Gå til innhold

Morgontimane med barn og skjermtid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en synder med nettbrett/tv. Men sitter inne med en del dårlig samvittighet for dette da jeg vet at det ikke er så bra. 
Men hva skal vi bruke morgontimene til? De er 2 og 4 og vokner mellom 6-8. Har ofte morninger der alt av vask og stell er gjort til kl 10 og dagen blir ekstremt lang. 
tips?

Anonymkode: ca56f...172

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kl 10 er da ikke så tidlig, da er det vel bare å komme i gang med dagen? Ta seg en tur ut, leke med lekene sine, tegne, lese bok, hva som helst?

Anonymkode: 7e0ab...3fa

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er en synder med nettbrett/tv. Men sitter inne med en del dårlig samvittighet for dette da jeg vet at det ikke er så bra. 
Men hva skal vi bruke morgontimene til? De er 2 og 4 og vokner mellom 6-8. Har ofte morninger der alt av vask og stell er gjort til kl 10 og dagen blir ekstremt lang. 
tips?

Slapp av, det er det du skal. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kl 10 er da ikke så tidlig, da er det vel bare å komme i gang med dagen? Ta seg en tur ut, leke med lekene sine, tegne, lese bok, hva som helst?

Ja altså om vi står opp kl 6 så er alt gjort. Dusj, rydding etter frokost, bok, spill, tur ja u name it.. Føler jeg avler rastløse barn for å lette min egen skyldfølelse

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja altså om vi står opp kl 6 så er alt gjort. Dusj, rydding etter frokost, bok, spill, tur ja u name it.. Føler jeg avler rastløse barn for å lette min egen skyldfølelse

Ja men i såfall er det vel tiden for at du setter deg ned med en kaffekopp og lar barna leke selv? ;)

• Liker 3
Gjest BethD
Skrevet

Her våkner ungen mellom 5 og 6 hver dag,helg som ukedag som ferie. Så nettbrett er greit brukt her og det har jeg ingen dårlig samvittighet for.. 

Hun ser mens jeg gjør husarbeid (for ja,når man står opp 5.30 er det greit mye man får gjort) også leker vi litt. Vi går på butikken, så ser hun litt mer… 

Når klokka blir 10.30 så er det tid for en hvil for oss begge… 

Gjest BethD
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Viktig å la barna kjede seg litt også. Ta deg en kaffekopp mens ungene leker. Har masse leker i stua… hun er 2 

Skrevet

Det er utarbeidet en veileder for skjermtid for barn. Mener å huske at det er helsedirektoratet. Vi prøver å følge den, max 2 timer skjermtid pr dag for datteren vår på 5 år. Det blir gjerne max 3 timer totalt på fridager...avhenger av vær, hvor langt vi kjører i bil, hvor tidlig hun våkner osv. Jeg synes det er veldig viktig å fremme andre interesser som ikke involverer skjerm! 

Skrevet

Det er helt uproblematisk at (små) barn har litt skjermtid hver morgen. Det er ikke sånn at det står mellom ingenting eller å sitte klistret til en skjerm hele sin våkne tid.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Åh takker for alle svar! Dere gjorde masse for selvfølelsen min i dag altså ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker alltid er det et bedre alternativ enn skjerm nå, hvis nei, så nekter jeg å ha dårlig samvittighet for det. Hvis det blir skjerm i mens jeg lager mat, eller skjerm i bil, eller skjerm fordi de er sutrete den siste tiden før legging, så er det ok. Alternativet er ikke så mye bedre. 

Anonymkode: ea49c...00c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

[…] eller skjerm fordi de er sutrete den siste tiden før legging, så er det ok. Alternativet er ikke så mye bedre. 

Bare vær obs på at søvnen kan forstyrres av skjerm for nær leggetid. Alternativet kan være å være sammen med barnet i en rolig aktivitet denne stunden. Eventuelt starte kveldsstell tidlig og bruke god tid på det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns morgenen blir bedre hvis vi spiser frokost, og så går ut. Barna her er 1,5 og 3,5. Vi går ut i nabolaget eller til en lekeplass/stengt barnehage. Jeg tar med kaffe på termokopp. Og noen ganger har vi med niste. Men det skal sies at det hender jeg bruker skjerm på morgenen jeg også. Morgentimene pleier å bli veldig mas og kjas her i ferien hvis vi ikke kommer oss ut og starter dagen. Den eldste kan gjerne tegne, leke med plastelina eller noe også, men den yngste her får ikke det helt til enda.

