Gå til innhold

Er intervalltrening viktig for å få god kondis?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg går bratte fjellturer og blir andpusten på den måten, men er det nok?

Anonymkode: d34fa...abc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg går bratte fjellturer og blir andpusten på den måten, men er det nok?

Spørs hva som er målet det 🙂 Du blir ingen verdenseliteutøver i 1500 meter løp av å gå fjellturer, men det er kanskje ikke heller det du vil?

Om du får et sunt og sterkt hjerte av å gå fjellturer? Ja, absolutt, og å være omringet av naturen har også mange andre gode helseeffekter! 👍

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sandum.PT skrev (43 minutter siden):

Spørs hva som er målet det 🙂 Du blir ingen verdenseliteutøver i 1500 meter løp av å gå fjellturer, men det er kanskje ikke heller det du vil?

Om du får et sunt og sterkt hjerte av å gå fjellturer? Ja, absolutt, og å være omringet av naturen har også mange andre gode helseeffekter! 👍

Fysioterapeuten sier jeg må trene intervall for å få god Kondis, det hjelper ikke gå vanlige turer, men jeg vet ikke helt om jeg enig.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fysioterapeuten sier jeg må trene intervall for å få god Kondis, det hjelper ikke gå vanlige turer, men jeg vet ikke helt om jeg enig.

Ts

Hvorfor skal du ha god kondis? Det er jo veldig relevant for spørsmålet. Skal du gå på turer slik du gjør nå så er det ikke noe poeng i å løpe intervaller om du ikke har noen spesiell interesse av det. Skal du bli rask eller utholdende så er det noe annet.

Anonymkode: f457d...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skal du ha god kondis? Det er jo veldig relevant for spørsmålet. Skal du gå på turer slik du gjør nå så er det ikke noe poeng i å løpe intervaller om du ikke har noen spesiell interesse av det. Skal du bli rask eller utholdende så er det noe annet.

Vet ikke helt om jeg er enig. Noe poeng er det.

om man legger inn en del høyintensitets motbakkeintervaller vil man meget raskt bygge terskel, øke O2 opptak og mer edfektivt frakte oksygen ut i muskulaturen. 

Da jeg trente meg opp, baserte jeg det stort sett på motbakkesprinter og andre motbakkeintervaller. 

Jeg går mye Fjell og toppturer. Aldri gått så «lett» som etter jeg begynte med det. Spratt opp som en fjellgeit. Tidligere gikk det mye tyngre og var avhengig av pauser på vei opp fjellene. Ikke nå mer.

La ikke inn en eneste joggetur/langtur i opptreningen. Kun motbakkesprint, bakkeintervaller og styrketrening.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du på disse fjellturene ligger flere minutter i de høyere intensitetssonene så vil du "bygge kondis". Om man går den samme flate turen i lavt tempo vil man på sikt selvsagt stagnere.

Men bratte fjellturer vil åpenbart øke oksygenopptaket til en utrent person. Også mosjonister vil få god effekt opp til et visst punkt.

Det er uklart hva fysioterapeuten legger i "kondis" og hvordan "fjelltur" defineres.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg vil anta at fysioterapeuten mener at vanlige gåturer ikke hjelper. Å gå opp bratte fjellsider hjelper, så lenge du får opp pulsen/blir andpusten.

Den beste aktiviteten du gjør er den som blir gjennomført ;) så det viktigste er at du liker det. Jeg elsker fjellturer selv! Tar fem av dem istedenfor en joggetur på asfalt ;) (det blir noen av dem også av og til da, litt mer tidseffektive)

Anonymkode: 8b4a5...246

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For å bli i best mulig form siden jeg har en skadet nakke/ rygg.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så lenge du blir andpusten, vil du få kondistrening. Intervalltrening kan være fint for å provosere fram en formtopp.

Anonymkode: ea6f4...895

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

For å bli i best mulig form siden jeg har en skadet nakke/ rygg.

Ts

Da er det vel helst muskler du trenger, og ikke oksygenopptak?

Anonymkode: ea6f4...895

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener intervalltrening fordi det gir meg bedre utholdenhet både når jeg løper lengre turer og når jeg går i fjellet. Men hvis du går fjellturer med en viss intensitet så vil du jo også få "bedre kondis" etterhvert. Det viktigste er, som mange påpeker, å finne en treningsform du liker!

Hvor ofte går du fjellturer og hvor lang tid bruker du på de? Hvis du vil forbedre kondisjon, så må du gjøre noe mere enn det du allerede gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For å styrke hjertet og øke O2-opptaket må du opp i rød sone. Høy puls altså. I disse sonene klarer du ikke være lenge. Så intervaller er desidert beste metode. Jo kortere intervallene blir jo større vil effekten vær utelukkende på hjertet og blodomløp. Jo lengre intervallene blir jo bedre blir kroppens evne til å frobrenne fett. Det er også dette du forbedrer ved lange fjellturer. 

Så ja intervaller er nesten synonymt med god kondis, men om du ikke trenger høy O2 trenger du heller ikke intervaller. 

Din fysio kan utdype dette for deg, men jeg regner med dette var nok for at du skal forstå hva det går ut på

Anonymkode: 11e52...cbf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det spørs på genene dine. Jeg kan fint løpe mila på rundt 40 min uten intervalltrening, men det er greit å bruke det for å toppe formen så man løper enda fortere, unngå skader, utvikler hurtighet og raskere får godt oksygenopptak. Skal sies at selv de profesjonelle distanseløperne bare trener 1,5-2 timer med høyintensiv trening mens de resterende 12-16 timene er rolige. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg tror det er lurest å trene sånn som man liker fordi da er det lettere å trene godt år etter år.

Det finnes mange slags intervalltreninger, og fartslek er en av dem, og det betyr å trå til ekstra når man har lyst. Jeg gjør dette ofte på sykkel og har enorm framgang. Hvis jeg prøver å kjøre fort så dukker det uansett opp en del høyintensitetsintervaller på turen der det er oppoverbakker. Noen ganger spurter jeg korte bakker på 30 til 70 sekunder med enorm intensitet, og andre ganger kjører jeg hardt en 6 minutters langbakke der jeg blir fryktelig sliten allerede etter 3,5 minutter og har det vondt på slutten.

Gå i fjellet med god fart er veldig bra trening.

AB i innlegg 11 nevnte styrketrening. Styrketrening er trolig mest effektivt for å bedre nakke og rygg. Du bruker fysioterapeut og fysioterapeuten er den eksperten som vet hvordan dette skal gjøres.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...