AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #1 Skrevet 30. juli 2021 Sorry om jeg virker ganske dramatisk nå, men jeg har prestasjonsangst og hater å snakke foran andre folk. For å ikke nevne at jeg blir stresset når noen stirrer på meg. Skal studere på UiT, og ser at det er en del persentasjoner som må gjennomføres for å bestå arbeidskrav. Jeg må nok ta meg sammen, men lurer på om noen som har studert på UiT og kan fortelle litt om det? Må man stå å snakke alene om et tema på seminar osv? Kan jeg be om å slippe det, og heller levere skriftlig? Mvh En engstelig kvinne... Anonymkode: 5b420...dd6
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #2 Skrevet 30. juli 2021 Hvordan har du tenkt å utøve sykepleieryrket om du lurer på om du kan "be om å få slippe" ting som medfører at du skal gjøre noe mens andre ser deg? Anonymkode: 4a685...dac 24
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #3 Skrevet 30. juli 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan har du tenkt å utøve sykepleieryrket om du lurer på om du kan "be om å få slippe" ting som medfører at du skal gjøre noe mens andre ser deg? Anonymkode: 4a685...dac Det er snakk om å å holde presentasjon foran muligens 30+ personer. Må være lov å være stresset🤷♀️ Har aldri stått og snakket foran så mange Anonymkode: 5b420...dd6 15
Unika Skrevet 30. juli 2021 #4 Skrevet 30. juli 2021 Vet du hva, dette fikser du! Det er svært få mennesker som liker å snakke foran andre. Det mest normale er å grue seg og ha prestasjonsangst. Alle vil egentlig slippe. Dette er helt normale følelser, og noe som kommer til å bli langt lettere med erfaring. Jeg syntes også det var helt grusomt i starten og det som hjalp meg var å ha et manus. Skriv ned ordrett hva du tenker å si, også øver du til det sitter. Dette hjelper veldig de første gangene til du blir mer trygg. Tilslutt trenger du ikke et komplett manus, men kan bruke Powerpoint med stikkord osv... Dette nailer du! Lykke til! 14
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #5 Skrevet 30. juli 2021 Just now, AnonymBruker said: Det er snakk om å å holde presentasjon foran muligens 30+ personer. Må være lov å være stresset🤷♀️ Har aldri stått og snakket foran så mange Anonymkode: 5b420...dd6 Det er lov å være stresset, det er en helt naturlig følelse. En du kommer til å føle mange ganger i yrkeslivet. Synes det er fint du får øve på det i en så ufarlig situasjon, som å presentere foran like nervøse medstudenter. Lykke til! Anonymkode: 4a685...dac 7
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #6 Skrevet 30. juli 2021 1 minutt siden, Unika said: Vet du hva, dette fikser du! Det er svært få mennesker som liker å snakke foran andre. Det mest normale er å grue seg og ha prestasjonsangst. Alle vil egentlig slippe. Dette er helt normale følelser, og noe som kommer til å bli langt lettere med erfaring. Jeg syntes også det var helt grusomt i starten og det som hjalp meg var å ha et manus. Skriv ned ordrett hva du tenker å si, også øver du til det sitter. Dette hjelper veldig de første gangene til du blir mer trygg. Tilslutt trenger du ikke et komplett manus, men kan bruke Powerpoint med stikkord osv... Dette nailer du! Lykke til! Takk for svar. Prøver å være positiv og ikke la det påvirke meg. Jeg lurer på en ting: Hvem ser du på når du holder presentasjon? er det greit å Bare se på manus/PowerPoint? Jeg sliter litt med øyekontakt som dere har sikkert skjønt til nå😅 Anonymkode: 5b420...dd6
AllahBallah Skrevet 30. juli 2021 #7 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvordan har du tenkt å utøve sykepleieryrket om du lurer på om du kan "be om å få slippe" ting som medfører at du skal gjøre noe mens andre ser deg? Anonymkode: 4a685...dac Ikke tenk på å gå den veien en gang! Man kan være kjempedyktig i faget og yrket sitt selv om man ikke takler holde presentasjoner. Når det er sagt håper jeg selvfølgelig TS klarer å stå i og komme seg igjennom det som måtte være av fremføringer på studiet. Jeg tenker du får prøve akseptere at det blir ubehagelig, akseptere at du kommer til å grue deg masse, akseptere at du kommer til å skjelve / svette / ha det ubehagelig under fremføringene. Men, at det allikevel er verdt det!! 😃 Er jo bare noen få ganger, i en kort periode av livet ditt 🙂 Lykke til 🙂🙂 7
