Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært ufør nå i 6 år og begynte med en hobby for 5 år siden. Jeg har de siste årene begynt å få betalt for denne hobbyen og tjener alt mellom 2 til 6 tusen i måneden. Det har enda ikke oversteget skattepliktig grense da jeg gir meg for året om det nærmer seg. Men jeg lurer litt på hvor mye kan jeg tjene uten om ufør når det ikke er jobb?

Anonymkode: 21c22...652

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så klart. Uføretrygd er jo å regne som lønn, og derfor skattepliktig. Tjener du ekstra på en hobby så har du tjent mer lønn. Ergo skal du betale skatt på dette. Prøver du å snylte samfunnet for noen kroner?

Anonymkode: 3a4f6...e37

• Liker 4
Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har vært ufør nå i 6 år og begynte med en hobby for 5 år siden. Jeg har de siste årene begynt å få betalt for denne hobbyen og tjener alt mellom 2 til 6 tusen i måneden. Det har enda ikke oversteget skattepliktig grense da jeg gir meg for året om det nærmer seg. Men jeg lurer litt på hvor mye kan jeg tjene uten om ufør når det ikke er jobb?

Hva har du i ufør da? 10 000 i året? Dette er jo ikke mulig! 
hvor mye du kan tjene utenom uten og bli trukket i ufør varierer litt, men du kan se de på siden din på nav. Ca 40 000 +. Om du går over det blir du bare trukket 60% av det du overstiger, så det lønner seg fortsatt og tjene mer. 

AnonymBruker
Skrevet

Du skriver at du tjener så og så mye. Men du har jo også hatt utgifter til materiell? Har du trukket fra disse utgiftene når du sier at du tjener 2000-6000?

"Hobby eller næringsvirksomhet?
For at en aktivitet skal godtas som næringsvirksomhet må den drives for egen regning og risiko, ha et visst omfang og en viss varighet. Den skal over tid være egnet til å gi overskudd."

"Er omfanget av aktiviteten liten og kostnadene omtrent like store som inntektene, kan dette trekke i retning av at du driver en hobby. Fortjeneste på hobbyvirksomhet er ikke skattepliktig inntekt. Er du i tvil om hva din aktivitet kan oppfattes som, bør du kontakte Skatteetaten."

Les mer her:

https://www.altinn.no/starte-og-drive/starte/for-oppstart/arbeidstaker-eller-naringsdrivende2/

Anonymkode: 4f2c8...c70

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du skriver at du tjener så og så mye. Men du har jo også hatt utgifter til materiell? Har du trukket fra disse utgiftene når du sier at du tjener 2000-6000?

"Hobby eller næringsvirksomhet?
For at en aktivitet skal godtas som næringsvirksomhet må den drives for egen regning og risiko, ha et visst omfang og en viss varighet. Den skal over tid være egnet til å gi overskudd."

"Er omfanget av aktiviteten liten og kostnadene omtrent like store som inntektene, kan dette trekke i retning av at du driver en hobby. Fortjeneste på hobbyvirksomhet er ikke skattepliktig inntekt. Er du i tvil om hva din aktivitet kan oppfattes som, bør du kontakte Skatteetaten."

Les mer her:

https://www.altinn.no/starte-og-drive/starte/for-oppstart/arbeidstaker-eller-naringsdrivende2/

Har ikke hatt noen utgifter hittil i år siden jeg har alt jeg trenger. Så i teorien kan jeg tjene så mye jeg vil på grunn av det er hobby?

AnonymBruker
Skrevet
Anonyminist skrev (8 minutter siden):

Hva har du i ufør da? 10 000 i året? Dette er jo ikke mulig! 
hvor mye du kan tjene utenom uten og bli trukket i ufør varierer litt, men du kan se de på siden din på nav. Ca 40 000 +. Om du går over det blir du bare trukket 60% av det du overstiger, så det lønner seg fortsatt og tjene mer. 

Har 18 tusen i mnd i ufør og noen tusen i barnetrygd, kontantstøtte og barnebidrag 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så i teorien kan jeg tjene så mye jeg vil på grunn av det er hobby?

Det har ikke jeg sagt. Du må snakke med skatteetaten slik det står i informasjonen fra Altinn, og du får vite fra de det du trenger å vite.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har ikke jeg sagt. Du må snakke med skatteetaten slik det står i informasjonen fra Altinn, og du får vite fra de det du trenger å vite.

Jeg har jo mye inn i måneden nå og sparer til yngste begynner i bhg. Så orker egentlig å gjøre så mye mer enn nå heller. Men blir avogtil redd for jeg tråkker over grenser eller om jeg er i en gråsone.

AnonymBruker
Skrevet

Se også denne, som det var linket til i den andre linken:

"Få hjelp til å finne ut om du er næringsdrivende

I vår veiviser kan du svare på inntil fem spørsmål, og få et veiledende svar på om du er næringsdrivende eller ikke.

Hjelpen er beregnet på deg som selger varer, tjenester, blogger, driver med e-sport (gamer) eller driver med utleie i små skala.

Start veiviseren"

Les mer her: 

https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/starte-og-drive/er-jeg-naringsdrivende/

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vurdert på sikt å starte som selvstendig næringsdrivende. Men har det jo ganske komfortabelt og stabilt nå. 

AnonymBruker
Skrevet

Vurdert på sikt å starte som selvstendig næringsdrivende. Men har det jo ganske komfortabelt og stabilt nå. 

Hva fant du ut gjennom veiviseren hos Altinn? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva fant du ut gjennom veiviseren hos Altinn? 

At når utgiftene overstiger inntekten er jeg ikke SN

AnonymBruker
Skrevet

Veiviseren består av 5 spørsmål som en skal svare på. Etter at du har svart på alle spørsmålene, konkluderer veiviseren enten med at du er selvstendig næringsdrivende eller at du ikke er selvstendig næringsdrivende.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

At når utgiftene overstiger inntekten er jeg ikke SN

Ok. Så alle utgifter du har hatt totalt til denne hobbyen overstiger det beløpet som du har fått inn?

• Liker 1
Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Har 18 tusen i mnd i ufør og noen tusen i barnetrygd, kontantstøtte og barnebidrag 

Så da skal du jo betale skatt. 

AnonymBruker
Skrevet
Anonyminist skrev (7 minutter siden):

Så da skal du jo betale skatt. 

Betaler skatt av uføretrygden. Resten er jo skattefritt

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ok. Så alle utgifter du har hatt totalt til denne hobbyen overstiger det beløpet som du har fått inn?

Alt er jo veldig dyrt og mest sannsynlig mer enn jeg har tjent. Men fått dette til jul og bursdag 

Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Betaler skatt av uføretrygden. Resten er jo skattefritt

Hvorfor tror du det? Mener du at uføre kan jobbe ved siden av trygden uten og skatte også ? Det er vel ikke noe forskjell på en inntektsgivende hobby, du er jo selvstendig næringsdrivende på et lite plan. Har du ført opp bi inntekten hos Skatteetaten og fått beskjed om at skatten ikke økes, eller holder du informasjon tilbake? Sannsynligvis vil det, på det lave nivået du er på nå, ha lite og si på skatten, men og tilbakeholde info om inntekt kan koste dyrt. 

AnonymBruker
Skrevet
Anonyminist skrev (2 minutter siden):

Hvorfor tror du det? Mener du at uføre kan jobbe ved siden av trygden uten og skatte også ? Det er vel ikke noe forskjell på en inntektsgivende hobby, du er jo selvstendig næringsdrivende på et lite plan. Har du ført opp bi inntekten hos Skatteetaten og fått beskjed om at skatten ikke økes, eller holder du informasjon tilbake? Sannsynligvis vil det, på det lave nivået du er på nå, ha lite og si på skatten, men og tilbakeholde info om inntekt kan koste dyrt. 

Det står jo at hobby er skattefritt så lenge en ikke ser SN.. Fra nav er ufør eneste skattepliktige inntekt

Gjest laPistola
Skrevet

Alt er jo veldig dyrt og mest sannsynlig mer enn jeg har tjent. Men fått dette til jul og bursdag 

Først skrev du at du tjente 2000 - 6000 , så går du i minus. Går du i minus ( hvorfor gjør du dette?) vil du jo ikke ha inntekt / tjene penger, men vær ærlig om bedriften din. Hva om en kunde ( av hva pokker du « selger») opplyser om det? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...