Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Anonyminist skrev (16 timer siden):

Om du går over det blir du bare trukket 60% av det du overstiger, så det lønner seg fortsatt og tjene mer. 

Dette er direkte feil. Det kommer også an på kompemsasjonsgradtallet ditt. I mitt tilfelle blir jeg trukket 75-80%.  Dette her er individuelt, ikke likt for alle.

Anonymkode: de53c...485

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for informasjon! :) 

Anonymkode: 4f2c8...c70

Selv om hobbyen har potensiale til å bli næring, er det likevel en ufør som utfører denne.

Pga dette kan ikke skatteetaten fremtvinge en uønsket endring.

Anonymkode: 44f8f...06b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Selv om hobbyen har potensiale til å bli næring, er det likevel en ufør som utfører denne.

Pga dette kan ikke skatteetaten fremtvinge en uønsket endring.

Hvordan gjør man det med innbetaling av skatt av slike inntekter hvis man ikke er registrert som næringsdrivende?

Jeg tenker på hvis en ufør person tjener mye penger på en hobby og feks har kr 10 000 i utgifter og kr 90 000 i inntekter pr år. Man skal vel betale skatt uansett?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan gjør man det med innbetaling av skatt av slike inntekter hvis man ikke er registrert som næringsdrivende?

Jeg tenker på hvis en ufør person tjener mye penger på en hobby og feks har kr 10 000 i utgifter og kr 90 000 i inntekter pr år. Man skal vel betale skatt uansett?

Man skatter som vanlig, om det er generert overskudd. Skatteetaten vil etterhvert ta kontakt ang næringspotensiale.

Da opplyser du om din uførhet og grad, så spør du hvordan og hvorfor de beregner hobbyen til å ha sannsynlighet til fremtidig overskudd. 

Skatteetaten forvalter kun reglene, denne kan de rett og slett ikke forklare eller grunngi.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tror det er egne regler for uføre når det gjelder næringsvirksomhet

Anonymkode: 2e9db...677

Nei det er det ikke.

Anonymkode: dd9d2...a14

Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er direkte feil. Det kommer også an på kompemsasjonsgradtallet ditt. I mitt tilfelle blir jeg trukket 75-80%.  Dette her er individuelt, ikke likt for alle.

Anonymkode: de53c...485

Jeg trodde det var likt for alle, altså 60% av det du overstiger trekkfritt opptil et mye høyere beløp der trekket vil bli høyere? Jeg vet at en ikke kan tjene hva som helst, jeg vil nok gå over 60% neste år selv, men denne inntekten er veldig langt unna. Nå er det jo også blitt til tap og ikke inntekt, så har falt helt ut.. det vil uansett lønne seg og ha inntekt.

om noen blir trukket 80% fra første krone, eller første krone over ca 40 000 ( ja vet det varierer ut i fra sats) så var jeg ikke klar over det , beklager. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...