Gå til innhold

Erfaring med å være single og fått barn ved assistert befruktning

Mari_01

Anbefalte innlegg

Er det noen her som er single og har fått barn ved assistert befruktning? Hvordan er det prosessen ?
Hvordan er det for barna å ha 
kun én forelder?

Jeg er 38 og vurdere å få barn ved assistert befruktning. Jeg er redd siden jeg har ingen familie og er redd for fremtiden til barnet.

Endret av Mari_01
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke det selv, men vet om noen og syns det er 10/10. Er ikke verre for deg enn de som blir naturlig gravid og er single :) (og uten familie). Prøv!

Anonymkode: 2a47c...984

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du venner med barn? Hvis ikke, dropp det. Å få barn alene uten nettverk, er ikke bra. 

Anonymkode: 263da...1e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du ikke mann? Karrierekvinne? Skyhøye krav?

Anonymkode: c2739...cfe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke taklet å være alenemor uten familie rundt meg. Men bare du vet hva du klarer, og hvor stort ønsket om barn er.. Det er jo ikke helt uproblematisk for barn å ikke kjenne til farssiden sin, og i tillegg ikke ha en farsfigur. Man bør i allefall være ganske ressurssterk og ha et godt nettverk av venner rundt seg om man skal begi seg ut på dette. Ikke enig med kommentaren som sier «Prøv!», for det er ikke noe man kan prøve og så angre deg om det blir for heftig.. Det er all in eller ingenting! Lykke til med valget, håper du får noen gode svar fra mennesker som har egne erfaringer :) 

Anonymkode: ed5d9...842

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om noen som oppdaget at barnets halvsøsken vokste opp i samme gate. De hadde veldig karakteristisk utseende, for å si det sånn. Mødrene hadde brukt samme fertilitetsklinikk og samme donor.

Anonymkode: 0ed8e...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, jeg har gjort det. Var 36 år da jeg ble gravid. Det å få barn er en stor gave. Jeg er glad jeg prøvde. Jeg hadde en god jobb, leilighet og mulighet til å flytte til hjembyen hvor besteforeldrene bodde. Nettverk  er viktig. En bonus er alle relasjonene man har skapt med fem år i barnehagen. Jeg sjekket ut bhg og 1-10 skole og bestemte at dette ble bydelen barnet skulle vokse opp, der er vi fortsatt. Jeg er glad og stolt jeg var tøff nok til å gjennomføre! Når dete er sagt, det koster på å sitte inne hver kveld etter legging alene, jeg hadde fartet godt + fra meg før jeg fikk barn og det tenker jeg har reddet meg. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter barn med donor. Dersom du mener inseminasjon så er det en ganske enkel prosess når du er i gang, men det kan være tøft å være alene om eventuelle skuffelser. Jeg angrer ingenting prosessen har gjort meg sterkere og dette barnet er det beste som har skjedd meg. Valgt å gjøre dette pga alder og sterkt ønske om barn etter at siste forsøk på kjærlighet ikke fungerte. Er 35 år. Har alltid drømt om å bli mor og ville ikke vente lenger eller risikere å vente for lenge. Tenker mannen kan komme senere og eventuelt flere barn. Har familie og venner som støtter meg, men til syvende og sist så er jeg alene om dette. Om du ikke har venner med barn så tror jeg det er vanlig å bli kjent med andre mødre når man får barn.

Anonymkode: 76837...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du tror at kvalitetsmennene står i kø for å bli sammen med en dame i 30-årene som ønsker barn og forpliktelser?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du tror at kvalitetsmennene står i kø for å bli sammen med en dame i 30-årene som ønsker barn og forpliktelser?

Skyhøye krav med andre ord.

Anonymkode: 1d8ee...879

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg er sikker på at hun hadde mange tilbud når hun var 25-35. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er sikker på at hun hadde mange tilbud når hun var 25-35. 

Herregud, nå må du slutte. 

Husk at mange barnløse kvinner i 30-årene oppgir manglende vilje hos tidligere partner som grunn til barnløsheten. De var sammen med en mann som aldri ble "klar" til å få barn. For lave krav til mann, med andre ord, ikke for høye. 

Anonymkode: 1aab1...929

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
AnonymBruker skrev (På 31.7.2021 den 13.41):

Litt kategoriserende? Finnes det ikke andre alternativer?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fått barn alene med donor. 
Beste avgjørelsen jeg har gjort i hele mitt liv 🥰🥰 

Har familie som har stilt opp når jeg har jobbet kveldsvakter, men aldri fått hjelp til generell avlastning eller hvis jeg ville ut på byen etc. 

Men for meg har det vært SÅ verdt det. 
Nå begynner lille å bli stor og jeg har litt mer frihet fordi barnet kan være litt alene hjemme. 
Årene går så fort, og mitt største ønske var å få barn. 
Vi lever et godt og rikt liv. 

barnet har i perioder spurt etter en far, men har samtidig ingen annen erfaring så det har ikke vært noe stort tema. 
Barnet vet hvor ekstremt høyt elsket hen er og hvor høyt ønsket det var ❤️ 

Anonymkode: 35953...96f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i begynnelsen av prosessen. Har alltid ønsket meg barn, men fant ikke en mann. Og nei, ingen skyhøye krav, sær eller karrierekvinne. Finnes mange andre omstendigheter som også har ført meg hit jeg er nå. Har alltid ønsket hele pakka, men er såpass gammel nå at om jeg skal ha barn, så må jeg begynne i "feil ende! alene.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
On 11/11/2022 at 7:31 PM, Laterna said:

Jeg er i begynnelsen av prosessen. Har alltid ønsket meg barn, men fant ikke en mann. Og nei, ingen skyhøye krav, sær eller karrierekvinne. Finnes mange andre omstendigheter som også har ført meg hit jeg er nå. Har alltid ønsket hele pakka, men er såpass gammel nå at om jeg skal ha barn, så må jeg begynne i "feil ende! alene.

Hvor gammel er du?

Jeg er 35 og vurderer å få barn med donor, men det som holder meg tilbake er at jeg har lite familie og nettverk. Jeg ønsker jo for det første gi barnet "alt" - inkludert tryggheten som følger av nettopp det å ha flere omsorgs- og ressurspersoner i livet sitt. Én ting er oppveksten, en annen ting er dersom det skulle skje noe.

Jeg ser på meg selv som ressurssterk og er iferd med få en god gjeng av venner her jeg bor. Men det er ikke de stabile, langvarige relasjonene til mennesker som har kjent meg siden vi gikk på barneskolen😄 Dette vil jo sikkert bli et problem også ved oppstarten av en eventuell prosess. Såvidt jeg har skjønt ringer de "referansepersoner" for å vurdere om man er skikket. Jeg har folk jeg vet gladelig ville stilt opp, men med tanke på at jeg bare har kjent de noen år føler jeg også at det blir litt tidlig i relasjonen å spørre om noe sånt.

Jeg er helt sikker på at jeg kunne gitt barnet en god oppvekst, og tenker at jeg ville stått på for å redusere utfordringene som følge av at jeg bare er én. Jeg er selv vokst opp med en aleneforelder uten mye familie eller venner i nærheten, og det gikk veldig bra❤️ Men det er klart det er bedre for et barn med to foreldre, engasjerte besteforeldre som bryr seg, kanskje tanter og onkler, osv. Det har en enorm verdi! Og føler kanskje det er litt egoistisk å sette et barn til verden når jeg potensielt frarøver det denne muligheten. Man kan jo treffe noen som vil kunne fungere som stefar, men dating er vel neppe noe som blir prioritert som aleneforelder, haha.

Har dere noen innspill?

Anonymkode: 203ca...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor gammel er du?

Jeg er 35 og vurderer å få barn med donor, men det som holder meg tilbake er at jeg har lite familie og nettverk. Jeg ønsker jo for det første gi barnet "alt" - inkludert tryggheten som følger av nettopp det å ha flere omsorgs- og ressurspersoner i livet sitt. Én ting er oppveksten, en annen ting er dersom det skulle skje noe.

Jeg ser på meg selv som ressurssterk og er iferd med få en god gjeng av venner her jeg bor. Men det er ikke de stabile, langvarige relasjonene til mennesker som har kjent meg siden vi gikk på barneskolen😄 Dette vil jo sikkert bli et problem også ved oppstarten av en eventuell prosess. Såvidt jeg har skjønt ringer de "referansepersoner" for å vurdere om man er skikket. Jeg har folk jeg vet gladelig ville stilt opp, men med tanke på at jeg bare har kjent de noen år føler jeg også at det blir litt tidlig i relasjonen å spørre om noe sånt.

Jeg er helt sikker på at jeg kunne gitt barnet en god oppvekst, og tenker at jeg ville stått på for å redusere utfordringene som følge av at jeg bare er én. Jeg er selv vokst opp med en aleneforelder uten mye familie eller venner i nærheten, og det gikk veldig bra❤️ Men det er klart det er bedre for et barn med to foreldre, engasjerte besteforeldre som bryr seg, kanskje tanter og onkler, osv. Det har en enorm verdi! Og føler kanskje det er litt egoistisk å sette et barn til verden når jeg potensielt frarøver det denne muligheten. Man kan jo treffe noen som vil kunne fungere som stefar, men dating er vel neppe noe som blir prioritert som aleneforelder, haha.

Har dere noen innspill?

Jeg har ikke hørt om at de ringer referansepersoner. Jeg fikk i alle fall ikke noe spørsmål om det på Rikshospitalet. 

Når det gjelder nettverk så er vel det viktigste at du får knyttet til deg noen når barnet kommer som kan hjelpe hvis du skulle bli syk for eksempel. Det kan jo enten være noen du kjenner nå, eller noen du blir kjent med gjennom barselgruppe, barnehage (etter hvert) eller lignende. Det kan jo også være en fast barnevakt hvis du har økonomi til det. Så lenge du er instilt på å være åpen og kontaktsøkende tenker jeg at det løser seg! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Solo2020 said:

Jeg har ikke hørt om at de ringer referansepersoner. Jeg fikk i alle fall ikke noe spørsmål om det på Rikshospitalet. 

Når det gjelder nettverk så er vel det viktigste at du får knyttet til deg noen når barnet kommer som kan hjelpe hvis du skulle bli syk for eksempel. Det kan jo enten være noen du kjenner nå, eller noen du blir kjent med gjennom barselgruppe, barnehage (etter hvert) eller lignende. Det kan jo også være en fast barnevakt hvis du har økonomi til det. Så lenge du er instilt på å være åpen og kontaktsøkende tenker jeg at det løser seg! 

Aha, jeg trodde de ringte rundt og stilte spørsmål for å finne ut om man er skikket til å ha barn😄 Og jeg tror ikke de rundt meg har forutsetninger for å svare på det (ennå).

Ja, det er egentlig det jeg har tenkt, dersom det skulle bli aktuelt. Det går jo også an å alliere seg med andre aleneforeldre uten et stort nettverk/familie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...