Muffinsen Skrevet 31. juli 2021 #1 Skrevet 31. juli 2021 Hei! I forbindelse med leilighetskjøp ønsket jeg å tegne livsforsikring og uføreforsikring. Jeg tok helseerklæringen og en tidlig utredning (som resulterte i at de ikke fant noe) litt for gitt, og endte opp med å få avslag på forsikringene. Føler meg passe dum, og skal selvsagt fylle ut alle detaljer om helsen min neste gang. Fikk beskjed om at jeg kunne prøve igjen om to år. Spørsmålet mitt er, vet noen om dette avslaget kun gjelder for det ene forsikringsselskapet jeg søkte hos? Utreder som ringte meg sa at alle opplysninger havner i et felles forsikringsregister og jeg fikk en følelse av at jeg var svartelistet for alle selskap. Håper noen har litt mer peiling på forsikring enn det jeg har, og kan gi meg et svar! Tusen takk.
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 31. juli 2021 #2 Skrevet 31. juli 2021 (endret) Muffinsen skrev (4 minutter siden): Hei! I forbindelse med leilighetskjøp ønsket jeg å tegne livsforsikring og uføreforsikring. Jeg tok helseerklæringen og en tidlig utredning (som resulterte i at de ikke fant noe) litt for gitt, og endte opp med å få avslag på forsikringene. Føler meg passe dum, og skal selvsagt fylle ut alle detaljer om helsen min neste gang. Fikk beskjed om at jeg kunne prøve igjen om to år. Spørsmålet mitt er, vet noen om dette avslaget kun gjelder for det ene forsikringsselskapet jeg søkte hos? Utreder som ringte meg sa at alle opplysninger havner i et felles forsikringsregister og jeg fikk en følelse av at jeg var svartelistet for alle selskap. Håper noen har litt mer peiling på forsikring enn det jeg har, og kan gi meg et svar! Tusen takk. Jeg tenker at forsikringsselskapene kun ønsker friske kunder, mindre risiko. Det er vel det samme over alt. Jeg var tykk for mange år siden og fikk avslag på gjeldsforsikring. Hørt om mange liknende tilfeller. Jeg synes det var skikkelig flaut. Endret 31. juli 2021 av Hvemsomhelst
Muffinsen Skrevet 31. juli 2021 Forfatter #3 Skrevet 31. juli 2021 Hvemsomhelst skrev (9 minutter siden): Jeg tenker at forsikringsselskapene kun ønsker friske kunder, mindre risiko. Det er vel det samme over alt. Jeg var tykk for mange år siden og fikk avslag på gjeldsforsikring. Hørt om mange liknende tilfeller. Jeg synes det var skikkelig flaut. Hva?! Avslag fordi du var for tykk? For en kynisk bransje. Men er vel som du sier, at de kun ønsker friske kunder. Jeg er jo helt frisk, sjekket opp i noe som bekymret meg og fikk bekreftet at det ikke var noe galt. Men angrer jo på det nå, for hvis det er som du sier - så tenker vel forsikringsselskapene at det er en risiko for at det kanskje var noe allikevel som de ikke fant. Men så det kan bety at jeg egentlig er uaktuell for slike forsikringer uavhengig av selskap? 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #4 Skrevet 31. juli 2021 Jeg fikk også avslag på grunn av bmi da jeg søkte forsikring i forbindelse med huskjøp. Forsikringsselskapene er jo ikke ute etter å ta mest mulig risiko, så jeg kan forstå det (selv om det var forsmedelig). Løste det på annen måte. Anonymkode: 207bf...158 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #5 Skrevet 31. juli 2021 Muffinsen skrev (6 minutter siden): Hva?! Avslag fordi du var for tykk? For en kynisk bransje. Men er vel som du sier, at de kun ønsker friske kunder. Jeg er jo helt frisk, sjekket opp i noe som bekymret meg og fikk bekreftet at det ikke var noe galt. Men angrer jo på det nå, for hvis det er som du sier - så tenker vel forsikringsselskapene at det er en risiko for at det kanskje var noe allikevel som de ikke fant. Men så det kan bety at jeg egentlig er uaktuell for slike forsikringer uavhengig av selskap? Om du har røkt eller har slektninger med hjerteproblemer eller annet potensielt arvelig så er det avslag. Det er mange som ikke får livsforsikring og når du bikker 50 så blir terminbeløpet skyhøyt. Livet ditt er null verd når du når pensjonsalder/over 60. Kynisk så absolutt. De vil du skal betale inn i årevis og aldri bli syk og koste dem noe. Forsikringsfirmaer er rike av en grunn. Anonymkode: 2d84e...f7c 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #6 Skrevet 31. juli 2021 Min mann har hatt 1 legetime det siste tiåret og det hang de seg opp i. Anonymkode: 2d84e...f7c 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #7 Skrevet 31. juli 2021 Oi, jeg visste faktisk ikke at man fikk avslag, trodde man bare fikk høyere pris og/eller forbehold om at visse ting ikke dekkes. Jeg og mannen har tenkt på livsforsikring, men har dårlig helse begge to. Er det mulig å få en slags forsikring som dekker dødsfall ved ulykke el.l. da, om man har dårlig helse? Anonymkode: 5d92e...d2c
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #8 Skrevet 31. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Oi, jeg visste faktisk ikke at man fikk avslag, trodde man bare fikk høyere pris og/eller forbehold om at visse ting ikke dekkes. Jeg og mannen har tenkt på livsforsikring, men har dårlig helse begge to. Er det mulig å få en slags forsikring som dekker dødsfall ved ulykke el.l. da, om man har dårlig helse? Anonymkode: 5d92e...d2c Jeg er ufør og får da kun dødsfallforsikring. Men mitt liv er ikke så mye verd i forsikringsøyemed. Jeg har ingen sykdommer som gir risiko for tidlig død. Min verdi er halvparten av mannens. Han har veldig god helse. Anonymkode: 2d84e...f7c
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #9 Skrevet 31. juli 2021 Dødsfallsforsikring er greit å ha om man har høye lån så den gjenlevende beholder hus og hjem. Anonymkode: 2d84e...f7c
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #10 Skrevet 31. juli 2021 Det registreres i felles register at du har fått avslag på uføreforsikring, så det nytter ikke shoppe rundt hos andre selskap. Du får vente i to år og forsøke igjen da. Det nytter for øvrig heller ikke å lyge på forsikringen i håp om å få forsikring, det betyr bare at du ikke får en krone den dagen det evt trengs utbetaling. Og det er jo ikke så rart at forsikringsselskapene reserverer seg mot folk med høy bmi, tidligere sykdommer, uføre og den type ting, det er jo betydelig høyere risiko for at dere trenger penger enn friske folk. Anonymkode: 86dc7...fa4 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #11 Skrevet 31. juli 2021 Tja, jeg er kronisk syk og på AAP, jeg fikk både livsforsikring og "alvorlig sykdom" forsikring. Ikke ufør, siden jeg ikke er i jobb nå. Jeg har en smørbrødliste over ting som feiler meg. Tok sin tid å fylle ut, og jeg var ikke håpefull for alvorlig sykdom-delen, men jeg fikk begge deler. Det er viktig at du får livsforsikring, så jeg hadde snakket med dem og forsøkt å få det i alle fall. Men uføreforsikring er også viktig. Prøv et annet selskap, husker at jeg selv måtte svare på om jeg har blitt nektet av et annet selskap under helseattesten. Så kan godt hende de har et felles register et sted. Anonymkode: 5ce3d...864
