Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei du med mildt/moderat hørseltap, hvor jobber du, og blir du sliten? Hva hjelper deg i såfall? Har selv lett hørseltap på et øre men blir forferdelig sliten i jobben som krever god hørsel. Vurderer ny jobb. 

Anonymkode: 40af8...c23

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jobber i offentlig forvaltning og prater med folk hele dagen, men har høreapparat som er tilpasset behovene mine og som kan reguleres via app alt ettersom, så det går veldig bra. Det var mer slitsomt før jeg fikk disse, for da leste jeg ubevisst mye på leppene og gjettet meg mye frem til hva folk sa. Det var også en periode med tilvenning til hjelpemidlene som var slitsom, men det gikk overraskende raskt. 

Anonymkode: e84f7...f7c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jobber i offentlig forvaltning og prater med folk hele dagen, men har høreapparat som er tilpasset behovene mine og som kan reguleres via app alt ettersom, så det går veldig bra. Det var mer slitsomt før jeg fikk disse, for da leste jeg ubevisst mye på leppene og gjettet meg mye frem til hva folk sa. Det var også en periode med tilvenning til hjelpemidlene som var slitsom, men det gikk overraskende raskt. 

Oi, så bra! Har du mildt eller moderat hørseltap? Og jobber du 100%? 

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hei du med mildt/moderat hørseltap, hvor jobber du, og blir du sliten? Hva hjelper deg i såfall? Har selv lett hørseltap på et øre men blir forferdelig sliten i jobben som krever god hørsel. Vurderer ny jobb. 

Jeg har fått litt dårligere hørsel og jobber i kontorlandskap, vi har mange møter, med varierende antall deltakere. Noen snakker alltid tydelig og jeg oppfatter normal, tydelig tale helt fint uten høreapparatene. Andre er knapt hørbare med dem på.

Det er overhodet ikke tilrettelagt. Jeg har 3 nivåer på høreapparatene, litt, mer + teleslyngeinnstilling. Det finnes ikke i lokalene.  Det er ikke bare å kreve kreve heller, for vi bruker flere møterom og lokaler. Dessuten har jeg jo klart det sånn noenlunde.  Jeg har fått en liten, bærbar teleslyngesak hos hjelpemiddelsentralen, men da hører jeg mye ulyder, skraping i papir, mus på bordet, knitring osv.  Det fungerer, men jeg blir litt sliten. Det er verst etter lange møter. Da finner jeg et stillerom og jobber videre i en stund.
Det er også summing og susing fra maskinene og ventileringsanlegget og lyder fra kolleger som snakker med de rundt seg og telefoner som ringer et eller annet sted.

Jobben er nesten det eneste sted jeg egentlig trenger høreapparatene, så de pakker jeg ned og legger i sekken før jeg drar hjem. Nå jobber jeg bare litt, og er egentlig på vei ut, og det med hørselen betyr ikke så mye lenger. Hjemmekontor er veldig fint, selv om jeg savner kollegene.  Det er ikke pga hørselen jeg slutter, jeg har jobbet fullt før det siste året. Det er ikke så lenge til jeg blir pensjonist. 

Endret av Hvemsomhelst
Skrevet

Samboer er døv på ett øre og nedsatt hørsel på det andre øret. Han har fått høreapparater som har gitt ham et nytt liv (han har slike som gjør at han kan høre på begge ører). 

Han jobber i omsorgsyrke som involverer mye menneskekontakt. Uten hørapparatene ble han ekstremt sliten og var helt skutt etter jobb, men etter han fikk høreapparatene kan han enkelt få med seg samtaler, og han slipper også mye av det han føler tidligere har vært "bakgrunnsstøy". 

Det å kun høre på ett øre er svært belastende og slitsomt, og ikke minst føler man at man går glipp av mye, og det er lett å bli litt mistenksom og føle seg utenfor. Samboer gikk hele tiden å si hæ, og han følte det veldig vondt at han ikke klarte å følge med. 

Har du hørt med legen om du kanskje kan få høreapparat tilpasset? Samboer har virkelig blitt en ny mann etter at han fikk dem, og det er virkelig morsomt å se. :) 

• Liker 1
Skrevet

Har moderat/sterkt hørselstap på ene øret (det varierer). Sliter i tillegg med forvrengt lyd og tinnitus. Har høreapparat, og det hjelper litt.

Jeg måtte gi opp forrige jobben pga dette. Har nå kontorjobb, hvor mesteparten av klientkontakt går over e-post. Noe digital møtevirksomhet, og da må jeg gjerne ha lyden svært høyt, så finner meg et isolert enerom 😅

Blir veldig sliten av mye møtevirksomhet, av mange samtaler med kolleger (må anstrenge meg veldig for å følge samtalen). Og jeg unngår kantina, der er det for mye romklang og bakgrunnsstøy, så jeg blir helt sprø. Det er litt slitsomt, men jeg har funnet egne tilpasningsmåter som fungerer for meg (og så har jeg en grei sjef).

Hjemmekontor det siste året har vært helt gull for meg 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Oi, så bra! Har du mildt eller moderat hørseltap? Og jobber du 100%? 

Jeg er usikker på hvor grensen går for mildt eller moderat hørselstap, men for meg oppleves det som å ha et stort hørselstap da tilstanden er av typen som utvikler seg så jeg husker hvordan det var å høre bedre. Jobber fullt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...