Anonymkode: 804c0...a8d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg syns morgenen blir bedre hvis vi spiser frokost, og så går ut. Barna her er 1,5 og 3,5. Vi går ut i nabolaget eller til en lekeplass/stengt barnehage. Jeg tar med kaffe på termokopp. Og noen ganger har vi med niste. Men det skal sies at det hender jeg bruker skjerm på morgenen jeg også. Morgentimene pleier å bli veldig mas og kjas her i ferien hvis vi ikke kommer oss ut og starter dagen. Den eldste kan gjerne tegne, leke med plastelina eller noe også, men den yngste her får ikke det helt til enda.

Anonymkode: 804c0...a8d

Syns det er litt pinlig å fere ut døra kl 7.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her bruker vi også litt skjerm om morgenen i helger og ferier, uten dårlig samvittighet. Frøkna er 2 år, og når hun starter (fri)dagen før kl. 7 så syns jeg det er helt greit med litt skjermtid om morgenen sånn at vi får en god start, og jeg/pappaen rekker å våkne litt. 

Skal vi ut på tur, altså noe annet enn verandaen/hagen så syns jeg det er greit å drøye til kl. 9. Da holder vi på med inneaktiviteter frem til det, og hun må absolutt leke selv mens jeg drikker kaffen min. 

Jeg tror det er en viktig ting, å la de leke selv, men gjerne sette i gang leken og følge opp med spørsmål underveis. Her er det i de minste en suksess, men nå er jeg høygravid med nr. 2, så har ikke all verdens mulighet til å leke på gulvet lenger.

Anonymkode: c4254...c4f

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Syns det er litt pinlig å fere ut døra kl 7.. 

Hvorfor i huleste er det pinlig? 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en tanke om at mye skjermtid gir barn som blir rastløse, og mister evnen til å underholde seg selv. Her er det gjerne litt skjermtid om morgenen, men vi begrenser hvor lenge. Frokost, litt leking for seg selv mens jeg har kaffekoppen min i fred og ro, og så går vi ut. Jeg synes dagen blir bedre med mye utetid. Nå på sommeren går vi gjerne på stranda, og blir der en god del timer. Der går tida mye av seg selv: litt bading, opp og spise litt og få varmen, bade mer. På en lekeplass underholder også barnet seg selv ganske lenge. Min er eldre, men også enebarn, så det er vanligvis ikke sånn at han har noen å leke sammen med.

Sånn ellers synes jeg du skal senke skuldrene litt, og gi slipp på den dårlige samvittigheten. Det høres ut som du stresser litt med å holde barna underholdt, uten at det er nødvendig.

Anonymkode: 4f558...387

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

tips?

Eh.. Man går ut. 

Anonymkode: d5029...dfb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Personlig har jeg vært svært negativ til skjerm, særlig for de minste barna. Nå er sønnen min 2 år, og de siste ukene i sommer har det sneket seg inn litt skjerm, dessverre. Det er ikke dårlig søplegreier, og kan helt klart finne positive ting ved skjermen (vi koser oss sammen, begreper, rolig stemning istedenfor en ilter masete unge rundt beina mine), MEN jeg liker fortsatt ikke skjermen. Det er usikkert hvordan dette påvirker barn. Jeg er redd for å fylle alle tomrommene med skjerm slik at barnet mitt ikke blir tålmodig og kreativ. Vil det påvirke synet hans? Vil det bli mas og krangling når han blir eldre? Hva kunne skjermtiden vært brukt til istedenfor skjerm (bok, pusle, bygge hytte, klosser osv.). 

Anonymkode: c650e...0d9

• Liker 2
Gjest WhisperingWind
Skrevet

I dag spilte ungen Playstation mens jeg trente på Ellipsemaskinen 😁😁😁

Han koste seg, jeg fikk trent🥳 Så var det ut i frisk luft med pappa frem til middag 😗

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...