Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Flyttet til Finnmark hvor studielånet mitt vil bli nedbetalt med 25k i året. Har 200k i studielån pr nå. Skal ta et årsstudium i kombinasjon med heltidsjobb og lurer derfor på om jeg bare burde kjøre på med studielån (for bruk til sparing i fond) med tanke på at det vil betale seg selv så lenge jeg bor her? 

Anonymkode: 9a452...2a3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva var egentlig spørsmålet ditt? Du kan ikke BÅDE studere (finansiert ved studielån) OG få studielånet nedbetalt samtidig. Du må velge. 

Anonymkode: 0cb16...3ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Flyttet til Finnmark hvor studielånet mitt vil bli nedbetalt med 25k i året. Har 200k i studielån pr nå. Skal ta et årsstudium i kombinasjon med heltidsjobb og lurer derfor på om jeg bare burde kjøre på med studielån (for bruk til sparing i fond) med tanke på at det vil betale seg selv så lenge jeg bor her? 

Du har misforstått. Det blir ikke nedbetalt med 25k i året. Det er 10%, maks 25k som blir ettergitt i året.

Du har 200k, dvs 20k blir ettergitt etter de første 12 md. Neste år, når det er 180k igjen får du ettergitt 18k. osv osv. Fra du har mottatt den første ettergivelsen, vil du de neste 12 mnd kun betale renter.

Men så lenge du mottar studielån, blir ikke noe ettergitt. Så det året du evt mottar studielån, får du ikke ettergitt noe. Først 12 mnd etter siste studielån, kan du få en ettergivelse. I teorien kan du ta studielån om du skal studere i ett år nå. Alt blir jo da lån siden du jobber fullt ved siden av.

Om du plutselig flytter fra Finnmark, så får du ikke ettergitt noe. Er du sikker på at du skal bli boende?

Anonymkode: a1a85...526

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du har misforstått. Det blir ikke nedbetalt med 25k i året. Det er 10%, maks 25k som blir ettergitt i året.

Du har 200k, dvs 20k blir ettergitt etter de første 12 md. Neste år, når det er 180k igjen får du ettergitt 18k. osv osv. Fra du har mottatt den første ettergivelsen, vil du de neste 12 mnd kun betale renter.

Men så lenge du mottar studielån, blir ikke noe ettergitt. Så det året du evt mottar studielån, får du ikke ettergitt noe. Først 12 mnd etter siste studielån, kan du få en ettergivelse. I teorien kan du ta studielån om du skal studere i ett år nå. Alt blir jo da lån siden du jobber fullt ved siden av.

Om du plutselig flytter fra Finnmark, så får du ikke ettergitt noe. Er du sikker på at du skal bli boende?

Anonymkode: a1a85...526

Ser nå at jeg har misforstått ja, men likevel litt interessert i hva feks 100k vil utgjøre om de plasseres på riktig sted etter studieåret. Skal bo her i 10-15år minst. 

AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke tatt studielån så lenge du ikke trenger pengene. Du bruker av maksstøtten du kan få, og hvem vet om du trenger det i fremtiden? Du får heller ikke omgjort til stipend pga inntekstsgrensen.

Anonymkode: 3e2ba...42d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ville ikke tatt studielån så lenge du ikke trenger pengene. Du bruker av maksstøtten du kan få, og hvem vet om du trenger det i fremtiden? Du får heller ikke omgjort til stipend pga inntekstsgrensen.

Anonymkode: 3e2ba...42d

Men hvis jeg trenger pengene senere har jeg dem fortsatt om de er plassert i fond? 

Har allerede videreutdanning innenfor mitt fagfelt. Så dette studiet er for å spe på med administrativ utdanning. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...