AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #1 Skrevet 31. juli 2021 Skal gjøre historien så kort som mulig. Leieboer har ødelagt gulvet i leiligheten. De har fått flere sjanser og frister har blitt utsatt, til å prøve å rette opp i det( i håp om at de kan slippe å betale for nytt gulv + legging) og siste frist for å fikse var for noen dager siden. Samme dag som fristen gikk ut, bestemte de seg for å rive opp deler av gulvet for så å legge nytt gulv der de hadde revet opp. Dette ble jeg ikke informert om (vi hadde avtalt at de skulle få prøve en annen, siste løsning), dette var bare noe de satt i gang med. Greia er nå at de ikke fikk det til og at deler av leiligheten står uten gulv. Ny leietaker flytter inn snart. Her mener jeg det er rett og rimelig at leibeboerne betaler for gulv i det rommet det er snakk om og det det koster å legge gulvet + eventuelt leie så lenge leiligheten ikke er klar til innflytt av ny leieboer. Jeg mener og at min nye leieboer ikke skal betale leie så lenge gulvet ikke er i orden. ønsker innspill og råd da jeg er timelig fortvilet over situasjonen. Anonymkode: 1a3a1...cba 22
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #2 Skrevet 31. juli 2021 Jeg tenker du har rett, les her: https://www.vi.no/okonomi/nar-du-far-tilbake-bolig-med-skader/70872181 http://husleieloven.htu.no/utflytting/ http://husleieloven.htu.no/utflytting/#/utflytting-5F Anonymkode: 60e7e...ce9 6
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #3 Skrevet 31. juli 2021 Takk for innspill. Vi avtalte en kortere oppsigelsestid i forhold til det som sto i kontrakten, og det var de som selv ønsket en kortere tid og sa hvor lang tid de trengte til å fikse opp div. Kan dette ha noe å si ved en eventuelt tvistsak? At oppsigelsestiden ble kortere.. TS Anonymkode: 1a3a1...cba
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #4 Skrevet 31. juli 2021 Hva med depositum? Anonymkode: 97d4c...686 4
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #5 Skrevet 31. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva med depositum? Anonymkode: 97d4c...686 Har selvsagt depositum på dep.konto, men depositumet dekker nok ikke gulv + folk til å legge gulvet.. TS Anonymkode: 1a3a1...cba 7
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #6 Skrevet 31. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): leietaker flytter inn snart. Her mener jeg det er rett og rimelig at leibeboerne betaler for gulv i det rommet det er snakk om og det det koster å legge gulvet + eventuelt leie så lenge leiligheten ikke er klar til innflytt av ny leieboer. Nåværende leietakere må betale husleie for ny leietakers midlertidige husvære. Dvs. at de skal betale for leie av leilighet, hotell eller annet egnet oppholdssted for din nye leietaker frem til leiligheten er reparert og ny leietaker kan flytte inn. De skal selvfølgelig også betale for reparasjon av de skader de har påført boligen, samt husleie for boligen ettersom de fremdeles "okkuperer" den. Dette er en klar sak, så bare stå på ditt og du vil vinne frem. Anonymkode: 38a6f...f7a 23
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #7 Skrevet 31. juli 2021 Hvordan har de klart å ødelegge gulvet? Er det narkomane? Anonymkode: e0a96...efe 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #8 Skrevet 31. juli 2021 Ta gode bilder og send saken til Husleietvistutvalget. Anonymkode: 3d6ee...ef7 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #9 Skrevet 31. juli 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Nåværende leietakere må betale husleie for ny leietakers midlertidige husvære. Dvs. at de skal betale for leie av leilighet, hotell eller annet egnet oppholdssted for din nye leietaker frem til leiligheten er reparert og ny leietaker kan flytte inn. De skal selvfølgelig også betale for reparasjon av de skader de har påført boligen, samt husleie for boligen ettersom de fremdeles "okkuperer" den. Dette er en klar sak, så bare stå på ditt og du vil vinne frem. Anonymkode: 38a6f...f7a Hva tenker du om dette under da? Takk for innspill. Vi avtalte en kortere oppsigelsestid i forhold til det som sto i kontrakten, og det var de som selv ønsket en kortere tid og sa hvor lang tid de trengte til å fikse opp div. Kan dette ha noe å si ved en eventuelt tvistsak? At oppsigelsestiden ble kortere.. TS Anonymkode: 1a3a1...cba 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #10 Skrevet 31. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva tenker du om dette under da? Takk for innspill. Vi avtalte en kortere oppsigelsestid i forhold til det som sto i kontrakten, og det var de som selv ønsket en kortere tid og sa hvor lang tid de trengte til å fikse opp div. Kan dette ha noe å si ved en eventuelt tvistsak? At oppsigelsestiden ble kortere.. TS Anonymkode: 1a3a1...cba Er litt usikker på om jeg har forstått deg riktig, så prøver meg på en gjenfortelling av det du skriver. Gi beskjed om jeg har misforstått. Oppsigelsestiden var opprinnelig tre måneder, men leietaker ønsket å flytte raskere enn det og mente at han kunne reparere skadene på kortere tid enn det. Du fikk ordnet med ny leietaker som skal flytte inn før oppsigelsestiden til forrige leietaker utløper, og godkjente derfor nåværende leietakers forespørsel om forkorting av oppsigelsestiden. I hovedinnlegget skriver du at nåværende leietaker har fått flere sjanser til å reparere skadene, og at siste frist nå er utløpt uten at de har lyktes. Jeg lurer derfor på; er den opprinnelige oppsigelsestiden utløpt? Er den forkortede oppsigelsestiden utløpt? Hvilke forslag til løsning har nåværende leietaker? Når du skriver at de har revet opp gulvet, betyr det at de har ødelagt det på en slik måte at det ikke kan legges tilbake og slipes, men må kastes? Uten at jeg vet hvilke skader de opprinnelig påførte gulvet, kan de fleste vanlige skader på tregulv repareres ved sliping. Fikk dere takst på reparasjon før de rev gulvet, bør dere antagelig få ny takst nå ettersom de har påført boligen ytterligere skade enn opprinnelig. Anonymkode: 38a6f...f7a 7
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #11 Skrevet 31. juli 2021 Jeg forstår ikke helt hvordan det kan kreve så mye folk p legge et gulv, og det svarte du ikke på sist du snakket om dette gulvet heller? Anonymkode: c31be...416 2
jabx Skrevet 31. juli 2021 #12 Skrevet 31. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg forstår ikke helt hvordan det kan kreve så mye folk p legge et gulv, og det svarte du ikke på sist du snakket om dette gulvet heller? Anonymkode: c31be...416 Hvordan det kan kreve hva? 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #13 Skrevet 31. juli 2021 jabx skrev (1 time siden): Hvordan det kan kreve hva? Hun mener at å legge et simpelt gulv krever mange folk og mer penger enn et depositum. Sist vi la gulv her hjemme på 85kvm krevde det meg, mannen og broren min, ingen spesielt superhandy, to dagers jobb. Med mindre dette er et gulv av gull som må legges av helt ekstreme mennesker så kan jeg ikke se at et depositum ikke skal dekke det? Anonymkode: c31be...416 26
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #14 Skrevet 31. juli 2021 Har de revet opp grunnmuren med dette gulvet siden det er helt ubeboelig og krever en langt høyere sum enn hva depositum er? Vanlig depositum er minst det dobbelte av hva en månedsleie er, men aller vanligst er det vel med 3Xmånedsleie. Skjønner ikke hvordan det skal koste mer enn dette om det normalt gulv i en normal leilighet det er snakk om? Anonymkode: 734fd...073 19
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #15 Skrevet 31. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har de revet opp grunnmuren med dette gulvet siden det er helt ubeboelig og krever en langt høyere sum enn hva depositum er? Vanlig depositum er minst det dobbelte av hva en månedsleie er, men aller vanligst er det vel med 3Xmånedsleie. Skjønner ikke hvordan det skal koste mer enn dette om det normalt gulv i en normal leilighet det er snakk om? Anonymkode: 734fd...073 Dette svarte ikke ts på siste hun hadde tråd om dette heller. Anonymkode: c31be...416 8
Strange Doll Skrevet 31. juli 2021 #16 Skrevet 31. juli 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hun mener at å legge et simpelt gulv krever mange folk og mer penger enn et depositum. Sist vi la gulv her hjemme på 85kvm krevde det meg, mannen og broren min, ingen spesielt superhandy, to dagers jobb. Med mindre dette er et gulv av gull som må legges av helt ekstreme mennesker så kan jeg ikke se at et depositum ikke skal dekke det? Anonymkode: c31be...416 Det spørs jo hvor mye hun har tatt i depositum, om det både skal handles inn gulv og de skal betale noen for å legge det kan det jo koste litt. 7
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #17 Skrevet 31. juli 2021 Hva legger du i ødelagt gulv? Vi leide en gang av ei som krevde at det ikke var spor av bruk i det hele tatt. Helt ekstremt, vi tok følgelig masse bilder ved innflytting. Andre jeg kjenner har kommer til ramponert bolig som har blitt brukt som narkoreir. Anonymkode: b9543...321 8
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #18 Skrevet 31. juli 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hun mener at å legge et simpelt gulv krever mange folk og mer penger enn et depositum. Sist vi la gulv her hjemme på 85kvm krevde det meg, mannen og broren min, ingen spesielt superhandy, to dagers jobb. Med mindre dette er et gulv av gull som må legges av helt ekstreme mennesker så kan jeg ikke se at et depositum ikke skal dekke det? Anonymkode: c31be...416 Hvorfor skal utleier bruke av sin private tid til å legge nytt gulv som en leietaker har ødelagt? Det er jo ikke sikkert at vedkommende har tid, heller. Det er da fullt forståelig at man velger å bruke fagfolk til gulvlegging? Anonymkode: 60e7e...ce9 37
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #19 Skrevet 31. juli 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Skjønner ikke hvordan det skal koste mer enn dette om det normalt gulv i en normal leilighet det er snakk om? Tenkte det samme, og om gulvet (og leiligheten) er såpass spesiell, så er vel leia satt deretter skulle man tro? Anonymkode: e61b2...519 4
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #20 Skrevet 31. juli 2021 Høres snedig ut at det ikke går an å bo der, hva har leietakerne egentlig gjort? Jeg antok vi snakket om gulvbelegg, men det høres jo egentlig ut som de har revet opp hele etasjeskillet. Anonymkode: e61b2...519 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå