Gå til innhold

Vektbegrensing nådd på beltestil, barnet er 10 år

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en 10-åring som veier 38 kg og er 145 cm høy. Som jeg har forstått det er hen for tung til å sitte i beltestol,  men det er det sikreste for banr under 12 år grunnet kroppens utvikling og hvor mye den tåler belastning ved en vent kræsj. Kan jeg bruke beltestolen likevel, hen får plass, og har jo 5 cm igjen på høyden...tenker at bilpute ikke gir samme beskyttelse som en beltestol når hen er under 12 år....

Anonymkode: 5b732...0d4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En 10 åring trenger ikke sitte i bilstol. 

Anonymkode: 647b3...545

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Dette ☝️

Anonymkode: 01bb3...643

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte bort beltestol da tiåringen nådde vektgrensen. Nå sitter beltet riktig også uten pute, så da sitter hun rett i setet. Min er høy for alderen, andre tiåringer har andre forutsetninger. 

Anonymkode: 26353...f41

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barn vokser forskjellig. Jeg tenker barnet er stort nok til å sitte uten stolen da. 

Anonymkode: 188b3...4cc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har hatt kontakt med trygg trafikk og der fikk jeg vite at barn bør sikres med beltestol om det finnes i bilen fram til 150 cm...vår stol kan brukes til 150 cm, til ca 12 års alder.......

AnonymBruker
Skrevet

Snapchat-1799423501.jpg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Eh det var ikke spørsmålet 

Anonymkode: c61f3...578

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vil tro at det er som med bakovervendte stoler, at vektgrensen er satt basert på vekten testdukkene som brukes har (derfor kan de ikke gå ut med garantier om at det er trygt lenger enn dét), men at det tryggeste likevel er å bruke best mulig sikkerhetsutstyr så lenge man får plass (bakovervendt sikrere enn beltestol, beltestol sikrere enn pute/ingenting). Skal ikke garantere det, men vil som sagt tro det er slik det er, hadde spurt i Facebookgruppen Bilstoler for sikkerhets skyld. Der er det flere mennesker med veldig mye kunnskap om temaet. 

Anonymkode: b19f3...3cf

• Liker 1
Skrevet

Slik jeg har forstått det er ikke vektgrense på beltestol et problem, da det  kun er fordi testdukka går til 36kg. I en kollisjon er det beltet i bilen som sikrer barnet og det tåler mye mer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er du fjern? https://bilstolvelgeren.no/valg/

Ts, bruk stolen om den passer. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Anonymkode: 447dc...110

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en på 42kg og 140cm som fortsatt bruker sete. Fikk beskjed om at maxgrensen på stolen ikke har noe praktisk betydning, det er bilens belte som er sikkerheten, stolen er for belteføring.

Anonymkode: dfbae...f76

• Liker 2
Gjest Albbas
Skrevet

I følge bilstolvelgeren.no bør barnet fortsatt sitte i stol eller på pute. :)

AnonymBruker
Skrevet

Beltestolens hovedfunksjon er riktig belteføring, så vekt har ingen ting å si 🙂 Men passer den enda ellers? Det er vanlig å måtte kjøpe ny beltestol etterhvert som de blir større også. 

Anonymkode: 2bc4e...53f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvordan kan du og likerne dine si dette uten å ha sett barnet i bilen? En 10åring er ytterst sjelden stor nok til å få riktig belteføring, og kroppen er langt fra moden nok til å takle beltet over magen i stedet for hofte/lår. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hmmm...lurer på om oss lave voksne også da egentlig burde sittet i bilstol? 🤔😂

-kvinne 43 år, 150 cm "høy"

Anonymkode: dbcf4...24d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Snapchat-1799423501.jpg

Altså.... Moren min er 149 høy (og nei, hun er ikke kortvokst, bare veldig lav. Skal hun sitte i beltestol da 😂? Selv er jeg 172 høy, men datteren min på 13 år er 148 cm. Ikke rakkern om jeg får henne inn i noen beltestol lenger. 

Anonymkode: a9fe6...c80

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hmmm...lurer på om oss lave voksne også da egentlig burde sittet i bilstol? 🤔😂

-kvinne 43 år, 150 cm "høy"

Anonymkode: dbcf4...24d

Nei, for skjelettet ditt er 43 år gammelt. En tiåring har ikke skjelettet til en voksen. 

Ellers er det noen lave voksne som også ville fått bedre belteføring med pute. I de fleste biler kan man justere bilbeltet ned da, det hjelper jo.

Anonymkode: e4f28...3bf

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Altså.... Moren min er 149 høy (og nei, hun er ikke kortvokst, bare veldig lav. Skal hun sitte i beltestol da 😂? Selv er jeg 172 høy, men datteren min på 13 år er 148 cm. Ikke rakkern om jeg får henne inn i noen beltestol lenger. 

Anonymkode: a9fe6...c80

Men hun burde sitte på pute - datteren din, altså. 

Anonymkode: e4f28...3bf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan kan du og likerne dine si dette uten å ha sett barnet i bilen? En 10åring er ytterst sjelden stor nok til å få riktig belteføring, og kroppen er langt fra moden nok til å takle beltet over magen i stedet for hofte/lår. 

Kroppen blir aldri moden nok til å tåle belte over magen ved kollisjon. Blir forferdelige skader på voksne også, med beltet feil plassert.

Anonymkode: 3d52b...b17

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...