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #8 Skrevet 30. juli 2021 Tenk at mange av de øvrige studentene du skal presentere det for, er like stresset som du på sin presentasjon. Å kjenne hjertebank, stotre og svette litt gjør at du skjerper deg og gjennomfører på ditt beste. Når du kommer i jobb/praksis skal du også presentere dine observasjoner for legekollegaene dine, slik at pasientens oppfølging blir til det beste. Da er det lurt å ha øvd seg på medstudenter. Øv på forhånd, snakk høyt, lag powerpoint og sidetekst som støtter opp om det du skal presentere. Jeg er selv sykepleier og har holdt foredrag for mer enn 400 tilhørere. Har vært superstresset og hatt pusteproblemer, men gjennomfører, gang etter gang. Du klarer det! Anonymkode: 3b10b...fb5 4
Unika Skrevet 30. juli 2021 #9 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar. Prøver å være positiv og ikke la det påvirke meg. Jeg lurer på en ting: Hvem ser du på når du holder presentasjon? er det greit å Bare se på manus/PowerPoint? Jeg sliter litt med øyekontakt som dere har sikkert skjønt til nå😅 Anonymkode: 5b420...dd6 Du kan finne et punkt ute i rommet, bak tilhørerne, ingen merker at du ikke ser direkte på dem, så lenge du ser i den retningen Du kan også se på manus/Powerpoint det meste av tiden i begynnelsen hvis du er veldig nervøs, men prøv så godt du kan å løfte blikket å se på et punkt bak tilhørerne innimellom - det ser best ut, men klarer du ikke, så klarer du ikke - da prøver du neste gang i stedet. Jeg lover deg at hemmeligheten bak å bli mindre nervøs er god forberedelse. Vet du eksakt hva du skal si, slipper du å bruke energien din på det. Energien din trenger du på å holde deg rolig. Etterhvert blir det enklere og enklere, men du må kanskje gjennom 2-5 ubehagelige fremføringer. Det klarer du! 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #10 Skrevet 30. juli 2021 Ubehagelig er ikke det samme som farlig. Det er en viktig del av yrkesdannelsen og jeg tror ikke du vil få fritak for dette. Anonymkode: d51a7...2ef 9
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #11 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er snakk om å å holde presentasjon foran muligens 30+ personer. Må være lov å være stresset🤷♀️ Har aldri stått og snakket foran så mange Anonymkode: 5b420...dd6 Du har jo vgs, og om du så har tatt vgs som privatist, så har du jo ungdomsskolen, du gjorde det vel der? Da er jeg sikker på at du klarer det nå, også! ❤ Anonymkode: 35273...ba7 3
Silva Pluvialis Skrevet 30. juli 2021 #12 Skrevet 30. juli 2021 (endret) AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hvordan har du tenkt å utøve sykepleieryrket om du lurer på om du kan "be om å få slippe" ting som medfører at du skal gjøre noe mens andre ser deg? Anonymkode: 4a685...dac Forskjell på å fremføre foran en hel klasse og på å behandle en pasient med få tilskuere? TS: Jeg forstår problemstillingen, men du er garantert ikke den eneste studenten som har det slik. Det er nok mange i dine sko. Jeg vil råde deg til å forsøke å utfordre deg selv, og så heller be om tilpasninger hvis det overhodet ikke går. Jeg tror man vokser mye på å prøve, og går det ikke så kan man heller se om man kan løse det på en annen måte neste gang. Endret 30. juli 2021 av Gjenferdet 2
Knirke Skrevet 30. juli 2021 #13 Skrevet 30. juli 2021 Tenk at alle de andre her like nervøse som deg, og at du kommer til å føle deg mye bedre for hver gang🙂 Jeg tror knapt det finnes studier som ikke har presentasjoner i undervisningen, så det er ikke noe du kommer utenom. Bit tennene sammen! 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #14 Skrevet 30. juli 2021 1 minutt siden, Gjenferdet said: Forskjell på å fremføre foran en hel klasse og på å behandle en pasient med få tilskuere? TS: Jeg forstår problemstillingen, men du er garantert ikke den eneste studenten som har det slik. Det er nok mange i dine sko. Jeg vil råde deg til å forsøke å utfordre deg selv, og så heller be om tilpasninger hvis det overhodet ikke går. Jeg tror man vokser mye på å prøve, og går det ikke så kan man heller se om man kan løse det på en annen måte neste gang. Hvordan utøve et stressende yrke, hvor dine handlinger ofte observeres av pasienter og pårørende i svært sårbare situasjoner, om man skal be om å få unntak fra alt man opplever som stressende eller ubehagelig? Det er noe med det å lære seg takle stresset, selv om man ikke har gjort dette før. Anonymkode: 4a685...dac 5
