketrygden tre år før søknad." Du må være minst 50% syk/skadet for å få AAP. Det er du ikke om du kan ta 100% studie. Det er fakta. Det må godkjennes av NAV før du søker studie, ikke i ettertid, da mister du i alle fall AAP. Har du flere rettigheter hos lånekassen, så kan NAV stoppe AAP. Anonymkode: ee568...a10 Tar du det bare som en selvfølge at nav ikke har godkjent dette som tiltak? Anonymkode: d9ae6...4fd 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #16 Skrevet 31. juli 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du må være minst 50% syk/skadet for å få AAP. Det er du ikke om du kan ta 100% studie. Det er fakta. Det finnes mange grunner til å få AAP, som for mitt vedkommende var behandlere helt klare på at jeg ikke kunne fortsette på tidligere arbeidsplass/i det yrket. Derfor ble fulltidsstudie og behandling tiltakene på AAP. Ble aldri noe spørsmål rundt AAP og studielån for min del i hvert fall. Fullt lån, men selvfølgelig ingen omgjøring til stipend grunnet for høy årsinntekt. Anonymkode: 67a31...9ff 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #17 Skrevet 31. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det finnes mange grunner til å få AAP, som for mitt vedkommende var behandlere helt klare på at jeg ikke kunne fortsette på tidligere arbeidsplass/i det yrket. Derfor ble fulltidsstudie og behandling tiltakene på AAP. Ble aldri noe spørsmål rundt AAP og studielån for min del i hvert fall. Fullt lån, men selvfølgelig ingen omgjøring til stipend grunnet for høy årsinntekt. Anonymkode: 67a31...9ff Samme her. Anonymkode: d9ae6...4fd 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #18 Skrevet 31. juli 2021 Jeg hadde studie som tiltak på aap, og fikk lån i lånekassen. Kun 50% studie(max). hadde jeg ikke hatt lånekassen hadde jeg ikke kunne betalt for medisiner og dyre behandlinger. Så ja, det er fullt mulig! Anonymkode: 868f7...2af 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #19 Skrevet 31. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): AAP er for de som er for syke til å jobbe. Hovedregelen er at man ikke får gå skole på AAP. Det normale er kvalifiseringsprogrammet om man må omskolere seg med studie for å komme tilbake til arbeid. Har du fulle rettigheter hos lånekassen så har ikke NAV ansvar for deg. Men det er mye om men, hva, hvis. Så det riktige blir da lånekassen som har ansvar og da supplerende sykestipend med lån. Er du frisk nok til å gå skole nok til å ha rettigheter hos lånekassen, så mister du rettighetene hos NAV. Det er stor forskjell på høyere utdanning og vgs voksenopplæring eller korttidskurs. "En student som har fått utbetalt lån og stipend fra Lånekassen, har imidlertid ikke rett til arbeidsavklaringspenger (AAP) etter folketrygdloven § 11-14 (studentbestemmelsen) for perioden han eller hun eventuelt har krav på sykestipend fra Lånekassen. Dette følger av forskrift om arbeidsavklaringspenger § 7. En student kan dermed først velge mellom sykepenger og AAP dersom vedkommende er sykmeldt i mer enn fire måneder og 15 dager. Av samme forskrift fremgår at dersom avbruddet i studiet vil være av lengre varighet enn seks måneder, har vedkommende ikke rett til arbeidsavklaringspenger etter student-bestemmelsen, men vurderes etter de vanlige reglene om arbeidsavklaringspenger." https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=78437 Anonymkode: ee568...a10 Mye bedre enn linken du først kom med😊 Anonymkode: 66b9a...aa7
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #20 Skrevet 31. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): AAP er for de som er for syke til å jobbe. Hovedregelen er at man ikke får gå skole på AAP. Det normale er kvalifiseringsprogrammet om man må omskolere seg med studie for å komme tilbake til arbeid. Har du fulle rettigheter hos lånekassen så har ikke NAV ansvar for deg. Men det er mye om men, hva, hvis. Så det riktige blir da lånekassen som har ansvar og da supplerende sykestipend med lån. Er du frisk nok til å gå skole nok til å ha rettigheter hos lånekassen, så mister du rettighetene hos NAV. Det er stor forskjell på høyere utdanning og vgs voksenopplæring eller korttidskurs. "En student som har fått utbetalt lån og stipend fra Lånekassen, har imidlertid ikke rett til arbeidsavklaringspenger (AAP) etter folketrygdloven § 11-14 (studentbestemmelsen) for perioden han eller hun eventuelt har krav på sykestipend fra Lånekassen. Dette følger av forskrift om arbeidsavklaringspenger § 7. En student kan dermed først velge mellom sykepenger og AAP dersom vedkommende er sykmeldt i mer enn fire måneder og 15 dager. Av samme forskrift fremgår at dersom avbruddet i studiet vil være av lengre varighet enn seks måneder, har vedkommende ikke rett til arbeidsavklaringspenger etter student-bestemmelsen, men vurderes etter de vanlige reglene om arbeidsavklaringspenger." https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=78437 Anonymkode: ee568...a10 I alle dager! La vær å svare på noe du ikke har peiling på.. Ja du kan gå på aap og få lån (ikke stipend) fra lånekassen. Jeg gjør det! Men det er først når du har gått gjennom en avklaring, og studie blir satt som aktiviteten din ☺️ Anonymkode: c36b7...ec3 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå