Gå til innhold

Spørsmål om klegg-stikk, hva gjelder for deg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde nettopp en interessant samtale med mannen. Noe jeg alltid har trodd var helt selvsagt, er tydeligvis ikke det for andre! Er litt overraska, og ble veldig nysgjerrig på hva som gjelder for andre.

Når jeg blir stukket av klegg, så svir det i det jeg blir bitt (og klasker til kreket) og en kort stund etterpå. Så ligger bittene i "dvale" i ca 2 dager, og så hovner de opp og begynner å klø intenst i perioder. Her klør jeg meg gjerne til blods hvis ikke jeg smører på noe. Dette varer ca 1 dag. Dette trodde jeg gjaldt alle.

Hos mannen derimot, så gjør selve stikket vondt. Også svir og klør det på bittstedet moderat noen timer utover samme dag, for så å forsvinne helt og bli borte.

Hva skjer med deg når du blir stukket av klegg?

Anonymkode: 890b6...31a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hos meg svir det med en gang, og gjør vondt en stund etterpå. Deretter får jeg noen dager med kløe/smerte, og jeg klør meg fort til blods. Men jeg har i utgangspunktet veldig sensitiv hud. 

Anonymkode: 5956c...f0d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det stikker skikkelig når kleggen biter. Får gåsehud. 
Det hovner opp og klør etterhvert, men ikke så lenge som 2 døgn. Stikkene er røde og klør lenge, de er der gjerne i flere uker hos meg. 

Anonymkode: a4eb0...e7a

AnonymBruker
Skrevet

Vondt når kleggen bit 

Klør ette ein dag, får store "sår". Dei vert raude og opphovna. Klør noko innforj$%#%a.. Dei klør i 4-5 dagar. 

Anonymkode: 6183a...25d

AnonymBruker
Skrevet

Vondt når den biter. Dersom jeg lar være å klø på det forsvinner det helt i løpet av et døgn ca. ofte mindre. Hvis jeg glemmer meg bort og klør på det blir det en kul som varer i dagevis.

Anonymkode: cf684...f5b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler Zyrtec eller annen allergimedisin dersom man blir bitt av klegg. Jeg har gått fra tallerkenstore hevelser til null reaksjon pga allergimedisiner. Jeg tar dem grunnet allen allergi, men en hyggelig bivirkning er effekten på instektbitt og null hangover etter fest.

Anonymkode: 8190b...99a

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vondt når kleggen bit 

Klør ette ein dag, får store "sår". Dei vert raude og opphovna. Klør noko innforj$%#%a.. Dei klør i 4-5 dagar. 

Anonymkode: 6183a...25d

Samme her. Kleggbitt er det verste jeg blir utsatt for. Hovner veldig opp og klør intenst fem dager eller mer. Har vært så ille at jeg sannsynligvis ville takket ja til amputasjon om jeg hadde mulighet. Har ikke funnet noe som hjelper, verken bedøvende krem eller anti-histaminer 😬

Endret av Jdz
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver stikker og biter om hverandre. Klegg biter faktisk. Den bruker kjevene til å bite. Mygg stikker med sugesnabelen.

Det er heldigvis så lenge siden jeg ble bitt av klegg at jeg ikke husker hvordan det artet seg.

Anonymkode: c3161...2bd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nok litt allergisk mot både mygg og klegg og har kraftig reaksjon. Vondt når han biter (stikker?), og så hovner det kraftig opp og begynner å klø ila kanskje en time. Diameter på hevelsen vil jeg anslå til  10-15 cm. Varer i ukesvis, men blir jo gradvis bedre helt til det blir borte.

Anonymkode: 8e378...f6b

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg ble bitt av en klegg for leden dag. Heldigvis så jeg den og klasket den vekk. Så knep jeg på stedet i håp om at giften ikke fikk tak. Klødde litt helt til å begynne med, men fikk ingen senere reaksjoner.

Myggstikk derimot ... 

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner at den stikker/biter og vifter den vekk (klarer ikke drepe). 

Legger ikke merke til stikket/bittet før jeg har kommet hjem og dusja og slappa av. Da begynner det å klø, og jeg gidder ikke å prøve å la være en gang. Det blir en stor rød klump, og jeg klør som regel til det blør. Det klør verre og verre i et par dager, så går det over. 

Jeg pleier å få 3-4-5-6 stikk/bitt om gangen. Jeg lurer på om samme kleggen flyr etter meg og biter/stikker flere ganger. Hadde det vært bedre å bare la den spise ferdig på første forsøk? 

Anonymkode: 03579...31c

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner at den biter, så merker jeg ikke noe mer før etter ca 2 dager. Da blir jeg rød, hoven og klør. Varer ett par-tre dager så borte. 
Sønnen min blir rød og hoven med en gang, klør en dag eller to så ferdig. Så virker som det er flere måter å reagere på :) 

Anonymkode: d9b92...3d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...