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #12 Skrevet 31. juli 2021 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Det registreres i felles register at du har fått avslag på uføreforsikring, så det nytter ikke shoppe rundt hos andre selskap. Du får vente i to år og forsøke igjen da. Det nytter for øvrig heller ikke å lyge på forsikringen i håp om å få forsikring, det betyr bare at du ikke får en krone den dagen det evt trengs utbetaling. Og det er jo ikke så rart at forsikringsselskapene reserverer seg mot folk med høy bmi, tidligere sykdommer, uføre og den type ting, det er jo betydelig høyere risiko for at dere trenger penger enn friske folk. Anonymkode: 86dc7...fa4 Selskaper har forskjellige vurderingsgrunnlag og kriterier, så jo, det skader ikke å prøve i et annet selskap. Nå vet vi såklart ingenting om hva saken til TS går ut på og det kan godt hende det er en sak alle vil avslå, men å si at det ikke er noen vits i å prøve er bare svada og synsing. Jeg har flere kunder som har fått godkjent en plass og avslag en annen. Prøv du, TS. Så får du bare vente om du får flere avslag. Sånn utenom så har du veldig rett i det du sier ang BMI. Risikoen for følgesykdommer er skyhøy, og statistikken er ikke på overvektiges side. Fordelen er at man kan gjøre noe med det og faktisk gå ned i vekt før man søker igjen. Hilsen en som jobber med forsikring Anonymkode: 4f99d...5f9
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #13 Skrevet 31. juli 2021 Jeg fikk avslag på uførepensjonsforsikring. Jeg klaget på vedtaket og sendte inn utfyllende opplysninger (ny vurdering fra spesialist). Da fikk jeg forsikring med noen forbehold. Anonymkode: d36d7...d0b
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #14 Skrevet 31. juli 2021 Det som er skremmende er at det finnes en god del folk som mener slike selskaper/forsikringer skal erstatte velferdsstaten. Anonymkode: 15eca...4f4 2
Mt3 Skrevet 31. juli 2021 #15 Skrevet 31. juli 2021 Du kan godt forsøke ett annet selskap, det er litt forskjell på hva de henger seg opp i og om de orker å sjekke opp hva du ble undersøkt for samt hva resultatet ble. Bare sørg for å være ekstra nøyaktig med utfyllingen av skjemaene.
Muffinsen Skrevet 31. juli 2021 Forfatter #16 Skrevet 31. juli 2021 Jeg lærer altså så mye nå! Tusen takk for alle gode svar. Jeg kan ikke ha lest den helseerklæringen godt nok, og heller ikke tatt den alvorlig nok. Så mye læring i seg selv der. Jeg er helt frisk på alle områder, har aldri røyka og ikke overvektig. Men har blant annet brukket en ankel, vært hos psykolog (privat) to ganger og hatt UVI, i tillegg til den utredningen jeg hadde. Er dette ting man må skrive inn i en helseerklæring også? For da tenker jeg at jeg prøver hos noen andre med full åpenhet.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #17 Skrevet 31. juli 2021 Muffinsen skrev (Akkurat nå): Jeg lærer altså så mye nå! Tusen takk for alle gode svar. Jeg kan ikke ha lest den helseerklæringen godt nok, og heller ikke tatt den alvorlig nok. Så mye læring i seg selv der. Jeg er helt frisk på alle områder, har aldri røyka og ikke overvektig. Men har blant annet brukket en ankel, vært hos psykolog (privat) to ganger og hatt UVI, i tillegg til den utredningen jeg hadde. Er dette ting man må skrive inn i en helseerklæring også? For da tenker jeg at jeg prøver hos noen andre med full åpenhet. Brukket ankel, ja. UVI nei. De er ute etter ting som kan skape langvarige problem. Psykisk helse er også en del av helseerklæringen. Helt ærlig så lurer jeg på hva slags erklæring du fylte ut? Jeg brukte over en time på å gå gjennom min, den var svært detaljert og forklarte hva man skulle fylle inn. Startet f.eks med "har du vært på sykehus de siste 10 årene?" svarte du ja, gikk den videre til "når/hvilken avdeling/diagnose" osv. Så må man fylle ut det før man går videre. De er ikke ute etter forkjølelse, influensa, små infeksjoner som UVI. De er ute etter ting som kan påvirke langtidshelsen din. Mitt beinbrudd ville f.eks vært noe de kan si at jeg ikke kan få uføreforsikring mot, hvis det blir komplikasjoner av det på sikt. Anonymkode: 5ce3d...864
Muffinsen Skrevet 31. juli 2021 Forfatter #18 Skrevet 31. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Brukket ankel, ja. UVI nei. De er ute etter ting som kan skape langvarige problem. Psykisk helse er også en del av helseerklæringen. Helt ærlig så lurer jeg på hva slags erklæring du fylte ut? Jeg brukte over en time på å gå gjennom min, den var svært detaljert og forklarte hva man skulle fylle inn. Startet f.eks med "har du vært på sykehus de siste 10 årene?" svarte du ja, gikk den videre til "når/hvilken avdeling/diagnose" osv. Så må man fylle ut det før man går videre. De er ikke ute etter forkjølelse, influensa, små infeksjoner som UVI. De er ute etter ting som kan påvirke langtidshelsen din. Mitt beinbrudd ville f.eks vært noe de kan si at jeg ikke kan få uføreforsikring mot, hvis det blir komplikasjoner av det på sikt. Anonymkode: 5ce3d...864 Okei, takk for oppklaringen. Mitt startet også med det. Problemet var at jeg fylte ut skjemaet før jeg var på utredningen. I samtalen med utreder i forsikringsselskapet ble jeg konfrontert med det, hvorfor jeg ikke hadde haket av for punktet hvor jeg hadde planer om utredning eller sykehusbesøk. Og jeg hadde ikke noe godt svar, fordi jeg rett og slett ikke hadde tenkt på den timen og fylt ut skjemaet i litt hui og hast. Så jeg skjønner jo forsikringsselskapet også, det kan virke mistenksomt. Lett å være etterpåklok, men intensjonen min var aldri å skjule noe.
Strange Doll Skrevet 31. juli 2021 #19 Skrevet 31. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Oi, jeg visste faktisk ikke at man fikk avslag, trodde man bare fikk høyere pris og/eller forbehold om at visse ting ikke dekkes. Jeg og mannen har tenkt på livsforsikring, men har dårlig helse begge to. Er det mulig å få en slags forsikring som dekker dødsfall ved ulykke el.l. da, om man har dårlig helse? Anonymkode: 5d92e...d2c Det varierer hva man får. Min sønn fikk forsikring, men den vil ikke dekke noe som innebærer eksem siden han har det feks.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #20 Skrevet 31. juli 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Det som er skremmende er at det finnes en god del folk som mener slike selskaper/forsikringer skal erstatte velferdsstaten. Anonymkode: 15eca...4f4 Ja det er skremmende. De som har helseproblemer vil aldri få forsikring. Avvikles velferdsstaten betyr det syke på gaten. De fleste problemer begynner tidlig i livet og utvikler seg derifra. Dvs alle er avhengig av å være forsikret fra fødsel og dermed prisgitt at foreldrene har ressurser og lyst til å betale forsikring. I Norge skal alle barn ha like vilkår til skole og utdanning. Mye av det samfunnet vi har er bygget på at barn uansett bakgrunn skal ha muligheter. Det vil bli borte med en ordning der man er prisgitt sine foreldre. At et helseproblem i 8 års alderen skal ødelegge voksenlivet fordi foreldre ikke tegnet forsikring er en måte å lage store skiller i samfunnet på. Flere steder i utlandet har de tannhelseforsikring. Forsikringen forutsetter at man gjør vedlikehold og to kontroller med røntgenbilder i året. Som man betaler selv. Alt utover dette dekkes av forsikringen. Men.. så står man der en dag og ikke kan betale kontrollene, eller blir syk og ikke kan følge opp vedlikeholdet. Da gjelder ikke forsikringen og svinger behandling som pasienten ikke kan betale er eneste utvei. Sånn er det mye av i USA. Får dårlig lønn, kan ikke betale forsikringen. Får ikke ordnet helseproblemet som da må gå naturens gang, klarer ikke jobbe, havner på gaten. Helsen tar seg sjelden opp på gaten, men den første sykdommen kan gå over, men hvem vil ansette en hjemløs? Anonymkode: 2d84e...f7c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå