Gå til innhold

Tips til en førstegangseier som har lyst på hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! Jeg har en stund nå tenkt på det å skaffe seg hund, men har ingen erfaring fra før. Jeg ønsker å gjøre det skikkelig, leser meg opp på nettsider og vil være 100% klar før jeg bringer inn et nytt medlem i husholdningen.

Jeg er enslig og bor i en 50kvd kjellerleilighet hjemme med masse hage og uteområder, da jeg er omringet av gårder og grøntområder. Men jeg jobber 100% som lærer og tenker på dette med valp og når jeg må på jobb.

Har dere noen gode tips til ei som vil tilegne seg all kunnskap hun kan før hun tar kontakt med oppdretter?

Ps. Tenker på å anskaffe golden retriever.

Endret av Smilii
Skrivefeil
Skrevet

Virker som at rasevalget er relativt fornuftig i hvert fall. Bare sørg for å kjøpe fra en anerkjent oppdretter, ikke noe tilfeldig på Finn. Stamtavle, sjekk helse på Dogweb.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Møt folk i hundemiljøet:) Selv hadde jeg aldri hatt hund, men dro på større hundeutstillinger og mindre rasespesialutstillinger for å tilegne meg kunnskap. Jeg oppsøkte lokale hundeklubber for å se på agility og lydighetstreninger og for å snakke med folk. Kontakt oppdretter tidlig, gjerne et par år i forveien. Da har dere tid til å bygge tillit til hverandre. Jeg er ingen utadvendt person, men min erfaring er at folk i hundemiljøet er bedrevitere, så dersom du er helt grønn, så får du alle verdens tips. Akkurat da kommer det godt med🤣 

Jeg var fast bestemt på at jeg skulle ha Nova Scotia Duck Tolling Retriever, men endte opp med en gjeterhundrase som passet bedre for meg. Nå, 8 år senere, har jeg to stk. En av dem er utstillingschampion og jeg er blitt stemplet i hundemiljøet som en med mye erfaring og kunnskap. 

Når det kommer til tid, så virker det ikke som det er rett tid for deg å få valp når du har 100% lærerstilling og er alene? En hund er mye arbeid de første to tre årene. Selv allierte jeg meg med besteforeldre og foreldre til å avlaste meg da mine var valp og jeg var i jobb. Besteforeldre mine var nylig pensjonert og kunne kjøre innom for å se hvordan det gikk med valpen alene hjemme. Og da hadde jeg allerede hatt henne en sommer. 

Lykke til:)

Anonymkode: 797cd...3dd

• Liker 2
Skrevet

Vi startet med golden retriever og det var en flott rase som førstegangshund. Kjøp fra en oppdretter som følger raseklubbens krav ang helse osv. Det beste for deg vil kanskje være å få en valp tidlig neste sommer, selv om det er vanskelig å få timet sånn. Lurt å ta kontakt med oppdrettere allerede nå, vært stor pågang de siste årene. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp registrert valp fra oppdretterlista til retrieverklubben

Skaff valp helt i begynnelsen av sommerferien, så du har mye tid å øve på å være hjemme alene. Hvis du har mulighet til å ha med valpen på jobb litt før sommerferien (om man har uteskole feks), er det fint for treningens skyld, da får du mer tid. 

Anonymkode: a003b...66e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruk masse tid på håndtering i starten. Ikke bruk tvang ved børsting og klipping av klør. Det kan gå bra, men det kan også ikke gå bra.

Anonymkode: 440bd...39b

• Liker 3
Skrevet

Jeg har søkt litt rundt på nett, og i og med at jeg har en jobb der jeg ikke kan ta ferie når jeg selv ønsker, så har jeg en veninne som har mulighet til å være i leiligheten på dagtid når jeg er på jobb. Hvordan stiller dere dere til dette? 

og tusen takk for mange gode tips :)

AnonymBruker
Skrevet
Smilii skrev (6 timer siden):

Jeg har søkt litt rundt på nett, og i og med at jeg har en jobb der jeg ikke kan ta ferie når jeg selv ønsker, så har jeg en veninne som har mulighet til å være i leiligheten på dagtid når jeg er på jobb. Hvordan stiller dere dere til dette? 

Det er en stor oppgave å passe på en liten valp 8 timer hver dag. De er søte, men de kan også være noen forferdelige krapyler. De færreste nyter valpetiden. De er for slitne til å nyte den. 

De første ukene i et nytt hjem er også noe av de viktigste ukene når det kommer til sosialisering, miljøtrening etc. Venninna di vil da måtte ta 50% av oppdragelsen. Stoler du på at hun vil gjøre alt på en måte du liker? Valpen bør også helst bli 6 mnd eller eldre før den må være alene 8 timer om dagen. Du bør derfor vente til sommeren før du går valp, slik at du har fri og kan legge inn tid og energi på å sosialisere og miljøtrene valpen. 

Beklager, men jeg synes det er dumt av enslige å få hund når man er borte 8 timer + reisetid hver dag. Hunder er flokkdyr. Så mye tid alene for en hund er deprimerende. Det er heller ikke realistisk å tro at du orker å gå 15-30 min tur på morgenen før jobb, 40-90 min etter jobb, og 15-30 min på kvelden hver eneste dag. Etter 8 timer på jobb + reisetid, eventuelle ærend (butikk f.eks) og nattesøvn, så vil ikke den hunden få vært med deg veldig mange timer i døgnet. 

Anonymkode: f8122...c57

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Begynn å pass hunder. Da ser du hva hunder krever og kan evt spørre etter spesifikke raser å passe. 

Siden du er lærer er det jo perfekt å få valp til neste sommer når du har ferie. Eller en omplasseringhund på feks 1-2år. I så fall er det lurt med en avtale på at hunden kan tilbakeleveres innen 1mnd dersom det viser seg at informasjonen om hunden ikke stemmer. Noen lyger og sier de har problemfri hund, men har fått allergi og må gi bort, også viser det seg at hunden har atferdsproblemer. 

Er uansett lurt å gå på kurs uansett om du har valp eller eldre hund. 

Noen raser passer godt til en eier, mens andre i familie. Lurt å fikke ut hva som passer.

Anonymkode: 949c9...b10

AnonymBruker
Skrevet
Smilii skrev (10 timer siden):

Synes det hørtes lurt ut, så lenge dere er enige om oppdragelse, og at veninnen din er inneforstått med at det er en god del jobb. Og gå gjerne på valpekurs begge to, hvis hun kommer til å mye med valpen å gjøre.

Anonymkode: a003b...66e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...