Silva Pluvialis Skrevet 30. juli 2021 #15 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ubehagelig er ikke det samme som farlig. Det er en viktig del av yrkesdannelsen og jeg tror ikke du vil få fritak for dette. Anonymkode: d51a7...2ef Enig i dette, men det finnes nok løsninger for fritak hvis det absolutt trengs, men da må man nok ha en veldig god grunn, samt legeerklæring. Eller, fritak får man kanskje ikke, men man kan kanskje få lov til å presentere bare foran læreren eller ta på opptak og sende presentasjonen digitalt. Så det finnes nok løsninger hvis det er virkelig krise, men jeg vil råde ts til å prøve først. Går det ikke så går det ikke, men det er lurt å forsøke før man ber om ekstra tilpasninger. 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #16 Skrevet 30. juli 2021 Du fikser det! Jeg var ganske nervøs da jeg begynte på lektorstudiet. Jeg var nervøs for å framføre for andre studenter, jeg var nervøs for muntlig eksamen, og jeg var grisenervøs for praksis og undervisning! Men man må bare hoppe i det. Jeg innså det at jeg kan ikke være redd for å snakke foran andre hvis jeg skulle bli lektor! 😅 Man må utfordre seg selv og møte det man er redd for. Kan man dumme seg ut? Ja, det kan man. Jeg har gjort det et par ganger. Jeg hadde en fremføring i didaktikk hvor stemmen min skalv og alle så på meg som om jeg var idiot, men jeg kom meg igjennom det. "Don't let your fear decide your future." Anonymkode: c1b6d...c3a 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #17 Skrevet 30. juli 2021 Takk for svar alle sammen. Vil ikke være den vanskelige studenten som skal ødelegge for gruppen og gi ekstra arbeid til forelderen. Må nok bite tennene sammen og gjøre det. Driter jeg meg ut så får det være. Da har jeg i det minste prøvd. Får kjøpe meg et par bamser som publikum og øve meg på dem🙈 Anonymkode: 5b420...dd6 8
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #18 Skrevet 30. juli 2021 Gjenferdet skrev (3 minutter siden): Enig i dette, men det finnes nok løsninger for fritak hvis det absolutt trengs, men da må man nok ha en veldig god grunn, samt legeerklæring. Eller, fritak får man kanskje ikke, men man kan kanskje få lov til å presentere bare foran læreren eller ta på opptak og sende presentasjonen digitalt. Så det finnes nok løsninger hvis det er virkelig krise, men jeg vil råde ts til å prøve først. Går det ikke så går det ikke, men det er lurt å forsøke før man ber om ekstra tilpasninger. Men som sykepleier har man jo på mange avdelinger muntlig rapport. Da må man snakke foran kanskje 15 personer hver eneste dag. Skjønner at TS synes det er ubehagelig, men sykepleiere må ofte snakke i mye større grupper enn kun en pasient. Når hun har gjort det på skolen først, blir det mye lettere når hun må gjøre det i praksis senere😊 Anonymkode: bf868...c1a 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #19 Skrevet 30. juli 2021 Helt alvorlig, suck it up! Det er mye i livet man kan være nervøs for, men det betyr ikke at man får fritak. Du skal prestere foran andre resten av yrkeskarrieren din, hvis du gruer deg for det før du i det hele tatt har begynt å studere så skal du få det hardt. At du ikke takler øyekontakt med andre må du også jobbe med, du kan ikke tilbringe resten av ditt liv med å unngå å se på folk. Anonymkode: be823...1ab 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #20 Skrevet 30. juli 2021 Du trenger ikke å ha øyekontakt med noen, men finn deg noen punkter i rommet du ser på, gjerne bak tilhørerne. Jeg har forelest i flere år og gjør alltid dette. Har kun direkte øyekontakt med tilhørerne om de stiller spørsmål. Får du en alright gruppe kan dere og avtale å være hverandres "venn i rommet", noen du kan se på om du blir usikker og som kan gi deg et oppmuntrende smil/blikk. Anonymkode: 55ba1...1b1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå