Tunique Skrevet 31. juli 2021 #1 Skrevet 31. juli 2021 Beslutningen om å sette inn soldater for å påse at folk ikke smitter hverandre i Sydney, møter motbør. Advokatforening mener det er et misbruk av militære styrker i et demokrati som Australia. https://www.nrk.no/urix/soldater-settes-inn-i-kampen-mot-smitte-i-sydney-_-motes-med-kritikk-1.15592282 6
Example Skrevet 31. juli 2021 #2 Skrevet 31. juli 2021 Å sette inn soldater på egen befolkning er ganske alvorlig. Problemet Australia står overfor er stort. De har nå kjørt en meget hard linje overfor viruset for å bli kvitt det, men det virker ikke. Smittetallene går ikke ned. Vaksinetempoet er også så tregt at folk ser ikke noen ende i disse tiltakene. De er snart nødt til å løse dette på en annen måte. Er det forresten fortsatt noen som skulle ønske de bodde i Australia, Thailand eller Vietnam nå? 7
Gjest Villfisker Skrevet 31. juli 2021 #3 Skrevet 31. juli 2021 Selvfølgelig er det misbruk. Militæret skal jobbe for folket, ikke mot folket.
T-Rex Skrevet 31. juli 2021 #4 Skrevet 31. juli 2021 Den der er vrien. I prinsippet er jeg helt enig i at militæret i et demokrati ikke skal brukes som reservepoliti. Samtidig er situasjonen krigslignende, det er virkelig alvorlig fare for tap av mange menneskeliv. Og det er et alvor mange dessverre ikke forstår. Da trengs det uortodokse virkemidler. Så tja. 1
Gjest Optimo Skrevet 31. juli 2021 #5 Skrevet 31. juli 2021 Det bor fem og en halv million mennesker i Sydney. Det er omtrent hele Norge i én by. Og i går var det 170 tilfeller? De har jo klikka helt. Om man først skal gå til det skrittet å bruke militæret, så er det ikke nå som smittetallene er mikroskopiske.
T-Rex Skrevet 31. juli 2021 #6 Skrevet 31. juli 2021 31 minutter siden, Optimo said: Det bor fem og en halv million mennesker i Sydney. Det er omtrent hele Norge i én by. Og i går var det 170 tilfeller? De har jo klikka helt. Om man først skal gå til det skrittet å bruke militæret, så er det ikke nå som smittetallene er mikroskopiske. Det er nå, i starten av en ny smittebølge, at australske myndigheter har en sjanse til å begrense utbruddet. Hvis ingenting gjøres, vil Australia oppleve de samme tilstandene som England har vært gjennom tidligere i pandemien. Husk at det er få vaksinerte i Australia, så deltaviruset vil slå mye hardere enn det gjør i Europa for tiden. 4
Gjest Optimo Skrevet 31. juli 2021 #7 Skrevet 31. juli 2021 T-Rex skrev (7 minutter siden): Det er nå, i starten av en ny smittebølge, at australske myndigheter har en sjanse til å begrense utbruddet. Hvis ingenting gjøres, vil Australia oppleve de samme tilstandene som England har vært gjennom tidligere i pandemien. Husk at det er få vaksinerte i Australia, så deltaviruset vil slå mye hardere enn det gjør i Europa for tiden. Det er mye man kan gjøre før man involverer militæret. Som vi diskuterer her til lands, tiltak må være forholdsmessige.
student86 Skrevet 31. juli 2021 #8 Skrevet 31. juli 2021 Det går an å prøve en rekke andre tiltak enn å sette inn militæret. Da viser de hvor liten tro de har på befolkningen. Det blir bokstavelig talt som å skyte spurv med kanoner. Det er heller ikke befolkningen sin feil at det foreløpig ikke er nok vaksiner til de som ønsker det. 2
T-Rex Skrevet 31. juli 2021 #9 Skrevet 31. juli 2021 1 minutt siden, student86 said: Det går an å prøve en rekke andre tiltak enn å sette inn militæret. Da viser de hvor liten tro de har på befolkningen. Det blir bokstavelig talt som å skyte spurv med kanoner. Det er heller ikke befolkningen sin feil at det foreløpig ikke er nok vaksiner til de som ønsker det. I utgangspunktet er jeg helt enig i det. Men det er nå en gang australske myndigheter som kjenner den australske befolkningen best. Slik jeg har forstått det, er det en del australiere som gir beng i mer normale tiltak,. 1
student86 Skrevet 31. juli 2021 #10 Skrevet 31. juli 2021 T-Rex skrev (Akkurat nå): I utgangspunktet er jeg helt enig i det. Men det er nå en gang australske myndigheter som kjenner den australske befolkningen best. Slik jeg har forstått det, er det en del australiere som gir beng i mer normale tiltak,. Det pleier å være en viss distanse mellom myndighetene og folk flest, så det trenger ikke å være slik at myndighetene nødvendigvis forstår folket så godt. Jeg vet ikke hva de har forsøkt av tiltak tidligere, så for all del, kan hende de har forsøkt mye, og vært kreative. Får håpe det. Leste at det var noen grupper som ikke lytter. Det vil som regel være noen som ikke gjør som de får beskjed om. Jeg mener det er drøyt å sette inn soldater. Det er myndighetenes ansvar å skaffe vaksiner til de som ønsker det, og det er også myndighetenes ansvar å formidle tillit, omsorg og ro, ikke begå maktmisbruk mot sitt eget folk. "Den som er veldig sterk, må også være veldig snill," er det noe som heter. Nå hauser de bare situasjonen opp enda mer. Leste at flere mennesker som allerede er i en vanskelig situasjon, ikke får det bedre av å se alle disse soldatene. 2
Example Skrevet 31. juli 2021 #11 Skrevet 31. juli 2021 Problemet for mange av de innbyggerne i disse bydelene sliter med å få hverdagen til å gå opp på grunn av de ekstreme tiltakene. For dem er tiltakene en større trussel enn viruset, slik det mange andre steder i verden hvor man sliter med å få folk til å høre etter. Da må myndighetene spørre seg selv om de gjør nok for å hindre at disse menneskene ikke opplever økonomisk ruin og/eller ekstrem fattigdom som følge av de allerede ekstreme tiltakene myndighetene setter inn. Folk ser heller ingen ende på problemet fordi tiltakene ikke virker til annet enn å utsette problemet. Smitten står stille, men går ikke ned. Man har ikke klart å skaffe nok vaksiner, og tidsperspektivet er ikke snakk om uker, men måneder. I Australia snakker man om "by the end of the year". Altså et tidsperspektiv på fem måneder frem i tid. De kan ikke holde befolkningen murt hjemme med portforbud i et halvt år. 7
Gjest Blondie65 Skrevet 31. juli 2021 #12 Skrevet 31. juli 2021 En annen av utfordringene til Australia - hvis jeg husker rett - er at de har satset alt på bare en vaksine. Og dermed ligger de langt etter med vaksiner.
_popcorn_ Skrevet 31. juli 2021 #13 Skrevet 31. juli 2021 Ryddet for brukerdebatt og svar til det. _popcorn_, mod
velociraptor Skrevet 1. august 2021 #15 Skrevet 1. august 2021 T-Rex skrev (På 31.7.2021 den 11.36): Det er nå, i starten av en ny smittebølge, at australske myndigheter har en sjanse til å begrense utbruddet. Hvis ingenting gjøres, vil Australia oppleve de samme tilstandene som England har vært gjennom tidligere i pandemien. Husk at det er få vaksinerte i Australia, så deltaviruset vil slå mye hardere enn det gjør i Europa for tiden. Jeg tenker at frihet er viktigere enn å unngå noen (prosentmessige) få dødsfall. Det er en grense for hvor lenge man kan holde på med nedstengninger før folk får nok, og de fleste steder tror jeg den grensen nærmer seg faretruende. 3
2ro Skrevet 1. august 2021 #16 Skrevet 1. august 2021 velociraptor skrev (3 minutter siden): Jeg tenker at frihet er viktigere enn å unngå noen (prosentmessige) få dødsfall. Det er en grense for hvor lenge man kan holde på med nedstengninger før folk får nok, og de fleste steder tror jeg den grensen nærmer seg faretruende. Jeg har snakket med folk der nede og de støtter ikke demonstrasjonene. De som demonstrerer er de samme som har drevet smitten. Det er de som har nektet å holde de strenge reglene og har festet osv. De har ødelagt for alle og nå demonstrerer de mot problemene de selv har skapt. Dette er samme gruppene som lager styr ellers også (ikke korona relatert også). Folk har ikke så veldig mye til overs for disse og kaller de noen ord som ikke bør gjentas. De ser det også nødvendig at politiet får hjelp fordi denne flokken oppfører seg sjokkerende og primitivt. Ikke mine ord. 2
velociraptor Skrevet 1. august 2021 #17 Skrevet 1. august 2021 2ro skrev (4 minutter siden): Jeg har snakket med folk der nede og de støtter ikke demonstrasjonene. De som demonstrerer er de samme som har drevet smitten. Det er de som har nektet å holde de strenge reglene og har festet osv. De har ødelagt for alle og nå demonstrerer de mot problemene de selv har skapt. Dette er samme gruppene som lager styr ellers også (ikke korona relatert også). Folk har ikke så veldig mye til overs for disse og kaller de noen ord som ikke bør gjentas. De ser det også nødvendig at politiet får hjelp fordi denne flokken oppfører seg sjokkerende og primitivt. Ikke mine ord. Det er mulig. Mine venner i Australia er derimot drittleie av corona-restriksjoner, mye likt vennene mine i Norge og USA. 5
2ro Skrevet 1. august 2021 #18 Skrevet 1. august 2021 velociraptor skrev (2 minutter siden): Det er mulig. Mine venner i Australia er derimot drittleie av corona-restriksjoner, mye likt vennene mine i Norge og USA. Alle er drittlei. Derfor er de forbannet på idioter som ødelegger for alle. 2
velociraptor Skrevet 1. august 2021 #19 Skrevet 1. august 2021 2ro skrev (7 minutter siden): Alle er drittlei. Derfor er de forbannet på idioter som ødelegger for alle. ja, f.eks. idiotiske myndigheter uten reell grensekontroll tenker du? 5
2ro Skrevet 1. august 2021 #20 Skrevet 1. august 2021 velociraptor skrev (Akkurat nå): ja, f.eks. idiotiske myndigheter uten reell grensekontroll tenker du? Mye har kommet fra karante hotellene fordi folk ikke har fulgt krav og retningslinjer. Joda, de som jobber der har også gjort noen generaltabber. Men det hjelper ikke at folk flokket seg sammen eller reiser rundt til områder også når de skal være i karantene. De har i det minste kraftige bøter for dette. All smitte har et utspring, hvordan det sprer seg blir påvirket av hvordan folk oppfører seg. 1
Anbefalte innlegg