Gå til innhold

Er det ikke kleint å ta hans etternavn iom at eks kona fortsatt har det samme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har planer om å gifte oss, og jeg er litt gammeldags og syntes det er fint med samme etternavn når en er gift. 

Men, hans ekskone har fortsatt hans etternavn (hun har sitt pikenavn som mellomnavn). 
Syntes da det blir litt dumt om jeg også skal ta hans etternavn, føler jeg blir f.eks Nilsen nr.2 på et vis? 
Foreslo at han kunne ta mitt (jeg byttet tilbake til mitt etternavn etter skilsmissen), men han virket ikke særlig klar for det.  

Anonymkode: 2d313...7be

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere kan bare bruke ditt navn. Det valgte vi. 

Anonymkode: 12bf7...a93

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke kleint om du tar hans etternavn. Litt kleint at ekskona har beholdt det🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 5dad1...232

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet

Vi kombinerte. Ex blir Hansen Olsen, men vi er Larsen-Olsen på en måte. Funker for oss 

Anonymkode: b61bb...45a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere kan jo bruke ditt, men om han har barn som har hans så skjønner jeg godt at han vil holde på det. Er vel kanskje derfor eksen hans har valgt å ikke bytte, så hun og har samme navn som barna.

Så kanskje dere bare kan ha hver deres, synes det og er en god løsning🙂

Anonymkode: 0b161...c57

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri i verden tatt min manns navn! Så gammeldags er jeg ikke.

Men det er du, og det er det selvsagt ok å være. Men antakelig er eks-kona også gammeldags, og beholder etternavnet. Vær som henne, eller tenk nytt. 

Anonymkode: ce67d...95d

• Liker 16
Skrevet

Hvis de har barn sammen så forstår jeg at hun beholder. Jeg har beholdt min ex sitt etternavn. Vi er gode venner og liker at barna har samme etternavn som begge. Hans nye samboer har ingenting imot det. Min mann sin ex har også beholdt etternavnet av samme grunn. Jeg har ingen problemer med det 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke kleint om du tar hans etternavn. Litt kleint at ekskona har beholdt det🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 5dad1...232

Hvorfor? Da hun byttet til hans etternavn så ble det også hennes. Jeg har hatt mitt "nye" etternavn lenger enn jeg hadde det gamle, og kommer ikke til å bytte tilbake om jeg blir skilt. Det er en del av min identitet nå.

Anonymkode: b0146...6e0

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Jessic_a skrev (5 minutter siden):

Hvis de har barn sammen så forstår jeg at hun beholder. Jeg har beholdt min ex sitt etternavn. Vi er gode venner og liker at barna har samme etternavn som begge. Hans nye samboer har ingenting imot det. Min mann sin ex har også beholdt etternavnet av samme grunn. Jeg har ingen problemer med det 

Barna har både hans og hennes etternavn, så hun kunne fint droppet hans navn og likevel hett det samme som barna. De har f.eks Hansen Nilsen (Hansen etter henne, Nilsen etter han). 
Men, hun er bitter, selv om det var hun som gikk lenge før han traff meg og kommer aldri i verden til å ta bort hans navn. Hun ville gjerne beholde hans familie, men ikke han. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor? Da hun byttet til hans etternavn så ble det også hennes. Jeg har hatt mitt "nye" etternavn lenger enn jeg hadde det gamle, og kommer ikke til å bytte tilbake om jeg blir skilt. Det er en del av min identitet nå.

Fordi du ikke lenger er en del av familien som bruker det etternavnet. La oss si at du blir skilt, møter en ny mann som du gifter deg med. Skal du da ta hans etternavn eller skal du beholde navnet til din eksmanns familie? 
Jeg skiftet tilbake til mitt pikenavn når separasjonen var et faktum og beholdt det lenge etter at jeg ble gift på nytt. Hadde egentlig ikke noe ønske om å ta å ta min nye manns etternavn men jeg viste at han gjerne ville at jeg skulle gjøre det. Så i en slags romantisk blodtåke etter å ha vært i noen andres bryllup (med fri bar) der hun endret sitt etternavn til hans endret jeg etternavn flere år etter at vi ble gift. Våknet opp dagen etter med en Digipost fra Skatteetaten om at min søknad var godkjent. Internett burde hatt alkolås. 

Anonymkode: c35a2...a72

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Fordi du ikke lenger er en del av familien som bruker det etternavnet. La oss si at du blir skilt, møter en ny mann som du gifter deg med. Skal du da ta hans etternavn eller skal du beholde navnet til din eksmanns familie? 
Jeg skiftet tilbake til mitt pikenavn når separasjonen var et faktum og beholdt det lenge etter at jeg ble gift på nytt. Hadde egentlig ikke noe ønske om å ta å ta min nye manns etternavn men jeg viste at han gjerne ville at jeg skulle gjøre det. Så i en slags romantisk blodtåke etter å ha vært i noen andres bryllup (med fri bar) der hun endret sitt etternavn til hans endret jeg etternavn flere år etter at vi ble gift. Våknet opp dagen etter med en Digipost fra Skatteetaten om at min søknad var godkjent. Internett burde hatt alkolås. 

Enig med deg, å beholde etternavn til en familie en ikke er lenger en del av blir bare for dumt. 

• Liker 3
Skrevet

Selv om man ikke er en del av den familien lenger så er man jo familie med sine barn 😊 Min nye mann syns det er helt ok at jeg beholdt min ex-manns navn. Hans ex har også beholdt hans. Barna våre heter det, og derfor er vi fortsatt en stor del av den familien. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg beholdt mitt etternavn & mannen min sitt etternavn da vi giftet oss. Vi har særkullsbarn med våre etternavn, så det var uaktuelt å bytte. For min del hadde det vært uaktuelt uansett, men det er jo smak og behag. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

"Familien som bruker det etternavnet" inkluderer også barnet mitt. Og jeg vil alltid være en del av mitt barns familie.

Det med å møte en ny mann kunne vært problematisk hvis jeg da skulle ha flere barn, men det er jeg for gammel til, så jeg beholder navnet mitt uansett. (Ja, det er MITT også nå, ikke bare min eksmanns families.) Det er viktigere å ha samme navn som barnet mitt enn en eventuell ny mann.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Jessic_a skrev (10 timer siden):

Samme her. Jeg vil hete det samme som barnet, uavhengig om jeg er gift eller ei. Kommer til og med til å beholde exen sitt om jeg gifter meg på ny. Jeg har hatt det navnet nesten hele mitt voksne liv og gjort karriere med det navnet. Hvis jeg bytter navn, blir det veldig rart ifht jobben. For meg betyr det endel at jeg kan googles og at ting jeg har gjort kommer opp.

Isåfall tar jeg min nye manns navn som mellomnavn, fordi jeg også synes det er romantisk å hete det samme og vil kunne booke hotellrom o.l med samme navn.

Anonymkode: 55f00...274

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde aldri byttet etternavn om vi skulle blitt skilt nå, så forstår eksen her godt. Vi har vært gift i 25 år og all min voksne identitet hører sammen med dette navnet. All utdanning og attester står i det navnet, og folk i bransjen kjenner godt til navnet mitt. 

Du kan jo velge å gjøre hva du vil, men for meg hadde det i dag vært unaturlig å ta en annen mann sitt navn. Ikke bare pga barna som sagt, men fordi dette etternavnet nå er meg.

• Liker 2
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)

Det er veldig mye styr med navnebytte, skilsmisse, gjengifte osv. jeg byttet da jeg giftet meg som ung, og tilbake til mitt etterpå. Da var jeg kvitt eksen, og kvittet meg med navnet. 
 Jeg opplevde mye jobb med å endre navn alle steder, førerkort, pass, bokklubber, strømselskaper, banker osv.  Dessuten lærte aldri folk hva jeg het.  Så aldri mer.  Jeg beholdt mitt eget navn da jeg giftet meg igjen.

For meg var det ikke viktig for barnas skyld, for de var nesten voksne og synes det var helt ok at jeg byttet, mens de beholdt fars etternavn. Det var bare kjedelige sen-navn på begge sider.

Endret av Hvemsomhelst
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Barna har både hans og hennes etternavn, så hun kunne fint droppet hans navn og likevel hett det samme som barna. De har f.eks Hansen Nilsen (Hansen etter henne, Nilsen etter han). 
Men, hun er bitter, selv om det var hun som gikk lenge før han traff meg og kommer aldri i verden til å ta bort hans navn. Hun ville gjerne beholde hans familie, men ikke han. 

Så fremt de ikke har bindestrek mellom Hansen og Nilsen er det første etternavnet et mellomnavn.  Hvis hun byttet tilbake til Hansen, vil hun ha et annet etternavn enn barna som heter Hansen.  Skjønner godt hun ikke bytter, veldig praktisk å hete det samme som barna. 

Anonymkode: 12bf7...a93

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ta navnet hans, du. Her er det eksen som driter seg ut, hun har ikke lenger rett på hans navn. Hva gjør hun den dagen barna blir voksne, gifter seg og tar navnet til sin ektefelle? Da har hun jo ikke lenger samme navn som barna, så da sitter hun der som en dust med navnet til en gammel eks. 

Anonymkode: 60405...96a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er i overkant klengete og i grenseland til flaut med de som beholder navnet til exen etter brudd. Man er like mye i slekt med barna sine uansett navn, men å skylde på karriere og Google og whatnot for å krampeholde tilhørighet til en familie man ikke er en del av er bare pinlig.

Så ts, ta navnet om du vil, og ignorer henne. 

Anonymkode: d959f...2f3

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...