Gå til innhold

Å unne seg selv- dårlig samvittighet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dyrt for meg å dra på kjøpesenter.. ryker flere tusen. Blir alltid litt klær og nips, klær til barna, litt interiør og div. 
nå skal det sies jeg sjelden drar inn i byen på shopping, kjøper kun det jeg trenger eller bruker det jeg allerede har.. men i dag ble det litt mye. Er ikke vant til å bruke penger på meg selv. Og når jeg først gjør det blir jeg nesten litt svimmel. 
men fortjener nye sko da jeg kun har 3 par utslitte joggesko. 
flere som har det slik? Dårlig samvittighet når han unner seg noe selv? Aldri dårlig samvittighet når jeg kjøper til barna, kun meg selv 

Anonymkode: 739ee...2f2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå bruker jeg veldig sjelden flere tusen kroner på kjøpesenter. Men her unnet jeg meg nye sandaler da de gamle var utslitt. Så du fortjener så absolutt nye sko. Det er ikke et luksuskjøp synes jeg.

Interiør og nips handler jeg svært sjelden. Men så lenge du har råd til å bruke så mye penger på kjøpesenter så trenger du ikke å ha dårlig samvittighet. Klær til barn er dyrt.

Jeg unner meg nye klær sjelden.

Anonymkode: 73d33...e32

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Med mindre skoene gjør at dere ikke kan betale regninger eller spise så ser jeg ikke problemet? 

Skrevet

Jeg får stadig kjeft av kjæresten for at jeg ikke unner meg noe - tightsene har malingsflekker og er for store, joggeskoene har hull, trusene er utslitte og for store - jeg har det sånn som deg, klarer ikke kjøpe til meg selv, kun til barna. Men det er lov å kjøpe seg noe man trenger. Og av og til noe man bare har lyst på, så lenge du har råd til det. 

AnonymBruker
Skrevet

Både jeg og mannen er sånn. Jeg må f.eks. si til ham "Nå MÅ du faktisk ha nye sko. Og ikke kjøp de billigste, du trenger noen ordentlige siden du går så mye." Og samme andre veien. Vi er bedre på å unne hverandre ting enn oss selv. ;)

Men null problem med å kjøpe ting til barnet, kjøper gjerne plagg som koster mer enn det som kunne falle meg inn å bruke på et plagg til meg selv. Egentlig helt ulogisk siden mine klær varer lenger ettersom barnet vokser ut av dem. 😛

Anonymkode: 42bbc...804

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Både jeg og mannen er sånn. Jeg må f.eks. si til ham "Nå MÅ du faktisk ha nye sko. Og ikke kjøp de billigste, du trenger noen ordentlige siden du går så mye." Og samme andre veien. Vi er bedre på å unne hverandre ting enn oss selv. ;)

Men null problem med å kjøpe ting til barnet, kjøper gjerne plagg som koster mer enn det som kunne falle meg inn å bruke på et plagg til meg selv. Egentlig helt ulogisk siden mine klær varer lenger ettersom barnet vokser ut av dem. 😛

Anonymkode: 42bbc...804

Godt å høre viner flere i samme båt.. det blir liksom hus, regninger, barna som som er første pri, og litt til sparing. Sparing er viktigere enn å kjøpe meg nye sko eller klær. 
da jeg var 20 shoppet jeg masse klær, men da hadde jeg ikke noe annet å bruke penger på. 
Jeg går fortsatt med amme bh er som jeg kjøpte for 15 år siden liksom.. de er gode, men nå var det nok. Kjøpte meg 5 nye bh er før sommeren. Føler meg så mye bedre med nye. 
men det er så lett å ikke unne seg noe.. og når en først gjør det blir en svimmel av dårlig samvittighet.. 

Skrevet

Kanskje du kan finne noe å unne deg som ikke medfører forbruk? Sove ekstra lenge en dag? Gå i pysjen til 12? Snakke i en time med en gammel venn når du kunne ha vasket? Karbad der du ser på Netflix og drikker noe godt samtidig?

For all del, kjøp skikkelig tøy hvis du trenger det, men omklassifiser det til fornuftig innkjøp, ikke unning.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dyrt for meg å dra på kjøpesenter.. ryker flere tusen. Blir alltid litt klær og nips, klær til barna, litt interiør og div. 
nå skal det sies jeg sjelden drar inn i byen på shopping, kjøper kun det jeg trenger eller bruker det jeg allerede har.. men i dag ble det litt mye. Er ikke vant til å bruke penger på meg selv. Og når jeg først gjør det blir jeg nesten litt svimmel. 
men fortjener nye sko da jeg kun har 3 par utslitte joggesko. 
flere som har det slik? Dårlig samvittighet når han unner seg noe selv? Aldri dårlig samvittighet når jeg kjøper til barna, kun meg selv 

Herregud...

Anonymkode: 176a3...558

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...