Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leier en bolig etter skilsmisse. Jeg vurderer nå å kjøpe en bolig for å leie ut. Egenkapital har jeg. Men vil det lønne seg?

Jeg tenker å flytte inn i boligen på sikt, men ønsker å vente til barna er ferdige med skolen som ligger i nærområde her. Det er ca to år til. 

Lån for bolig vil være ca 7000/mnd. Jeg tenker jeg kan leie den ut for ca 12.000, strøm og Internett utenom. Den er i god stand og behøver ikke pusses opp. 

Jeg er veldig i tvil om dette er en god ide, samtidig vil det også fjerne noe av stresset jeg har kjent på med å leie, det at jeg er er redd for at vi plutselig skal bli kastet ut herfra og ikke ha noe annet sted å bo. 

Anonymkode: 5a622...d89

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker ikke bo i området jeg leier i framtiden, så derfor ikke aktuelt å kjøpe for å bo akkurat nå pga skolesituasjonen til barna. Ts. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tenkt litt over det. Det skal MYE til for å kaste en leieboer ut av en leid bolig, det kan omtrent ikke gjøres (med mindre huseier skal bruke det selv). Det er også mye jobb å drive utleie hvis noe går galt. Du risikerer leieboere som ødelegger eiendommen.

Ville ha satt meg grundig inn i skattereglene rundt det å leie ut bolig. En venn leide ut, og måtte huske å sette av skatt hver måned. Det kan bli dyrt, hadde ikke forventet annet enn å gå i 0.  Du bør også ha en god buffer, for tenk om vaskemaskinen i utleiebolig går i stykker samtidig som ditt kjøleskap?

Hvis du finner ut du vil selge den bør du også faktisk bo i den i ett år for å ikke miste masse penger til staten. Så du kan forvente at det er uforutsette utgifter som plutselig dukker opp, og at du må bo der før du selger. Hvis det er et dyrt område som vil bli dyrere på to år, vurder det.

Om du derimot kan spare opp mer EK til et enda bedre sted om to år, og slippe alt ekstraarbeidet, hadde jeg nok gjort det selv. Hadde ikke gjort dette kun for å føle meg tryggere på leiemarkedet, for der er du ganske så trygg.

Anonymkode: 92b03...607

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde tenkt litt over det. Det skal MYE til for å kaste en leieboer ut av en leid bolig, det kan omtrent ikke gjøres (med mindre huseier skal bruke det selv). Det er også mye jobb å drive utleie hvis noe går galt. Du risikerer leieboere som ødelegger eiendommen.

Anonymkode: 92b03...607

Nå er jo situasjonen at huseier eventuelt skal bruke boligen selv.

Normalt vil det ikke lønne seg å kjøpe for å leie ut, mens du selv leier, om du ikke er villig til å gå ned i boligstandard selv. Men i denne situasjonen kan det være et poeng å kjøpe, dersom økonomien tillater det.

Anonymkode: 0e83f...9bb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Scenarioet du skisserer hørtes ut som det beste for å forsvare å kjøpe for å leie ut i mine ører.

Anonymkode: 54714...0d3

• Liker 5
Skrevet

Om dette er ett hus som du liker og som ligger fint til i forhold til dine ønsker så synes jeg du skal gjøre det.

En er så klart avhengig av å få inn en god leietaker som betaler punktlig og holder orden i og rundt huset.

Så får du sjekke opp hvilke kostnader utleie må dekke, lån, lett vedlikehold, kommunale avgifter som eiendomsskatt og renovasjon, feiing, vann, og skatt på utleieinntekt.

Boligprisene vil mest sannsynlig fortsette å stige litt for hvert år, så sånn sett vil det jo være en god investering. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Mt3 skrev (2 timer siden):

Boligprisene vil mest sannsynlig fortsette å stige litt for hvert år, så sånn sett vil det jo være en god investering. 

Ja. I tillegg vil jeg kunne trekke fra lånerentene på skatten + utgifter til annonsering, visning, oppussing, strøm osv. Tror det lønner seg. 

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja. I tillegg vil jeg kunne trekke fra lånerentene på skatten + utgifter til annonsering, visning, oppussing, strøm osv. Tror det lønner seg. 

Nei.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei.

Hvorfor ikke?

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvordan kan du trekke fra utgifter til strøm når du sier at strøm og internett ikke skal inkluderes i leien. Da betaler leieboer det utenom og du kan ikke trekke det fra noen steder. Husk at husforsikring også er utleiers ansvar.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor ikke?

Du trekker rentene fra bruttoinntekt. Det vil si at staten betaler rundt 22% av renteutgiftene. Ikke 100%.

AnonymBruker
Skrevet
Pillarguri skrev (2 minutter siden):

Hvordan kan du trekke fra utgifter til strøm når du sier at strøm og internett ikke skal inkluderes i leien. Da betaler leieboer det utenom og du kan ikke trekke det fra noen steder. Husk at husforsikring også er utleiers ansvar.

Du har rett - men det andre kan jeg trekke fra. Husforsikring kjenner jeg til ja :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du trekker rentene fra bruttoinntekt. Det vil si at staten betaler rundt 22% av renteutgiftene. Ikke 100%.

Ja, det sier seg jo selv. Jeg sa ikke at jeg kunne trekke fra alle rentene :) Men jeg vil tjene/spare rundt 10.000 i året på et slikt fradrag. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er litt avhengig av hvor du bor. I Oslo har boligprisene steget mye de siste årene, og det er lite sannsynlig at de vil synke mye. Det er ikke problemfritt å leie ut, man kan ha uflaks med leieboer. Sannsynligvis må du pusse opp før du selv flytter inn i fremtiden (på grunn av slitasje). Men det vil sannsynligvis lønne seg fordi boliger (i hvert fall frem til nå) stiger i verdi fortere enn du kan spare. Det betyr at du vil få mindre for pengene om 5 år enn du kan nå. Du kan eventuelt bruke utleiemegler, da tjener du mindre, men de tar ansvar dersom leien ikke kommer inn osv.

Også må du selvsagt sette deg godt inn i skattereglene.

Anonymkode: 56d0b...569

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Sannsynligvis må du pusse opp før du selv flytter inn i fremtiden (på grunn av slitasje). Men det vil sannsynligvis lønne seg fordi boliger (i hvert fall frem til nå) stiger i verdi fortere enn du kan spare. Det betyr at du vil få mindre for pengene om 5 år enn du kan nå.

Som sagt vil det kun være for maks to år. Jeg ser ikke for meg at slitasjen blir så voldsom på så kort tid, men jeg har aldri gjort det før, så kanskje jeg tar feil. 

Jeg har tenkt å leie ut umøblert, og tenker at det kan være mulig å tjene ca. 5000 kr/mnd pluss det jeg evt kan trekke fra på skatten utenom lånet. I tillegg får jeg jo verdiøkningen på huset, et trygt sted å bo om jeg trenger og lavere boliglån når jeg flytter inn. Høres ikke det fornuftig ut, da?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er et sted du er sikker på å bo, så hvorfor ikke. Du kan også trekke fra oppussingskostnader, eller vedlikeholdskostnader som ikke er påskjønning, men setter boligen tilbake i opprinnelig stand.

Anonymkode: 69a87...415

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Som sagt vil det kun være for maks to år. Jeg ser ikke for meg at slitasjen blir så voldsom på så kort tid, men jeg har aldri gjort det før, så kanskje jeg tar feil. 

Jeg har tenkt å leie ut umøblert, og tenker at det kan være mulig å tjene ca. 5000 kr/mnd pluss det jeg evt kan trekke fra på skatten utenom lånet. I tillegg får jeg jo verdiøkningen på huset, et trygt sted å bo om jeg trenger og lavere boliglån når jeg flytter inn. Høres ikke det fornuftig ut, da?

Husk at du må skatte 22% av det du tjener på utleien. Man får fradrag på kostnader knyttet til utleien, men det er ikke så veldig mye sånn totalt.

Anonymkode: bcf7a...6f6

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg tror ikke du skal tenke på at du tjener på å leie ut - men du vil få dekning for kostnadene dine. Jeg ville gjort dette selv, hvis jeg hadde hatt råd til det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...