Gå til innhold

Lov å kun levere CV når søker på jobb, eller ikke egentlig interessert?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Et familiemedlem har en bedrift og skal ansette. Noen søkere har bare sendt CV. Gidder ikke folk å skrive søknad i disse dager eller vil de bare ha kvittering de kan levere til nav om å ha søkt på x antall stillinger? 

Hva skal til for å finne en pålitelig ansatt I disse dager? Hvordan sile ut de uengasjerte ? 

Anonymkode: 51665...848

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om det er ulovlig å bare sende en CV?

Nei, det er helt klart lovlig.

Anonymkode: 7b40c...f2a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om det er ulovlig å bare sende en CV?

Nei, det er helt klart lovlig.

Spørsmålet er om de er interessert i jobben eller bare vil ha kvittering for å ha søkt. 

Kun CV = ikke interessert ? 

AnonymBruker
Skrevet

Vi vurderer som regel ikke kandidater som kun sender CV, men jeg registrerer at det er en økende trend. Min erfaring er at en god søknad selger inn og forklarer mye mer enn en god CV. En kombinasjon av begge er i alle fall best for meg som rekrutterende leder.

Anonymkode: a28a9...4ba

AnonymBruker
Skrevet

Var det beskrevet i utlysningstekst at man skulle sende søknad og CV? 

Anonymkode: 06bcb...b00

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er utlysning til stilling: Lite interessert

Hvis de bare stikker innom og er på utkikk etter jobb: Sikkert interessert, men tar seg ikke til til å skrive en søknad til hvert sted de ønsker å jobbe for. Tidskrevende.

Anonymkode: fe7ea...6a3

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Spørsmålet er om de er interessert i jobben eller bare vil ha kvittering for å ha søkt. 

Kun CV = ikke interessert ? 

Beklager, trodde spørsmålet var "Lov å kun levere CV når søker på jobb, eller ikke egentlig interessert?"

AnonymBruker
Skrevet

Men du kan nok glatt hoppe over de som ikke gidder å sende inn en søknad, om du skal ansette noen. Det hadde jeg gjort i hvert fall.

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Et familiemedlem har en bedrift og skal ansette. Noen søkere har bare sendt CV. Gidder ikke folk å skrive søknad i disse dager eller vil de bare ha kvittering de kan levere til nav om å ha søkt på x antall stillinger? 

Hva skal til for å finne en pålitelig ansatt I disse dager? Hvordan sile ut de uengasjerte ? 

Jeg har sjekket jobb markedet for å se om det var noe nytt spennende jeg kunne prøve meg på (jobber for å ha noe å gjøre) jeg var engasjert og skrev både søknad og la ved CV. 

På neste søknad var det et nytt søkesystem. Fortsatt like engasjert så jeg gjorde det samme på nytt. 

På tredje jobben var det enda et nytt håpløst søke system. Jeg trodde jeg gjorde alt riktig. Viste seg at kun førerkortet kom med. Jaja shit happens.

Jeg søkte på 10 jobber denne kvelden. Alle med forskjellige håpløse søkesystemer og alle med snåle feil eller så dårlig forklart at jeg gjorde feil. Flere av disse fikk kun CV eller søknadsbrev av meg pga enten feil jeg gjorde, eller det var feil på siden.

Så jeg kan forstå hvorfor mange bare får en CV. Bedrifter i Norge bør virkelig få orden søkenadsystemene sine. Alle har forskjellige og de fleste er klønete. 

Jeg fikk forresten jobb der de krevde at jeg sendte de en mail med 3vedlegg. 

Søknadsbrev 

CV 

Førerkort

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått mange "søknader" på den måten og alltid tolket det som folk som ikke ønsker jobben godt nok til å faktisk sette seg ned å skrive hvorfor de vil ha akkurat den jobben. En god søknad uten cv kan få meg til å ville snakke med vedkommende, en cv er bare 1/3 av en søknad, så det blir gjerne lagt nederst i bunken.

Anonymkode: 1ac51...f61

AnonymBruker
Skrevet

Hva skal man egentlig med søknadsbrev, når det i stor grad brukes til å skrive det samme som CV'n oppsummerer mye bedre? 

Anonymkode: 0901b...3bf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva skal man egentlig med søknadsbrev, når det i stor grad brukes til å skrive det samme som CV'n oppsummerer mye bedre? 

Enig. Stort sett det samme i alle søknader. Noe alla «denne stillingen passer best for meg, jeg er veldig interessert i dette yrket, jeg er sosial og utadvendt, jeg lærer fort, håper jeg hører fra dere snart».  Mye jalla. CV er konsis og objektiv. 

Anonymkode: d3e80...a61

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Da skriver du søknadsbrevet feil. Søknaden skal ikke være en oppsummering av CV-en, men en utdypning av hvordan dine erfaringer har gjort deg til den du er, og hva du kan bidra med i akkurat denne stillingen. Hvorfor arbeidsgiver skal ansette akkurat deg i stedet for hvulken som hels annen  som har akkurat samme utdannelse og arbeidserfaring.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Søknadsbrev er bare bortkastet tid og energi. Veldig overfladisk og fake

Anonymkode: 0146d...475

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

CV en skal være kort og presis. 

I søknadsbrevet bør motivasjon for jobben fremkomme. Og litt mer spesifikasjoner rundt tidligere arbeidserfaring. Gjerne også kort om personlige egenskaper eller nøkkelkvalifikasjoner. 

Anonymkode: 06bcb...b00

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I noen land er det faktisk vanlig å bare sende CV og ikke skrive en søknad. Rekrutteringsprosessen varierer fra land til land. Jeg har sett noen annonser hvor arbeidsgiver kun ønsker å få CV og enkelt søknad eller ingen søknad. Men det vanlige i Norge er vel at man sender cv, karakterutskrift og søknad. 

Anonymkode: 6a156...434

Skrevet

Jeg pleier ikke engang å se på CVen hvis de ikke har skrevet søknadstekst. Det blir for useriøst. Å skrive søknad tar tid og innebærer at man setter seg ordentlig inn i stillingsutlysningen, så den kan være ganske avgjørende for hvem som blir innkalt til intervju. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...