AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #1 Skrevet 31. juli 2021 Har ett barn på 5 år som alltid har tisset lite. Går svært sjelden på do på eget initiativ. Det er ikke uvanlig at hun tisser kun to ganger i døgnet. Og da er det jeg som må si at hun skal gå og tisse. Kan fint gå på do kl. 18 på kvelden og vente til langt utpå dagen (kl11). Vi tar henne med på do flere ganger i mellom disse tidspunktene, hun sitter på do, men det kommer ingenting. Hun har aldri vært noen stordrikker. Men når hun først tisser kommer det masse. Virker som hun ikke klarer å tisse om det ikke er mye som skal ut.. Dette har forresten vært sånn siden fødsel. Hun tisset lite som baby allerede, jeg tok det opp mange ganger men fikk bare beskjed om at så lenge hun var i fin form var det ingen bekymring rundt det. Men syns nå dette er litt rart? Er det flere som har barn som tisser så sjeldent? Anonymkode: 17666...340
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #2 Skrevet 31. juli 2021 Min er også 5 og tisser sjeldent. Men det er fordi hun er en mester i å holde seg 🙈 Anonymkode: 8b893...a58
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #3 Skrevet 31. juli 2021 Ikke barn, men jeg er sånn. Kan gå timevis uten å må gå dit. Har vært sånn hele livet. Anonymkode: 7389b...6f7 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #4 Skrevet 31. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Min er også 5 og tisser sjeldent. Men det er fordi hun er en mester i å holde seg 🙈 Anonymkode: 8b893...a58 Ts Holder barnet ditt seg så lenge også? Jeg har aldri turt og testa hvor lenge hun faktisk kan gå før hun går på do. Redd det kunne gått ett døgn og det er jo heller ikke bra. Hun har også hatt uvi tidligere, som ikke er så rart da hun går så sjelden... Anonymkode: 17666...340
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #5 Skrevet 31. juli 2021 Min jente på 5 år tisser om morgenen (kun hvis jeg sier hun må huske å tisse) og en gang på kvelden. Dette er i helgene. Vet ikke hvordan hun er i bhg. Hun drikker helt normalt, men er god til å holde seg.. Anonymkode: fdf15...6d0
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #6 Skrevet 31. juli 2021 Sønnen vår på fem tisser kl. 7 og 19 ca. Tisser da MASSE. Drikker mye og har aldri uhell. Tror det er normalt. Anonymkode: 9cd72...6db
Ulrikke Skrevet 31. juli 2021 #7 Skrevet 31. juli 2021 Har ei venninne som er prikk lik. Hun kan gå på do når hun står opp, og så nærmere leggetid igjen om kvelden kommer hun på at hun ikke har vært på do i løpet av dagen.... Datteren min er 15, og selv om hun ikke er SÅ ekstrem, så har hun mye bedre blærekapasitet enn meg. Kan godt være våken flere timer før hun går på do. Vil tro det er "innafor" 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #8 Skrevet 31. juli 2021 Så betryggende og høre det er flere! Da skal jeg prøve og stresse mindre med dette! Anonymkode: 17666...340
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #9 Skrevet 1. august 2021 Jeg synes ikke du bør stresse mindre med dette. Det høres unormalt og usunt ut. Det er nok både barn og voksne som tisser sjeldnere enn andre pga. større blærekapasitet, men før jeg ville konkludert med dette, ville jeg virkelig forsikret meg om at barnet får i seg nok væske. En 5 åring bør ha i seg opp mot 1,5 L drikke om dagen, så vidt jeg kan se etter litt googling (du kan høre med helsestasjonen for mer sikre tall), og så hadde jeg over noen dager i ferie/helg gjort nøye oppmålinger av hvor mye barnet drikker. Barn mister mye mer væske enn oss voksne gjennom huden pga stort kroppsareal per kilo etc, så de trenger mer væske enn man tror i forhold til størrelsen. Lenke til pediatrisk væskeutregningskalkulator : https://www.merckmanuals.com/professional/multimedia/clinical-calculator/maintenance-fluid-calculation-for-children Veldig mange voksne drikker mye mindre enn anbefalt, og overfører gjerne da slike drikkevaner til sine barn. Det å drikke ofte nok og mye nok er også en vane man må lære barnet. Min 5-åring tisser i alle fall 4-5-6 ganger om dagen vil jeg tro, og da kommer det også mye hver gang. Dersom hun ikke får i seg nok væske, ville jeg sørget for at hun fikk det, og sett om tissinga ikke da løser seg av seg selv. Er nok veldig sjeldent det er noe galt med systemet som skal si ifra at bæra er full, så vil nok tro at blæra til barnet ikke er full nok til at hun er totalt nøden. Når dette er sagt, er det vanlig at ban holder seg til aller siste skanse, da det finnes mye mer spennende ting å holde på med enn å sitte på do Anonymkode: 80caa...f7f 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #10 Skrevet 1. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes ikke du bør stresse mindre med dette. Det høres unormalt og usunt ut. Det er nok både barn og voksne som tisser sjeldnere enn andre pga. større blærekapasitet, men før jeg ville konkludert med dette, ville jeg virkelig forsikret meg om at barnet får i seg nok væske. En 5 åring bør ha i seg opp mot 1,5 L drikke om dagen, så vidt jeg kan se etter litt googling (du kan høre med helsestasjonen for mer sikre tall), og så hadde jeg over noen dager i ferie/helg gjort nøye oppmålinger av hvor mye barnet drikker. Barn mister mye mer væske enn oss voksne gjennom huden pga stort kroppsareal per kilo etc, så de trenger mer væske enn man tror i forhold til størrelsen. Lenke til pediatrisk væskeutregningskalkulator : https://www.merckmanuals.com/professional/multimedia/clinical-calculator/maintenance-fluid-calculation-for-children Veldig mange voksne drikker mye mindre enn anbefalt, og overfører gjerne da slike drikkevaner til sine barn. Det å drikke ofte nok og mye nok er også en vane man må lære barnet. Min 5-åring tisser i alle fall 4-5-6 ganger om dagen vil jeg tro, og da kommer det også mye hver gang. Dersom hun ikke får i seg nok væske, ville jeg sørget for at hun fikk det, og sett om tissinga ikke da løser seg av seg selv. Er nok veldig sjeldent det er noe galt med systemet som skal si ifra at bæra er full, så vil nok tro at blæra til barnet ikke er full nok til at hun er totalt nøden. Når dette er sagt, er det vanlig at ban holder seg til aller siste skanse, da det finnes mye mer spennende ting å holde på med enn å sitte på do Anonymkode: 80caa...f7f Som sagt er hun ingen stordrikker. Og drakk allerede som baby mindre enn hun skulle. Var på sykehuset også, men fikk bare beskjed om at så lenge hun var i fin form var alt ok. Jeg syns fortsatt det drikkes for lite. Men jeg får ikke gjort stort med det.. tilbyr drikke uten at det blir masete, men hun drikker bare ikke. Eneste jeg evt. kunne gjort er å gi sukkerholdig drikke, men det ønsker jeg heller ikke. Drikker ofte 300ml på natta (har drikkeflaske) ellers er det veldig lite gjennom dagen... Anonymkode: 17666...340
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #11 Skrevet 1. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Som sagt er hun ingen stordrikker. Og drakk allerede som baby mindre enn hun skulle. Var på sykehuset også, men fikk bare beskjed om at så lenge hun var i fin form var alt ok. Jeg syns fortsatt det drikkes for lite. Men jeg får ikke gjort stort med det.. tilbyr drikke uten at det blir masete, men hun drikker bare ikke. Eneste jeg evt. kunne gjort er å gi sukkerholdig drikke, men det ønsker jeg heller ikke. Drikker ofte 300ml på natta (har drikkeflaske) ellers er det veldig lite gjennom dagen... Anonymkode: 17666...340 Hmm, ok. Leste bare at hun ikke er en stordrikker, men forsto ikke at hun drikker såpass lite ut ifra HI. Hun er jo 5 år, så det bør jo gå å forhandle litt med henne. Ellers så kan jo isbiter i forskjellige farger og former være et lokkemiddel. Jeg ville prøvd å i alle fall lokket med én form for drikke jeg vet hun liker i løpet av dagen - juice, lettere smoothie, melk, tynn saft eller lignende. Bør absolutt ikke, som du sier, dytte i henne sukkerdrikke bare for å få henne til å drikke, men én om dagen av noe hun liker ville jeg gitt som standard. Er du redd for sukkeret, kan du jo heller redusere litt på sukkeret andre steder. Anonymkode: 80caa...f7f
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #12 Skrevet 1. august 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hmm, ok. Leste bare at hun ikke er en stordrikker, men forsto ikke at hun drikker såpass lite ut ifra HI. Hun er jo 5 år, så det bør jo gå å forhandle litt med henne. Ellers så kan jo isbiter i forskjellige farger og former være et lokkemiddel. Jeg ville prøvd å i alle fall lokket med én form for drikke jeg vet hun liker i løpet av dagen - juice, lettere smoothie, melk, tynn saft eller lignende. Bør absolutt ikke, som du sier, dytte i henne sukkerdrikke bare for å få henne til å drikke, men én om dagen av noe hun liker ville jeg gitt som standard. Er du redd for sukkeret, kan du jo heller redusere litt på sukkeret andre steder. Anonymkode: 80caa...f7f Ja det var lurt! Har forresten bestemt oss for å sjekke som du sa, hvor mye hun får i seg i løpet av døgnet. Men hva skjer om hun ikke får i seg nok? Hun har på en måte aldri fått det, tror jeg.. Anonymkode: 17666...340
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #13 Skrevet 1. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja det var lurt! Har forresten bestemt oss for å sjekke som du sa, hvor mye hun får i seg i løpet av døgnet. Men hva skjer om hun ikke får i seg nok? Hun har på en måte aldri fått det, tror jeg.. Anonymkode: 17666...340 Hmm.. Ja, det var det da 🤔 Jeg vet om flere folk som drikker lite, og jeg antar at kroppen på en måte justeres inn mot et mindre væskeinntak, ved at man for eksempel svetter mindre, skiller ut mindre vann i avføring etc. Det går nok greit å leve med, men det er jo ikke optimalt, så kan dere hjelpe henne og gjøre endringer nå mens hun er liten, ville jeg ha gjort det. For væske er veldig helsebringende for alle prosesser i kroppen. Nå som hun er så liten får hun kanskje ikke all verdens plager, men hun kan jo for eksempel bli plaget med hodepine når hun blir tenåring, treg mage eller lignende. Så får dere til å endre det, tenker jeg at det kan være veldig bra for henne på sikt. Samt det som blir nevnt her med gjennomskylling av blære, og evt. UVI. Jeg tror jeg ville prøvd med de lokkemetodene jeg nevnte. Alltid ha vannflaske tilgjengelig, også på dagen. Alltid sette fram vann ved måltider, kanskje til og med noen minutter før maten kommer på bordet, så kanskje barnet drikker av ren kjedsomhet. Kan også kjøpe ny fin vannflaske! Hver gang det kommer ny flaske i hus, drikker/tisser dattera mi som bare dét i noen dager, for da sitter hun å sutter på den nye skatten hun har fått hele dagen Tenker at om hun over en periode får i seg gradvis mer, så kanskje kroppen hennes begynner å etterspørre mer, og stabiliserer seg på et høyere væskeinntaksnivå. Ellers så går det jo an å taktisk velge kost som er mer væske i også, som supper, smoothie, bær, vannmelon, agurk osv. Men hadde lagt inn et forsøk på tilvenning gjennom drikke først. Og så kopierer jo barna gjerne vår atferd, så sett deg ned og drikk et stort glass vann og si "ahhh, det var godt, nå var jeg tørst, gitt!" Etter du har målt væskeinntaket hennes, og om du ønsker hjelp, er det kanskje litt lettere å få napp hos legen/helsestasjonen. De trenger ofte tall for at ting skal bli konkret. Om du viser til at hun bare får i seg for eksempel 2/3 av anbefalt væskebehov, og ber om hjelp med dét, kanskje de tar det litt mer seriøst/litt vanskeligere å avfeie. Anonymkode: 80caa...f7f 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #14 Skrevet 1. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hmm.. Ja, det var det da 🤔 Jeg vet om flere folk som drikker lite, og jeg antar at kroppen på en måte justeres inn mot et mindre væskeinntak, ved at man for eksempel svetter mindre, skiller ut mindre vann i avføring etc. Det går nok greit å leve med, men det er jo ikke optimalt, så kan dere hjelpe henne og gjøre endringer nå mens hun er liten, ville jeg ha gjort det. For væske er veldig helsebringende for alle prosesser i kroppen. Nå som hun er så liten får hun kanskje ikke all verdens plager, men hun kan jo for eksempel bli plaget med hodepine når hun blir tenåring, treg mage eller lignende. Så får dere til å endre det, tenker jeg at det kan være veldig bra for henne på sikt. Samt det som blir nevnt her med gjennomskylling av blære, og evt. UVI. Jeg tror jeg ville prøvd med de lokkemetodene jeg nevnte. Alltid ha vannflaske tilgjengelig, også på dagen. Alltid sette fram vann ved måltider, kanskje til og med noen minutter før maten kommer på bordet, så kanskje barnet drikker av ren kjedsomhet. Kan også kjøpe ny fin vannflaske! Hver gang det kommer ny flaske i hus, drikker/tisser dattera mi som bare dét i noen dager, for da sitter hun å sutter på den nye skatten hun har fått hele dagen Tenker at om hun over en periode får i seg gradvis mer, så kanskje kroppen hennes begynner å etterspørre mer, og stabiliserer seg på et høyere væskeinntaksnivå. Ellers så går det jo an å taktisk velge kost som er mer væske i også, som supper, smoothie, bær, vannmelon, agurk osv. Men hadde lagt inn et forsøk på tilvenning gjennom drikke først. Og så kopierer jo barna gjerne vår atferd, så sett deg ned og drikk et stort glass vann og si "ahhh, det var godt, nå var jeg tørst, gitt!" Etter du har målt væskeinntaket hennes, og om du ønsker hjelp, er det kanskje litt lettere å få napp hos legen/helsestasjonen. De trenger ofte tall for at ting skal bli konkret. Om du viser til at hun bare får i seg for eksempel 2/3 av anbefalt væskebehov, og ber om hjelp med dét, kanskje de tar det litt mer seriøst/litt vanskeligere å avfeie. Anonymkode: 80caa...f7f Og ikke minst, kule sugerør Som hun kan "prøve ut". Anonymkode: 80caa...f7f
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #15 Skrevet 1. august 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hmm.. Ja, det var det da 🤔 Jeg vet om flere folk som drikker lite, og jeg antar at kroppen på en måte justeres inn mot et mindre væskeinntak, ved at man for eksempel svetter mindre, skiller ut mindre vann i avføring etc. Det går nok greit å leve med, men det er jo ikke optimalt, så kan dere hjelpe henne og gjøre endringer nå mens hun er liten, ville jeg ha gjort det. For væske er veldig helsebringende for alle prosesser i kroppen. Nå som hun er så liten får hun kanskje ikke all verdens plager, men hun kan jo for eksempel bli plaget med hodepine når hun blir tenåring, treg mage eller lignende. Så får dere til å endre det, tenker jeg at det kan være veldig bra for henne på sikt. Samt det som blir nevnt her med gjennomskylling av blære, og evt. UVI. Jeg tror jeg ville prøvd med de lokkemetodene jeg nevnte. Alltid ha vannflaske tilgjengelig, også på dagen. Alltid sette fram vann ved måltider, kanskje til og med noen minutter før maten kommer på bordet, så kanskje barnet drikker av ren kjedsomhet. Kan også kjøpe ny fin vannflaske! Hver gang det kommer ny flaske i hus, drikker/tisser dattera mi som bare dét i noen dager, for da sitter hun å sutter på den nye skatten hun har fått hele dagen Tenker at om hun over en periode får i seg gradvis mer, så kanskje kroppen hennes begynner å etterspørre mer, og stabiliserer seg på et høyere væskeinntaksnivå. Ellers så går det jo an å taktisk velge kost som er mer væske i også, som supper, smoothie, bær, vannmelon, agurk osv. Men hadde lagt inn et forsøk på tilvenning gjennom drikke først. Og så kopierer jo barna gjerne vår atferd, så sett deg ned og drikk et stort glass vann og si "ahhh, det var godt, nå var jeg tørst, gitt!" Etter du har målt væskeinntaket hennes, og om du ønsker hjelp, er det kanskje litt lettere å få napp hos legen/helsestasjonen. De trenger ofte tall for at ting skal bli konkret. Om du viser til at hun bare får i seg for eksempel 2/3 av anbefalt væskebehov, og ber om hjelp med dét, kanskje de tar det litt mer seriøst/litt vanskeligere å avfeie. Anonymkode: 80caa...f7f Og de fleste juicetyper går fint an å blande ut 50/50 med vann, og de smaker fortsatt godt! Jeg gjør det stort sett selv, for synes det ofte blir for søtt med juice. Går også an å lage isbiter av eplejuice og ha de oppi vann. Lenke med flere tips: https://www.medicinenet.com/what_do_you_do_when_your_child_wont_drink_water/article.htm Høres jo litt voldsomt ut, men antar at dette er noe dere bare må holde på med en stund, og etter litt tid vil vanen være opprettet, og det vil gå av seg selv :) Anonymkode: 80caa...f7f
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #16 Skrevet 1. august 2021 Vært sånn hele livet jeg, går ikke mer enn 2-3 ganger i døgnet og kan helt fint gå et døgn uten Anonymkode: 3f7a4...b95
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #17 Skrevet 2. august 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hmm.. Ja, det var det da 🤔 Jeg vet om flere folk som drikker lite, og jeg antar at kroppen på en måte justeres inn mot et mindre væskeinntak, ved at man for eksempel svetter mindre, skiller ut mindre vann i avføring etc. Det går nok greit å leve med, men det er jo ikke optimalt, så kan dere hjelpe henne og gjøre endringer nå mens hun er liten, ville jeg ha gjort det. For væske er veldig helsebringende for alle prosesser i kroppen. Nå som hun er så liten får hun kanskje ikke all verdens plager, men hun kan jo for eksempel bli plaget med hodepine når hun blir tenåring, treg mage eller lignende. Så får dere til å endre det, tenker jeg at det kan være veldig bra for henne på sikt. Samt det som blir nevnt her med gjennomskylling av blære, og evt. UVI. Jeg tror jeg ville prøvd med de lokkemetodene jeg nevnte. Alltid ha vannflaske tilgjengelig, også på dagen. Alltid sette fram vann ved måltider, kanskje til og med noen minutter før maten kommer på bordet, så kanskje barnet drikker av ren kjedsomhet. Kan også kjøpe ny fin vannflaske! Hver gang det kommer ny flaske i hus, drikker/tisser dattera mi som bare dét i noen dager, for da sitter hun å sutter på den nye skatten hun har fått hele dagen Tenker at om hun over en periode får i seg gradvis mer, så kanskje kroppen hennes begynner å etterspørre mer, og stabiliserer seg på et høyere væskeinntaksnivå. Ellers så går det jo an å taktisk velge kost som er mer væske i også, som supper, smoothie, bær, vannmelon, agurk osv. Men hadde lagt inn et forsøk på tilvenning gjennom drikke først. Og så kopierer jo barna gjerne vår atferd, så sett deg ned og drikk et stort glass vann og si "ahhh, det var godt, nå var jeg tørst, gitt!" Etter du har målt væskeinntaket hennes, og om du ønsker hjelp, er det kanskje litt lettere å få napp hos legen/helsestasjonen. De trenger ofte tall for at ting skal bli konkret. Om du viser til at hun bare får i seg for eksempel 2/3 av anbefalt væskebehov, og ber om hjelp med dét, kanskje de tar det litt mer seriøst/litt vanskeligere å avfeie. Anonymkode: 80caa...f7f Tusen takk for ett veldig utfyllende god svar! Mange lure ideer der som jeg skal prøve ut. Takk! Anonymkode: 17666...340
Loff77 Skrevet 2. august 2021 #18 Skrevet 2. august 2021 Hadde ikke barnet vært i ‘’balanse’’ altså passe inn og passe ut hadde det fort blitt alvorligt dårlig, dette er nok helt ok;) 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå