Heidi. Skrevet 30. juli 2021 #1 Skrevet 30. juli 2021 Hei, jeg er 19 år og skal begynne på mitt siste år på VGS (taf - fire år) nå til høsten. Jeg har tenkt en del på hva jeg vil videre i livet mitt etter VGS og er ganske bestemt på å bli ingeniør. Problemet er bare at jeg er veldig skolelei og vil ta et friår. Jeg har sett en del på folkehøyskole der jeg vil fokusere på ski og friluftsliv. Det som er dumt er at det er så ekstremt dyrt, jeg jobber og er lærling (samtidig som jeg tar studiespesialisering) så jeg tjener penger, så det er ikke et problem å betale for linjen. Det som jeg bekymrer meg over er om det er verdt det. Det er 140 000 kr som jeg kommer til å bruke på opplevelser og gøy, men det er også 140 000 kr som jeg kunne ha spart til det faktiske studiet jeg skal på videre i livet. Foreldrene mine støtter heller ikke valget mitt, de mener det er bortkastede penger og at jeg kaster vekk et helt år av livet mitt på ubetydelige greier. Men folkehøyskole på den linjen jeg vil på får jeg oppleve ekstremt mange ting som jeg alltid har drømt om å gjøre. Jeg er også en person som hiver meg på alt og ender opp med å forelske meg i det. Jeg vet at jeg vil like det året, men foreldrene mine skremmer meg vekk og sier det er bortkastet og at de blir skuffet over meg hvis jeg gjør det. I tillegg har jeg en kjæreste på 2 år så langt, 3 år til neste år. Det blir da et langdistanseforhold, og jeg er redd vi kommer til å slå opp eller lignende, tenkte egentlig ikke noe på det før mamma kom å sa at vi kommer til å slå opp når vi ikke får se hverandre så mye. Det jeg lurer på er om folkehøyskole er bortkastet eller verdt det, gjerne del egne erfaringer. Det samme når det gjelder langdistanseforhold, tror dere et langdistanseforhold der vi bare får sett hverandre hver tredje måned vil vare? Takk for svar på forhånd!
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #2 Skrevet 30. juli 2021 Drit i foreldrene dine! Gjør som du vil og ta et år på folkehøyskole! Du får jo lån og stipend! Og ikke minst masse gøye opplevelser og nye venner og erfaringer og ja, ganske mye positivt som er bra og ta med seg videre! Om forholdet mellom deg og kjæresten er ment for å vare så klarer dere dette! Jeg angrer veldig på at jeg ikke tok et år på fhs og gikk direkte fra fireårig vgs (tok siste året over to år) og rett på studier… Anonymkode: ffcca...9de 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #3 Skrevet 30. juli 2021 Det var 100% verdt det for min del. Møtte alle de beste vennene mine der, møtte mannen min der, ville gjort det igjen om jeg kunne. Men ikke under en pandemi. Tviler på alle aktivitetene og reisene ville blitt like artige med restriksjonene vi har nå. Anonymkode: 0d06e...aae 1
Heidi. Skrevet 30. juli 2021 Forfatter #4 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det var 100% verdt det for min del. Møtte alle de beste vennene mine der, møtte mannen min der, ville gjort det igjen om jeg kunne. Men ikke under en pandemi. Tviler på alle aktivitetene og reisene ville blitt like artige med restriksjonene vi har nå. Anonymkode: 0d06e...aae det som er greit for min del er at det er 1 år til jeg eventuelt skal på folkehøyskole, håper at restriksjonene er over inntil da!
Hengebuksvinet Skrevet 31. juli 2021 #5 Skrevet 31. juli 2021 Husk at du kan få lån og stipend, som dekker mye. 1
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 31. juli 2021 #6 Skrevet 31. juli 2021 Folkehøyskole er ikke bortkastet, jeg gikk selv på folkehøyskole var 17 da, og det er ett av de beste årene jeg har hatt, angrer ikke ett sekund.
princeofithilien Skrevet 31. juli 2021 #7 Skrevet 31. juli 2021 Det er verdt hver eneste krone, det lover jeg deg! Jeg har bare gode minner fra folkehøyskolen, hadde det gøy hver eneste dag, og lærte veldig mye! Det er virkelig et verdifullt år, du får minner for livet, og kanskje også venner for livet! 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #8 Skrevet 31. juli 2021 Jeg var i samme situasjon som deg etter videregående. Litt skolelei og usikker på hva jeg skulle studere. For meg var Folkehøyskole et skikkelig dårlig valg. Jeg syns alle var umodne og kjedet meg grunnet manglende intellektuell stimuli. Jeg startet på universitetet etter det og det var 100 ganger gøyere. Jeg ville undersøkt muligheten for å jobbe i stedet, evt militæret. Anonymkode: 62f38...9cc 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #9 Skrevet 31. juli 2021 Tja. Jeg gikk på folkehøyskole. Det var helt greit, men ikke noe å juble over. Det var mye gøyere å reise for meg selv årene etter. Da reiste jeg rundt i verden i flere måneder om gangen, gjorde akkurat det jeg ville, tok dykkerkurs, bodde på hosteller og ble kjent med andre backpackere fra hele verden. Mange av disse har jeg fortsatt kontakt med, og kan dra på besøk hos de i hjemlandet om jeg føler for det. Har også hatt besøk av noen av de her i Norge. Det beste var at jeg bare bare brukte rundt 50 tusen. Senere meldte jeg meg på et internship hos GVI i 6mnd. De har programmer over hele verden, og det kostet meg vare 40 tusen. Folkehøyskoler er akkurat det: skole. Man har ikke særlig mye frihet, man må møte opp ellers får man fravær, og det blir konsekvenser om man er borte x%. Jeg gikk backpacking & ekstremsport, og helt ærlig, det var ikke særlig mye av verken reising eller ekstremsport Anonymkode: b23d1...752 1
Daria Skrevet 31. juli 2021 #10 Skrevet 31. juli 2021 Jeg elsket folkehøgskoleåret mitt. Fikk gode venner og ble kjent med andre typer mennesker jeg ikke ville truffet ellers, lærte ting jeg fortsatt har glede av og vokste som menneske. Faren min var på forhånd litt skeptisk til om det ikke var å kaste bort et år, men endret seg da han så hvor mye utbytte jeg hadde av det. Jeg tror også jeg ble en bedre og mer motivert student etterpå av å ha det friåret heller enn å gå rett fra 12 års skole og til videre studier. 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #11 Skrevet 31. juli 2021 Heidi. skrev (11 timer siden): Hei, jeg er 19 år og skal begynne på mitt siste år på VGS (taf - fire år) nå til høsten. Jeg har tenkt en del på hva jeg vil videre i livet mitt etter VGS og er ganske bestemt på å bli ingeniør. Problemet er bare at jeg er veldig skolelei og vil ta et friår. Jeg har sett en del på folkehøyskole der jeg vil fokusere på ski og friluftsliv. Det som er dumt er at det er så ekstremt dyrt, jeg jobber og er lærling (samtidig som jeg tar studiespesialisering) så jeg tjener penger, så det er ikke et problem å betale for linjen. Det som jeg bekymrer meg over er om det er verdt det. Det er 140 000 kr som jeg kommer til å bruke på opplevelser og gøy, men det er også 140 000 kr som jeg kunne ha spart til det faktiske studiet jeg skal på videre i livet. Foreldrene mine støtter heller ikke valget mitt, de mener det er bortkastede penger og at jeg kaster vekk et helt år av livet mitt på ubetydelige greier. Men folkehøyskole på den linjen jeg vil på får jeg oppleve ekstremt mange ting som jeg alltid har drømt om å gjøre. Jeg er også en person som hiver meg på alt og ender opp med å forelske meg i det. Jeg vet at jeg vil like det året, men foreldrene mine skremmer meg vekk og sier det er bortkastet og at de blir skuffet over meg hvis jeg gjør det. I tillegg har jeg en kjæreste på 2 år så langt, 3 år til neste år. Det blir da et langdistanseforhold, og jeg er redd vi kommer til å slå opp eller lignende, tenkte egentlig ikke noe på det før mamma kom å sa at vi kommer til å slå opp når vi ikke får se hverandre så mye. Det jeg lurer på er om folkehøyskole er bortkastet eller verdt det, gjerne del egne erfaringer. Det samme når det gjelder langdistanseforhold, tror dere et langdistanseforhold der vi bare får sett hverandre hver tredje måned vil vare? Takk for svar på forhånd! Så dumt at foreldrene dine ikke støtter deg! Skjønner det er vanskelig, men jeg håper du klarer å ta ditt eget valg, uavhengig av hva de mener. Jeg gikk selv fhs og trivdes veldig godt. Pengene kunne du for så vidt spart, men du får alltids muligheten til å tjene de opp igjen om du studerer til å bli ingeniør etterpå! For min del hjalp året dessuten på motivasjonen, så karakterene ble antageligvis bedre enn de ville ha blitt. Du virker jo motivert til fhs selv og som om du egentlig har lyst. Det er ditt valg, men prøv å i det minste ikke la foreldrene dine holde deg tilbake! De fleste jeg kjenner likte fhs veldig godt, veldig få tror jeg angrer på det. Det er selvsagt ingen garanti for at det blir et perfekt år, men om du begynner på en linje du vet du trives med er jo det et veldig godt utgangspunkt! Det sosiale aspektet med fhs er også veldig spennende, og det sier jeg som egentlig er introvert. Når det kommer til forhold så kan selvsagt ikke vi si om det vil vare. Men om du skulle studert, ville dere truffet hverandre mer da? Uansett, du må vurdere dette selv. Men du kan jo tenke på det som en liten slags test også om du vil, hvis forholdet er sterkt nok så overlever det, og hvis ikke så var det ikke det? Er selvsagt ditt valg da. Anonymkode: ba58a...67e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå