AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #1 Skrevet 30. juli 2021 Jeg har spurt før, men er ikke så smart så trenger ting forklart på en enkel måte og håper noen kan svare. Om min mann overfører inntekt til meg på selvangivelsen (noe som er lov ) tror da nav at jeg plutselig har fått økt arbeidsevne fordi beløpet på selvangivelsen er høyere? Hva handler fribeløpet på 40000 om? Penger jeg selv har tjent eller er det da så mye som kan bli overført til meg? Hva er fordeler og ulemper med å overføre inntekt til ektefelle i vår situasjon? Noen sier at dette burde vi gjøre fordi jeg tjener veldig lite og han tjener veldig mye. Men jeg vet ikke noe om dette. Ikke han heller. Liker ikke si ja til ting jeg ikke har kunnskap om. Og nei jeg fant ikke noe ved å Google. Jeg vet lite om utfylling av selvangivelse så forklar enkelt. Er det noen i lignende situasjon? Anonymkode: fd8b7...e69
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #2 Skrevet 31. juli 2021 Fribeløp betyr at du kan tjene inntil 40.000 i året selv om du er ufør. han kan føre over det han vil på deg, for du har fortsatt ikke jobbet. Anonymkode: 19370...4e7
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #3 Skrevet 31. juli 2021 Er det ikke bare gjeldsrenter man kan overføre da? Høres helt merkelig ut å kunne overføre inntekt. Anonymkode: c4d65...c59 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #4 Skrevet 31. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det ikke bare gjeldsrenter man kan overføre da? Høres helt merkelig ut å kunne overføre inntekt. Anonymkode: c4d65...c59 Det er noe av det jeg lurer på. Hva kan overføres? Og ja helt rart å kunne overføre inntekt. Anonymkode: fd8b7...e69 1
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 31. juli 2021 #5 Skrevet 31. juli 2021 (endret) Ektefeller, registrerte partnere og meldepliktige samboere kan dele inntekt fra felles virksomhet mellom seg. I så fall må begge ektefellene m.m. ha arbeidet i virksomheten i inntektsåret. Eier begge ektefellene m.m. foretaket sammen, regnes det som felles virksomhet. En kan også regne foretak bare en av ektefellene m.m. eier som felles virksomhet i skattemessig sammenheng. Det betyr jo at begge har jobbet i bedriften, og det vil jo påvirke din uføretrygd. Dere kan lese mer her: https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/skatt/skattemelding-naringsdrivende/hjelp-til-skattemelding/slik-deler-ektefeller-inntekt-fra-felles-virksomhet/ Om du tenker på andre inntekter enn næring, f.eks kapitalinntekter, så står dere fritt til å dele, men det får ikke konsekvenser for pensjonsgivende inntekt og trygd. Endret 31. juli 2021 av Hvemsomhelst
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #6 Skrevet 31. juli 2021 Hvemsomhelst skrev (7 timer siden): Ektefeller, registrerte partnere og meldepliktige samboere kan dele inntekt fra felles virksomhet mellom seg. I så fall må begge ektefellene m.m. ha arbeidet i virksomheten i inntektsåret. Eier begge ektefellene m.m. foretaket sammen, regnes det som felles virksomhet. En kan også regne foretak bare en av ektefellene m.m. eier som felles virksomhet i skattemessig sammenheng. Det betyr jo at begge har jobbet i bedriften, og det vil jo påvirke din uføretrygd. Dere kan lese mer her: https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/skatt/skattemelding-naringsdrivende/hjelp-til-skattemelding/slik-deler-ektefeller-inntekt-fra-felles-virksomhet/ Om du tenker på andre inntekter enn næring, f.eks kapitalinntekter, så står dere fritt til å dele, men det får ikke konsekvenser for pensjonsgivende inntekt og trygd. Takk. Hva er kapitalinntekt? Anonymkode: fd8b7...e69
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 31. juli 2021 #7 Skrevet 31. juli 2021 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk. Hva er kapitalinntekt? Anonymkode: fd8b7...e69 Det er inntekt som kommer som avkastning på den formuen du har. Renter av bankinnskudd, utleieinntekt, skattepliktig gevinst ved boligsalg, aksjeutbytte osv Endret 31. juli 2021 av Hvemsomhelst
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #8 Skrevet 31. juli 2021 18 hours ago, AnonymBruker said: Hva handler fribeløpet på 40000 om? Penger jeg selv har tjent eller er det da så mye som kan bli overført til meg? Anonymkode: fd8b7...e69 Begge deler samlet. Altså hvis du tjener 20.000 selv og han i tillegg overfører 25.000 til deg så er du 5.000 over grensen og vil bli trukket litt i trygd for det. Anonymkode: 28295...20e
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #9 Skrevet 31. juli 2021 Just now, AnonymBruker said: Begge deler samlet. Altså hvis du tjener 20.000 selv og han i tillegg overfører 25.000 til deg så er du 5.000 over grensen og vil bli trukket litt i trygd for det. Anonymkode: 28295...20e Hvis du ikke tjener noe selv, så vil ikke dere samlet tape noe på at han overfører inntil 40.000 til deg. Om dere tjener noe på det er jeg usikker på. Men om dere har separat økonomi, så pass på at han betaler deg for den ekstra skatten du da får. Har dere felles økonomi er det ikke noe å tenke på. Anonymkode: 28295...20e
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #10 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (På 31.7.2021 den 17.02): Begge deler samlet. Altså hvis du tjener 20.000 selv og han i tillegg overfører 25.000 til deg så er du 5.000 over grensen og vil bli trukket litt i trygd for det. Anonymkode: 28295...20e Fikk tingene forklart, og du har rett. Lønnsinntekt er lønnsinntekt uansett hvem som har tjent den. Anonymkode: fd8b7...e69
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå