Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en 20 % stilling i butikk, har vanligvis jobbet en gang i uka, noen ganger to korte. Og så har jeg jobbet litt ekstra. Har nå fått en til jobb og sjefen i butikken jeg jobber i har satt seg på bakbeina. I stedet for en vakt i uka har jeg fått fire kvelder i uka der jeg bare jobber to timer, noe som nesten gjør det umulig å kombinere med ny jobb. Fire kvelder der jeg skal jobbe 19-21. Er det lov? Han gjør det helt klart for å være jævlig med meg pga jeg har fått ny jobb. Skal si opp, men må uansett jobbe hele august, noe som blir vanskelig med den nye jobben. 

Kontrakten min sier ingenting om når jeg skal jobbe, bare at det er på 20 %. 

Hva kan jeg gjøre? 

Anonymkode: 0a4e4...b66

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken lov tenker du skulle forby det? Høres kjipt ut at sjefen gjør det får å være dust, men tviler på at det er regulert om du ikke har noen faste vakter.

Anonymkode: 2a52d...b12

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilken lov tenker du skulle forby det? Høres kjipt ut at sjefen gjør det får å være dust, men tviler på at det er regulert om du ikke har noen faste vakter.

Anonymkode: 2a52d...b12

Så jeg har ingenting jeg skulle sagt? :(

Skrevet

Det står nok noe om forventet arbeidstid i kontrakten din. 

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis du ikke har i kontrakten din bestemte tidspunkt du skal jobbe og hvor lange vaktene dine skal være er det lite du får gjort.

Er den nye jobben hos en konkurrent?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har en 20 % stilling i butikk, har vanligvis jobbet en gang i uka, noen ganger to korte. Og så har jeg jobbet litt ekstra. Har nå fått en til jobb og sjefen i butikken jeg jobber i har satt seg på bakbeina. I stedet for en vakt i uka har jeg fått fire kvelder i uka der jeg bare jobber to timer, noe som nesten gjør det umulig å kombinere med ny jobb. Fire kvelder der jeg skal jobbe 19-21. Er det lov? Han gjør det helt klart for å være jævlig med meg pga jeg har fått ny jobb. Skal si opp, men må uansett jobbe hele august, noe som blir vanskelig med den nye jobben. 

Kontrakten min sier ingenting om når jeg skal jobbe, bare at det er på 20 %. 

Hva kan jeg gjøre? 

Å starte i ny jobb før man er ferdig med nåværende jobb er en uting. Spesielt fordi den nye jobben alltid blir prioritert. 

Anonymkode: a9af7...84a

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Å starte i ny jobb før man er ferdig med nåværende jobb er en uting. Spesielt fordi den nye jobben alltid blir prioritert. 

Men det går jo ikke an å leve av en 20 % stilling. :(

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Blondie65 said:

Hvis du ikke har i kontrakten din bestemte tidspunkt du skal jobbe og hvor lange vaktene dine skal være er det lite du får gjort.

Er den nye jobben hos en konkurrent?

Ikke konkurrent, den nye jobben er i helsevesenet 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men det går jo ikke an å leve av en 20 % stilling. :(

Nei. Men man går enten ut eksisterende oppsigelsestid før man starter i ny jobb, avtaler å slutte tidligere eller avklarer med nåværende arbeidsgiver hvordan de stiller seg til at du har flere jobber. Det er frustrerende med deltidsansatte som ikke er fleksible etter arbeidsgivers behov fordi en eller flere andre arbeidsgivere prioriteres.

AnonymBruker
Skrevet

Men ts, da. Du må, som alle som har eller tenker å ha jobb, lese arbeidsmiljøloven. 
Så:

1. Google «arbeidsmiljøloven».
2. Les den. Hele greia. Gjerne to ganger. Forstår du den eller deler av den ikke? Les veiledningen - det er derfor forskrifter har veiledning.
3. Finn svaret.

4. handle etter svaret. 

Anonymkode: ff4e7...9c9

AnonymBruker
Skrevet

Og til dere andre som synser vilt og uhemmet etter eget hode: les arbeidsmiljøloven. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei. Men man går enten ut eksisterende oppsigelsestid før man starter i ny jobb, avtaler å slutte tidligere eller avklarer med nåværende arbeidsgiver hvordan de stiller seg til at du har flere jobber. Det er frustrerende med deltidsansatte som ikke er fleksible etter arbeidsgivers behov fordi en eller flere andre arbeidsgivere prioriteres.

Det skjønner jeg. Men i varehandelen er det jo knapt 100 % stillinger, så mange er faktisk helt nødt til å ha flere jobber. Hvis de har bruk for meg mer burde de ha gitt meg større stilling... 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Men ts, da. Du må, som alle som har eller tenker å ha jobb, lese arbeidsmiljøloven. 
Så:

1. Google «arbeidsmiljøloven».
2. Les den. Hele greia. Gjerne to ganger. Forstår du den eller deler av den ikke? Les veiledningen - det er derfor forskrifter har veiledning.
3. Finn svaret.

4. handle etter svaret. 

Har lest den, men finner ikke noe om det er lovlig eller ulovlig... 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det skjønner jeg. Men i varehandelen er det jo knapt 100 % stillinger, så mange er faktisk helt nødt til å ha flere jobber. Hvis de har bruk for meg mer burde de ha gitt meg større stilling... 

Har du diskutert dette med arbeidsgiver?

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er helt enig med deg.

Spørsmålet er: hvor er det størst sjanse for å få større stilling og bedre lønn? Sats på den jobben.

Det andre du kan gjøre er å ha en seriøs prat med denne arbeidsgiveren som har gitt deg de merkelige vaktene og spørre hvorfor, og om dere kan komme til en minnelig ordning?

AnonymBruker
Skrevet

Det er svært merkelig ja, når det tidligere aldri har vært så korte vakter. Jeg hadde en jobb for lenge siden der regelen var minst 3 t for oppmøte. Men mener mange har 2-timers regel, så der er din arbeidsgiver innenfor. Prøv å forhandle frem 2 vakter i uka(?). Han er nok sur på deg, men uansett kjipt da.

Anonymkode: c072e...858

AnonymBruker
Skrevet

Nei, om man har en 20% stilling som alltid har vært f eks hver onsdag, er det ikke en uting å få seg en jobb til  eks hver mandag og tirsdag et annet sted. 

Å nå gi ts to timer hver kveld er trolig bare får å binde opp vedkommende, slik at det ikke kan kombineres med annen jobb. Kjekt for arbeidsgiver å ha mange på lave stillinger som et tilgjengelig ekstravakter. 

Anonymkode: b0deb...126

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du for heller si opp på dagen om sjefen din bare vil være vanskelig. Hadde heller prioritert den nye jobben. 

Anonymkode: 0a39d...10d

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...